functie paardrijdsokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxNoLimit

Re: functie paardrijdsokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:14

ze geven je steun en er zit een verdikking in zodat de druk wegvalt op je voet. ook als je zonder chaps rijdt krijg je geen huidvet in je broek ;) en als je ritsen in je laarzen hebt zoals ik krijg je daar je rijbroek niet tussen :p en ik vind het ook handiger voor het klittenbant aan je broek, dan zijn die ook meteen goed weg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:50

Ze hebben geen enkele functie vind ik.
Steun geven? nooit niet.
Makkelijker een rijlaars inkomen? Ook niet. Ik trek ze ook niet over de rijbroek heen, want dan lubberen ze direct uit.
In de zomer draag ik ze nooit, in de winter vind ik het gewoon wel lekker, krijg je niet van die koude kuiten als je over straat loopt in een spijkerbroek.
Maar voor rijden zijn ze dus niet bijzonder. Ik heb ze dus ook gewoon in de winter aan, niet specifiek met rijden.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:01

Ik heb een paar 'officiele' sokken en ze zitten alleen bij de voet lekker. Omdat ik dikke kuiten heb, rij ik met chaps, maar ze zitten nogal strak om m'n kuiten, dus vouw ik ze om. Heb één keer met gewone kniekousen gereden, vond ik niks (voeten). Ik moet wel erbij zeggen, ik ben een 'newbie', heb net een paar lessen gehad. Voor m'n dochter (9, rijdt net een jaar) koop ik ze van de AC tion. Soms hebben ze een voorraad en dan weer een tijdje niet. Zij heeft er geen moeite mee.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:05

ik heb es met kortje sokjes proberen te rijden maar dat is egt GEEN doen! dat klittenband van je rijbroek gaat schuren, ze glijden naar je tenen..

ik heb een paar ariat sokken, die zijn half hoog maar zijn heel stevig en zitten erg fijn met rijden! verder heb ik ze in de gewone maat, tot onder de kuit en vind het erg fijn rijden met chaps, vanwege de rits ;)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:00

zodat ik geen blaren krijg, bij die verdikte stukken zegmaar. loop soms wel een hele dag op m'n laarzen en als je daar aan 't eind van de dag uitkomt is dat geen pretje :P ook vind ik lange sokken handig omdat de broek bij de kuiten vaak wat te groot is en dus dubbel gaat zitten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:40

Ik vind ze veel lekkerder zitten dan dunne sokken, in de winter minder snel koude voeten, in de zomer schuurt het niet door zweten omdat ze veel zweet opnemen. Ook heb ik vooral in mijn rijlaarzen geen last van blaren als ik rijsokken draag. Met gewone sokken heb ik dat wel heel snel omdat het dan na een tijdje gaat schuren bij mijn hak. Is eigenlijk hetzelfde principe als wandelsokken in je wandelschoenen. Je kunt ook met gewone sokken gaan wandelen maar met wandelsokken heb je veel meer comfort doordat de vochtopname en vochtafvoer veel beter is en je dus minder snel schuurplekken en dus blaren kunt krijgen.

De prijs ligt idd iets hoger als bij gewone kniekousen, mijn ervaring daarentegen is dat ze ook 10 keer zo lang meegaan en ik gebruik dagelijks. Lubberen oid heb ik nog nooit iets van gemerkt. Ik heb ze van stapp en mondoni, vind zelf die van stapp het beste.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:31

Bij mij liggen 'echte' paardrijsokken en gewoon lange sokken door elkaar, maar ik merk wel dat mijn paardrijsokken een pak langer meegaan dan mijn gewone sokken, daar heb ik heel snel gaten in. De voet van paardrijsokken is inderdaad van een ander materiaal.
De meeste van mijn rijsokken hebben ook een iets strakker stuk midden om je voet, zodat je sok minder snel begint te verschuiven.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:50

Ik draag zelf altijd Kingsland sokken, ideaal! Het bovenste stuk is van pantystof en zo krijg je laarzen makkelijk aan. Maar eigenlijk is het geldklopperij, vind ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:56

Nooit iets van begrepen, de paardrijsok :? . Ik rij al 30 jaar paard, altijd gewoon sokken aan gehad. En nu ineens moeten we de laatste jaren speciale paardrijsokken. Zal allemaal wel. Ik heb er een paar gekocht, maar voel eigenlijk geen enkel verschil. Ik pak dus gewoon wat er bovenop in de sokkenla ligt.

Weer zo'n hype die wel weer zal overwaaien.

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:00

ik vindt het makelijker om me laarzen ermee aan tekrijgen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:33

Ik draag ze vooral vanwege die versteviging om de hiel. Die zorgt er namelijk voor dat ze daar beter om mijn voet blijven zitten tijdens heet aan-en-uit trekken van mijn laarzen. Ik heb wel eens een andere versie dan stapp gehad en die schoven dus wel. Nooit meer.

Daarnaast draag ik 's winters vaak laarzen (net) en dan vind ik het erg fijn dat ze zo hoog zijn omdat ze dan mijn velletje bij die koude laars weghouden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:06

Ik rij met jodphurbroeken. De sok verhinderd dat het velletje van mijn been tussen het zadel en mijn beugelriem terecht komt.

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:02

Ze zijn lang zodat ze niet afzakken als je je laars aandoet of rijd.
Enz e vangen het zweet op ;)

annabel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:08

Zitten super lekker!
en zien er ook nog leuk uit:D

patty3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:26

Ik vind persoonlijk dat de paardrij sokken lekkerder zitten!!
en ze staan nog eens leuk ook !!
ze hoeven echt niet duur te zijn, ik had ze bij faunaland die verkopen ook paarden spullen en daar waren ze 7.95 en een tientje voor 2 paar, ff goed neuzen denk!!

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:15

Ik vind ze lekker zitten, en ik koop ze ook voor 5/6 euro per paar ongeveer. Kom er ook beter mee in laarzen, en ik heb ook nogal zweetvoeten en dan is het wat minder. :)
Ze gaan ook langer mee als gewone sokken vind ik.
En ze zijn lekker warm in de winter.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:13

ik heb nieuwe leren rijlaarzen, en om die in te rijden/lopen draag ik altijd paardrijsokken. Die beschermen je voet beter, en dragen gewoon fijn aan de voet.
Als je bijvoorbeeld hardloopsokken hebt, die ik ook wel eens heb. Hebben dezelfde voet, voor ideaale vochtopname en betere doorbloeding. Ze hebben dus wel degelijk functie, maar of je daar nou het geld aan uit wilt geven is aan jou.
Ik koop een keer in de zoveel tijd even een paar, want na een stuk of 10 keer wassen zitten ze niet lekker meer. (Wordt ook aangeraden ze met de hand te wassen, maar dat is niet mijn ding)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:15

uhm ik denk je rijbroek omlaag houden, dus dat hij niet omhoog kruipt in je rijlaarzen. dat moet niet persé van een paardrijwinkel zijn, ik heb ook gewoon sportsokken van de supermarkt :P

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:19

Ik rij met gewone normale korte sokken. Heb het nut van die paardrijsokken nog niet begrepen :P helaas aan mij verdienen ze niks

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:21

Ik heb ook gewone kniekousen, deze zitten me beter dan die dikke rijsokken (met veel te klein elastiek op m'n kuit!).
Ik koop ze in 3 paar voor 10 euro bij de V&D. Heb aantal effen en aantal met streepjes en ruitjes etc. Tegenwoordig zie je die gewone kniekousen echt overal!