Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Had ik ook een paar keer met Goodwood gedaan maar bij me vorige wedstrijd werkte het niet want hij liep gewoon écht niet voorwaarts

thuis 10 minuten vlink naar voren knalen enzo ! en als we daar zijn in de binnenbak die bar slecht is alleen maar eventjes stappen en draven ( naar beneden niet bovenin ) en dan snel maken met zweepje ( moeders erachter aan rennen ) en dan de ring in en daar galloperen !

Sabszz schreef:Halo,
ik rijd nu al 2 jaar op mijn paard Goodwood v. Bently
we rijden nu M1+6 en doen ons best maar hebben een probleempje:
thuis en met les loopt hij heel erg voor me been en super lekker.
maar daarintegen loopt hij op wedstrijd totaal niet voor mijn been,
met losrijden loopt hij ook heel lekker maar zodra ik de ring in ga zakt zijn impuls in en is hij niet meer voor het been.
en mijn moeder en ik weten dat hij het wel kan maar hij neemt me gewoon in de maling door niet te reageren op mijn been als het moet.
wat moet ik doen ?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
alvast bedankt
Ninx schreef:Als al die paarden het thuis geweldig doen en op wedstrijd niet, dan zie ik daar best wel een aardige reden voor liggen: de ruiter.
Ruiters nemen het allemaal zo bloederig serieus, zitten er met verbeten koppen op, genieten niet, staan bol van de spanning, en dan verbaast het iemand nog dat een paard uit zijn bol gaat of juist traag wordt?
Wat denk je dat al die spanning (en dus het vastzetten van je adem en lichaam) met het paard doet?
Ik denk dat het veel zou oplossen wanneer ruiters daaraan werken.... en het niet in een nog slimmer pijnmiddel voor het paard gaan zoeken, dan vind ik echt schandalig.
Het is maar een hobby, moet je daarvoor nu echt je paard perforeren?
Neem het iets minder serieus zou ik zeggen, en leer eens te ontspannen... wanneer jij op wedstrijd net zo ontspannen, vriendelijk en open bent naar je paard als thuis... tja, dan zou het best eens goed kunnen komen

en op me protecol stond :
Ninx schreef:Als al die paarden het thuis geweldig doen en op wedstrijd niet, dan zie ik daar best wel een aardige reden voor liggen: de ruiter.
Ruiters nemen het allemaal zo bloederig serieus, zitten er met verbeten koppen op, genieten niet, staan bol van de spanning, en dan verbaast het iemand nog dat een paard uit zijn bol gaat of juist traag wordt?
Wat denk je dat al die spanning (en dus het vastzetten van je adem en lichaam) met het paard doet?
Ik denk dat het veel zou oplossen wanneer ruiters daaraan werken.... en het niet in een nog slimmer pijnmiddel voor het paard gaan zoeken, dan vind ik echt schandalig.
Het is maar een hobby, moet je daarvoor nu echt je paard perforeren?
Neem het iets minder serieus zou ik zeggen, en leer eens te ontspannen... wanneer jij op wedstrijd net zo ontspannen, vriendelijk en open bent naar je paard als thuis... tja, dan zou het best eens goed kunnen komen
Ninx schreef:Tja, maar sporen met een wieltje... het gaat me echt te ver.
Ik kan je niet zeggen wat werkt, wellicht inderdaad niet iets anders dan de pijnprikkel die je nu gebruikt als duw voorwaarts.
Evengoed zou het mijn keuze niet zijn. Juist omdat het hobby is moet het wel leuk blijven, een correctie vind ik geoorloofd... maar blijven zoeken naar steviger en dus pijnlijker correcties... ja, daar heb ik moeite mee.
Leuk dat je overigens wel ontspannen kunt genieten van een wedstrijd, dat lijkt me toch wel erg belangrijk.
Als je weet hoe gevoelig de huid van een paard is, zou je je kunnen voorstellen dat dit een gekke sensatie is voor een paard en dat hier een andere reactie op komt dan het welbekende aansporen.
Iemand zal jou niet snel kunnen betrappen op het aftuigen van je paard... daar heb je een te groot hart voor... en eh, een te leuk paard
Ninx schreef:De beelden op internet van bloedende buiken staan me iets te scherp op het netvlies gebrand vrees ik.
Wanneer jij aangeeft dat een dergelijk spoor 'kietelt' i.p.v. prikt zou ik daar uitstekend mee kunnen leven.
Ik heb ze vroeger een blauwe maandag gebruikt op advies van mijn toenmalige instructrice, verder heb ik er weinig kaas van gegeten... ofwel: weinig ervaring mee... (ze in de kast gelegd)
Wanneer je een paard 'prikkelt' is dit inderdaad iets anders dan 'prikken'... goed om te lezen dat je daar op die manier mee bezig bent/ mild dus.
Evengoed zul je de 'harde' maatregelen vast ook om je heen gezien hebben... ik vind dat daar vaak te vroeg naar gegrepen wordt.
@ Gulpje: jij bent streng doch rechtvaardigIemand zal jou niet snel kunnen betrappen op het aftuigen van je paard... daar heb je een te groot hart voor... en eh, een te leuk paard
![]()
Myukii schreef:![]()
Jij denkt dat jouw paard denkt: "Hahaaa! Nu is het wedstrijd en om het vrouwtje eens lekker te pesten, ga ik niet luisteren naar haar been!"
Vergeet dat dan gelijk maar. Jíj zit erop en jíj bepaalt wat je paard doet.. Als zijn impuls niet genoeg is in de proef, zul je dat bij jezelf moeten zoeken! Iedereen heeft (bewust of onbewust) spanning op wedstrijd, dáár zal het aan liggen en niet aan je paard. Paarden nemen geen mensen in de maling, echt niet, zo denken ze niet, paarden zijn niet zo gemeen als mensen![]()
Zelf héél bewust gaan rijden dus en zo min mogelijk spanning opbouwen in de ring, blijkbaar gaat dat fout..