Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:43

Is in mijn ogen net eerder onwil (omwille van andere eigenaar, andere omgeving of eender welke verandering) dan een ander probleem aangezien die over het algemeen niet van de ene op de andere dag opduiken?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:44

KiWiKo schreef:
ik weet niet of een nodelose opmerking een opmerking is dat ze er deskundige hulp bij moet halen........ want dat is wat ik zei :)

ik heb ook gezegd dat ik niet zo lief ben op dat soort momenten, maar dat ben ik......

en uit boeken wil je het helemaal niet willen halen :) want een boek kan nooit inspelen op het hier en nu :)

Ik haal enorm veel uit boeken, ik denk dat ik dat met bij elkaar 4 jaar gedragsstudies ook wel kan maken.
Maar ik ben het met je eens dat dat niet makkelijk is en zeker voor de amateur niet aan te raden.
Wat niet wil zeggen dat het een eye-opener kan zijn.
En dat ze hulp nodig heeft, dat mag duidelijk zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:48

KiWiKo schreef:
ik weet niet........ maar ik persoonlijk ben niet zo heel er lief tegen een paard wat mij plet en naar me wil slaan bij het hoeven uitkrabben......

:D :D :D IK ook niet..al hebben ze pijn, de trap van een paard of pony komt bij ons vele malen harder aan als die tik of flinke schop ( wel met zijkant van de voet!!) die wij als mens kunnen geven. Als de pony dit ineens is gaan doen en daarvoor nog nooit, dan zou je moeten gaan denken dat er iets is gebeurd in die tussentijd. De hoefsmid is al genoemd, of mischien een trap gekregen van een ander paard in de wei of paddock waardoor hij blauwe plekken heeft en het zeer doet als het been omhoog moet?
Maar dan nog mag hij nooit uithalen naar jou!! Dus flink afstraffen maar wel proberen te achterhalen wat er is gebeurd.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:50

Lord_Ik schreef:
Is in mijn ogen net eerder onwil (omwille van andere eigenaar, andere omgeving of eender welke verandering) dan een ander probleem aangezien die over het algemeen niet van de ene op de andere dag opduiken?

Niet van de ene op de andere dag. In haar geval zou ik dan ook contact op nemen met de vorige eigenaar of andere hulp zoeken.
Wat mensen graag vergeten is dat een paard een dom dier is, het kent in die zin geen wraakgevoelens, als het alleen het gedrag betreft zou het er al lang uit geslagen zijn, hij deed het immers de eerste 16 jaar niet. Komen we weer uit op een communicatieprobleem, lekker makkelijk om dat weer met 'geweld' op te lossen, dan hoef je jezelf niet ten rade te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:53

een trap kan je doden....... heel simpel :) dus dat is nooit goeed

wat de eventuele lichamelijke ongemakken ook zouden kunnen zijn.

als begeleider moet je die trouwens al ondervangen voordat dit aan de hand is maargoed.... dat moet je ook maar net aan kunne voelen.

maar trappen naar mij............ nee is not done.......... netzoals mijn kind mij niet mag krabben, bijten of slaan..........

Ik wil met alle liefde rekening houden met van alles en nogwat, en dat doe ik ook.......... en daarom is er geen gegronde reden om mij zo op mijn plek te zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:54

@ Roest.
Paarden willen wel graag weten wie de leider is. Daar kan dit dominantiegedrag kan wel degelijk uit voortkomen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:01

Alleen bij het uitkrabben van de hoeven? Sure.
Nogmaals, van achter de pc kun je het niet aanschouwen, maar bij dit soort problemen is het 80% lichamelijke pijn, en zolang dat niet uitgesloten is ga ik mijn stelling niet veranderen.
En please, ik ben door diverse opgeleid in gedrag, ga me niet uitleggen dat de alpha de baas is, zo ken ik er nog wel een paar.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:02

