Paard neemt je op wedstrijd in de maling.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: Paard neemt je op wedstrijd in de maling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:03

Ik lees even mee. Mag over 1 winstpunt naar de M en heb nu al mét zweep dat hij veel minder goed aan m'n been is tijdens de proef. Ik ben nu thuis heel hard daarop aan het trainen. Been is reactie. Dat ga ik met losrijden ook doen en ga als ik mijn 10e punt binnen heb nog een L2 wedstrijd zonder zweep rijden, en hem dan wel durven aan te pakken als het nodig is. Ik vind het wel heel spannend!

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:02

Zit met intresse te lezen omdat ik het zelfde probleem heb!

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:38

Hallo,
goed idee Gulpje! :j
ik heb zondag wedstrijd met hem dus ik ga even kijken wat hij nu doet :))
hoop dat hij lekker loopt zodat ik weer lekker kan zitten en het goed gaat :j
Ik zal zondag dan wel even verslag doen van wat er allemaal gebeurd is hoe die gelopen heeft en dat soort dingen :')
het helpt ook, volgesn mij had ik dat al gezegd maar dat maakt niet uit, maar het helpt ook om voor de wedstrijd met een zweep tikjes te geven ( niet zelf ) maar iemand anders die ernaast loopt daar worden ze heel heet van :j Had ik ook een paar keer met Goodwood gedaan maar bij me vorige wedstrijd werkte het niet want hij liep gewoon écht niet voorwaarts :')

Brenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:31

HC starten en flink eraan komen met de zweep ;)

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:44

maar waar kan je bijv HC starten in Regio Noord-Holland wat niet te ver van amsterdam ligt ?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:04

ik heb dit probleem ook gehad. paard stond gewoon bijna stil terwijl hij thuis vooruit vliegt.
oplossing bach rescuw gaan gebruiken voor mij en paard. ik was zenuwwachtig waar paard op reageerde niet wist wat hij ermee aan moest en dus stopte met lopen. daarbij bleek dat tijdens mn proef mn benen alle kanten op zwaaide. als ik ze stiller heb reageert hij dus ook beter

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:29

Sabszz schreef:
maar waar kan je bijv HC starten in Regio Noord-Holland wat niet te ver van amsterdam ligt ?

je kan op iedere wedstrijd toch HC starten, je moet het alleen even vermelden op je startcoupon

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 23:24

Ooooh okeeyy dank je :D
ik ga morgen even kijken wat hij doet !
en dan vermeld ik het hier wel eventjes :j
want hij is donderdag naar de fysio geweest en zat helemaal vast bij ze schouders... heeft hij altijd al gehad maar nu was het heel erg dus waarschijnlijk was hij daarom de vorige wedstrijd ook zo sloom... dus ik ga morgen eventjes kijken :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:03

ik kan je niet helpen maar ik heb precies het zelfde probleem!
Mijn lesgeefster zegt een stukje "angst"dat ze daarom wat terughoudend is!..
als ik haar normaal een schop zou geven vliegt ze onder mij vandaan, doe ik het in de proef dan doet ze maar een huppeltje!
Dus misschien ze terug houden door de witte balkjes om der heen dat ze zo iets heeft van ïieee"eng!..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:10

Van die sporen met wieltjes (niet die scherpe) om doen. Mijn paard deed hetzelfde in de M1, hij zakte gewoon in qua tempo zodra we het hekje door kwamen. Reed altijd met knopspoortjes, maar heb de langere sporen met wieltjes van mijn instructrice toen mee gekregen. Zodra ik de ring binnen kwam mijn hiel iets op getrokken zodat het wieltje over de vacht draait (minder schadelijk dan aansporen met een knopspoortjes, maar geeft een gek gevoel). Paard was meteen goed wakker, elke keer als ie weer in zakte herhaalde ik de hulp met het spoortje. Daarna nooit meer problemen gehad, maar voor de zekerheid wel altijd met deze sporen de ring in gegaan.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 14:24

