Petrie Laarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Re: Petrie Laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:06

Ik heb ze bij Divoza in Enschede gehaald, maar ze hadden mijn maat niet meer op voorraad.. Die is dus besteld en opgestuurd. Heb er niks bij gekregen en hebben ze ook niet over gehad.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:20

Een blikje WAS erbij !? :? Zo help je je laarzen om zeep. Met was kun je leer bewerken, zadels soms, of een bankstel. Maar geen laarzen! De leren binnenkant en de leren buitenkant van de schacht van de laars zitten aan elkaar gelijmd. Die lijm wordt door de was aangetast. De laars lijkt er - aan de buitenkant - dus wel lekker zacht en soepel van te worden, maar ondertussen lost de tussenlaag op. De voering laat dan op enig moment los.

Laarzen moet je echt alleen behandelen met een goede schoensmeer. Als je iedere dag na het rijden met een vochtig doekje vuil en zout (van de paardenhuid) afneemt, hoef je ze maar eens in de twee/drie maanden met schoensmeer te poetsen.

Verder: goede laarzenspanners kopen. Liefst van die houten. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Als je je laarzen zonder spanners laat staan, zakken ze uiteindelijk namelijk weer nèt iets te ver in. Dat past nog wel, maar ze horen natuurlijk wel hoog op het been te blijven staan. Bovendien loop je bij te ver inzakken het risico dat de baleinen (de verstevigende strip aan de achterzijde van de schacht) breken.

Verzorg je je laarzen goed, dan heb je er járenlang plezier van.

Uitlopen gaat idd het beste door veel te lopen en buigen (traplopen). Overigens heb ik er maanden over gedaan voor mijn laarzen (Petrie standaard) een beetje lekker zaten. Maar dat is alweer enkele jaren terug en nu zijn het bijna pantoffels. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat ze sneller goed gaan zitten - als de schacht voldoende hoog is, moet hij best wat inzakken om de perfecte hoogte (net onder de knieholte) te bereiken. Dat lukt niet in een week. Als de laars binnen een week goed zit, is ie dus eigenlijk te kort.

Succes!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:26

Die van mij zitten nog steeds niet lekker bij het lopen (krijg er altijd blaren van)en ik heb ze toch al een jaar of 3. Maar ik heb ze ook bijna alleen aan op wedstrijd en met rijden zitten ze prima, maar lopen ermee is een ramp!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:10

Dankje Laura_Robin, voor de tip! Wil ze natuurlijk wel zo lang mogelijk mooi houden! :D
Wat is het verschil dan met houten laarzenspanners? Ik heb bij onze ruitershop alleen maar aluminum gezien..

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:59

Hout 'ademt' en is daarom net wat beter als je je laarzen net gedragen hebt. De houten spanners die ik bedoel zijn overigens van die tweedelige: een deel schoenspanners en een deel schachtspanners (die klem je als het ware tussen de schoenspanner en de lussen waaraan je ook je laarzentrekkers vastmaakt). Met die spanners trek je de schacht recht omhoog.

Je kunt ze via internet wel vinden, maar het is beter om een zaak te vinden die ze verkoopt. Het vergt nl enige handigheid om ze aan te spannen en het is fijn als iemand dat even voor kan doen..

Ik ken verder alleen de plastic spanners; die spannen alleen de kuit. Als je geen spanners koopt die de schacht optrekken, bewaar je laarzen dan liggend. Dan zakken ze niet zo snel.

Nog een tip -:) bewaar je laarzen niet in een laarzentas (dat doen ook nogal wat mensen). We hebben allemaal toch een beetje zweetpootjes na het rijden, en de laarzen moeten even luchten.

En o ja, niet bij de verwarming zetten. Dan droogt het leer uit.

't Lijkt wel of ik aandelen Petrie heb *D maar ik zit echt niet in die business.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:20

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:03

Elke zelfrespecterende ruitersportzaak heeft die dingen wel.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:07

Laura_Robin schreef:
Uitlopen gaat idd het beste door veel te lopen en buigen (traplopen). Overigens heb ik er maanden over gedaan voor mijn laarzen (Petrie standaard) een beetje lekker zaten. Maar dat is alweer enkele jaren terug en nu zijn het bijna pantoffels. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat ze sneller goed gaan zitten - als de schacht voldoende hoog is, moet hij best wat inzakken om de perfecte hoogte (net onder de knieholte) te bereiken. Dat lukt niet in een week. Als de laars binnen een week goed zit, is ie dus eigenlijk te kort.

