Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

estherpitout schreef:Ik heb sinds gisteren een nieuw paard op stal staan.
Een jong ding van net 4 jaar oud (zie profiel voor meer info)
Hij is een wakker paard met pit die nog heel veel moet leren.
Enkel als je met hem gaat wandelen, sleurt hij je zowat mee.
Als ik stop loopt hij gewoon door me heen. Als ik wandel loopt hij met zijn
schouders telkens net iets voor mij uit.
Ik wil dit graag oplossen, en hoop dat ik wat bruikbare tips kan krijgen.
Grondwerk (ala Emiel Voest) lijkt me wel wat maar heb totaaaal geen ervaring
met grondwerken etc. Ik wilde een les van Emiel Voest regelen, maar die doet alleen
op eigen locatie. En ik heb geen trailer en vervoer etc.
Ik probeer steeds me wat kleiner te maken als ik hem leid en me groot en opgericht op te stellen als ik hem stil wil zetten. Maar nee hoor, meneer ziet me niet eens staan.
Kunnen jullie mij bruikbare tips geven hoe ik hem kan leren afstand te bewaren en mijn
persoonlijke ruimte te respecteren?

siskeh schreef:@laetitia: heel mooi verhaal, maar waar is de lichaamstaal?
en de beloning bij goed gedrag?
mijn beide paarden lopen door de leadrope(of halster en longeertouw) heen als ik niet mijn lichaamstaal gebruik, en niet alleen mijn eigen paarden...
ook andere paarden waar ik mee werk!

Ik heb een freestyle cursus gedaan bij dressuurnatuurlijk, ik had toen een soortgelijk geval als die van jou en die liep later aan een slap touwtje achter me aan.... en buiten dat is het zo fijn om meer te leren over je paard. Succes ! 
estherpitout schreef:Ik wilde het niet in mijn eentje gaan oefenen omdat ik ook simpelweg niet weet wat een goed methode is. Straks doe ik zelf iets helemaal fout omdat ik niet weet hoe ik dit probleem op kan lossen. Ik ga iig morgen met mijn instructrice overleggen. Dan zal ik haar mij zsm laten helpen.