Als je paard het verder nooit heeft gedaan zou het misschien nu wel het moment van uitproberen zijn, pletten is hiervan vaak wel een duidelijk voorbeeld. Als jij niet duidelijk bent waar jouw grenzen zijn en dat hij niet zomaar in 'jouw ruimte' mag komen, zal hij over je heen gaan lopen. Mijn jaarling deed dat ook uit het niets, ik liet blijken door mijn stem en door haar naar achteren te laten gaan dat ik hier niet van gediend was. Nooit meer iets fout gedaan. Misschien heb je er iets aan. :P

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:03

KiWiKo schreef:
een trap kan je doden....... heel simpel :) dus dat is nooit goeed

wat de eventuele lichamelijke ongemakken ook zouden kunnen zijn.

als begeleider moet je die trouwens al ondervangen voordat dit aan de hand is maargoed.... dat moet je ook maar net aan kunne voelen.

maar trappen naar mij............ nee is not done.......... netzoals mijn kind mij niet mag krabben, bijten of slaan..........

Ik wil met alle liefde rekening houden met van alles en nogwat, en dat doe ik ook.......... en daarom is er geen gegronde reden om mij zo op mijn plek te zetten

Echt he, ik beweer nergens dat ik tegen geweld ben, integendeel. Ik beweer dat je een ontzetten domme doos moet zijn om achter je pc het advies te geven, meer niet, dus voor mij hoef je je niet te verdedigen, ik ben het volledig met je eens, maar ik vind je ietswat kortzinnig. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

KiWiKo

Re: Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:06

daarom zeg ik ook "haal er deskundige hulp bij" die kan het zien......... ik niet vanaf mijn stoeltje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:09

Ik sta op een stal met zo'n vijftig paarden waar ik regelmatig dit geklooi zie.
Vaak volledig verwaande paarden die een sterkte eigen wil hebben.
Vandaar mijn reactie.

Oja en dan hebben de paardenfluisteraars al genoeg geld verdient op het paard ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:13

hihi ik heb jarenlang paaren gecorrigeerd........ (eingelijk eigenaren gecorrigeerd :D )
en ik ken ze wel die verwaande paarden met een eigen wil :)

en das geen geintje om die dieren weer in de meewerkmodus te krijgen, zeker als je je bedenkt dat er geen een wezen op deze aard meer pleasable is dan het wezen paard

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:14

Paardenfluisteraars mijn reet, ik heb ooit stage gelopen bij Emiel Voest, hij geneest de paarden niet hoor, hij probeert de mensen wat duidelijk te maken. Jammer dat er zoveel zweefteven op af kwamen :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:15

Coby schreef:
Ik sta op een stal met zo'n vijftig paarden waar ik regelmatig dit geklooi zie.
Vaak volledig verwaande paarden die een sterkte eigen wil hebben.
Vandaar mijn reactie.

Oja en dan hebben de paardenfluisteraars al genoeg geld verdient op het paard ;)

ik ben geen fluisteraar hoor :) :) skup het paard naar tokio en terug........... en ik doe het met de eigenaar twee keer zo hard........ ik ben niks lief op zulke momenten........

maar ik begrijp het paars altid meer :D :D

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:17

KiWiKo schreef:
hihi ik heb jarenlang paaren gecorrigeerd........ (eingelijk eigenaren gecorrigeerd :D )

en das geen geintje om die dieren weer in de meewerkmodus te krijgen, zeker als je je bedenkt dat er geen een wezen op deze aard meer pleasable is dan het wezen paard

Moet je het eens proberen met een agressieve hond die op de euthanasielijst staat 8)7 het is gelukt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:17

Paars van blauwe plekken :D Of paard van paard ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:22

roest schreef:
KiWiKo schreef:

Moet je het eens proberen met een agressieve hond die op de euthanasielijst staat 8)7 het is gelukt :D

ik heb zeker 15 jaar geleden een rotweiler gekocht (of all things) die TOEN al op het randje liep...........

