Bokken in weide/achtervolgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:43

Apple schreef:
Ik heb het al verplaatst :-)

Thanx:)

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:46

Oke Anneliesdj. Vind het ook wel komisch alleen wordt het minder komisch als je er rare ongelukken mee krijgt... ;)

Maar afijn, ik ga je tips zeker gebruiken, maar gebruik geen kniptang lol.

Leuk om het paardengedrag beter te leren kennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:59

Haha, dat was ook niet mijn bedoeling maar toevallig had ik die net vast en zoals ik zei; als ik hoeven op me af zie komen zijn mijn handen sneller als mijn hersens ;) (wat ik overigens helemaal niet erg vind want het heeft me al meerdere keren gered van zware verwondingen)
Maar ze heeft hem tegen d'r kont gehad en daar krijgt ze niet zomaar wat van, wél heeft ze de straf gehad nog voor d'r benen weer op de grond waren en dat werkt 100x beter dan eerst tot je positieven komen en dan gillend achter ze aan rennen ;)
Maar jij bent voorbereid dus je kunt wat veiligers meenemen als een kniptang ;)

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:56

anneliesdj schreef:
Haha, dat was ook niet mijn bedoeling maar toevallig had ik die net vast en zoals ik zei; als ik hoeven op me af zie komen zijn mijn handen sneller als mijn hersens ;) (wat ik overigens helemaal niet erg vind want het heeft me al meerdere keren gered van zware verwondingen)
Maar ze heeft hem tegen d'r kont gehad en daar krijgt ze niet zomaar wat van, wél heeft ze de straf gehad nog voor d'r benen weer op de grond waren en dat werkt 100x beter dan eerst tot je positieven komen en dan gillend achter ze aan rennen ;)
Maar jij bent voorbereid dus je kunt wat veiligers meenemen als een kniptang ;)

Geef je helemaal gelijk hoor ;) dan maar ff een kniptang idd op dat moment.

Als een bezetene door de wei rennen, gillend is ook niet voor mij weggelegd. (ben geen idioot) lol.

Ben benieuwd of ze het weer doet. Het lollige is wel aan het hele verhaal dat ze enorm aanhankelijk is als je stil staat en alles wil meekrijgen wat je doet. Was op een gegeven moment aan de weideafrastering met mijn vriend aan het praten, maar mevr. ging zich er doodleuk mee bemoeien door haar hoofd op mijn schouder te leggen en zachtjes te gaan hinneken/proesten. haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:32

Dan krijgt die van mij ook direct een flinke mep tegen zijn borst als hij dat doet :P
Hij mag niet zomaar ongevraagd in mijn ruimte komen. Hoofd op mijn schouder leggen is zijn manier om te zeggen: haha ik ben de baas!
Maar goed, heb ook een dominant beest }> waarbij ik heeeeeel streng moet zijn in de rangorde regels. Anders ben ik de l*l :+
Al heb ik wel heel sterk met alle paarden (door mijn eigen dominante knol): ik bepaal wanneer er sociaal contact is en ik bepaal ook wanneer het genoeg is :j Gelukkig weet hij dat nu heel goed en kan heeeel lang en geduldig naast mij wachten :)

Maar goed: elk paard is verschillend :)
Als je geen dominant paard hebt, dan is het niet zo erg :) en kun je een stuk makkelijker en losser zijn!

(mijn pony heeft al wel meerdere dingen richting zijn kont gehad :P t was maar net wat ik in mijn hand had, van hoofdstel tot een emmer :+)

Dooow

Re: Bokken in weide/achtervolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:23

Citeer ff jou zin:Hoofd op mijn schouder leggen is zijn manier om te zeggen: haha ik ben de baas!

Citeer gedeelte Monty Roberts: Het paard gaat met zijn hoofd naar de persoon in het midden staan, en zoekt toenadering, komt op de persoon in het midden af en gaat met het neusje bij de schouder van de persoon staan. Dit is de join-up.

?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:07

Een hoofd op je schouder leggen is inderdaad een vorm van dominantie. Ze komt zonder dat jij het vraagt in je persoonlijke ruimte.
Het bokken zou ik inderdaad ook gelijk corrigeren. Speelsheid of niet.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:49

Coby schreef:
Een hoofd op je schouder leggen is inderdaad een vorm van dominantie. Ze komt zonder dat jij het vraagt in je persoonlijke ruimte.

Oke, begrijp je, maar vind het vrij verwarrend, hoor van jou en een medebokker dat het dominant gedrag is, terwijl Monty Robberts juist erom vraagt dat een paard dit doet..?!

Soms snap ik er helemaal niets van!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:55

Dooow schreef:
Coby schreef:

Oke, begrijp je, maar vind het vrij verwarrend, hoor van jou en een medebokker dat het dominant gedrag is, terwijl Monty Robberts juist erom vraagt dat een paard dit doet..?!

Ik ben zelf geen voorstander van Monty Roberts, maar dat terzijde. Volgens mij mag een paard bij hem pas toenadering zoeken, dus naar je toekomen op zijn teken. En daar zit het verschil in.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:59

Oke, begreep van zijn verslagen dat het paard op eigen initiatief naar de eigenaar toe moest komen. Afijn, ik kijk het even aan, begint het storend te worden zal ik maatregelen nemen.

