Zielige Fries (kan dracht niet aan, kopen om te helpen?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:35

Wat September zegt, is misschien ook wel een optie! Misschien dat er wat te regelen valt met een dierenarts...

santaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:41

Nog een probleem, je weet niet hoe het veulen er aan toe is... Het kan best zijn, dat het veulen totaal misvormd is, maar voor het zelfde geld is het diertje kerngezond en mooi van bouw. Je weet namelijk niet hoe de merrie aan de rugproblemen en verlammingen is gekomen en meer bepaald wanneer (tijdens dracht of daarvoor)... Ik denk dat dat toch ook wel essentiele informatie is voor een besluit over eventuele euthenasie...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:57

Het is allemaal wel duidelijk dat de merrie geen toekomst heeft MAARRRR en zit nog een veulen in en dat maakt deze kwestie gewoon moeilijk. Het laat mij om de een of andere reden ook niet los.

Ik heb de TS een PB gestuurd omdat ik wat specifieke vragen heb, ik hoop dat ze me snel terug kan pb'en.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:09

ik volg dit even.. ben ook erg benieuwd wat ze gaat doen. Ik heb zelf ook wel
sowiets van "een poging wagen"... Dat je het paard SUPER goedkoop koopt en
laat nakijken door deDA. Afhankelijk van het resultaat kun je natuurlijk handelen.
Als de dierenarts zegt van och.. het valt wel mee.. de hoeven moeten worden
gedaan en de tanden en verder moet hij heeeel veel voer en bepaalde dingetjes..
maaar verder kan hij het wel redden, zou ik het doen. En met een scan ofzo
kun je zien hoe het staat met het veulen en gewoon de merrie laten onderzoeken enzo...
kun je vanuit daar natuurlijk handelen. Lijkt mij een goed idee ;)

itsmi

Re: Zielige Fries (kan dracht niet aan, kopen om te helpen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:29

Moet je wel het geld hebben....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:52

Idd Lotte_Wessel. Ze hoeft het paard niet eens te kopen, maar als ze niet genoeg geld heeft voor de behandeling gaat het over. Ze is in de eerste plaats verantwoordelijk voor zichzelf en het paard dat ze al heeft. Wat overblijft is voor de merrie, en dat is niet genoeg, dus houdt het op.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:31

Okay even een update,

De eigenaresse waar mijn eigen paard staat wil mij helpen met het financiële gedeelte. (ja ze heeft behoorlijk wat centen).
Het paard is nooit opgehaald en staat nog op de stal waar ik soms rij, ik had dus zoiets, mooi dan kan ik haar zo ophalen. Al hoewel die handelaar haar nooit is op komen halen, eist hij van de stal daar ineens €3700,-. Is al meerdere keren gevraagd of hij haar kwam ophalen, nog steeds niet gebeurd. We kijken nu hoe het loopt en anders komt ze iedergeval naar mij toe.

Ik lees hier veel berichten van 'niet doen'. Ik snap dit wel, maar iets in mij zegt dat ik het toch moet proberen. Ze loopt nu wel goed en staat lekker te grazen. Ik wil dus even kijken hoe het na loop van tijd met haar gaat. Inslapen kan altijd nog als ze wel veel pijn zou hebben of gaat hebben na de bevalling. We hebben hier nog een paard staan waar nooit meer op gereden of amper wat mee gedaan kan worden, maar ze heeft het hier super en kan hier wel oud worden. Ik hoop dat dit voor de fries ook kan gaan lukken.

Ik hou jullie wel op de hoogte, iedergeval bedankt voor alle berichten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:34

het is toch wel heel apart dat er veel mensen het over inslapen hebben terwijl ze het betreffende paard nooit hebben gezien....niet eens een foto....voorbarig hoor...

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:03

geerke schreef:
het is toch wel heel apart dat er veel mensen het over inslapen hebben terwijl ze het betreffende paard nooit hebben gezien....niet eens een foto....voorbarig hoor...

haha, eerlijk gezegd zat ik hier wel op te wachten. Ik ben het met je eens. Het paard zelf laat merken dat ze het in het land prima heeft en er is nu gelukkig geen blijk van pijn =}

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:18

gelukkig....ik zeg altijd,zolang er leven is,is er hoop...ik ben nooit zo pessimistisch hoor....dat kan altijd nog,als het daadwerkelijk fout gaat....als het paard zich goed voelt en de kans krijgt aan te sterken is het toch een gokje waard.

