Paard zit NU nog in zijn wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Re: Paard zit NU nog in zijn wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:14

Ja, maar jij had hem een wormenspuit gegeven toch?
Warneer ging hij verharen dan, 1 week na de wormenspuit, of meteen een dag erna?
Er stond op voor het hele spectrum dus..
Ik zou eens opzoeken.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:17

Equimax

Werkzame stoffen: Ivermectine en Praziquantel
Werkzaam tegen grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelwormen, lintworm, veulenworm, aarsmaden, horzellarven en lintwormen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:20

Mijn pony van 31 heeft opeens ook weer een dikkere vacht.
Maar de mijne staat 24/7 buiten sinds kort. ( en de mijne heeft ook echt GEEN cushing)
Verder zag ik dat mijn bijrijpaard ook weer dikker in zn vacht zat.
Logisch, vorige week met nu scheelt 12 graden..

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:23

Ja, kan het ook te maken hebben met buiten en binnen staan?
Want ik had hem geschoren, toen stond hij binnen, en heeft eigenlijk alleen maar in de koude maanden altijd binnen gestaan, en dit jaar ben ik verhuisd in maart, ( toen was het dus nog een beetje koud, had nog zijn winterdeken op ) en daar mag hij in de wei staan van half 12 tot half 5, en staat nu elke dag op de wei, voorheen alleen in zijn stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:25

DUDIEFOREVER schreef:
Equimax

Werkzame stoffen: Ivermectine en Praziquantel
Werkzaam tegen grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelwormen, lintworm, veulenworm, aarsmaden, horzellarven en lintwormen

werkzaam tegen bloedworm dus :) ongeveer een week na de spuit zag je echt dat oude haar echt loskwam, en kon je het er met borstelen goed uit halen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:27

Hmm het is nog geen week geleden namelijk!
Woensdag heb ik hem ontwormd :D .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:33

Ik zou het in ieder geval in de gaten houden als aandachtspunt. Als je paard toch langer haar houdt de hele zomer, is het goed om te weten dat je paard cushing kan hebben. DAT is in ieder geval belangrijk om te onthouden.
Als ie nu met bijv ontwormen en een flinke vitaminespuit er weer door komt, is het nog steeds slim om het toch te onthouden. Je paard geeft namelijk wel een signaal af dat zijn lichaam nu moeite heeft met verharen. En je hebt hem waarschijnlijk ook niet voor niets geschoren in de winter, toen had ie het waarschijnlijk ook warm.

Sterkte in ieder geval, hoop dat ie snel gaat verharen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:38

Ik denk geen cushing, alleen omdat hij even niet verhaard zou die meteen cushing moeten hebben?
Nou, nee!
Ik wacht even af, dan meld ik het in dit topic :) .

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 02:07

Hmm weetje wat ik me opeens bedenk, hij was geschoren en toen bleef zijn haar kort, en toen stond hij 24/7 op stal, nu ben ik naar een andere stal verhuisd rond half maart (half maart had hij dus nog kort haar) en toen is hij de weide in gegaan, en toen was het nog redelijk koud weer, kan het zijn dat hij haren heeft gekregen omdat hij ineens weer op de wei staat, want sinds dat hij op de wei staat zijn zijn haren aangegroeid.. En in stal is het warmer dan op de wei toen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:04

DUDIEFOREVER schreef:
Ik denk geen cushing, alleen omdat hij even niet verhaard zou die meteen cushing moeten hebben?
Nou, nee!
Ik wacht even af, dan meld ik het in dit topic :) .

Nee, omdat je (1) een bepaald type pony hebt (2) op een bepaalde leeftijd met (3) langer haar en (4) zweetproblemen deze 4 punten passen wel degelijk bij het plaatje dat cushing heet. Jammer dat je zo in de ontkenning zit, het is beter in ieder geval bewust te zijn van eventuele ouderdomsproblemen die je paard zou kunnen hebben dan wel krijgen. Of hij het nu al heeft of niet, het is goed er bij stil te staan. Sterkte ermee, er zijn honderden paarden met cushing waarbij mensen er te laat achter komen, dus ik vind altijd dat je mensen in ieder geval moet waarschuwen zodat ze als het wel het geval is er op tijd bij kunnen zijn en hun paard niet kwijt hoeven te raken. :D ;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:10

ik vind dat je nu een beetje aan het door drammen bent fargo.. er kunnen heel veel redenen zijn waardoor dit paard niet uit zijn wintervacht komt, en je blijft er maar op hameren, goed bedoeld maar het hoeft geen cushing te zijn.. en 'jammer dat je in de ontkenning zit'? TS kan beter beoordelen waar de pony last van heeft dan jij denk ik, als TS zegt dat de pony geen symptomen van cushing heeft dan kan dat toch zo zijn?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:22

De manier waarop zij reageert is absoluut niet alsof ze er over wil nadenken, ze vindt gewoon dat het cushing niet is, maar weet er in ieder geval niet genoeg van af om dat zo te kunnen zeggen. Dat is het enige wat ik zeg. Oudere paarden en zeker ponies lopen wel degelijk en goede kans om cushing te krijgen/hebben, dat geef ik alleen maar aan en zij zegt daarop weer dat is het niet. Nou prima, het enige dat ik zeg is, blijf er op letten je zit in de risicogroep. En ik zou zelf liever wel gewaarschuwd worden als ik de ziekte nog niet kende... Alleen maar goedbedoeld 8-)

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:24

Ik zie heus wel of mijn pony niet lekker in zijn vel zit ofzo hoor..
En ontkenningsfase?
Nou, nee hoor.
Het kan van alles zijn.
Maar geen cushing in ieder geval!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:33

Mensen zijn altijd zo lekker snel met de conclusie Cushing. Fargo, ik snap dat het van jou goed bedoeld is, en de TS zegt dan misschien stellig dat ze zeker weet dat het geen cushing is, maar op de vorige pagina laat jij er geen twijfel over mogelijk dat het het zeker wél is. Jij kunt het ook niet weten zonder dat er een bloedtest is gedaan ;).

