zoraspastie schreef:vertrouwen doet ze me wel maar niet respecteren ,, dat is mijn probleem .. vandaag heeft ze me bv, kei hard tegen de grond geduwd gwn omdat ik een wonde wou verzorgen ,
Waarom weet je zeker dat het gebrek aan respekt is? Kan ook pijn zijn, gebrek aan vertrouwen, spanning... noem maar op...
Bovendien kan het idd zijn dat ze jou niet als leider ziet. Dat heeft niet per definitie met dominantie te maken, maar met de manier waarop jij jezelf als leider bewijst. En leider zijn betekent niet ' een paard op zijn plaats zetten' maar de leiding nemen en je paard begrijpen. Begrijpen wanneer er een vertrouwensissue is, wanneer je paard dominant is en wanneer bang, enz...
, over haar verleden weet ik niets maar ze heeft wel veel eigenaars gehad en mss is ze daar niet goed behandeld geweest
Dat geld voor veel exkoerspaarsen, zoals ik eerder omschreef. Veel verschillende eigenaars maakt het moeilijk voor een paard om vertrouwen te krijgen. En echt vertrouwen krijg je niet in een paar weken. Dan moet je op jaarbasis gaan denken en het in de ogen van het paard verdienen.
,, in het begin was ze onzeker en lief
Lief zijn ze vaak in het begin omdat ze nog overdonderd zijn door de verhuizing.
maar daarna werd ze echt dominant..
Na de shock van het verhuizen gaan ze kijken wat ze aan de baas als leider hebben. Ze moeten daar tenslotte op kunnen vertrouwen of zelf de leiding nemen
en gespannen tijdens het rijden .
Dat heeft dus al totaal niets met dominantie te maken maar met gebrek aan vertrouwen.
Ik heb ze ook degelijk te veel verwend,, ze staat nu al een maand op de wei en het word steeds erger ze loopt ook altijd weg van mij,, tips
Als ze van je wegloopt in de wei heeft ze totaal niets met je. Dan lijkt de rest behoorlijk verklaarbaar.
Dit soort paarden heeft vaak totaal niets met mensen, zeker niet als ze zo vaak van eigenaar zijn veranderd. Neem het ze maar eens kwalijk.
Je zult er veel tijd en moeite in moeten steken om te bewijzen dat mensen leuk kunnen zijn.
Niet door join up of door ff te laten zien wie de baas is, maar door rustig vanaf de basis met haar aan het werk te gaan, te beginnen met grondwerk, veel aandacht geven, tijd in de wei met haar door te brengen zonder iets van haar te moeten en te laten zien dat ze niet een gebruiksvoorwerp voor je is, zoals ze dat wellicht al zoveel is geweest.
,? ah en ik woon in geraardsbergen ,, woont iemand daar ook ?
Pffff word een beetje moe van al die adviezen bij zo'n verhaal om maar een join up te doen of ff te laten zien wie de baas is....
Een band met een paard ontstaat niet zomaar door een join up of door ff flink respekt af te dwingen. Een paard als dit zal daardoor alleen zijn aanvankelijke negatieve mening over mensen versterkt zien en meer sceptisch worden. of afgestompt raken.
Een band verdien je. Door een paard te begrijpen, door daarop in te spelen, door de leiding te nemen, zonder af te dwingen en door hem te helpen met het terugwinnen van het vertrouwen.
Join ups, respekt afdwingen, ff laten zien wie de baas is zal in dit geval er uiteindelijk toe leiden dat het paard voor de zoveelste keer verkocht wordt. En dat het risico er is, merk ik aan de toon waarop ts over het paard praat; verwend, irritant, altijd in opstand... zonder zich te realiseren dat er een reden is daarvoor en dat die niet ff snel op te lossen is.