Wanneer nieuwe dressuurproeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:18

:= Ik ben begonnen in mijn ponytijd met doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd in de B.
Dat lichtrijden werd alleen gevraagd in middendraf en halsstrekken.
Ik heb M1 proeven gereden waar travers en een wending om de achterhand in zaten...
Alle proeven begonnen met halthouden en groeten en eindigden ook zo.
Dat laatste mogen ze van mij gelijk weer invoeren.
Halsstrekken in de M1 mag er van mij ook gelijk weer in en de travers ook.
En lichtrijden in de L1 mag er van mij uit behalve bij de middendraf en het halsstrekken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:33

crossmonster schreef:
Ik vind dat vanaf het L1 het aandraven makkelijk op de letter kan, evenals het halthouden.
Aangaloperen en terug naar draf zijn moeilijkere oefeningen en dat die tussen twee letters (niet tussen 3 ! ) gebeuren vind ik logisch.
En dan in de L2 ook het aangaloperen op de letter, en vanaf de M het terug naar draf op de letter.
Dat zou meer logischer zijn.

Hier ben ik het wel mee eens! Kan er misschien minder goed over meepraten omdat ik nog nooit offcieel een L of M proefje heb gereden maar heb de huidige Bproefjes en die hiervoor waren gereden. Persoonlijk vind ik dat ik nu wel heel veel ruimte heb om een overgang te maken wat soms echt niet nodig is.

Verder vind ik wat Crossmonster zegt heel goed, ze moeten dat op de letter rijden langzaam opbouwen! In de L2 moet je dat zo onderhand toch wel kunnen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:50

crossmonster schreef:
daantjuhhh schreef:
Dan ligt dat dus echt aan de ruiter.
Niet aan de proeven.
Bij kinderen ligt het aan de instructie vind ik, die behoord ze er op voor te bereiden.

Een instructie kan nog zo hierop hameren, maar de hedendaagse kinderen zijn niet de kinderen van vroeger... de jeugd word steeds eigenwijzer en ik weet zeker dat veel kids tegen hun instructie zeggen "ja maar wij mogen tussen hcm een keer aandraven, dus op de letter rijden oefenen doe ik niet"

Ik vind dat vanaf het L1 het aandraven makkelijk op de letter kan, evenals het halthouden.
Aangaloperen en terug naar draf zijn moeilijkere oefeningen en dat die tussen twee letters (niet tussen 3 ! ) gebeuren vind ik logisch.
En dan in de L2 ook het aangaloperen op de letter, en vanaf de M het terug naar draf op de letter.
Dat zou meer logischer zijn.

Maar doordat paardrijdend nederland te groot is geworden, en er dus veel minder getalenteerde ruiters rondhobbelen, moesten die proeven idd wat makkelijker.
Maar ik blijf erbij dat het zonde is.

als ik dat tegen mijn vorige instructeur had gezegt was hij zo de bak uitgelopen.
ik moet zeggen dat idd M1 wat laat is voor op de letter rijden, overgangen naar voren kan ik precies op de letter rijden maakt niet uit of eht draf galop, halt galop of stap draf is.
overgangen terug mogen nog wat precieser maar is gewoon een kwestie van je paard goed aan de hulpen hebben en dat is idd weer iets waarbij de instructie een rol speelt

FriesWytske

Re: Wanneer nieuwe dressuurproeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:57

Ik vind het ook jammer dat het halthouden er uit is gegaan aan het begin van de proef in de B t/m de L2. Mag er van mij wel weer in.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:07

Ik heb me er echt over verbaasd toen ik vanuit de Fnrs proefjes overstapte, (enkel het verschil in proeven dan hé) daar moest je vanaf de F9 doorzitten, vanaf de F6 naar de draf vanuit het halthouden, vanaf de F9 op de letter aandraven en aangalloperen en terug naar draf vanuit gallop ook op de letter.
Omdat mij altijd verteld was dat F9-F12 de voorbereiding op L1 was had ik dat wel in de L1 verwacht :+
Ik heb nooit overgangen gereden tussen 3 letters tot ik B ging oefenen, weet me eigenlijk nooit raad waar ze nou willen dat ik terug kom. aan het begin, eind of in het midden?, ik heb echt geen hele lange zijde nodig voor 1 nette overgang..

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:28

Dat het afwenden, halthouden, groeten in het begin, er uit is bij B en L proefjes, vindt ik niet zon ramp. Is vor jonge beestjes wel fijn.

Wat ik me wel af vraag, welke gek heeft er voor gezorgd dat je in het L1 echt maar stukjes van een paar meter hebt waar je staads moet wisselen tussen lichtrijden en doorzitten!
Dit brengt ook vooral de jonge paarden in onbalans, en is totaal niet logisch.

Nieuwe proeven? Prima idee! Maar dan moet er wel echt goed over worden nagedacht!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:08

ammi schreef:
Dat het afwenden, halthouden, groeten in het begin, er uit is bij B en L proefjes, vindt ik niet zon ramp. Is vor jonge beestjes wel fijn.

Wat ik me wel af vraag, welke gek heeft er voor gezorgd dat je in het L1 echt maar stukjes van een paar meter hebt waar je staads moet wisselen tussen lichtrijden en doorzitten!

Nieuwe proeven? Prima idee! Maar dan moet er wel echt goed over worden nagedacht!

Haha ja ook helemaal mee eens, belachelijk hoe dat in elkaar is gezet, E afwenden, volte 15 meter links , doorzitten, volte 15 rechts doorzitten, daarna rechterhand en lichtrijden, en vervolgens voor a weer doorzitten en afwenden en wijken.
Welgeteld 5 meter lichtrijden, ik deed het in de proef dan ook niet, ik bleef gewoon doorzitten, wat n onzin.
En in de B zit ook zoiets,E afwenden en stap, B rechterhand en draf, tussen f en a weer stap :+

Vind de proeven erg slecht opgesteld.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:13

crossmonster schreef:
ammi schreef:

Haha ja ook helemaal mee eens, belachelijk hoe dat in elkaar is gezet, E afwenden, volte 15 meter links , doorzitten, volte 15 rechts doorzitten, daarna rechterhand en lichtrijden, en vervolgens voor a weer doorzitten en afwenden en wijken.
Welgeteld 5 meter lichtrijden, ik deed het in de proef dan ook niet, ik bleef gewoon doorzitten, wat n onzin.
En in de B zit ook zoiets,E afwenden en stap, B rechterhand en draf, tussen f en a weer stap :+

Vind de proeven erg slecht opgesteld.

Heel herkenbaar, ik bleef ook gewoon maar doozitten!
Maar de bedoeling was om de proeven voor jonge paarden toegankelijker te maken, dat zijn deze proeven in mijn ogen niet helemaal..

CM_

Re: Wanneer nieuwe dressuurproeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:31

Haha nee helemaal niet idd,
Alleen het binnenkomen is voor jonkies fijner, helemaal mee eens.
Hoewel ik de overstap wel erg groot vond destijds, ax binnenkomen x halthouden en groeten hoorde wat mij betrefd gewoon erbij!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:52

Shanty_Muis schreef:
Ik heb me er echt over verbaasd toen ik vanuit de Fnrs proefjes overstapte, (enkel het verschil in proeven dan hé) daar moest je vanaf de F9 doorzitten, vanaf de F6 naar de draf vanuit het halthouden,

Let wel, bij de FNRS proeven moet je de overgangen progessief rijden, dat betekend halt --> draf, eerst stap en dan draf. Dus zijn ze wel anders dan de KNHS proeven