HELP.. mijn paard is te sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:12

Je paardje moet respect voor je hebben! Toen ik die van mij kocht was ie ook veel te groot en te sterk voor me, ik vloog alle kanten op.. Heb les genomen voor z'n dominantie en nou gaat het stukken beter!
En hij moet natuurlijk wel wennen aan z'n nieuwe huisje he. Probeer je iig vol zelfvertrouwen aan hem voor te stellen. :j
hij is gewoon nog een beetje aan het zoeken wie nou de baas is.

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:33

XxFristixX schreef:
zo bedoel ik het inderdaad sabje,
dankjewel voor je uitleg! :j
hebben je ouders ook verstand van paarden en een beetje kracht ?
dan kunnen zij je misschien helpen ?
of je instructrice misschien ?

veel succes!

kracht speelt hier totaal geen rol in,
gaat gewoon al wat deniece zei puur om het wennen aan de omgeving
en rustig aan te doen, daar heb je echt geen kracht voor nodig.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:20

Heey mensen.. Jaa ! ik snap jullie kanten allemaal,,

Gister gign het suepr.. alleen op het begin was hij wild.. hij trok zo alle mensen omver.. ik heb nu een hengsten ketting gekocht en daar gaat het echt vlekkeloos mee !!
en ja ik ga vandaag even proberen te rijden in de bak.. beetje stap/draf
hij staat vandaag op het land .. hij is echt een vrienden maker dus dan word hij vast ook rustiger..
Ja ik heb gister in de gewone longeerbak gelongeerd en later op de dag nog in de grote bak zodat hij daar ook leer lopen..

We komen er wel :D :Y) ..

nanoeh

Re: HELP.. mijn paard is te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:20

Ojá.. en je kan nooit sterker zijn dan je paard.. of ik nou een shetje had gekocht of mijn paard nu.. ze zijn allebij sterker dan ik !.. het gaat erom hoe het paard en ik ermee omgaan..

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:26

ik denk dat je paardje je nog een beetje aan het uit prberen is, niemand is sterker dan een paard!!.. je moet gewoon slim zijn en hij moet beseffen dat jij zijn baasje bent en dat hij dus respect voor jou moet hebben.. wat betreft het longeren, daar hoef je niet sterk voor te zijn.. laat hem gewoon op de grote volte (dus op de hoefslag) lopen, dan hoeft hij dus niet te trekken want hij loopt al tegen de bakrand.. sta je wel goed in het missen van de cikel? jij moet op je plaats blijven staan en je paard moet om jou heen lopen.. richt de zweep op de achterhand van je paard.. en sta zelf ter hoogte van zn buik.. dus niet ter hoogte van zn voorhand.. succes ermee!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:11

Gister heb ik gereden.. ik had les.. ging echt súper.. (voor een eerste keer dan)
we hebben gewoon de basis dingen gedaan nog niet echt nagevelijk.. maar komt wel
ik ga vandaag weer rijden.. het gaat steeds beter..
maar als ik hem uit de wei haal wilt hij naar de andere en dan moet je wel ff kracht zetten ..
ja.. met longeren is hij echt super braaaf...!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:14

Je kan na 1 dag natuurlijk ook nog helemaal niet zeggen hoe het gaat. Daar gaat heel wqat tijd overheen.
Ik zie in je latste berichtje dat het al beter gaat. Geeft het vooral de tijd en blijf zelf altijd rustig en nadenken.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:08

Hulp vragen aan iemand die iets sterker is dan jij, misschien kan die je helpen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:20

Hey!
Fijn dat het beter gaat.
Alleen nog een tip, wat bij mij super helpt als meneer het in zijn bol heeft. :P Hand voor zijn neus houden en zelf direct stil staan. Reageert hij niet? Rotmep met een zweep, of uiteinde van je touwtje, op zijn borst. Net zoals een dominant paard een ondergeschikte wegtrapt/zwiept als die in z'n ruimte komt. In het begin even streng zijn, daarna is even wapperen met je touwtje voldoende, en daarna alleen je hand opsteken. Dat geintje heb ik van iemand op stal geleerd, en ze hebben het zo door. :)
Hengsteketting doe ik nu alleen nog met naar de wei brengen, dan is hij namelijk soms wat vlug, en heb ik net dat beetje extra.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:51