Waarschijnlijk heeft ze wel en handje nodig bij de bevalling,een verlamde staart spier wil niet zeggen dat de bevalling per definitie fout moet gaan,zolang de weeen gewoon opgang komen,en er is hulp bij met het veulen eraf halen,ach....

Het is nog een jong paard....als ze nou over de 20 was geweest was het een ander verhaal.

De vraag is of haar conditie niet te slecht is....maar het is het proberen waard toch?
Met begeleiding van een goede da,die ook eerlijk is als het dier zou lijden haar in te laten slapen....

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:16

Ik ben ook niet pessimistisch, maar wel als je niet het geld zou hebben om haar te laten onderzoeken. Want als ze het veulen krijgt betaal je voor de keizersnede, en ze moet naar de tandarts, en onderzocht worden door de diernearts. Kost veel geld. (ik voel me verder niet aangevallen ;) maar wilde wel eventjes reageren, Had overigens niet gezegt dat je haar moest laten inslapen.)

Maar als het zo opgelost kan worden, zou het super zijn voor het beesje! Kan ze hopenlijk nog lang bij jullie blijven en lekker genieten..!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:30

Laat in ieders geval er zo snel mogelijk een DA naar kijken.
Die kan je evt. adviezen geven hoe je het paard nog in goede/redelijke conditie kan krijgen.
Ook kan hij (hopelijk) zien wat de merrie precies mankeert.

Succes er mee!!!

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:40

Misschien is mijn eerdere post wat anders over gekomen dan bedoeld, ik had het niet over inslapen maar over laten staan. Inslapen kan altijd nog als het echt nodig blijkt maar daar kan ik geen oordeel over vellen aangezien ik het paard nooit gezien heb en ook niet weet wat er precies aan de hand is.

Het financiele gedeelte lijkt opgelost aangezien de eigenaresse waar je nu staat je daarmee wil helpen. Maar hoe zit het met bv de tijd die je erin kan steken, je zegt zelf dat je eigen paard er onder zal gaan lijden.

Citaat:
mijn eigen paard gaat er waarschijnlijk onder lijden, die nu net 3 is geworden en waar ik dus binnenkort mee wil gaan beginnen om haar langzaam in te rijden. Ook staan er nog 2 paarden (die wel ook zijn gered) waar niks meegedaan word en nu ook onder mijn hoeden zijn.

Ik snap helemaal dat je dit beestje en het veulen nog een kans wil geven, maar hoe ver wil je daarvoor gaan? Wil je je eigen paard er onder laten lijden, of de 2 andere geredde paardjes. En hoe zit het met de kosten die de handelaar nu claimt van de stal waar het paard nu staat? Mag je wel zomaar dat paard meenemen nu hij er wel geld voor blijkt te vragen? Allemaal dingen die zo in me opkomen na het lezen van je laatste update.

Als jij denkt dat je het aan kan en dat het paard ook echt een kans maakt wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen, maar bezint eer ge begint en zoek eerst uit hoe het (ook juridisch) zit met het ophalen van het paard, niet dat je straks bv meer problemen krijgt hierdoor.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:50

Waarom bel je niet gewoon eens met je eigen DA en/of goede kliniek bij jouw in de buurt en schilder je hem/haar je probleem?!
Leg uit wat je weet over dit paard en vraag of een paard met de gebreken die je nu "vermoedt!", überhaupt een kans maakt en zo ja, met wat voor bedrag aan kosten je +/- moet denken. (Dan heb ik het niet over de kosten van een hoefsmid of tandenbehandeling ;) .)
Je kan natuurlijk ook aan de eigenaresse van de stal waar de merrie nu (nog) staat vragen, of ze er wat op tegen heeft om eens een DA naar haar te laten kijken (op jouw kosten), zodat hij/zij het dier kan onderzoeken en een eerste indruk kan geven.
Dan kan je iig met de DA bespreken wat de mogelijkheden voor deze merrie zijn.
Iig veel sterkte :(:) !

