Paard moeilijk te vangen, halster omlaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Paard moeilijk te vangen, halster omlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:57

Smorgens vroeg dan is de manege nog niet open en dus zijn alle hekken afgesloten, als ik haar binnenhaal is de manege open en staan alle hekken open.
2 meter en ze staat bovenaan een drukke weg, deze gok ga ik niet nemen om haar zonder touw of wat dan ook mee te nemen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:00

Ohnee, dat snap ik. Dan zou ik haar toch eens op d'r kop geven, als ze normaal helemaal niet schuw is.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:30

d0nnaa_dan schreef:
Ohnee, dat snap ik. Dan zou ik haar toch eens op d'r kop geven, als ze normaal helemaal niet schuw is.

Ja dat klinkt heel goed en slim hoor EUCH... NIET DUS ! op het hoofd van een paard slaan doe je niet ! :(

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:21

En op der kop geven heeft helemaal geen zin, om haar te gaan slaan of dergelijk dan word ze alleen maar banger voor me.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:46

@ Chikiboy; doe normaal, dat bedoelde ik helemaal niet. Nog nooit van die uitdrukking gehoord soms? :roll:

@ Stef; dat bedoelde ik ook niet, maar laat maar voordat ik weer heel bokt over me heen krijg omdat ik mn paard zou mishandelen..
Even ter informatie; ik geef een paard niet op zijn kop door te slaan of te schoppen oid..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:48

dOnnaa bedoeld het dier aan pakken met op de kop geven, niet slaan op zn kop.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:49

Dankje __Nathalie__ ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:49

als ze zelf van stal naar wei kunnen lopen,
kan ze dan niet los achter je aan weer naar stal lopen?
dus dat je brokjes mee hebt ofzo, en dan voor haar uit loopt, zodat ze je volgt?
dan kan je in de stal het halster weer omdoen.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:51

Tja, daarom staan ze dus bij ons op stal altijd met een halster aan. Op stal en in het land. Het is voor de staleigenaar niet te doen om alle paarden bij het buiten zetten en weer binnenhalen de halsters aan en weer af te doen.
En ook als voorzorgmaatregel, als er eens iets gebeurt op stal waardoor de paarden met spoed eruit moeten (brand.........) dan heb je geen tijd om halsters te gaan zoeken en ze nog eens bij alle paarden om te doen. Je kunt natuurlijk gewoon de stallen open zetten maar ga daarna alle paarden maar eens vangen zonder halsters, niet handig. :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:52

Tijdje terug heeft er nog een verhaal gestaan van geloof een haflinger die even met halster aan op stal stond.
Dier bleef ergens achter hangen en heeft zichzelf op gehangen.

Mijn dier zou op stal geen halster om houden.

In de wei vind ik het al eng.

Die van mij had de eerste week zn halster om in de wei omdat ik haar anders ook niet te pakken kreeg, maar na veel oefenen lukte het en nu staat ze veilig zonder.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:04

Hoi, ik heb mijn paard geleerd haar neus in het halster te steken door haar met snoepjes te belonen. Doordat ze haar neus er zelf insteekt heeft ze minder het gevoel dat het haar "overkomt". Het zal wel even duren voor je paard dat kan als ze het zo eng vindt maar als je er wat tijd in steekt lukt het vast. Je kunt het beste met een clickertje of een beloningswoordje werken (bv "yes"). Eerst leer je je paard dat er na een klik of het woordje een snoepje volgt, door een paar keer te klikken/het woordje te zeggen en dan meteen een snoepje te geven. Daarna leer je ze iets makkelijks bv je hand aanraken, als ze je hand aanraakt gebruik je het clickertje (of woordje) en beloon je met een snoepje. Daarna kun je met het halster aan de slag, in het begin al belonen als ze enigzins in de buurt komt met haar neus en dan langzaam ernaartoe werken dat je het halster om kan doen. Dit moet je dan wel in een paar dagen steeds verder uitbouwen, niet alles in 1 keer. Het is omslachtig maar als het lukt dan ben je waarschijnlijk voor altijd van dit probleem af en het is nog leuk voor je paard ook.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:12

__Nathalie__ schreef:
Tijdje terug heeft er nog een verhaal gestaan van geloof een haflinger die even met halster aan op stal stond.

Die van mij had de eerste week zn halster om in de wei omdat ik haar anders ook niet te pakken kreeg, maar na veel oefenen lukte het en nu staat ze veilig zonder.