Ooh dankje ! ik ga het meteen proberen !!:)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:09

Maar oefen dat wel in een bak.. want als hij een ruk geeft dan ben je m kwijt ;)

Je kan ook met een lopen, hij loopt altijd achter jou.. je stopt in 1 keer.. en springt op met je handen uitgespreid en zegt boe..
hij is acuut alert.. :) en houd je waarschijnlijk de hele tijd in de gaten

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:27

Is ook gewoon duidelijker voor een paard als een ruk. Daar snapt hij geen hol van, ja dat het vervelend is. Dit betekend gewoon dat jij dominant bent en dat hij uit jouw ruimte moet blijven.

@NonaWen: Die gebruik ik voor paardjes die wat sensibeler zijn, maar ik neem liever niet het risico dat de ts straks plat is omdat haar paard not impressed en zeker not amused was. ;)
En eh, er is lijkt me wel wat meer voor nodig om 'm kwijt te zijn? Gewoon omtrekken die handel, een paard dat moet draaien/buigen is echt zo sterk niet meer hoor.

Bovendien....
Resultaat bereikt men niet met geweld en kracht, maar met geduld en zacht. :)
Het maakt niks uit hoe sterk je paard is. Het gaat om zijn opvoeding. Een trekpaard kan een kinderpaard zijn, omdat hij altijd geleerd is zijn kracht niet tegen mensen te gebruiken. Maar een shetlander kan een monster zijn, omdat 'ie nooit opgevoed is. :)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:44

Citaat:
Bovendien....
Resultaat bereikt men niet met geweld en kracht, maar met geduld en zacht. :)
Het maakt niks uit hoe sterk je paard is. Het gaat om zijn opvoeding. Een trekpaard kan een kinderpaard zijn, omdat hij altijd geleerd is zijn kracht niet tegen mensen te gebruiken. Maar een shetlander kan een monster zijn, omdat 'ie nooit opgevoed is. :)

Dat is zeker zo !!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:35

NonaWen schreef:
Maar oefen dat wel in een bak.. want als hij een ruk geeft dan ben je m kwijt ;)

Je kan ook met een lopen, hij loopt altijd achter jou.. je stopt in 1 keer.. en springt op met je handen uitgespreid en zegt boe..
hij is acuut alert.. :) en houd je waarschijnlijk de hele tijd in de gaten

Lopen jouw paarden achter je dan?? Bij mij lopen ze altijd naast me zodat ik kan zien wat er gebeurt. Of bedoel je dat niet zo letterlijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:39

Mijn paarden lopen altijd schuin achter me :j Loop je naast ze, loop jij op de minst dominante plaats ;) Dat zal bij een braaf opgevoed paard niet echt problemen geven, maar wel bij een paard dat van zichzelf al vrij dominant is, of bij en onopgevoed paard :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:43

Idd, schuin achter je. Lopen ze echt naast je, en springen ze 1 keer naar voren, dan ben jij al achter de schouder nou en dan kan je het bekijken.

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:59

probeer het eens met een join-up eerst ( monty roberts ), zonder halster om of wat ook , als ze zich gewonnen geeft beloon je haar door tussen haar ogen te wrijven en dan over het hele lichaam , niet aankijken , dan stuur je ze weg , doe het halster om en loop door de bak , loopt ze te dicht op je ,, schop je met 1 been naar achteren zodat ze jouw ruimte geeft , dus respect en ziet jouw als de leider . Heb het toevallig net geleerd aan iemand die problemen had als het paard naar het land terug gebracht moest worden , ging ervandoor als een gek , en nu dus niet meer .Ze blijft netjes wachten achter haar leider totdat ze verlost wordt van haar halster op het land .

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:11

Antar schreef:
probeer het eens met een join-up eerst ( monty roberts ), zonder halster om of wat ook , als ze zich gewonnen geeft beloon je haar door tussen haar ogen te wrijven en dan over het hele lichaam , niet aankijken , dan stuur je ze weg , doe het halster om en loop door de bak , loopt ze te dicht op je ,, schop je met 1 been naar achteren zodat ze jouw ruimte geeft , dus respect en ziet jouw als de leider . Heb het toevallig net geleerd aan iemand die problemen had als het paard naar het land terug gebracht moest worden , ging ervandoor als een gek , en nu dus niet meer .Ze blijft netjes wachten achter haar leider totdat ze verlost wordt van haar halster op het land .

