Uit de wei halen met wat lekkers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:40

Nope, nooit! Ik hou er ook absoluut niet van. Anders ben ik die wandelende wortel met kleine collega worteltjes op zak.
En 's avonds binnenhalen is nooit een probleem, ze staan alle drie bij het hek te wachten. Tussendoor eruit halen is trouwens ook geen probleem, over het algemeen komen ze wel naar me toe, soms moet ik even naar ze toe lopen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:41

jottum schreef:
Nope, nooit! Ik hou er ook absoluut niet van. Anders ben ik die wandelende wortel met kleine collega worteltjes op zak.
En 's avonds binnenhalen is nooit een probleem, ze staan alle drie bij het hek te wachten. Tussendoor eruit halen is trouwens ook geen probleem, over het algemeen komen ze wel naar me toe, soms moet ik even naar ze toe lopen.

Krijgen ze toevallig eten nadat ze naar binnen zijn gegaan? O:)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:45

Alicia2u schreef:
jottum schreef:

Ja, 's avonds wel, daarom staan ze ook te wachten.
Maar overdag niet en dan komen ze nog steeds ;)

Tivara

Re: Uit de wei halen met wat lekkers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:49

Bijna nooit. Soms een keer als er een verdwaald snoepje ofzo in m'n zak zit :Y) Maar ik zal er niet speciaal iets voor meenemen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:11

Alicia2u schreef:
jottum schreef:

Hier zijn ze ook elke dag weer tevreden om op de paddock te gaan hoor, zonder eten :n
Ze krijgen alleen hooi en voor de rest niks (ja gras op de wei). 's ochtends zijn ze dolblij weer op de wei te mogen, 's avonds vinden ze het ook weer prima om weer terug te gaan. Dan hebben ze er weer genoeg van ofzo :Y) Maar er staat ruim voldoende gras en ze krijgen onbeperkt hooi op de paddock. Maar ze krijgen dus niks als ik ze er af haal. Ze krijgen alleen iets als ik mijn pony getraind heb, de rest krijgt dan ook iets voor de smaak.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:54

die van mij heeft een graasmasker om... we hebben duidelijke afspraken... ik doe het masker af, hij duikt niet meteen in het gras, ik kan het halster netjes omdoen = hoofd laag en ingebogen en dan als ik een teken geef mag hij in het gras even een paar happen zonder masker nemen.

echt grappig om te zien hoeveel moeite hij doet om niet meteen het gras in te duiken als zijn masker af is.

verder met ik het met alicia eens :)

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:21

wij niet, als we gaan rijden dan gaan we ze gewoon halen of komen ze afgerend en savonds om binnen te gaan komen ze meteen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:29

Ik vind het niet nodig. Ik heb mijn merrie nog nooit de wei uit moeten lokken, ze komt 9 van de 10 keer als ik haar roep. Die 10e keer dat ze niet uit zichzelf komt kan ik gewoon naar haar toe lopen en haar een halster om doen. Zonder klopjacht.

En zij weet niet wat er gaat gebeuren als ik haar roep of aan het halster meeneem. Soms zet ik haar b.v 2 uur in de paddock om even uit te buiken, soms gaan we rijden, soms krijgt ze een wormenkuur en soms gaan we gewoon lekker poetsen en knuffelen. Ze zal het ene ongetwijfeld leuker vinden dan het andere, maar ik vind dat dat niet mag uitmaken in haar zin om naar mij toe te komen. En daarom wissel ik veel af, zodat zij niet kan denken: blegh, daar gaan we weer.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:00

Voor mijn verzorgpony nam ik meestal ook niks mee, maar meestal kreeg ze wel wat als ze op stal stond. Stukje appel, hapje kuilgras, zoiets :P

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:14

Alicia2u schreef:
Het meekomen uit de wei niet beloningswaardig? Dus elke keer als je de wei in komt, wordt je paard gevangen, gaat ze aan het werk en daarna weer terug gezet, of op stal? Misschien een emmertje voer nog, maar de connectie tussen goed werk en de voerbeloning kan een paard tegen die tijd niet meer leggen.
Als iemand mij elke dag uit mn kamer zou sleuren alleen maar om een uur te gaan hardlopen, waarna ik daarna misschien nog wat te eten krijg, terwijl ik in mijn kamer ook een koelkast vol lekkers heb staan, daar zou ik het ook niet voor doen hoor.
Als je vrienden komen, haal je toch ook al het lekkers uit de kast? Die zet je toch ook niet op water en brood?