Ik heb ook een oudje die erg moeilijk uit haar vacht kwam. Eigenlijk pas sinds dit jaar, en ik schrok er behoorlijk van. Het was nog wel 5x zo dik als bij die van jou. Ik heb haar zo'n 3 weken geleden ook een handje geholpen, en haar geschoren. Het is dat ze niet praten kan, anders zou ze me bedanken ;). Echt een aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:35

/
fargo schreef:
De manier waarop zij reageert is absoluut niet alsof ze er over wil nadenken, ze vindt gewoon dat het cushing niet is, maar weet er in ieder geval niet genoeg van af om dat zo te kunnen zeggen. Dat is het enige wat ik zeg. Oudere paarden en zeker ponies lopen wel degelijk en goede kans om cushing te krijgen/hebben, dat geef ik alleen maar aan en zij zegt daarop weer dat is het niet. Nou prima, het enige dat ik zeg is, blijf er op letten je zit in de risicogroep. En ik zou zelf liever wel gewaarschuwd worden als ik de ziekte nog niet kende... Alleen maar goedbedoeld 8-)

het is haar eigen paard, die kent ze beter dan jij denk ik, ze zegt dat het geen cushing is, dat kan toch? jij blijft maar hameren op cushing dat hóeft het niet te zijn, het kunnen wormen zijn, het kan door het scheren komen, en zo zijn er nog meer mogelijke oorzaken.. goed bedoeld dat je waarschuwt, maar als iemand zegt dat het niet zo is, dan moet je niet gaan doordrammen.. TS ziet haar paard, wij niet..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:39

Wat voer je je pony?

Mijn pony kreeg bix en muesli, en verhaarde ook ontzettend slecht. maar nu ik pavo koeken geef verhaart hij beter!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:35

Moderatoropmerking:
Het is natuurlijk erg fijn dat jullie elkaar helpen, door in topics te reageren, echter hoeft dat niet te betekenen dat TS het hetzelfde ziet, denkt, weet, denkt te weten als jullie. Je hoeft hierin dus niet je gelijk te halen en laat daarom TS ook in haar waarde dat zij denkt/weet dat het anders is.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:08

Dankje mod :) .

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 02:00

Ik weet de oorzaak denk ik al.
Ik stond eerst op een stal waar die 24/7 op stal stond.
Toen ben ik verhuis rond half maart.
Toen op 7 april zag die er zo uit :

Afbeelding

Toen stond hij er net 2 weken!
En het is daarna flink koud geweest, en dat is die normaal niet gewend.. omdat hij altijd op stal heeft gestaan in de kou.
Dus nu is het waarschijnlijk weer aangegroeid, omdat hij die kou normaal niet gewend is.
Want een maand later zat ie weer in zijn wintervacht..

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 03:39

Het kan best zijn dat je paardje hierdoor weer meer haar heeft aangemaakt.
Wij hadden vorig jaar ook een paardje op stal die al een tijd niet door z'n haren kwam en waardoor... Bloedwormen. Nu vertelde de da er ook bij dat equimax niet voor bloedwormen is. Dus meteen nog een duurdere spuit erin (in een groene verpakking, weet niet meer hoe die heet maar mocht je 't willen weten kan ik 't wel voor je opzoeken) hij kwam meteen door zijn haren heen. Wat ook wil helpen is kruidenmuesli. Veel succes ermee!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 06:53

mijn paard is 10
was helemaal in zijn zomervacht toen hij op stal stond eind maart
half april is hij de wei op gegaan
hij staat 24/7 buiten met schuilstal dus nu met de regen en de kou
is zijn vacht ook weer ietsje dikker
en de kleur van zijn vacht is dan ook iets anders

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:29

Bij de mijne werd de laaste 3 zomers de zomervacht ook steeds dikker, ik dacht ook, zal door het scheren komen, koude nachten,enz. Ik dacht ook kan geen Cushing zijn, hij heeft immers geen andere symptomen. Dit jaar werd zijn vacht in april weer dik, nog dikker als de vorige jaren. Toen toch maar de DA laten kijken, er is een bloedtest gedaan en wat blijkt toch Cushing!

Jouw ponie heeft inderdaad risico op Cushing vanwege leeftijd, ras, vacht. Mijne zag er trouwens net zo uit qua vacht als de jouwe op de foto. Dus ook geen krullen.
Ik wil je het echt niet opdringen hoor, maar wees er op bedacht!
Succes ermee.

ps kijk maar in mijn profiel naar de onderste 2 foto's, zo was zijn vacht vorig jaar in augustus, zonder te zijn geschoren.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 00:25

Maar hoezo gezien het ras?
En hij heeft nog nooit eerder op het land gestaan in de winter, en het is in de winter maanden gebeurt, dus!