Bij mij wou het dus wel in een halve week :)
Heb er heel veel mee gelopen, gebogen en weet ik veel :P
Maar ik heb er ook een hakje in, hierdoor zijn ze nu precies van goede lengte, maar als ze straks helemaal zijn gezakt dan kunnen die eruit :) (ze zitten nu bij mij nog wel iets hoog, ook met het hakje, maar met rijden heb ik daar geen last van, en met zitten doe ik gewoon de rits open ;) )

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:08

ik kreeg er trouwens ook schoensmeer spul bij, heb ze bij de divoza gekocht
vind het super spul :) worden ze direct ook lekker soepel van :) (heb direct mn oude ook maar even gedaan, en die zijn nu ook weer als nieuw :P )

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:30

Deze hebben ze bij onze ruitersportzaak:
http://www.ruitersport.com/laarzenspann ... d739cf6a9c
Ik probeer er nu ook zoveel mogelijk op te lopen, ik kan al merken dat ze klein beetje beginnen te zakken, maar ze zijn nog lang niet ver genoeg gezakt :P. Heb er met zitten wel last van dat ze in mijn knieholte prikken (ik heb er geen rits in).. Ik denk niet dat ik er nu al mee zou kunnen rijden, ik kan iig nog niet er fatsoenlijk mee opstappen :P.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:36

je kan anders thuis met rijden wel een keer proberen, en je andere laarzen (of chaps of weet ik veel :Y) ) gewoon naast de bak zetten, zodat als hetn iet wil je gewoon kan wisselen ;)

fietsen moet trouwens ook erg helpen, maar las de in je knieholtes prikken dan zou ik dat niet doen als ik jou was :Y) dan lijkt mij fietsen nogal pijnlijk :Y)

misschien dat een hakje bij jou dan ook wel handig is :) dan sta je achter net even een stukje hoger, waardoor je laarzen bij je knieholtes niet zo hoog zit :) als ze zijn gezakt kan je je hakjes er zo weer uithalen :)

waar heb jij ze gekocht trouwens?

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:37

Ik zat er ook al aan te denken om eerst een hakje erin te kopen, en dan net zoals je zegt, als ze meer doorzakken ze eruit halen..
Ik heb ze bij Divoza in Enschede gekocht.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:40

Zijn die hakjes duur trouwens?

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:42

okee :)
ja, bij mij zij zown iemand die ze bij mij ging meten enzo dat ik het best even een hakje kon nemen, en dan niet vastplakken (het verschuift trouwens ook helemaal niet als je het niet vastplakt en je er met je voet in zit :P ), dan kan je het er zo weer uithalen als ze gezakt zijn :)
dus ik zal wel zien wanneer ze eruit kunnen :)

die hakjes zijn best duur... heb ze net even opgezocht op de divoza-site, *linkje*, 12.95...

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:45

Hebben ze bij mij niet over gehad :P. Maar kan het idd ook proberen.. Opzich zijn die dingen best prijzig ja :P. Maar als je kijkt naar wat de laarzen hebben gekocht, maakt die 12,95 meer eigenlijk ook niet zoveel uit :+.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:33

Ik ook petries, bij mij zaten ze na 2 weken wel goed. Ik heb er van die haken bij gekocht om ze aan te trekken. (zo trap je de binnenkant niet stuk) En een laarzentrekker om ze weer uit te trekken.
Ik heb er zo'n speciaal schoonmaakset bij gekocht (die raden ze mij in de winkel aan). Het set is ook van petrie zelf. Er zit een reinigingslotion of iets in die richting in, en er zit wat vet in.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:04

Nadine___ schreef:
Ik ook petries, bij mij zaten ze na 2 weken wel goed. Ik heb er van die haken bij gekocht om ze aan te trekken. (zo trap je de binnenkant niet stuk) En een laarzentrekker om ze weer uit te trekken.
Ik heb er zo'n speciaal schoonmaakset bij gekocht (die raden ze mij in de winkel aan). Het set is ook van petrie zelf. Er zit een reinigingslotion of iets in die richting in, en er zit wat vet in.

Hoevaak gebruik je dat ongeveer? Misschien dat ik ook wel zoiets ga kopen, wil ze natuurlijk wel mooi houden! :D

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:11

ik heb die dingen in de ruitersportzaak erbij moeten kopen :=
Toen ik ze kreeg heb ik er veel mee gefietst trapgelopen na 2 weken begon ik er mee te rijden maar ze zijn nog niet echt ingezakt maar het begint er wel al een beetje op te lijken :j

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 12:14

Die van mij beginnen nu idd ook een beetje.. Zet ze nu ook expres recht op neer :P. Trap lopen gaat bij mij nog niet zo goed :P. En fietsen lukt denk ik ook nog niet, ze prikken bij mij nog in mijn knieholtes, maar het is al minder dan eerst..

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:02

Je moet ze niet neerzetten zonder laarzenspanners dan krijg je van die hele lelijke inzakrimpels zeg maar.
Welk model heb je eigenlijk?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:09

Ik heb de WorldCup, al 2 jaar, maar ik draag ze nog steeds maar heel zelden... Wat een ellendige kachelpijpen zijn het!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:09

Oh, werd mij namelijk geadviseerd om dat wel te doen.. Dan zakken ze verder in.. Ik ben nu op vakantie dus kan ze nu niet meer neerleggen :P. Ik heb het model Perfect..

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:20

hey,
ik heb ook nieuwe petrie laarzen met rits schuinvoor.
is het beter om laarzenspanners te gebruiken of niet?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:28

Is wel verstandig dan zakken ze het mooiste in.