Jonge paarden in B en L1 ringen zonder hekjes: verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:37

als er wedstrijden worden gereden in een binnenbak zie je soms combinaties hoge punten rijden, zie je ze daarna buiten dan valt het soms vies tegen want het slingert alle kanten op en dat is toch een feit dat het paard nog niet goed genoeg loopt ,als er buiten hekjes staan dan vind ik dit in de B een nadeel voor die ruiters die hun paard wel goed voor elkaar hebben en als je je paard goed voor elkaar hebt zal hij na een aantal wedstrijden ook netjes,zonder te slingeren tussen de bordjes blijven.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:42

ellen82 schreef:
@Brando: maar dat paard wat nog niet zo veel evenwicht heeft is toch gewoon nog niet zo ver in de opleiding. Dan mag dat paard (ruiter) wat dat evenwicht wel al heeft daar toch voor beloond worden? Anders kun je voor alle slechte punten wel gaan compenseren. Dat is volgens mij niet de bedoeling :)
Gewoon gaan oefenen en het accepteren als je nog niet zo ver bent ;)

Ja uiteraard, daar gaat het mij ook niet om, uiteindelijk staan die hekjes er voor alle combinaties dus uiteindelijk gaat diegene die verder in de opleiding staat toch beter scoren want of er nu hekjes staan of niet, als een paard nog niet behoorlijk in evenwicht loopt ga je dat toch zien, zowel op de rechte lijnen als op de cirkels en dergelijke. Ik haal alleen maar aan dat voor zulke jongen paarden toch geen overbodige luxe is om zulke hekjes te zetten? Ik ben trouwens niet iemand die 'excuses' gaat zoeken wanneer een proef niet goed gaat.. ik heb er overigens ook veel aan gewerkt hoor... een jaar later liep hij alle oefening van M2 mooi recht. Toen ik hem net onder het zadel had liep hij amper B... toch goed gewerkt dan? :)
Mijn huidige merrie is veel makkelijker in die dingen, ze is echt al behoorlijk recht en evenwichtig voor haar leeftijd en met haar zou ik er dus ook niet zo mee inzitten moesten die hekjes er niet zijn maar ik vind het altijd wel leuk als er wel hekjes staan, dat maakt het net iets meer af :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:48

Aan de ene kant ben ik het ermee eens :j De M/Z mensen hebben het 'allemaal voor elkaar' (of horen het zo te hebben) dus zouden ze de proef zonder het hulpje van een bakrandje moeten kunnen rijden.

Maar eigenlijk moet je ervoor zorgen dat voordat je op wedstrijd gaat je paard netjes op eigen benen loopt, in evenwicht etc. en het dus zonder het hulpje van de bakrand kan, anders ben je (naar mijn mening) nog niet klaar om op wedstrijd te gaan.

Natuurlijk zijn er omstandigheden dat het de 1e (paar) keren/keer niet vlekkeloos gaat, maar daarvoor ben je dan B en kan je er dus aan werken dat het wél goed gaat, ongeacht de leeftijd van het paard :).

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:51

Zie ook de post van *puck*. Dat is eigenlijk precies wat ik wil zeggen.
Ik zeg ook niet dat je helemaal niet goed bezig bent als je paard nog niet in evenwicht is, maar je bent dan iig niet zo ver als iemand met een paard wat wel in evenwicht is. Op dat moment is de laatste combinatie dus in het nadeel als er hekjes staan :)*

Brando090309

Re: Jonge paarden in B en L1 ringen zonder hekjes: verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:01

Een goede jury moet toen wel kunnen zien wanneer een paard daadwerkelijk in evenwicht loopt? Zodra je moet afwenden of over de middellijn moet rijden zie je toch dat dat paard nog niet zo in evenwicht loopt, alsook in de overgangen? Net zoals ik hier al eerder las, in sommige gevallen gaan ze dan een beetje met de schouder naar de hekjes toelopen, ook omdat hij/zij nog niet voldoende in evenwicht is... toch? :)