Patos..
ik rij al met wieltjes :')
dezelfde als jij mee rijd denk ik ;)
en daar reageert hij ook idd goed op maar in de vorige wedstrijd dus totaal niet !
mijn 2 instructrises : annelies van munster en richelle ter haak zeggen dat ik thuis los moet rijden omdat de bak daar echt heel erg slecht is !
dus dat ga ik zo even doen :j thuis 10 minuten vlink naar voren knalen enzo ! en als we daar zijn in de binnenbak die bar slecht is alleen maar eventjes stappen en draven ( naar beneden niet bovenin ) en dan snel maken met zweepje ( moeders erachter aan rennen ) en dan de ring in en daar galloperen !
dat doet richelle ook met Gianna nanini :j
dus we gaan het beleven :D
want echt serieus hoor die bak is echt heel erg slecht ! als je paard daar gallopeert hooor je het keihard alsof het op de stenen is ! :oo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:32

Als al die paarden het thuis geweldig doen en op wedstrijd niet, dan zie ik daar best wel een aardige reden voor liggen: de ruiter.
Ruiters nemen het allemaal zo bloederig serieus, zitten er met verbeten koppen op, genieten niet, staan bol van de spanning, en dan verbaast het iemand nog dat een paard uit zijn bol gaat of juist traag wordt?
Wat denk je dat al die spanning (en dus het vastzetten van je adem en lichaam) met het paard doet?
Ik denk dat het veel zou oplossen wanneer ruiters daaraan werken.... en het niet in een nog slimmer pijnmiddel voor het paard gaan zoeken, dan vind ik echt schandalig.
Het is maar een hobby, moet je daarvoor nu echt je paard perforeren?

Neem het iets minder serieus zou ik zeggen, en leer eens te ontspannen... wanneer jij op wedstrijd net zo ontspannen, vriendelijk en open bent naar je paard als thuis... tja, dan zou het best eens goed kunnen komen ;-)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:02

Sabszz schreef:
Halo,
ik rijd nu al 2 jaar op mijn paard Goodwood v. Bently
we rijden nu M1+6 en doen ons best maar hebben een probleempje:
thuis en met les loopt hij heel erg voor me been en super lekker.
maar daarintegen loopt hij op wedstrijd totaal niet voor mijn been,
met losrijden loopt hij ook heel lekker maar zodra ik de ring in ga zakt zijn impuls in en is hij niet meer voor het been.
en mijn moeder en ik weten dat hij het wel kan maar hij neemt me gewoon in de maling door niet te reageren op mijn been als het moet.
wat moet ik doen ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :j
alvast bedankt

ik heb echt precies hetzelfde met mijn paard! met losrijden gaat het allemaal prima, zodra ik de ring inkom en er komt iemand lezen, verdwijnt alle impuls. wij rijden nog B, dus je mag met een zweepje. ik heb ervoor gekozen om afgelopen keer in de eerste proef eens even te laten merken dat het echt wel serieus is en dat ze er geen potje van moet maken, door op sommige stukken gewoon bij te tikken. dit resulteerde bij de middendraf wel een paar keer in galop etc, maar ze werd wel sneller. en er was ook resultaat, 1e proef 4e met 178 (vanwege paar keer galop ipv middendraf) maar de 2e proef was ze superfijn, dus 2e met 191.

Verder heb ik ook op veel verschillende plekken getraind, en de dag voor de wedstrijd op stal in de bak gereden en iemand voorr laten lezen. toen dacht ze ook al dat het voor de 'echt' was en op dat moment ook goed voorwaarts gereden.

succes!

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:48

Ik ga dit ook even volgen, heb namelijk precies hetzelfde probleem...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:12

@ Lonnie, ik denk dat het goed is wat je hebt gedaan. Je moet ook DURVEN rijden. Mijn probleem in de L1 was dat ik altijd een beetje passief aan het meeliften was, ik kreeg daar ook elke keer van mn instructrice voor op mn kop. Mijn instructrice was mee de laatste wedstrijd en ze gaf me een mooi compliment. Ondanks dat hij stroperig was heb ik wel keihard voor elke pas gewerkt en ondanks dat hij voor mijn gevoel niet voorwaarts was was het niet slecht. Toch 2 winspunten maar geen goed gevoel. Het hoeft niet perfect maar ik wil toch graag een fijne voorwaartse proef rijden!