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:48

De Dierenarts is er al bijgeweest en was wel positief. Ze kan inmiddels weer goed eten en staat lekker te grazen. Ik hoop dat ze hierdoor wat meer gaat aansterken.

Chans schreef:
Het financiele gedeelte lijkt opgelost aangezien de eigenaresse waar je nu staat je daarmee wil helpen. Maar hoe zit het met bv de tijd die je erin kan steken, je zegt zelf dat je eigen paard er onder zal gaan lijden.

Citaat:
mijn eigen paard gaat er waarschijnlijk onder lijden, die nu net 3 is geworden en waar ik dus binnenkort mee wil gaan beginnen om haar langzaam in te rijden. Ook staan er nog 2 paarden (die wel ook zijn gered) waar niks meegedaan word en nu ook onder mijn hoeden zijn.

Ik snap helemaal dat je dit beestje en het veulen nog een kans wil geven, maar hoe ver wil je daarvoor gaan? Wil je je eigen paard er onder laten lijden, of de 2 andere geredde paardjes. En hoe zit het met de kosten die de handelaar nu claimt van de stal waar het paard nu staat? Mag je wel zomaar dat paard meenemen nu hij er wel geld voor blijkt te vragen? Allemaal dingen die zo in me opkomen na het lezen van je laatste update.

Als jij denkt dat je het aan kan en dat het paard ook echt een kans maakt wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen, maar bezint eer ge begint en zoek eerst uit hoe het (ook juridisch) zit met het ophalen van het paard, niet dat je straks bv meer problemen krijgt hierdoor.

Ja, ik ebn al bezig geweest met bedenken hoe ik alles ga aanpakken. Ik ben gelukkig niet de enige die zich op de merrie gaat richten. Ik blijf mijn eigen paard gewoon de aandacht geven die ze nodig heeft en mijn vriend is ook bijna elke dag op stal, dus dat gaat gelukkig goed komen.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:19

Gelukkig dan maar Apoc, fijn om te horen dat de dierenarts wel positief was en dat ze lekker staat te grazen :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:30

Wat fijn dat de eigenaresse finacieel bij wil springen, hopelijk knapt mams een beetje op zodat ze haar veulen nog dat laatste beetje extra kan geven aan haar veulen :j

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:33

Gelukkig was de dierenarts erg positief :D :D Goed van je dat je wilt helpen maar je moet natuurlijk ook echt om je zelf denken!!

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:57

De merrie is vandaag terug naar de fokker gebracht in brabant. Ik heb geen idee of ze het daar goed heeft, maar ik hoop het maar.

We hebben nu wel een stal leeg staan (we waren al vol bezig met voorbereidingen), dus als we ergens een paard zien wat hulp nodig heeft of gewoon een goed tehuis kan die iedergeval wel bij ons terecht :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:27

Hoezo is ze nu weg?
Ik had begrepen dat jij haar (met hulp van de nieuwe eigenaresse) zou kopen!?

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:35

Waarm is ze nu toch terug naar die fokker ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:41

Sneu zeg van hoe er met dat paard wordt omgegaan, jammer dat het niet bij je kan komen, doordat ze nu weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:43

Wees maar blij dat ze bij de fokker terug is, nu hoef jij die verantwoordelijkheid niet te dragen en ook geen beslissing te nemen over het al dan niet beëindigen van het leven van dit dier.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:53

hmm ben ik ook wel benieuwd naar?? eigenlijk ook wel naar de handelaar! als je wil via pb

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:18

Brainless schreef:
Hoezo is ze nu weg?
Ik had begrepen dat jij haar (met hulp van de nieuwe eigenaresse) zou kopen!?

Tja, dat was het plan ook. Ik zou bericht krijgen als ik haar zou kunnen halen of als er iets verandert zou zijn, maar toen ik gisteren belde hoe het met haar ging, werd mij verteld dat ze was opgehaald....