gelijk wegrennen bij in de wei zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassiee

Re: gelijk wegrennen bij in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 09:54

Pol013: dat werken op de weg naar de wei deed ik inderdaad al, dat gaat prima. Ho = ho, achteruit = achteruit etc.

Ellepel: Achterwaarts in de wei, zo het hek weer uit is ook een goeie! Ik ga het toch echt niet met snoepjes proberen, ik vind het gewoon niet prettig om daar mee te werken. Hij is al bereden ja, maar een hoofdstel is niet voor naar de wei maar echt om te werken, als ik dan iets sterkers eraan wil hangen, gaat er een ketting aan. :)

Hij is best een knuffelkont dus dat aaien daarna en met m'n stem enzo belonen zou wel genoeg beloning moeten zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:04

Wanneer het je in je eentje niet lukt dan moet je het echt even met z'n tweeen doen. En dan eens een dag er voor uit trekken en steeds herhalen. Ook wanneer je in de wei bent het paard omzeten met zijn neus richting hek, dan een paar pasjes achterwaarts, met paard een stukje lopen, weer terug en pas loslaten wanneer hij volledig rustig is en met zijn gedachten bij jou. Door het halster vast te pakken bij het "bakstuk" (ik noem het maar even zo dat je weet wat ik bedoel) ben je zelf een stuk sterker. Zo kun je hem omzetten in de wei met zijn neus naar het hek toe.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:49

:D vandaag is het redelijk goed gegaan!
Hij draaide in één keer met me mee om, liep wel de dribbelen daarna, maar bleef bij mij en werd rustig door stem en wat aaien. hij liep netjes met me mee in het land, maar moest hem wel goed vast houden, anders was ie waarschijnlijk wel gaan rennen.
Nu gewoon elke dag maar volhouden!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:59

Super inderdaad! :D
Nu volhouden en wss. weet je paard binnen een week dat hij veel eerder mag rennen en doen wanneer hij goed stil staat totdat jij hem los gemaakt hebt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:43

Wij hebben er ook zo 1 gehad op stage..

Heel simpel in een week tijd opgelost. Met zn 2en naar het land brengen,onderweg naar het land wilde meneer al dribbelen.. Direct tik op de boeg en paar passen achteruit. Als hij dat netjes deed belonen.
Dat tot je bij het hek was ( die open stond,deden we pas dicht als hij erin stond). Dan begon hij te trekken,maar die andere persoon had een longeerzweep vast en kom hem op veilige afstand een tik op de kont geven waardoor het paard schrok en naar voren ging. Dan belonen en nog even laten halthouden en dan pas los.

Dit een week gedaan en toen bleef hij netjes wachten :)
Met snoepjes vind ik onzin! Jij bent de baas en met zulke dingen moet je het even laten merken, je hoeft hem niet verrot te slaan maar gewoon een tik op de kont is vaak voldoende.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:03

Goed dat je het streng aanpakt, maar waarom het paard meteen een tik geven als hij gaat dribbelen en niet eerst met de stem vragen om netjes te gaan stappen?
Imo zou een tikje op de boeg pas een latere stap zijn. Hoe minder je hoeft te doen voor een reactie hoe beter imo en door zacht te beginnen heb je veel meer 'over' als ze niet meewerken.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 00:53

Snoepjes is erg positief belonen, maar gelijk met de zweep vind ik ook weer wat overdreven. Mocht dit niet lukken, dan kan ik altijd naar zwaardere middelen grijpen, maar ik ga het gewoon eerst met geduld en een vriendelijke maar duidelijke aanpak proberen op te lossen. Geduld en duidelijkheid blijfen toch het belangrijkste in de omgang met paarden, is mijn mening!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:36

Waarom ben je er eigenlijk op tegen om met een snoepje (stukje wortel, stukje appel) te belonen? Een té positieve beloning bestaat toch eigenlijk niet? Of wordt je paard daar zeurderig van?