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:28

Ninx schreef:
Als al die paarden het thuis geweldig doen en op wedstrijd niet, dan zie ik daar best wel een aardige reden voor liggen: de ruiter.
Ruiters nemen het allemaal zo bloederig serieus, zitten er met verbeten koppen op, genieten niet, staan bol van de spanning, en dan verbaast het iemand nog dat een paard uit zijn bol gaat of juist traag wordt?
Wat denk je dat al die spanning (en dus het vastzetten van je adem en lichaam) met het paard doet?
Ik denk dat het veel zou oplossen wanneer ruiters daaraan werken.... en het niet in een nog slimmer pijnmiddel voor het paard gaan zoeken, dan vind ik echt schandalig.

Neem het iets minder serieus zou ik zeggen, en leer eens te ontspannen... wanneer jij op wedstrijd net zo ontspannen, vriendelijk en open bent naar je paard als thuis... tja, dan zou het best eens goed kunnen komen ;-)

Dat is nou echt Totaal niet mijn probleem :')
ik onstpan juist helemaal op wedstrijd...
en zit er Juist van te genieten op wedstrijd vind het Echt hardstikke leuk op wedstrijd !
maar vind het dan wel jammer dat hij dan niet laat zien wat hij kan...
oja,
en dan nog even mijn verslag van me wedstrijd :
dit keer liep hij veel beter dan de vorige keer :j
maar nog steeds half half...
niet voorwaarts maar ook niet slecht...
2e proef was veel beter ! :D
was 2x 2e met 190 en 193
en ben Clubkampioen geworden ! :D en op me protecol stond :
leuke combinatie om naar te kijken en je ziet dat jullie samen aan het genieten zijn...

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:28

Dus dat vond ik wel eventjes leuk !
ga zo de proef terug kijken :j
maar je hebt idd wel gelijk dat het aan de ruiter kan liggen omdat die gespannen is maar dat is juist bij mij totaal neit het geval

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:24

Ninx schreef:

Nou zeg, iets genuanceerder zou ook kunnen ;)

Je hebt helemaal gelijk, eerst bij de ruiter kijken, dan pas je paard gaan aanpakken. En meer durven rijden in de proef en een keer op je bek durven gaan doen een hoop... Maar....je hebt er nu eenmaal paarden tussen zitten die weten dat wanneer je de ring in rijd, je niet een oefening kunt afbreken om de boel te corrigeren. Of een 'm even flink aansporen omdat ie aan je been plakt omdat ie spoken ziet. Hoe zou jij dat aanpakken dan?? Met alleen vriendelijk lachen en ontspannen zijn kom je er dan niet :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:32

Tja, maar sporen met een wieltje... het gaat me echt te ver.
Ik kan je niet zeggen wat werkt, wellicht inderdaad niet iets anders dan de pijnprikkel die je nu gebruikt als duw voorwaarts.
Evengoed zou het mijn keuze niet zijn. Juist omdat het hobby is moet het wel leuk blijven, een correctie vind ik geoorloofd... maar blijven zoeken naar steviger en dus pijnlijker correcties... ja, daar heb ik moeite mee.

Leuk dat je overigens wel ontspannen kunt genieten van een wedstrijd, dat lijkt me toch wel erg belangrijk.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:53

Ninx schreef:
Tja, maar sporen met een wieltje... het gaat me echt te ver.
Ik kan je niet zeggen wat werkt, wellicht inderdaad niet iets anders dan de pijnprikkel die je nu gebruikt als duw voorwaarts.
Evengoed zou het mijn keuze niet zijn. Juist omdat het hobby is moet het wel leuk blijven, een correctie vind ik geoorloofd... maar blijven zoeken naar steviger en dus pijnlijker correcties... ja, daar heb ik moeite mee.

Leuk dat je overigens wel ontspannen kunt genieten van een wedstrijd, dat lijkt me toch wel erg belangrijk.

Ho ho, dat gaat me even te ver!

Ik voel me toch een beetje aangesproken omdat ik begon over nieuwe sporen. Ik gebruik juist sporen met wieltjes omdat ik niet 100.000 keer met een spoortje wil trappen o.i.d. Ik weet niet of je ervaring met sporen met wieltjes hebt, maar het principe is juist dat je een lichte hulp kunt geven door het wieltje over de vacht te laten draaien. Niet prikken dus, maar draaien. Je mag mijn sporen komen lenen en ze eens over je arm heen rollen, dat doet geen pijn, dat kietelt :+ Als je weet hoe gevoelig de huid van een paard is, zou je je kunnen voorstellen dat dit een gekke sensatie is voor een paard en dat hier een andere reactie op komt dan het welbekende aansporen.
Overigens ben ik pas toen het verplicht werd met sporen gaan rijden (kleine knopspoortjes) en heb ik tot en met Z2 altijd op een trensje gereden, om je even een indruk te geven in hoeverre ik pro paardvriendelijke wedstrijdsport ben. Ik wil het in de ring alleen wel voor het zeggen hebben en zorgen dat mijn dominante merrie niet haar eigen plan trekt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:42

