mag een pony de tong uit de mond tijdens dresuurproef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:58

Jordy_ schreef:
Klopt, de tong uit de mond is niet toegestaan op concour. :n Dit omdat dit word gezien als verzet/rijtechnische problemen. Het kan echter ook dieper liggen en te maken hebben met een medisch probleem.

Nee hoor. Er staat nergens in het reglement dat het verboden is ;)
Echter, het is wel een verstoring in de aanleuning en mag dus per onderdeel afgestraft worden. Jammer dat andere jury's het nooit gezien hebben. Dan had je er al eerder iets mee gekund.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:06

Mijn pony doet het ook wel eens, maar dat is waarschijnlijk omdat ze vroeger altijd met en liverpoolstang gereden is, :(:) & omdat dat pijn deed, stak ze dr tong uit, alleen nu doet ze het nog steeds omdat ze het gewent is, Het hoeft dus niet iets met pijn te zijn,
Alleen als ik haar nagevelijk rij dan houd ze hem binnen de mond,
kijk als nou iemand een zwaar bit heeft & zit hard te trekken dan snap ik dat de jury er een laag cijfer voor geeft, maar als er gewoon netjes gereden word met en normaal bit (vind ik) dat er niet gestrafd mag worden, maar ik weet niet precies wat de regels zijn, er is wel eens tegen mij gezegd dat sommige juries je daarop afrekenen,

Ellen112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:22

Daantje1981 schreef:
stroo schreef:
pony doet dit al zo lang we hem hebben ,maakt niet uit met wat voor bit of je hem rijdt ,pony gaat op tijd naar de tandarts , heb nog nooit iets op de andere protocols gelezen ,

Dan heb je hiervoor 'makkelijke' jury's gehad. Tong uit de mond word gezien als een rijtechnische fout. Hierdoor krijg je op elk onderdeel waar hij zijn tong uit de mond laat zien mindere punten.

Klopt..

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:36

Het mag in de lagere klasses wel, maar in de hogere klasses niet! kIJK TOch de mond van de pony na. en anders duw je de tong van de pony voor e n na de proef weer na binnen.\

xx ILsee ';'; *D

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:38

Ilseee12 schreef:
Het mag in de lagere klasses wel, maar in de hogere klasses niet! kIJK TOch de mond van de pony na. en anders duw je de tong van de pony voor e n na de proef weer na binnen.\

xx ILsee ';'; *D

ook in de lagere klasses wordt het als verzet gezien

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:23

I ksnap dat het vervelend is, maar je paard heeft waarschijnlijk pijn.
Doet hij dat ook als je gewoon rijd

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:33

Hoe zit het met een pony die continu knabbelt?
Mijn merrie knabbelt heel veel op het bit, eigenlijk heeft ze nooit haar mond echt stil. Ze heeft nergens last van hoor (alles gecontroleerd!), en ze doet het dan ook altijd in de aanleuning (longe, onder het zadel bij verschillende ruiters etc). Heeft ze ook altijd al gehad, aanleuning vindt ze duidelijk moeilijk. Ik kan haar echter moeilijk naar beneden trekken of zagen zodat ze haar mond dicht houdt, ik rijd haar liever van achteren naar voren.
Wat vinden jury's daar dan van?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:14

Er zijn er genoeg die dit doen zonder dat er ook maar enige aanleiding toe is.
Dus géén pijn, geen problemen met het gebit en of aanleuning, geen problemen met het bit of zo iets dergelijks.
Het zo maar klakkeloos aannemen dat het een vorm van verzet of een ander probleem is, klopt in mijn ogen dan ook niet.
Je dient naar het geheel te blijven kijken.
Loopt de pony goed nagevelijk, lekker los in zijn lijf en goed over zijn rug, de ruiter ontspannen en als alles licht en makkelijk er uit ziet, dan kan het nooit een verzetsprobleem zijn of een aanleuningsprobleem.
Daarom dien je ook verder te kijken en te kijken naar het geheel en niet alleen de tong.
Zoals Easterlover goed beschrijft.

Estribo

Re: mag een pony de tong uit de mond tijdens dresuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:56

Het wordt in de proef idd gezien als verzet, en daar wordt je op afgestraft.. Mijn pony doet het soms in de training als ze het er niet mee eens is of als het haar te moeilijk wordt, als truckje om onder het werk uit te komen dus.. en na een tijdje geeft ze het op en dan ligt haar tong ook weer gewoon netjes in haar mond.
Bij haar heeft het dus ook niet te maken met haar tanden/ mond of bit.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:09

vlekkie_fan schreef:
Het wordt in de proef idd gezien als verzet, en daar wordt je op afgestraft.. Mijn pony doet het soms in de training als ze het er niet mee eens is of als het haar te moeilijk wordt, als truckje om onder het werk uit te komen dus.. en na een tijdje geeft ze het op en dan ligt haar tong ook weer gewoon netjes in haar mond.
Bij haar heeft het dus ook niet te maken met haar tanden/ mond of bit.

heeft pony ook wel eens , niet alleen tijdens rijden maar ook wel eens tijdens longeren :p
pony is 15 , idd vlekkie fan kan ook zijn dat ze het moeilijk vind want ik ben haar nu beetje aan het 'doorrijden' . :p
stelling, aan de teugel etc. ze heeft dat (paar) jaar ofzo niet gedaan dus is nog beetje stijf :p

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:12

ik hoop dat het nu goed gaat!