Maar ik snap wel waar je naartoe wil :)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:17

geloof me,er zijn veel jury's in de B die niet goed kunnen zien of een paard wel of niet op eigen benen loopt, die hebben dus in een binnenbak niet door dat een paard redelijk recht loopt door de aanleuning van de bakrand en als ze dan een keer slingeren in een lijn van de rand weg dan krijgen ze een 6, beetje slingerend staat er dan op de coupon, terwijl ze op de hoefslag ook vaak niet goed lopen maar dat word niet gezien, vandaar dat het voor de beoordeling buiten het belangrijk is dat je goed kunt zien hoe het paard loopt en tussen de hekjes krijg je toch in de lagere klasses weer een vertekend beeld.
tuurlijk moet je gewoon met je jonge beest op wedstrijd maar train thuis zoveel mogelijk van de hoefslag af zodat hij geen aanleuning heeft aan je bakrand, des te eerder leert hij op eigen benen lopen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:43

Ja daar kan ik wel inkomen, bij ons is het probleem van onbekwame jury's in die klasse ook een probleem en idd, die mensen zullen misschien niet het verschil zien tussen een paard dat echt in evenwicht loopt en een ander niet dus misschien is het daar dan geen slecht idee om dan zonder hekjes te werken maar dan is het wel spijtig dat je de wedstrijdomstandigheden moet aanpassen zodat het voor de jury's gemakkelijker is om 'juist' te jureren. Ik dacht dat het niveau van jury's in Nederland hoger was dan in België maar blijkbaar is dat verschil toch niet zo heel erg groot dan (in de B klasse alleszinds) :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:30

maar.. ik vind het ook niet eerlijk dat een jong paard al compleet voor elkaar moet zijn. dit zal er alleen maar in resulteren dat men nog harder traint en eisen stelt aan zo'n jong dier.
juist de B staat voor "basis/beginnend" in mijn ogen, daar mag een dier nog best wat uitzwaaien. ze moeten immers nog leren en zijn in een leerfase bezig.
ikzelf start zo laat mogelijk in dit seizoen, mijn merrie loopt in de bak echt al heel netjes, maar tussen de bordjes zou ze echt niet kunnen in bv de galop.
die heeft die bakrand echt nog nodig.
en ja.. 2de hoefslag rijden kan ze prima, want ook daar maakt ze gebruik van de randen :+
maar blijft wel zonde dat je zomers verplicht bent tussen bordjes te starten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:44

Ik heb zelf voooral het randje nodig. Ik ben ook al een keer in een andere ring beland omdat de ringen zo dicht tegen elkaar stonden dat gewoon mijn eigen bordjes niet meer kon vinden. Als je geconcentreerd bezig bent is het allemaal al lastig genoeg, als je dan ook nog eens continue aan bordjes-tracking moet doen gaat dat gewoon ten koste van mijn concentratie.
In de loop van de dag heb je wel zo'n mooie uitgesleten hoefslag, maar in de ochtend vind ik het maar verwarrend.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:50

mijn paard liep goddelijk op het losrij terrein, en toen moesten we in de 'bak' gaan. Knollenveld met alleen bordjes..
Het was mijn eerste wedstrijd, en voor mijn paard ong. de 2e denk ik (ze was al eens met mijn zus gestart, maar gewoon met hekjes)

Ik kon er niet goed mee omgaan en mijn jonge paard raakte er ook van in de war, dus tijdens de galop zaten we ineens in de ring van de ruiter naast ons.. Minder!

Niet alleen mijn eigen proef kon er dus door verstoord raken, maar ook die van een ander. En dat is heel vervelend.

Ik vind het onverantwoord om het op deze manier te doen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:52

Zal wel teduur zijn. Als de ongeleide projectielen door de baan schieten en daarbij het niet onnodig vinden om hun hoeven eens op een hekje te plaatsen ipv ernaast? Iets beters kan ik niet verzinnen.
Ik zal zelf met een jong paard ook wel graag met hekkies rijden.

Brenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:31

Ze moeten het gewoon leren ;) ervaring ervaring

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:37

In de regio Eindhoven zie ik zelden onder de klasse Z1 afgezette rijbanen.
Daar weet ik niet anders dat je van B tot M2 op de bordjes rijd.
Met heel veel geluk staan de hoeken uitgezet met een plankje.