Ik vind dat zeker niet beloningswaardig. Mijn paard wordt ook niet 'gevangen', hij kijkt me altijd tegemoet als ik aankom en hij loopt zonder problemen mee. Alsof die twee uur dat ik met hem werk niet leuk zijn en hij daarvoor met meekomen beloond moet worden? Ik vind jouw redenatie beetje vreemd.. ten eerste 'sleur' ik mijn paard niet mee, ten tweede helemaal niet om een uur te gaan 'hardlopen', en hij krijgt al helemaal niet 'misschien' zijn voer. Ik poets hem, voer hem altijd na het werk (longeren en sinds kort ook onder-de-man-werk), simpelweg: verzorging. Blijkbaar doet mijn paard het wel daarvoor!
Ik vind het bij jou beetje overkomen of het werk met mensen voor een paard niet leuk is, en dat beloning voor het meekomen uit de wei je je paard alvast 'bedankt' voor het meewerken...... correct me if I'm wrong ;) maar voor mij werkt het zo niet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:45

femke27 schreef:
Ik vind het niet nodig. Ik heb mijn merrie nog nooit de wei uit moeten lokken, ze komt 9 van de 10 keer als ik haar roep. Die 10e keer dat ze niet uit zichzelf komt kan ik gewoon naar haar toe lopen en haar een halster om doen. Zonder klopjacht.

En zij weet niet wat er gaat gebeuren als ik haar roep of aan het halster meeneem. Soms zet ik haar b.v 2 uur in de paddock om even uit te buiken, soms gaan we rijden, soms krijgt ze een wormenkuur en soms gaan we gewoon lekker poetsen en knuffelen. Ze zal het ene ongetwijfeld leuker vinden dan het andere, maar ik vind dat dat niet mag uitmaken in haar zin om naar mij toe te komen. En daarom wissel ik veel af, zodat zij niet kan denken: blegh, daar gaan we weer.

ik vind wat snoepjes bij me hebben en die geven als ik het halster om heb of als ik hem uit de wei heb geplukt niet "lokken".
mijn paard blijft rustig staan als ik naar hem toe kom of hij komt me zelfs tegemoet.
mijn paard weet wel dat ik snoepjes bij me heb en daarom laat zich ook zo makkelijk pakken en ik hoef hem zeker niet te vangen.
alleen als ik stop met snoepjes meenemen word het na een tijdje dramatish en laat hij zich dus niet meer "vangen". :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:54

Ik moest Ramona ook eerst lokken met wat lekkers, maar dat heb ik langzaam afgebouwd.
Nu loopt ze ook zonder snoepje naar me toe, en hinnikt ze.
Ze krijgt wel een snoepje na het rijden van mij ^^

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:58

barbar schreef:
ik vind wat snoepjes bij me hebben en die geven als ik het halster om heb of als ik hem uit de wei heb geplukt niet "lokken".
mijn paard blijft rustig staan als ik naar hem toe kom of hij komt me zelfs tegemoet.
mijn paard weet wel dat ik snoepjes bij me heb en daarom laat zich ook zo makkelijk pakken en ik hoef hem zeker niet te vangen.
alleen als ik stop met snoepjes meenemen word het na een tijdje dramatish en laat hij zich dus niet meer "vangen". :+

Misschien beschouw jij het zelf niet als lokken, maar het paard overduidelijk wel! :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:11

Mijn pony laat zich altijd makkelijk pakken of komt naar me toe. Vaak heb ik dan wel al wat lekkers op zak, maar dat krijgt ze pas na uitvoeren van een trucje of wanneer we uit de wei zijn, of gewoon helemaal niet. Uiteraard wordt dan op een gegeven moment de trucendoos wel open getrokken maar dat levert nooit wat op :+ , soms krijgt ze het laatste snoepje pas als ze weer de wei opgaat dus blijft ze daar ook netjes wachten tot ik haar wegstuur

ToosJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:30

Ik geef mijn pony niets als ik hem uit de wei haal. Eerder heeft hij dat wel altijd gehad en ik kon hem toen alleen uit de wei halen met wat lekkers. Als ik niks bij me had kreeg ik hem echt níet te pakken. Toen ik hem net had was het uit de wei halen echt een drama. Het ging wel steeds beter en nu komt hij juist naar me toe. Dat heeft wel lang geduurd.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:42

nee meestal komt mijn paard wel als ik roep en anders loop ik even een stukje zijn kant op dan komt ie zeker. als je een goede band hebt met je paard denk ik dat het niet nodig hoeft te zijn.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:46

Ik geef nooit lekkers als ik me paard uit het land moet halen. Puur om de rede dat er bij ons in de dag en nacht kuddes vanaf de 8 paarden tot ongeveer 14 stuks staan. Als je er eentje wat geeft komt de ander ook en krijg je onderlinge ruzie om wat lekkers wat zeer gevaarlijke situaties kan opleveren.

Ze moeten gewoon mee lopen, ondanks dat er geen lekkers is. Evt lekker geven als ze uit de weide zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:48

ik geef nooit wat lekkers als ik mijn paard uit het land haal. Vind het onzin! Straks krijg je je paard niet te pakken omdat je niks lekkers bij je hebt, dat heb ik al heel vaak gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:18