5 jaar lang een superhond aan gehad.......... twee bezems op gebroken en een gebroken teen me opgelopen in de eerste week dat hij bij me was.............

na die eerste week heb ik nooit meer boos op hem hoeven worden........... hij was er gewoon, luisterde braaf........ superhond.

totdat hij iemand uit het niets in zijn gezicht beet op 6 jarie leeftijd........ ik heb hem gelijk af laten maken............ hij bleek tumoren te hebben

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:23

Coby schreef:

hihi hi dit kan je inderdaad heel dubbel lezen :) :)

ik bedoelde paarDDDDDDDDDD :D

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:33

In dit geval geen bezemstelen.
De hond bleek onzekerder dan agressiever, ben met een beloningssysteem (voor de eigenaren) bezig gegaan om zijn zelfvertrouwen van de hond te stimuleren.... Een weekje.
Een jaar later waren ze zelf met het clickersysteem begonnen.
Nooit geweld gebruikt op die hele hond niet, geweld moet je ten alle tijde zien te vermijden. Het gaat vaak van kwaad naar erger, helemaal bij onzekerheid en laat onzekerheid de eerste consequentie zijn bij een onduidelijke 'baas'.
95% van de gedragsproblemen zijn niet te danken aan het dier zelf. Zo wil ik me alleen aan een dier wagen nadat ik de eigenaar en het dier bezig heb gezien, hier haal ik meestal alles uit wat ik nodig heb.

Ik zou het bij die rottweiler denk ik toch anders gedaan hebben, die was waarschijnlijk de eerste week al naar de eeuwige jachtvelden gegaan zijn, hemel zeg, er zitten er genoeg in het asiel. (Zeg ik wel, maar ik heb een klein hartje hoor :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:37

KiWiKo schreef:
Coby schreef:

hihi hi dit kan je inderdaad heel dubbel lezen :) :)

ik bedoelde paarDDDDDDDDDD :D

Ok dan zijn wij het eens, :D ;)
ik ga slapen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:40

@ roest..............

ik ben van mening dat 99% van de problemen bij de eigenaar liggen........

waar mensen met dieren omgaan en het niet werkt ben ik altijd van mening dat het een mensenfout is.

en daar ben ik behoorlijk op afgerekend...............

maar mijn visie is en blijft zo

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:48

Hoezo ben je daarop afgerekend? Oke, ik kom er veel tegen die niet toe willen geven dat het bij hun ligt, maar ik wordt daar niet snel door geraakt ofzo. De een graag, de ander traag :D
Maar je zin: mijn visie is en blijft zo, misschien een communicatiefout, maar ik ben het volledig met je eens hoor. Al ben ik wel bereid om zo nu en dan mijn visie aan te passen oftewel op de proef te stellen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:54

TS als ik jou was zou ik allereerst lichamelijk klachten uitsluiten en het paard niet meer ín de box borstelen/hoeven krabben. Je betreed haar persoonlijke ruimte en vraagt haar dingen te doen die ze liever niet heeft. Maar zelfs dan mag een paard dat niet op die manier duidelijk maken en moet gecorrigeerd worden. Maar ik geloof niet; en neem dit niet verkeerd op, want het is niet erg; dat jij kundig genoeg bent dit alleen op te lossen. Je wordt in dit topic dan wel overspoeld door reacties die suggereren dat je het paard het grootste pak slaag van haar leven zou moeten geven, ga hier op dit moment aub niet op in. Je zegt al dat straffen het gedrag erger maakt, voor je het weet trapt ze je echt het ziekenhuis in. Don't get me wrong, mocht het mij eigen paard zijn had ik het ook echt niet opgelost met lieve woordjes, maar van hem weet ik dat hij stopt met ongewenst gedrag als hij er straf voor heeft gekregen. Ik ken jou paard niet dus ik ga niet zeggen dat je er als een gek op rond moet gaan schoppen of slaan... Kortom, zoek hulp van buitenaf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:55

heeeee diegene die niks meer te leren heeft, moet nog geboren worden :) :)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:00

hmmm.. misschien in mijn volgende leven... of toch niet, leren is zo leuk :D