Mijn eerste veulen van 1 jaar. WAT MOET IK DOEN?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn eerste veulen van 1 jaar. WAT MOET IK DOEN?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:24

Slim, om als 11-jarige een jaarling hengst te nemen >;) Ik zou hem sowieso nou al castreren, omdat je de kans hebt dat ze nog hengstengedrag houden als je ze zo laat castreert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:59

Liefst castreren voordat de hormonen gaan opspelen, hengstengedrag voor zijn scheelt een hele hoop gelazer en een ruin is een stuk vergeeflijker bij foutjes dan een hengst. Helemaal omdat er een merrie op het terrein loopt. 2 hekken houden echt geen merrielucht tegen en daarvan gaat de testosteron ook omhoog. Tref je het verkeerde karakter dan houden die 2 hekjes hem echt niet tegen als de merrie hengstig wordt.

Opvoeden is de fundering waar je training op rust, dus hoe eenvoudig het ook lijkt je moet echt weten wat je doet bij die zo simpel lijkende dingen als voetjes geven, meelopen, vaststaan, etc.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:01

in de opfok zetten?? wat moet je er anders mee?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:05

Als je denkt dat je BFF met een jaarling hengst kan worden, ga je ongelukken krijgen.
Hup naar de opfok met de kleine man.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:52

Hallo,

Allereerst gefeliciteerd met je (bijna) nieuwe veulen(of jaarling al eigenlijk, een veulentje van een jaar noemt men een jaarling ;) ), het zal wel allemaal heel spannend zijn voor je.

Om te beginnen ben je wel een beetje laat begonnen met naar informatie vragen. In het vervolg kan je zulke dingen best al opzoeken voordat je een dier koopt, dan kom je niet voor verrassingen te staan. Maar ik maak uit je verhaal op dat je ook een vader hebt die iets van paarden weet, en ook je buren hebben ervaring met veulens. Dus ik denk dat zij je ook wel goed kunnen helpen.

Er is 1 ding ontzettend belangrijk dat je echt moet weten als je een jaarling krijgt: een jaarling heeft vriendjes nodig! Zet een jaarling nooit alleen in de wei, zorg dat hij samen kan spelen met andere paarden. Ookal heeft hij tot nu bij andere veulentjes gestaan, hij heeft nog altijd andere paarden nodig die hem leren hoe hij zich moet gedragen in een kudde, en het maakt ze ook heel gelukkig.

Verder zou ik als ik jou was je hengstje toch zo snel mogelijk laten castreren. Je hebt er alleen maar voordelen bij. Wanneer je het pas doet als hij naar de merries uitbreekt ben je al te laat, plus je kan hem veel gemakkelijk in een kudde zetten(let er wel op dat nog weken duurt na de castratie voordat een hengst onvruchtbaar is).