Wie heeft er ook een jaarling tussen volwassenen lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:30

guanacotje schreef:
Mijn jaarling stond tot voor kort samen me 2 volwassen paarden, nu is het er nog maar eentje.

Sterk jaarlingetje dus _O-

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:30

Mijn jaarling heeft van 6 tot 12 maand bij een andere jaarling gestaan. En staat sinds 2 maand bij mijn ruin in (12 jaar) en een oudere merrie (15). Mijn ruin is duidelijk de baas en mijn jaarling nu al over de merrie. Over een maandje komt er een jaarling bij kan ze lekker mee spelen. Ik vind het heel belangrijks leeftijdsgenoten bij staan. Maar ook oudere kunne die haar een beetje opvoeden en op haar plek zetten.

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:08

mijn veulen van 6 maandjes stond bij mama en de volwassen paardjes ;)

Sonja_vR

Re: Wie heeft er ook een jaarling tussen volwassenen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:17

volgend jaar worden er hier trouwens als het goed is twee ijslanders geboren, (woensdag gaan de dames naar de hengst )
die blijven als het merries zijn soieso t/m 1e jaar bij de volwassenen lopen, daarna zien we wel weer verder...moeten tegen die tijd een geschikte opfok vinden waar de dieren kwa leeftijd gevarieerd zijn
(ik wil liever niet dat jonge dieren tussen alleen maar leeftijdsgenootjes opgroeien, liever ook volwassenen en zelfs oudjes erbij, leren ze het meeste van )

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:02

Mijn jaarling hengst hebben we op het begin laten wennen aan zijn nieuwe huis met onze shetlanderhengst, darnaa hebben we ze samen in de groep gedaan, shetlander stond vorheen al daar, hij staat nu samen met een 5 jaarige shetlander, 7 jaarig sport paard, een 14 jaarig hispanoarabier en een 19jaarige C pony.
heeft op het begin behorlijk wat beeten gehad van de leider, maar dat is naar een korte tijd gestopt, wonden waaren oppervlakkig, niks ernstig, zijn nu bijna geheeld.
hij word goed door ze opgevoed, hij mag nu zelfs al saamen met de leider hooi eten uit het krat.
(ik vind het juist goed om ze saamen met oudere paarden te hben, hij heeft aan de shet een leuk speelmaatje, en de andere voedden hem ook super goed op, hij heeft ook geen last van hengsten kuuren, hij heeft een keer gebeten en dat is afgestrafd en heeft het net meer geporbeerd)

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:26

Mijn jaarling staat op een enorm land met 2 andere jaarlingen, 2 tweejarigen en nog zo'n 4 volwassen paarden. Dat gaat prima zo, ze wordt goed op haar plaats gewezen als ze te ver gaat :=

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:30

mijn 2 jarige hengstje( b-pony) staat tussen een 6 jarige shet ruin, 7 jarige b merrie, en nog een volwassen paard merrie. hij word keurig opgevoed en kan ook nog spelen met me shet. heb hier echt geen nadelen aan

Irene_vZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:39

Mijn jaarlingmerrie staat op de wei met mijn 22 jarige merrie en 6 jarige shetlander. Ze staat duidelijk onderaan in de rangorde, iets wat de shetlander haar maar al te lief laat weten!

Ze rent heen en weer en houdt zo mijn oudere merrie in beweging. Ook staan ze het liefst de hele dag te knabbelen. Ze heeft ook 2 maanden in de opfok gestaan maar vanwege een blessure moet ze nu rustig aan doen en staat ze dus thuis! Ik heb het idee dat ze bij ons thuis het prima naar haar zin heeft maakt geen verveelde indruk.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:04

Mijn 3 jarige pony staat al sinds jaarling in de groep. De groepen worden daar verdeeld naar leeftijd en geslacht. De 1jarige hadden er toen een 2 jarige bijlopen en een 3 jarige ruin(2007). Het jaar erop (2008) toen ze 2 waren liepen er 2 3jarigen tussen. Dit is de laatste zomer en de groep bestaat nu nog uit 6 3jarigen hengsten. Alle 3 de seizoenen is er een duidelijk beeld in rangorde geweest, ze konden met zijn alle spelen en de grote bazen riepen het spul tot de orde als ze zich misdroegen. Nu loopt er geen oudere meer tussen omdat ze daar geen hengsten ouder dan 3 jaar willen hebben (in de groep).

Overigens gaat dit niet zo alleen met de groep waarin mijn pony staat, ieder jaar komt er jong spul bij en gaan er ook weer een paar weg.

Ik vind dat mijn pony een hele goede basis gehad heeft op deze manier. En ik merk ook aan hem dat hij goed reageert op mijn houdingen. Een soort van 'body-language' tussen paard en mens!

(Het mooie is dat de andere paarden hem geleerd hebben wat bepaalde houdingen betekenen. Nu kom ik even met een paar moeilijke woorden: offensief (aanvallend) en defensief (verdedigend). Wanneer mijn houding naar 1 van deze 2 woorden is, zie ik gelijk dat er op word gereageerd door hem.
Nu komt hij straks uit de groep en word het mijn taak om deze opleiding aan te houden.)

Maar goed, misschien is dit iets meer informatie dan waar er om gevraagd werd.

:wave:

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:49

Mijn 1,5 jarige merrie staat bij een 28 jarige ruin, hele hechte vriendschapsband gekregen. :D Mijn merrie maakt de oude ruin weer 'jong en speels' en de ruin zorgt voor bescherming wanneer zij een dutje doet en ze mag naast hem meeeten van het hooi. (Trekt het zelfs weleens uit zijn mond vandaan) Ze worden wel gek als ik ze uit elkaar haal, maar de laatste tijd snapt de ruin dat ik zijn kleine meisje weer kom terugbrengen :D Echt zooo schattig! Hij is wel de baas, hij bepaald waar ze heen lopen in de weide en hij bepaald wanneer er gespeeld wordt.

