paard rent in de wei als ik er niet bij blijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:23

Ik zou het risico van een extra shet niet nemen.. Die shet heeft toch ook weer behoeftes? Zo'n dier kost best veel tijd en geld. En dan vind ik niet meteen dat de TS een 'slechte paardeneigenaar is'.

KiWiKo

Re: paard rent in de wei als ik er niet bij blijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:25

welnee, een shet kost niks meer geld of tiijd

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:30

KiWiKo schreef:

Inenten, stallingsgeld, hooi, wormenkuren, aandacht (=tijd) etc etc.
Word erg makkelijk over een shet gedacht hier zeg..

Laat je paard lekker rennen, en als de staleigenaar dat al niet goed vind, is het
dan niet verstandig gewoon een andere stalling te gaan zoeken?
Zo leert hij/zij nooit in een kudde te lopen.
Dat dominante gaat er vanzelf wel gedeeltelijk uit. ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:31

Als jou staleigenaar dit soort dingen zegt, is hij zelf ook niet echt een paardenmens. Ik zou van stal verhuizen.
Enneh...als jij het stalgeld voor een extra paard niet hebt, hoe denk je dan de evt. kosten van bijvoorbeeld de DA te dekken als je paard een serieuze blessure o.i.d. krijgt? Nee ik ben het met KiWiKo eens, dan kan je beter geen paard hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:31

als je dat al niet kan betalen, dan kan je ook een enkel paard niet betalen.....

een simpele koliek kost meer

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:36

Vertel mij wat over koliek. ;)
Ook meegemaakt, maar dan nog kan ik me geen extra pony permiteren.

Ben ik dan meteen een slechte paardeneigenaar?
Nee, want ik kan alle behoeftes van mijn paard vervullen.
Gewoon niet van twee. Maar wanneer mijn paard ziek wordt, kan ik het wel betalen.
Dus kom niet aan met dat je dan meteen per definitie een slechte paardeneigenaar bent, want dat slaat werkelijk nergens op. De kosten die je moet betalen voor de dierenarts, herhalen zich niet iedere maand (als het goed is natuurlijk).

Dan heb je dubbele kosten.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:39

KiWiKo schreef:

LOL dan sturen we alle verwaarloosde paarden, of paarden die geen thuis hebben jouw kant op! *D 8-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:40

ik zeg niet dat je een slechte paardeneigenaar bent, ik zeg slechts dat als je de kosten niet kan dragen om jouw paard dat te geven waar die behoefte aan heeft, dat je dan niet aan dit paard moet beginnen,........

shet heeft niet zoveel nodig.......... en als je die kosten al net kan dragen dan wil ik de dag niet afwachten dat je paard een post van 4000 euro vanwege een koliekje moet gaan dragen.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:41

Charica schreef:
KiWiKo schreef:

LOL dan sturen we alle verwaarloosde paarden, of paarden die geen thuis hebben jouw kant op! *D 8-)

gut,, laat dat nou een allang gepasseerd station zijn :D :D : :D

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:43

Is dat zo? :+

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:44

ik vind het nergens op slaan dat ik een slechte eigenaar ben. ik heb alles voor me paardje over. maar in het begin had ik er zowiezo al neergezet dat ze niet met anderepaarden kan!!!. en m'n paard komt net uit een blessure en we zijn gewoon verzekerd dus heb het geld wel voor haar om haar alles te geven. en verder hebik al me handen vol aan haar en aan me school. dus red k het zowiezo niet met een ander paard dr bij. en kiwiko voor een shet moeten we dan ook gewoon 250 euro per maand betalen. dus het is makkelijker gezegt dan gedaan. we moeten al blij wezen dat we allemaal 1 paard kunnen betalen.

als ik wegloop van mepaard gaat ze rennen en als ik dan weer terug kom is het weer goed. dus denk dat ik het maar met belonen ga proberen kijken of dat werkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:44

KiWiKo schreef:
ik zeg niet dat je een slechte paardeneigenaar bent, ik zeg slechts dat als je de kosten niet kan dragen om jouw paard dat te geven waar die behoefte aan heeft, dat je dan niet aan dit paard moet beginnen,........

shet heeft niet zoveel nodig.......... en als je die kosten al net kan dragen dan wil ik de dag niet afwachten dat je paard een post van 4000 euro vanwege een koliekje moet gaan dragen.........

Dat dacht ik met die van ons ook, nou dat is toch wel even heel anders gegaan..

