Vragen over Springwedstrijden voor paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Re: Vragen over Springwedstrijden voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:06

Maar de afstand van bijv. hindernis 1 naar 2 kun je toch niet zelf uitmeten? want als er bochten enzo inzitten(dus geen dubbel)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:11

Vergeet dan van te voren niet te vragen hoeveel meter ertussen zit. Rijd eerst eens aan in een gewone arbeidsgalop. Zijn dit 4 galopsprongen en gaat dit goed? Probeer een beetje te schakelen, dus de ene keer 3, dan 4, of zelfs 5. Probeer voldoende impuls te houden en zorg dat de laatste galopsprong word afgevloeid (dat je deze naar voren weg kunt rijden) Probeer altijd al in de eerste galopsprong na de eerste balk al je paard te schakelen.

Vraag je instructeur eens als hij/zij hindernissen neerzet, hoeveel meter is dat? Hoeveel galopsprongen, moet ik dan naar voren of terug? Alhoewel het laatste ook te maken heeft met hoe je paard over de eerste hindernis springt. Als je maar een keuze maakt, en hier bij blijft!

Als het goed is, kan je instructeur je hiermee helpen, en anders moet je op zoek naar een andere instructeur :o

Ik zou sowieso het parcours verkennen met iemand die het vaker gedaan heeft. Desnoods vraag je iemand die ook in een witte rijbroek loopt, of jij met degene mee kan lopen! Kijk goed hoe je je wendingen wilt rijden. O ja, en oefen eens 1 meter uit te stappen met een meetlint ernaast. Als jouw gelopen meter geen echte meter is, heb je er weinig aan. Op een buitenparcours staan dubbels meestal iets verder uit elkaar, bijvoorbeeld 7.2m ipv 6.8m.

Succes, pff wat een lange post :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:13

Jolien, als jij niet weet hoe je lijn wilt rijden en hoe groot de galopsprong van je paard is heeft het sowieso geen nut om te lopen! Ik loop meestal de lijnen (de route die je aflegt tussen twee hindernissen) tot en met 17m. Daarna heeft het naar mijn idee weinig nut voor mij. In 5 galopsprongen en meer kan ik het een en ander namelijk beter oplossen!

Edit: En die bochten: Je moet al bedacht hebben voordat je op je paard stapt, hoe je een bepaalde lijn gaat rijden. Ik zou zeggen: trek iemand aan zijn (wedstrijd)jas die er volgens jou uitziet als een 'geroutineerde' ruiter en vraag of je mee mag lopen. Als je iets niet snapt, wil degene vast wel vertellen waarom hij of zij dat doet
Laatst bijgewerkt door Mootje op 04-06-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:14

Oke bedankt, maar als je al die lijnen loopt, vergeet je dan niet hoeveel meter er steeds tussen zat? ik zou dat namelijk zo weer zijn vergeten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:17

Je hoeft het aantal meters niet perse te onthouden hoor! Ik zou in jouw geval de dubbels en afstanden tot 3 galopsprongen onthouden. Dan hoef je nog niet zo zeer het aantal meters of galopsprongen te onthouden, maar of je terug moet rijden, moet blijven wachten of iets moet toe rijden!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:18

Okee bedankt :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:19

Ik plaats mijn paard gewoon niet. Mag dat ook? :Y)
In de B ga ik er echt niet aan zitten rijden. Is naar mijn idee ook echt niet nodig.
Zorg voor een fijne galop en dan past het altijd. Weinig mensen zien (zeker in het begin) de afstand en storen dan het paard alleen maar met hun geregel.
In de loop der tijd ontwikkel je dan misschien je oog voor de sprong.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:21

Okee, Jaa dat doe ik nu ook, ik rij nu elke maand onderlinge wedstrijden bij de manege en daar meet ook niemand wat op ofzo, en je komt toch altijd wel goed uit, vooral in de BB als het toch nog vet laag is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:24

Ik wil nog even zeggen dat je een heel stoer paard hebt!!

Probeer in ieder geval je paard bij elke hindernis te ondersteunen. Zorg dat je je paard niet alleen laat, zeker omdat hij ook niet zo ervaren is. Als je het zelf niet ziet of je uitkomt, blijf wachten op je paard en hou je benen aangesloten. Zo zorg je ervoor dat je paard het leuk vind, jou blijft vertrouwen en paarden zien afstanden vaak ook. Als ik de springfoto in je profiel bekijk heeft je paard genoeg respect voor het hout (dat je paard de balken niet wil aanraken).

Ik hoop dat het zo een beetje gaat lukken! Print desnoods dit topic uit, en laat het je instructie lezen!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:27

@ pol013 Ik plaats mijn paard wel, omdat hij anders gepikeerd is als het een keer niet uitkomt. Natuurlijk gaat dat ook wel eens mis. Inderdaad, een mooi grondtempo met voldoende regelmaat zou je een B parcours zonder te plaatsen makkelijk kunnen rijden.

Ik denk dat mijn vorige post over het niet in de steek laten meer voor Jolien geldt, omdat zowel zij als haar paard nog niet echt parcourservaring hebben. :o ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:29

Dankjee, jij hebt ook een vet mooi cross paard :D
Haha nee we hebben nog niet zo veel ervaring:P want alleen elke maand bij maneges, maarja dat is niet echt zeg maar:P

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:30

Mo: Ik snap je posts ook wel. Ik denk alleen dat als iemand dit 'out of the blue' gaat toepassen in een parcours dat je dan meer kans op missers krijgt.

Met afstanden zien en er juist naartoe rijden ga je m.i. thuis aan het werk en niet de dag van je wedstrijd. Als dit paard het tot nu toe zo ook gedaan heeft zou ik dat even niet veranderen.
Afstanden proberen te zien mag iig niet leiden tot prutsen aan je paard en daar lijd het vaak toch toe (iig bij mij...)
En eerlijk gezegd vind ik dat mijn paard niet voor niets ogen in zijn hoofd heeft. ( :(:) het arme beest)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:33

Ach Jolien, zo ben ik ook begonnen! Op een gegeven moment mocht ik van de manege-eigenaar geen wedstrijden meer springen, omdat hij het te gevaarlijk vond worden (en ik al twee keer op de EHBO had gelegen). Dit is trouwens wel 10jaar geleden :D (edit: ja, dat was ook dit paard :o )

Pol013: Ja jij hebt ook gelijk. Oefenen doe je thuis en op concours moet het voor elkaar zijn. De post van het plaatsen was eigelijk ook meer bedoeld om mee verder te gaan tijdens de les. Zeker als je het zelf niet ziet ga je prutsen. Dan kan je beter blijven wachten en je paard het laten bepalen.