Mijn ervaring is dat het zo snel een gewoonte wordt om netjes te blijven staan dat je dat snoepje al snel kunt gaan vervangen door gewoon een lekkere aai en een vriendelijk woord.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:45

De eerste keer dat ik 'm een snoepje gaf uit m'n broekzak, heeft ie daarna steeds met zn hoofd naast mn broekzak gelopen tot ie aan t werk moest. Om daarna weer terug te komen bij m'n broekzak ipv bij mij.
Daar heb ik gewoon geen zin in :)
Ik zeg niet dat een snoepje té positief is hoor! Voor andere paarden werkt het ook vast goed! Maar ik heb eigenlijk altijd gewerkt met stem e.d. en niet met snoep. En vind het prima en prettig werken. En de paarden tot nu toe ook volgens mij. :)
Ik heb zelf zo het gevoel dat ze meer iets voor jou doen, en met een snoepje dat ze het dan voor het snoepje doen en niet per se voor jou.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:50

Je zegt het wel goed, voor jou gevoel. Want paarden doen alles voor de beloning, of dat nu een aai is, een snoepje, druk wegenemen, ... ;)

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:16

Haha ja dat was ook heel bewust ;)
En daarnaast, iedereen werkt anders en niet één iets is goed toch?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:22

Is helemaal juist. :j En mocht het één niet baten, is er altijd een andere weg. Alle wegen leiden naar Rome!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:28

Uiteraard eerst stem dan een tik :) Jeetje mina, wat een reacties gelijk.. Kan ook beter mijn mond houden op bokt vaak.

Prima dat bij jullie een snoepje en een aai werkt.. Ik zorg gewoon op een andere manier dat een paard luisterd en er is er hier nog geen 1 (kop)schuw ofzo, ze luisteren goed en blijven altijd achter mij lopen zoals het hoort.

Ieder zo zijn eigen ding,maar een zweep.. waarom zielig? Ik sla hem niet de striemen op zijn kont hoor,gewoon licht aanraken is al genoeg om hem even iets duidelijk te maken.

Pff.. :7

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:30

snoepjes uit de hand geven doen we hier sowieso niet aangezien sommige paarden daar happerig van kunnen worden of zeurderig, ze krijgen hooguit een snoepje in de voerbak.. maar eigenlijk ook nauwelijks. Ze krijgen hun biks en hooi en verder staan ze op het land dag en nacht.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:45

Hee, grappig jou hier tegen te komen! :)
Hoe gaat het verder met hem? :D Ik ben nog met je wezen buitenrijden.

Bij ons had hij dit niet. Hij weet dus wel wat de bedoeling is, dus je kan het hem wel gaan 'leren' maar volgens mij neemt hij een beetje een loopje met je..

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:47

ellepel schreef:
sassiee:
is je paard al bereden?
doe anders een hoofdstel om bij het terugbrengen naar de weide.
zo kun je goed corrigeren.

ik vind de tip om even wat lekkers te geven toch best wel goed hoor.
halster af, even wachten,snoepje en dan pas weg.

Zou ik persoonlijk niet doen. Rukt ie zich straks nog los, gaat ie op het touw/in de teugels staan, zit mooi zijn bit ff in zijn tandvlees.

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:23

mijn paarden zet ik te samen weg (mama en kindje) en die wachten eerst nog voor ik halster af heb gedaan, nog een knuffel en aai gegeven heb en dan na 15 min of zo gaan ze naar de andere toe

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:19

Sempre schreef:
Hee, grappig jou hier tegen te komen! :)
Hoe gaat het verder met hem? :D Ik ben nog met je wezen buitenrijden.

Bij ons had hij dit niet. Hij weet dus wel wat de bedoeling is, dus je kan het hem wel gaan 'leren' maar volgens mij neemt hij een beetje een loopje met je..

Hee wat leuk!
Hmm, ik weet 't ook niet. Gaat nu ook al een stuk beter, maar zodra ik 'm los laat gaat ie gezellig rennen. Al :p komt ie nu wel weer naar me toe daarna als ik blijf staan. Hij weet lekker wat ie wil!
Ik heb nog niet met 'm buitengereden, heb pas sinds vrijdag een zadel, dus dat gaan we van de week doen!
Verder gaat 't prima hoor, hij loopt netjes mee en gaat waar ik ga. :p de nerd, zodra ik wegloop gaat ie hard hinniken, en zodra ik er weer ben is t weer goed.
Ik zal binnenkort even foto's naar Edith's adres mailen!