Ook een 4 jarige kan gewoon recht uit.
Kan hij dat niet wordt het tijd dat je thuis eens van de hoefslag afblijft en alleen nog maar de binnenhoefslag gaat gebruiken. :) Gewoon basis training is dat.
Klasse Z heeft de klasses ervoor al laten zien dat ze tussen de bordjes kunnen rijden.
Dus het vreemd vinden dat die een afgezetten ban hebben hoeft niet meer.
Is daar puur voor het sjieke. Ziet er gewoon mooi uit witte bordjes en vaak ook nog een bloembak.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:44

tja, dat is wel een goede, ook vind ik het fijner met mijn jonge paard om tussen iets vast te rijden, maar aan de andere kant, zo leer je wel je paard echt recht te stellen zonder dat tie kan blijven bij de bakrand / hakjes

ook staat het bij de M en Z ringen waarschijnlijk wat netter,

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:45

Voor mijn paard was het in het begin ook heel moeilijk om binnen de bordjes te blijven. Maar we hebben nu op stal een baantje op het gras uitgezet, en sinds ik daar mee kan oefenen gaat het nu echt veel beter. Vooral de SB is aanzienlijk verbeterd, omdat hij niet meer tegen de rand kan plakken. Verder ligt het wel aan het terrein waar je moet rijden. Soms staan de bordjes idd schots en schreef, en dan is het zeker moeilijk om er binnen te blijven.

Ik start overigens M, en heb eigenlijk nooit hekjes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:46

Citaat:
mijn paard liep goddelijk op het losrij terrein, en toen moesten we in de 'bak' gaan. Knollenveld met alleen bordjes..
Het was mijn eerste wedstrijd, en voor mijn paard ong. de 2e denk ik (ze was al eens met mijn zus gestart, maar gewoon met hekjes)

Ik kon er niet goed mee omgaan en mijn jonge paard raakte er ook van in de war, dus tijdens de galop zaten we ineens in de ring van de ruiter naast ons.. Minder!

Niet alleen mijn eigen proef kon er dus door verstoord raken, maar ook die van een ander. En dat is heel vervelend.

Ik vind het onverantwoord om het op deze manier te doen.

Dat is dan toch echt jou fout als je in een ander zijn ring eindigd.. :Y) Maar ik heb ooit eens op het wedstrijd terrein bij ons gereden met mijn paard die toen B was, en aangezien er toch niemand was. Dacht ik waarom niet even van het Z gevoel proeven..? Dus ik wil vol enthousiasme die hekjes binnenrijden alleen paardlief dacht er anders over. ENGGGGG, hij vond het vreselijk spannend en is er zelfs nog uitgesprongen dus dat het veiliger is en makkelijk gaat niet geheel op vrees ik :+

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:53

dat vind ik ook juist het storende eraan,dan ben je zelf met je proef bezig,staat er ineens een ander paard midden in je ring!hopla weg concentratie..

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:55

De B staat inderdaad voor basis en volgens mij hoort ook bij de basis dat je een paard toch even die 40 m redelijk recht kan laten lopen in stap en draf (galop is in de b proeven toch bijna alleen maar op de grote volte met af en toe een klein stukje hoefslag...)

Bij een jong paard kun je ver voor je wedstrijdklaar bent ook werken aan binnenhoeflsag rijden, stukjes recht op buitenritjes en eens bordjes in de bak of het land neer zetten. Tuurlijk heeft een paard tijd nodig om sterker en rechter te worden, maar volgens mij is het niet de verantwoordelijkheid van de concours organisatie om daarvoor te compenseren. Als je hoge punten wil rijden in de B moet de basis toch enigszins voor elkaar zijn....
en als dat de eerste paar keer door wedstrijdspanning of gebrek aan ervaring of kracht nog niet helemaal goed gaat bij een jong paard moet je dat gewoon accepteren als een onderdeel van z'n opleiding.
Rechtgenoeg lopen voor een B proef en tussen de bordjes leren ze snel genoeg, daar hoef je als het goed is geen 10 keer voor op concours
(en als dat wel zo is ben je misschien nog niet zo wedstrijdklaar als je zelf dacht....)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:56