Nee hoor, ik geef nooit lekkers bij het uit de wei halen. Zodra ze me hebben gezien, gaan ze allebei bij het hek staan wachten. Dus het is niet nodig, verder vind ik het ongewenst gedrag in de hand werken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:36

wel leuk... al die principes.
Vrees dat ik zelf principeloos ben. Ik pas mij aan aan de omstandigheden. Ik had nooit problemen met een paard uit de wei halen, maar ik kreeg een merrie met een rotverleden, die daarom totaal niets had met mensen.
Zij liep weg. Geen enorme scenes en ik kon haar met rust en gedult toch wel halsteren, maar ze vond het niet leuk.
Haar beloon ik, na het halsteren.
Ik lok haar niet. Ik ga gewoon naar haar toe, vraag toestemming (laat ff aan mijn hand snuffelen, kroel ff) en doe dan rustig het halster om. Daarna krijgt ze een snoepje voor de medewerking. (ze legt netjes haar hoofd in het halster)
Persoonlijk vind ik dat ze dat verdient, gezien hetgeen ze heeft meegemaakt met mensen en haar aanvankelijke wantrouwen.
Sterker nog...
MOmenteel doe ik vooral grondwerk met haar, omdat ze hartstikke vast zit.
Eenvoudige oefeningen kunnen voor haar moeilijk zijn en als ze haar best doen in een oefening, krijgt ze ook een beloning.
(Werk momenteel met clickersysteem (met stem). Ik doe geen VD, maar gebruik het om haar te motiveren en duidelijkheid over wanneer ze een beloning mag verwachten. Dat voorkomt dan meteen onbeleefd gedrag. Maar het zorgt ervoor dat de training alleen met positieve bekrachtiging plaats vind, wat voor haar momenteel erg belangrijk is)
Ik heb dus, zoals gezegd, geen vaste principes. Ik kijk gewoon wat het beste werkt per paard/per moment.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:28

Myour schreef:
Alicia2u schreef:
Het meekomen uit de wei niet beloningswaardig? Dus elke keer als je de wei in komt, wordt je paard gevangen, gaat ze aan het werk en daarna weer terug gezet, of op stal? Misschien een emmertje voer nog, maar de connectie tussen goed werk en de voerbeloning kan een paard tegen die tijd niet meer leggen.
Als iemand mij elke dag uit mn kamer zou sleuren alleen maar om een uur te gaan hardlopen, waarna ik daarna misschien nog wat te eten krijg, terwijl ik in mijn kamer ook een koelkast vol lekkers heb staan, daar zou ik het ook niet voor doen hoor.
Als je vrienden komen, haal je toch ook al het lekkers uit de kast? Die zet je toch ook niet op water en brood?

Ik vind dat zeker niet beloningswaardig. Mijn paard wordt ook niet 'gevangen', hij kijkt me altijd tegemoet als ik aankom en hij loopt zonder problemen mee. Alsof die twee uur dat ik met hem werk niet leuk zijn en hij daarvoor met meekomen beloond moet worden? Ik vind jouw redenatie beetje vreemd.. ten eerste 'sleur' ik mijn paard niet mee, ten tweede helemaal niet om een uur te gaan 'hardlopen', en hij krijgt al helemaal niet 'misschien' zijn voer. Ik poets hem, voer hem altijd na het werk (longeren en sinds kort ook onder-de-man-werk), simpelweg: verzorging. Blijkbaar doet mijn paard het wel daarvoor!
Ik vind het bij jou beetje overkomen of het werk met mensen voor een paard niet leuk is, en dat beloning voor het meekomen uit de wei je je paard alvast 'bedankt' voor het meewerken...... correct me if I'm wrong ;) maar voor mij werkt het zo niet.

Mijn paard staat dag en nacht met zn maatjes op de wei. Dat zijn 24x7= 168 uren per week. Van die 168 uren ben ik ongeveer 17,5 uur in the picture. Gezien de tijd die mijn paard met mij doorbrengt afgewogen met de tijd die hij met z'n weidemaatjes doorbrengt, zie ik mezelf niet als een hechte vriendin van hem. Maar die band kan ik verbeteren door te zorgen dat die paar uurtjes per week die hij met mij doorbrengt fantastisch zijn, op welke manier ik dat ook voor elkaar krijg.
Met als resultaat dat hij naar me toe komt rennen als hij het hek hoort rammelen, zonder optoming naast het opstapblok gaat staan zodat ik zomaar op z'n rug kan klimmen.
Het spijt me zeer, maar ik zou nooit, maar dan ook nooit meer terug willen naar op mijn paard afstappen en zo het halster opdoen, meeleiden naar de stal etc. Want de dingen die mijn paard me nu aanbied, zou ik nooit krijgen als ik dat zou doen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:40

Hmm ik mis compleet de connectie tussen dat je paard aan komt rennen en die 17,5 uur fantastisch maken en je paard belonen als je hem haalt op de weide? Ik denk echt niet dat die twee uur per dag zoveel leuker zijn als hij vooraf een snoepje krijgt :Y)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:40

Dat hangt ervanaf wat je in die twee uur doet ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:44

Zoveel mogelijk verschillend, maar dan ga ik volledig off topic. Mijn paard keek nog steeds hetzelfde nadat ie vandaag snoepje kreeg in de wei :) maar ik ga eens de test doen: kijken of m'n paard 'williger' is mee te komen als ie iedere dag een snoepje krijgt als ik aan kom lopen. Ben benieuwd.

EDIT.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:51

wij geven ze ook niks met uit de wei halen ze doen bij ons dan ook nooit echt moeilijk ze krijgen bij ons dan ook meteen eten als ze op stal staan dus dat weten ze ook wel :D