Thanx anyway zulke tips zijn altijd goed!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:03

Het klinkt inderdaad echt alsof ze gewoon graag bij je is. Mijn paard heeft dat ook, vind het persoonlijk zo lief! :o
Maar wel goed corrigeren dus, want straks raakt ze je wel een keer, ook al is het niet eens expres.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:04

Grappig. Wat je beschrijft hoe Monty het zegt, doet mijn Fries ook. Maar wel op mijn uitnodiging (ben zelf niet van de robertsmethode ofzo hoor). Ik loop de wei in tot een meter of 6 7 van hem af. Meestal kijkt ie dan al naar mij, dan zeg ik KOM en maak een open gebaar naar hem toe. En dan komt ie naar me toe, hoofd laag en houdt mooie afstand. Komt met neus bij mijn middel en gaat dan rustig omhoog tot schouderhoogte. Vaak snuffelt hij aan mijn gezicht, neus, hals (of duwt zacht zijn neus in mijn nek). Ik ervaar dit bij mijn paard (ik ben ervan overtuigd dat dit per paard verschillend kan zijn!) niet als dominantie maar juist als respect naar mij toe.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 14:08

Zilfstar schreef:
Grappig. Wat je beschrijft hoe Monty het zegt, doet mijn Fries ook. Maar wel op mijn uitnodiging (ben zelf niet van de robertsmethode ofzo hoor). Ik loop de wei in tot een meter of 6 7 van hem af. Meestal kijkt ie dan al naar mij, dan zeg ik KOM en maak een open gebaar naar hem toe. En dan komt ie naar me toe, hoofd laag en houdt mooie afstand. Komt met neus bij mijn middel en gaat dan rustig omhoog tot schouderhoogte. Vaak snuffelt hij aan mijn gezicht, neus, hals (of duwt zacht zijn neus in mijn nek). Ik ervaar dit bij mijn paard (ik ben ervan overtuigd dat dit per paard verschillend kan zijn!) niet als dominantie maar juist als respect naar mij toe.

Heb zelf ook niet het idee dat het domenantie is idd. Maar qua bokken blijf ik allert met voorzorgsmaatregelen ;)

Zal je gebaar eens uitproberen!

Thanx

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:12

Het gebaar dat ik gebruik (maar dat komt omdat mijn linkerarm geblesseerd was) is (terwijl ik kom zeg) mijn rechterhand van mijn lijf af naar rechts bewegen, hand open. Ik heb hem nu 7 weken en hij komt eigenlijk altijd. Overigens is die van mij ook zo'n achtervolger maar gelukkig in stap (500 kilo achter je aan denderend... :Y) ) zelfs als de DA met mij de wei verlaat na vaccinatie loopt ie gezellig mee. En hij volgt mijn zoon ook. Ja 't is een echte knuffelkont.

En alert blijven is altijd handig. Zo let ik ook altijd op de andere paarden in de wei zeker omdat er enkele wat opdringerige typetjes zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:22

ik heb ook al stroop aan mijn kont op de wei. :Y)

ik vind het wel gezellig en deze paarden zijn naar de mens toe niet dominant.
bij dominatie ben ik wel een heel stuk onaangenamer.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:41

Voor mijn gevoel is mijn haflinger ook niet dominant, of bedoeld zij dit dominant. Maar dat betekend nog niet dat het niet prettig is als ze bokt.

Stel dat het toch dominant gedrag is wil ik dit niet toestaan, dus uit voorzorgmaatregel ( wat ik hierboven ook al eens heb beschreven) ff een halstertouw mee in de weide voor het geval dat. Je weet maar nooit, het zal jammer zijn dat dit gedrag schade aanbrengt in de goede band die wij hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:43

Dooow schreef:
Coby schreef:

Je moet het wel juist interpreteren natuurlijk.
Bij Monty is het zo dat het paard naar je toe komt als jij daar de toestemming voor geeft, paard is erg alert naar jou toe en blijft staan op zo'n afstand dat ze meestal hun hals iets moeten strekken om zachtjes je schouder aan te kunnen raken. Dan blijft hij dus op gepaste afstand.

Voor zover ik jouw situatie ken gaat het bij jou meer zo; jij bent bezig en zonder jouw toestemming komt je paard naar je toe om meteen haar hoofd in je nek te leggen, dan is de gepaste afstand dus al weg. Bovendien wacht ze niet op jouw toestemming maar doet het gewoon.

Ik moet wel zeggen dat ik het helemaal niet met Monty's werkwijze eens ben maar je moet het natuurlijk wel juist interpreteren.
Het hangt ook helemaal van je paard af natuurlijk, hoe ze naar je toe komt, hoe ze reageert als jij bv gaat staan of naar haar toe draait enz.

Wat jij beschrijft heb ik tot nu toe altijd ervaren als dominantie/uitproberen, meestal omdat jij je anders gedraagd dan ze gewend zijn.
Dus pas er wel goed mee op, als je het te ver laat komen heb je er meer werk aan en kan het ook echt gevaarlijk worden.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 00:32

Klopt Anneliesdj, ben er nu ook allert op. Neem ff halstertouw mee en dan de weide in, werkt perfect ;)

Geen problemen meer met het gedrag, probeerd het ook niet meer. Luisterd prima, zoekt ook niet weer de uitdaging op, laat mij mijn gang gaan.

Wil er nog wel aan werken dat ze op mijn teken naar me toe komt. Dat zal nog wel enige geduld en oefening kosten maar dat is het dan meer dan waard!