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:45

Denk dat ze je een beetje als jong en onbezonnen aanzien Kiwiko :D

Ts, het is toch eigenlijk heel simpel? Je weet nu waarom je paard blijft rennen, hij heeft het nodig. Dus zoek een plek waarbij je hem dat kan geven. Simpel :)

O nu wil je gaan belonen? Met snoepjes zeker? Je kunt je ogen sluiten voor wat je paard je wilt vertellen, maar zo komt er niets van. Geloof me maar. Ik wil je nog wel eens horen over een paar jaar, als dat paard er dan nog staat bij je.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:45

Okay, maar als het bij mij zo ver was gekomen als bij de TS en als de staleigenaar zo moeilijk zou doen. Had ik allang al een andere stalling gezocht. Want dominantie is puur aangeleerd gedrag, zet haar eens in een kudde waar de rang al in is bepaald en dan kent zo een beest geen dominantie meer hoor, op een gegeven moment.

Om een shetlander op mijn stal te stallen, betaal je gewoon de volle mep hoor. ;) Wanneer mijn paard ziek wordt, kan ik dat makkelijk ophoesten. Zoals ik al zei, mijn haflinger heeft al eens koliek gehad en toen is dat ook makkelijk gegaan.

Het is net alsof een shet maar gewoon een grasmaaiertje/maatje is, meer niet. Maar zo een beestje heeft ook liefde en aandacht nodig?! Die vindt dat ook heerlijk.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:46

Het gaat er niet om dat ze zich nog een paard moet kunnen permiteren. Het gaat erom dat als het stalgeld van een evt. tweede paard (à €300,- ??) te veel is, wat moet ze dan doen als haar paard (zoals KiWiKo zegt) een koliek krijgt ofzo? Of een ernstige peesblessure? Die kosten kan ze dan dus niet dragen en dan is het dus niet verstandig om een eigen paard te hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:46

als je zoveel moet betalen voor een grasmaaier/gezelschapsmaatje erbij dan is dat meer dan buitenproportioneel............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:48

Pistasche schreef:
KiWiKo schreef:

Dat dacht ik met die van ons ook, nou dat is toch wel even heel anders gegaan..

heel hard, heel koud, heel naar............ maar voor die ene shet heel veel anderen........

Poenarie

Ik begrijp de TS wel. Jullie kijken niet verder, vind ik.
Die kosten komen iedere maand weer terug, voor die €300,- kan zij waarschijnlijk de kosten dekken van een dierenarts bezoekje bijvoorbeeld.

Pistasche

Omdat je die 300 euro stalgeld van die shetter dan had kunnen gebruiken voor dat paard wat dan ziek word. Tenminste dat lijkt mij, dat geld wat die shetlander kost, dat kan je dan toch beter allemaal in je andere paard steken?

Dinopino

Waarom zet je je paard dan uberhaupt nog buiten. Paarden zijn kuddedieren, misschien wel eens gehoord. Buiten staan in zijn uppie is voor niet ieder paard een pretje en weer anderen dragen het dit feit zoals het moet, maar dat wil niet zeggen dat het daarom goed is. Jouw paard kan er duidelijk niet mee omgaan. Blijf er dan bij wanneer je hem buiten zet en anders bied hem de veiligheid van de stal en de andere paarden. Je wilt hem graag buiten hebben. Dan ga op zoek naar een stal waar die 's winters en zomers met andere paarden naar buiten kan. Is dit niet mogelijk dan lever je paard niet elke keer in een stress situatie.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:49

Wil je nu je paard gaan belonen als jij terug komt? Dan denkt ie toch alsnog dat ie het goed doet?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:50

KiWiKo schreef:
als je zoveel moet betalen voor een grasmaaier/gezelschapsmaatje erbij dan is dat meer dan buitenproportioneel............

das waar maarja geld zul je er toch voor moetten neertellen niet iedereen heeft de mogelijk op land/stallen bij het huis te hebben
en het houden van paarden is nu eenmaal niet goedkoop;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:51

Poenarie schreef:
Wil je nu je paard gaan belonen als jij terug komt? Dan denkt ie toch alsnog dat ie het goed doet?

Begrijp ook niet hoe ze het wilt gaan doen. Als paard zijn benen wilt strekken doet paard dat, instinct of 'gewoon omdat het kan'. Goed, paard zal wat vaker staan mekkeren om voedsel, krijgtie immers alstie mooi stilstaat. Nee TS, ik hoop werkelijk dat je je verstand gaat gebruiken.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:51

Suuzert schreef:
Denk dat ze je een beetje als jong en onbezonnen aanzien Kiwiko :D

Ts, het is toch eigenlijk heel simpel? Je weet nu waarom je paard blijft rennen, hij heeft het nodig. Dus zoek een plek waarbij je hem dat kan geven. Simpel :)

O nu wil je gaan belonen? Met snoepjes zeker? Je kunt je ogen sluiten voor wat je paard je wilt vertellen, maar zo komt er niets van. Geloof me maar. Ik wil je nog wel eens horen over een paar jaar, als dat paard er dan nog staat bij je.

waarom zou ze willen rennen. want als ik er bij ben is er niks aan de hand? dan staat ze gewoon rustig.. hjet gaat er gewoon om dat ik ondertusse lekker haar stalletje kan gaan doen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:52

Ze rent omdat ze zich druk maakt!