Ben je nou helemaal????
Wil je eens met die van mij een join up proberen? Is een ruin, een allerliefst beest maar hij laat zich niet zo uitdagen. Reken maar dat hij je aanvalt als je doorzet! :(

Een join-up is een laatste red middel, dat bij voorkeur alleen door profs gebruikt word.
Verdiep je er eens ECHT in voor dat je het klakkeloos aan anderen aanleert. Dit is niet eens de manier waarop Monty het doet, dus gebruik zijn naam dan ook niet. Door mensen zoals jij komt hij negatief in de publiciteit. Een join-up is voor een paard de doodstraf...

Sorry maar heb hier geen goed woord over.... :n

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:13

eerst even laten wennen, alles is nieuw, dan rustig aan de gang gaan en als het niet lukt, hulp zoeken bij instructie niet gaan vechten, dat ga je niet winnen, het gaat om snel zijn en lichaamstaal met longeren, niet om kracht een paard wint het altijd van je qua kracht.

liendv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:27

wat je best kunt doen is eerst je paard aan alles gewoon laten worden, natuurlijk was hij braaf bij zijn vorige eigenaar bij het rijden omdat dat geen vreemd terrein voor hem was. Het zal heus wel beteren hoor!
Veel succes!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:33

Gelukkig besef je zelf ook dat het geen pak suiker is wat je gekocht hebt en je op de plek zet ;)
Het beestje zal even tijd nodig hebben om te wennen :D
Maak het jezelf de komende tijd niet te moeilijk, neem het zekere voor het onzekere want verkeerd gedrag is zo aangeleerd :)
Longeer daarom bv niet in een joekel van een bak en zorg dat er iemand bij je in de buurt is.
Neem de komende tijd meer les dan normaal, net zolang totdat je vertrouwen hebt in je nieuwe paard en in je eigen kunnen :D
Niet te snel de moed laten zakken, het komt vast helemaal goed :(:)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 23:59

Heey mensen !!..
het gaat al super.. ik heb hem vandaag precies een week.. en ik heb bijna al jullie tips gebruikt !.. maar als hij precies achter mij loopt dat staan hij altijd op mijn hielen want hij loopt nogal met ruime uitgestrekte passen dusja..
maar hij heeft al wat meer respect voor me..
ik ben de laatste dagen echt streng geweeest !.. als hij een stap zette zonder dat ik het zij MOEST en ZAL hij terug gaan ! haha.. alleen nu is het probleem.. als ik hem uit de wei haal.. dan oet ik ff omdraaien om het touwtje dicht te doen toch.. maar dan loopt hij kei hard door en dan laat ik OF hem OF het draadje los.. dus dat is mijn volgende stap.. haha !

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:13

Als hij op je hielen stapt houd 'ie niet voldoende afstand, dus even met je touwtje achter je wapperen dan. Want hij respecteerd dan jou ruimte niet.

Met die touwtjes komt vanzelf wel, kwestie van wennen. Gewoon goed op blijven letten, hij kent je nog niet zo lang, en het is niet gek dat hij weg wil lopen als hij de kans krijgt. :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:20

soms is het helemaal niet erg om een beetje te smokkenlen...... bij het in en uit het land halen als je daar een lastige draai moet maken of 3 dingen tegelijk moet doen......

neem een peen mee, en als je op dat punt bent dan geef je hem de peen als hij braaf bij je staat :)

werkt zo veel makkelijker dan op een lastig punt de ellende op gaan zoeken

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:35

KiWiKo schreef:
soms is het helemaal niet erg om een beetje te smokkenlen...... bij het in en uit het land halen als je daar een lastige draai moet maken of 3 dingen tegelijk moet doen......

neem een peen mee, en als je op dat punt bent dan geef je hem de peen als hij braaf bij je staat :)

werkt zo veel makkelijker dan op een lastig punt de ellende op gaan zoeken

Haha nog niet eens aan gedacht, maar idd, kan erg makkelijk zijn dat soort dingen.
Zolang je maar zorgt dat het ook zonder kan, anders heb je een probleem als je het een keer vergeet. :o