Wat ik denk is dat de meeste M/Z combinaties hun paard wel redelijk voor elkaar hebben.
Juist in de B/L willen ze een paard zien wat op eigen benen loopt.
Dat veel mensen hier met een jong paard het paard niet tussen de hekjes kunnen houden is het probleem van die mensen zelf, niet van de jury.
Dat is gewoon een kwestie van training.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:07

Ha! het is niet alleen voor de paarden handig met een hekje.. ook voor de ruiter kan het helpen.
Ik reed een jong paard voor de 2e keer op wedstrijd, maar omdat al zoveel paarden op die hoefslag gepasseerd waren, hadden ze ring 3 meter opgeschoven(in de lengte). Dit werd ook enkel met kegeltjes omringd, ik heb heel mijn proef op die 'oude' ring gereden.. dus elke keer uit en in de ring en natuurlijk klopte geen enkele oefening!! Ik dacht toen nog: "Gek dat die kegels in de ring staan?" :? Bij het afgroeten kwam de jury naar me toe: "Nou we hebben toch enkele puntjes moeten aftrekken hoor :D" Het was de laagste reeks dus daarom werd ik niet uitgesloten en kon ik met jumping en cross nog iets redden :P (wij mogen direct SGW starten in België).

Paard vond het allemaal niet zo erg en ging lekker de bak in en uit, IK was diegene die het niet snapte! Later kon ik er wel mee lachen. Maar op dat moment was ik wel kwaad op mezelf :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:32

Ik ken het probleem niet. Misschien komt dat omdat wij onze paarden altijd buiten hebben gereden, in de wei. Een grote wei, zonder hekjes en bordjes erin. De paarden leren dan gewoon om op hun eigen benen te lopen. Het is bekend dat jonge paarden graag naar de bakleuning trekken. Dat kunnen ze bij ons dus niet.
Ik heb dus ook nooit met een jong paard problemen gehad op buitenwedstrijden. Ik denk dat het probleem ook groter kan zijn als je altijd alleen in een binnenbak of afgesloten bak rijdt. Daarom is veel afwisseling ook goed. Je kunt ook een buitenrit gaan maken en tijdens de buitenrit dressuuroefeningen doen. Dan hebben ze ook geen aanleuning van een bakrand.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:44

Dit vroeg ik me ook altijd al af... Ik ben in de proef dan zo aan het opletten dat ik in de baan blijf dat die hele proef nergens meer op lijkt... Met name met jonge onervaren dieren dan...

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:16

Je bent met een jong paard continu aan het sturen en corrigeren, met een bakrandje gaat dit m.i. veel makkelijker en kun je meer aandacht geven aan het ontspannen gaan in de ring. Iets wat voor een jong paard heel erg belangrijk is..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:29

Citaat:
Je bent met een jong paard continu aan het sturen en corrigeren, met een bakrandje gaat dit m.i. veel makkelijker en kun je meer aandacht geven aan het ontspannen gaan in de ring. Iets wat voor een jong paard heel erg belangrijk is..

en dat zou dan op zijn beurt weer betekenen dat op eigen benen lopen nog belangrijker is dan ontspanning :). Op eigen benen
lopen is een voorwaarde van...of zie ik het nu fout?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:45

klopt.. maar ontspanning vind ik vooral voor zo'n jong dier ook extreem be;langrijk. als je als ruiter ineens heel anders gaat rijden ( waarschijnlijk meer buitenteugel buitenbeen) om je paard er tussen te houden, is die ontspanning ver te zoeken en zal dit ook niet ten goede komen van het rijden en het welzijn van je paard.
vooral niet in de galop op de volte waar je vaak veel dieren flink over de schouder ziet wegvallen.
reactie van ruiters; flink trekken om ze toch op koers te houden.theoretisch mag dit niet en hoor je je paard gewoon rechtgericht te hebben en netjes op 2 sporen.
maar de praktijk laat me in 90% van de gevallen met jonge dieren toch heel anders zien zo tussen de bordjes :=