:+: echte band tussen een kleuter en een bejaarde :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:20

Bij ons op het land lopen ongeveer 20 pony's en paarden, misschien nog wel meer. Waarvan 3 jonge hengsten tussen de 2/4 jaar oud. Niet zo slim van de eigenaar, want er is echt veel ruzie onderling. Veel bokken en bijten, niet leuk meer :n

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:46

Samira010 schreef:
Bij ons op het land lopen ongeveer 20 pony's en paarden, misschien nog wel meer. Waarvan 3 jonge hengsten tussen de 2/4 jaar oud. Niet zo slim van de eigenaar, want er is echt veel ruzie onderling. Veel bokken en bijten, niet leuk meer :n

Ligt eraan, hoeveel land er is. Maar als ik het zo hoor is het idd een stomme zet van die eigenaar! In het wild zijn er wel meer hengsten, die bij gevaar de groep drijven en in de juiste richting drijven. Maar op 10 hectare (bijvoorbeeld) gaat dat echt niet werken. Maar staat jou paard daar ook tussen?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:55

Royen schreef:
Samira010 schreef:

Ligt eraan, hoeveel land er is. Maar als ik het zo hoor is het idd een stomme zet van die eigenaar! In het wild zijn er wel meer hengsten, die bij gevaar de groep drijven en in de juiste richting drijven. Maar op 10 hectare (bijvoorbeeld) gaat dat echt niet werken. Maar staat jou paard daar ook tussen?

Ja het is wel een groot stuk land, maar er is toch veel onenigheid.
Mijn pony staat er inderdaad ook tussen, ik haal haar daar wel weg. Ze gaat naar een nieuw stuk land.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:44

Hier een foto van de mijne in de groep grote jongens
Afbeelding
Hier aan het neuzen met de grootste jongen
Afbeelding
Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:49

Mijn jaarling staat ook in een gemengde kudde. Ze heeft gezelschap van 1 andere jaarling, 2 twenters, 1 driejarige en de rest varieert in leeftijd tot 18 jaar.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:12

mijn jaarlingermerrie staat samen met nog een jaarlinger gewoon in de merrie kudde ,
geen probleem ,al vanaf het begin grazen ze gewoon rustig in de groep.
Het is een aardig grote groep met leeftijden van 1 tot 30 ,en ze vinden het best hoor!
Mijn merrie was behoorlijk dominant

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:38

Mijn merrie jaarling staat ook tussen de volwassen merrie's. Gaat erg goed, en inderdaad zo worden ze "opgevoed". Mijn oudere merrie heeft d'r onder haar hoede genomen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:19

Mijn jaarling staat in een kudde van allemaal oudere paarden. Mijn 23 jarige fjord staat daar ook bij en mijn jaarling krijgt dan ook wel eens een opvoedende knauw.

maniu1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:39

mijn pony (nu net 2 jaar) heeft ook altijd gewoon tussen de volwassen paarden gelopen. I.p. ben ik erg pro opfok, maar dit kon gewoon niet anders. Het voordeel is wel dat ze goed opgevoed wordt, het nadeel is dat ze soms haar energie niet kwijt kan. Met wat jongere paarden gaat ze wel dollen. Toen mijn zus haar paard vorig jaar een veulen had hebben we ze vaak samen gezet. Deze staat nu helaas wel in de opfok :(

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:51

hier worden de veulens in de groep geboren.
Mijn 2 jarige heb ik als veulen gekocht, ze is hier gekomen toen ze 5 maanden was en staat sindsdien ook tussen de volwassen paarden.
ons hengstveulen van vorig jaar staat nu tijdelijk bij een ander leeftijdsgenootje en nog een paar andere paardjes. Dit omdat we thuis weinig gras hebben, hij komt in het najaar weer gewoon naar huis.
wel voer ik de jonge paarden soms extra bij als ze dit nodig hebben, de voerbehoefte kan anders zijn. Jonge dieren hebben vaak wel meer voeding nodig.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:08

2 van mijn verzorgpony's, een hengstje van 1 en een ruin van 9, staan ook samen in de wei. Soms haal ik de jaarling wel eens binnen met een wondje op het hoofd maar da's niet erg dramatisch. Ze zijn niet echt rivalen van elkaar, maar op momenten is er wat wrijving tussen de twee.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:11

Ik heb de veulens ook altijd gewoon bij de andere paarden. Alleen het hengstveulen moest er met een jaar uit omdat hij te mans werd. Die staat nu met leeftijdgenoten.

Ik denk dat juist een gemengde groep nog beter is dan alleen leeftijdsgenootjes. Ze leren dan echt waarden en normen. Maar ze moeten ook de kans kregen om te spelen en te stoeien. We hebben een 3-jarige merrie die dat graag met de kleine deed.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:47

Bij mij staat alles gemengd
jaarling twenter 6 jarige en opa 30 jaar

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:48

2 jaarling merrie's 2 shetlanders, 2 merrie's met veulens, en een merrie waarvan veulen overleden is met de geboorte

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:55

Toen ik mijn haflinger nog had (die was toen anderhalf) had ik hem ook tussen oudere paarden lopen. Dat is alleen maar goed, want dan werd die wel eens op zijn plek gezet en dat hebben jonge paarden nou eenmaal welles nodig ;)
Ze hebben natuurlijk ook speelmaatjes nodig, want ja het zijn dus eigenlijk net kleuters die welles toe zijn aan spelen :)
Dus dat is ook wel belangrijk vind ik.