Of je nu met wielen rijdt of met knopjes, elke spoor is zo gemeen zoals de ruiter hem gebruikt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:59

De beelden op internet van bloedende buiken staan me iets te scherp op het netvlies gebrand vrees ik.
Wanneer jij aangeeft dat een dergelijk spoor 'kietelt' i.p.v. prikt zou ik daar uitstekend mee kunnen leven.
Ik heb ze vroeger een blauwe maandag gebruikt op advies van mijn toenmalige instructrice, verder heb ik er weinig kaas van gegeten... ofwel: weinig ervaring mee... (ze in de kast gelegd)
Wanneer je een paard 'prikkelt' is dit inderdaad iets anders dan 'prikken'... goed om te lezen dat je daar op die manier mee bezig bent/ mild dus.
Evengoed zul je de 'harde' maatregelen vast ook om je heen gezien hebben... ik vind dat daar vaak te vroeg naar gegrepen wordt.

@ Gulpje: jij bent streng doch rechtvaardig ;) Iemand zal jou niet snel kunnen betrappen op het aftuigen van je paard... daar heb je een te groot hart voor... en eh, een te leuk paard ;) :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:50

Ik zal hem absoluut niet aftuigen nee! Maar bij mij is het ook een kwestie van consequent blijven, ook thuis. Been is reactie, en zo niet dan maak ik hem even goed wakker.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:15

Ninx schreef:
De beelden op internet van bloedende buiken staan me iets te scherp op het netvlies gebrand vrees ik.
Wanneer jij aangeeft dat een dergelijk spoor 'kietelt' i.p.v. prikt zou ik daar uitstekend mee kunnen leven.
Ik heb ze vroeger een blauwe maandag gebruikt op advies van mijn toenmalige instructrice, verder heb ik er weinig kaas van gegeten... ofwel: weinig ervaring mee... (ze in de kast gelegd)
Wanneer je een paard 'prikkelt' is dit inderdaad iets anders dan 'prikken'... goed om te lezen dat je daar op die manier mee bezig bent/ mild dus.
Evengoed zul je de 'harde' maatregelen vast ook om je heen gezien hebben... ik vind dat daar vaak te vroeg naar gegrepen wordt.

@ Gulpje: jij bent streng doch rechtvaardig ;) Iemand zal jou niet snel kunnen betrappen op het aftuigen van je paard... daar heb je een te groot hart voor... en eh, een te leuk paard ;) :D

Ga ik helemaal in mee, in die zin mis ik de wedstrijden dan ook helemaal niet.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:19

Myukii schreef:
:')

Jij denkt dat jouw paard denkt: "Hahaaa! Nu is het wedstrijd en om het vrouwtje eens lekker te pesten, ga ik niet luisteren naar haar been! }> "

Vergeet dat dan gelijk maar. Jíj zit erop en jíj bepaalt wat je paard doet.. Als zijn impuls niet genoeg is in de proef, zul je dat bij jezelf moeten zoeken! Iedereen heeft (bewust of onbewust) spanning op wedstrijd, dáár zal het aan liggen en niet aan je paard. Paarden nemen geen mensen in de maling, echt niet, zo denken ze niet, paarden zijn niet zo gemeen als mensen ;)

Zelf héél bewust gaan rijden dus en zo min mogelijk spanning opbouwen in de ring, blijkbaar gaat dat fout..

paarden zijn donders slim en merken PRECIES wanneer jij hem ineens niet op zn mieter durft te geven omdat er een jury zit te kijken.. dus gaat hij lopen naar hoe jij hem rijd; niet consequent... daarom zal je hem in de proef gewoon ook aan moeten pakken, net zoals je thuis zou doen als hij niet voor je been is...

Je zou het dus prima in de zeik nemen kunnen noemen, of bijvoorbeeld: als het niet moet, dan doen we het niet :D