Vliegenspray en de route selectief kiezen. Het eerste stuk bos zitten bij ons altijd veel dazen, dus daar is het even doorrijden, maar er zijn nog genoeg stukken bos waar je bijna geen dazen tegen komt. Gisteren zijn we een uur buiten geweest. Eerst even tempo gemaakt om voorbij het stuk met de dazen te komen en verder alleen gestapt. Op de terugweg uiteraard ook weer een stuk tempo erin moeten houden vanwege de dazen, maar dat was goed te doen.
Ruud_O
Geplaatst: 03-07-09 11:14
Idd gewoon doorrijden, gelukkig zijn de dazen hier beperkt. En dan 's ochtends of 's avonds rijden.
En anders je vliegendeken goed impregneren met spray, dat blijft beter zitten dan op een paardenlijf.
Groter probleem zijn de hertenluisvliegen. Daar helpt zelfs geen deken tegen.
Niet buitenrijden is geen optie, als je conditie wilt behouden.
's Morgens vroeg rijden. En verder vliegenspray, maar dat helpt maar voor heel even.
aquina
Geplaatst: 07-07-09 13:40
ik spuit haar gewoon met een vliegenspray in, meestal helpt dit wel als het gaat om lange afstanden dan neem ik meestal mijn vliegenspray mee om halverwege nog eens te spuiten. als je in een bos komt met een hele hoop dazen, dan galoperen we eventjes goed door.
aliealie
Geplaatst: 07-07-09 13:45
Het blijft echt wel verveldend al die dazen, ik spray ook altij even behoorlijk van te voren, maar zoals afgelopen zondag hielp dat naar mijn idee nauwelijks.
niet onder eikenbomen rijden en het liefst niet op stukken waar normaal ook vee staat. Wij rijden dus door dennenbosjes, door de polder en door bebouwd gebied (ook wel eens leuk )
Ik heb een vliegendeken met hals en dat houd het langst.
Vliegenspray werkt niet meer zodra ze een beetje beginnen te zweten, opnieuw insprayen is eigenlijk ook wel een goed idee aquina!
spitenmazz
Geplaatst: 07-07-09 16:58
Een vliegendeken op met zadeluitsparing heeel veel dazenspray en zelf shirt met lange mouwen. bij mij werkt het
Ik mijd 's zomers het bos. Langs het water kan je hier wel goed rijden, helaas moet je daarvoor eerst een stukje door het bos, dus dat doe ik ook amper 's zomers. Als ik in de dazenperiode buiten rijd, rijd ik langs de weg met een walm daasspray.
Ik ben zo blij dat ik in Zeeland woon, aan de kust. Hier hebben we nauwelijks last van dazen! Soms wel van die hele grote, net zo groot als een duim... Maar gelukkig geen hele zwermen. Ik spuit altijd wel vliegenspray op, maar heb het idee dat het niet erg werkt. Niet voor de normale vliegen en niet voor die enorme dazen...
Ben in de zomer van 2007 een weekje naar Drenthe geweest, wist niet wat me overkwam met die dazen. Vliegenspray was idd overbodig, maakte niets uit... Gewoon paard zo goed mogelijk inspuiten en zelf een shirt met lange mauwen aan... Zou echt niet weten wat je er tegen kunt doen, idd het bos zo veel mogelijk vermijden dan maar..