Ik vraag in dit topic niet om enge verhalen te vertellen en alle dingen die kunnen gebeuren, maar om oplossingen :j

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:36

Probeer haar eerst eens op een andere manier te benaderen (qua richting).
En neem eens wat brokjes mee als je haar gaat halen?

Ik denk dat dit een kwestie is van veel oefenen, en geduld hebben.
Het is niet makkelijk, maar ik denk dat je er op den duur het meeste mee bereikt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:38

Ik kon mijn paard ook niet vangen,want dan was hij bang dat hij z,n graaskorf om moest.Ik ben nu een week met grondwerk bezig en nu kan ik hem zo pakken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:06

SteffiiY schreef:
__Nathalie__ schreef:

Ik vraag in dit topic niet om enge verhalen te vertellen en alle dingen die kunnen gebeuren, maar om oplossingen :j

Dat zijn geen enge verhalen het is algemeen bekend dat het gevaarlijk is een halster om te laten op stal.

Daarbij was het een reactie op een reactie, namelijk op de tip het om te laten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:18

Ja ik weet dat het beter is om af te laten, maarja het is niet anders.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:40

Hallo,

Ik zou zelf ook geen halster om doen in de wei.
Maar tot die tijd zou ik het wel gewoon om doen. Ik zou een aantal weken als ze in de wei staat (met halster) met haar gaan oefenen (als je geen haast hebt). Halster afhalen. soms ook gewoon wegleggen en dan alleen aaien. belonen! Heel veel belonen! Tot ze gewend raakt aan de handelingen in de wei.
Het zal lang duren, maar het zal het waard zijn!

Succes ermee!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:42

Hier hebben de paarden gewoon halsters om in de wei, wel zorgen dat ze niet te los zitten (maar natuurlijk ook niet te strak!)
nog nooit wat gebeurd..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:39

op de wei zal er ook minder snel wat gebeuren als op stal.
Daar hebben ze meer waar ze achter kunnen blijven hangen.e

Die van mij had de eerste week ook halster om op de wei, anders kreeg ik haar ook niet te pakken.
Maar veel geoefend, en ze kreeg flinke wonden van het halster dus toen ze redelijk kwam maar af gedaan.

Nu komt ze over het algemeen altijd als ik roep.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:13

Overigens is een manier om een paard te vangen de volgende;
loop met 2 man en een flink lang touw de wei in. neem elk het uiteinde van het touw in de hand en trek het strak. houd het op ruim 1 meter hoogte. Je staat dan misschien 15 m uit elkaar met tussen je in dus die lijn.
Loop elk aan 1 kant langs het te vangen paard en sluit het met behulp van de lijn in, door naar een hoek van de wei te lopen. Je paard staat dan in een driehoek van 2 stukken zijkant van de wei en de lijn tussen jullie in.
Nu kan je de lijn verkorten en het ingesloten stuk steeds kleiner maken en hem zo pakken.

Wat je ook doet, ga nooit achter het paard aanrennen, dat wordt ofwel paniek ofwel een leuk spelletje.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:22

je kunt zijn stal ook goed checken op plaatsen waar hij met zijn halster achter kan blijven steken. (drinkbak, voerbak e.d.). als dat oké is, geeft jou dat ook wat meer rust in de overbruggingsperiode naar weidegang zonder halster.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:30

beantsje schreef:
Overigens is een manier om een paard te vangen de volgende;
loop met 2 man en een flink lang touw de wei in. neem elk het uiteinde van het touw in de hand en trek het strak. houd het op ruim 1 meter hoogte. Je staat dan misschien 15 m uit elkaar met tussen je in dus die lijn.
Loop elk aan 1 kant langs het te vangen paard en sluit het met behulp van de lijn in, door naar een hoek van de wei te lopen. Je paard staat dan in een driehoek van 2 stukken zijkant van de wei en de lijn tussen jullie in.
Nu kan je de lijn verkorten en het ingesloten stuk steeds kleiner maken en hem zo pakken.

Wat je ook doet, ga nooit achter het paard aanrennen, dat wordt ofwel paniek ofwel een leuk spelletje.

Dan raakt die van mijn totaal in paniek, zowieso als ik met 2 mensen aan kom lopen.
Als ik alleen ben en rustig handel gaat het het beste :)