Grootste ergernissen mbt rijden met trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:52

Whaha goedzo concorde +:)+ Daar leren ze van. Vorige week stonden er 2 auto's aan beide kanten van de weg geparkeerd beide half op de stoep. Daar moest ik dus tussendoor met auto + trailer. Het lukte net maar dat is toch gewoon dom om zo te parkeren. Gelukkig zagen de mensen die in huis zaten wel dat ik super langzaam reed dus ik hoop dat ze de auto daarna verplaatst hebben.

WenK

Re: Grootste ergernissen mbt rijden met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:03

Vooral mensen die er voor zorgen dat ik snelle ingrepen moet doen, hard remmen, stuur omgooien etc. Ik kijk wel ver vooruit en ook waar ik heen kan (vluchtstrook etc) als iemand moeite heeft met inschatten.

Geladen de berm in doe ik pertinent niet. Dan zet ik 'm wel stil op de weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:13

Ik geloof dat ik me wezenloos zou ergeren aan een aantal van jullie.
Ik vervoer niet alleen paarden, dat doe ik ook met een vrachtwagen en daarmee ben ik dezelfde "doorrijder" als andere vrachtwagens. Net als zij heb ik ook een geijkte teller en rijdt daardoor 80km/h ECHTE KM!! Dat is 90km/h op de teller van de gemiddelde auto.

Ik kom vanochtend terug van een weekendje weg met de paarden (bus met trailer), maar ik had niet echt last van het overige verkeer. Met de huidige 90km/h toegestane snelheid kun je bijna 100km/h op je teller doen, zonder in de problemen te komen. De rest is een kwestie van "je plek afdwingen".

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:41

Tja maar het moet natuurlijk wel veilig blijven. Op de snelweg kun je best met 100 km/h doorjakkeren maar als er plotseling file opduikt moet je vol op de rem. Ik rij dan liever wat voorzichtiger. Maar ik heb nog niet met de trailer op de snelweg gereden dus hier kan ik eigenlijk niet over mee praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:54

Om heel eerlijk te zijn snap ik niet waarom jullie allemaal zulke problemen en ergernissen hebben? Ik vind dat ik mijzelf toch al redelijk (beginnend) ervaren trailerrijder kan noemen met zo'n 3000 km op de teller in een jaar of 3. Niet voor korte stukken, maar veelal voor vakanties en langere ritten aaneen. Mij valt het juist altijd op hoe gemakkelijk en 'smooth' die ritten verlopen. Ik ben beste vriendjes met vrachtwagenchauffeurs, ik zoek er eentje uit en blijf daar achter hangen, als ze willen passeren, altijd even flitsen als ze ervoor kunnen, doe je dat maar consequent, dan zie je dat je dat zelf ook terug zal krijgen. Verder weet ik de weg van te voren dus rij op m'n gemak en anticipeer door al bijtijds op de juiste baan te belanden.

Als ik hier reacties lees over op de rem moeten trappen, stuur omgooien en meer van dat ongein : dan krijg ik toch het idee dat mensen niet tever naar voren kijken, en anticiperen. Je moet niet letten op wat het verkeer direct voor je doet, maar het verkeer 2/3 'auto's verder weg. Dan kom je niet in de problemen. En ja, je moet overal rekening mee houden, dus die auto die op moment A nog 500 m achter je zit, terwijl er 250 m voor je een wegversmalling komt, dan ga ik op dat moment al rustig aan gas lossen zodat hij voor je kan gaan, want geheid dat ie dat gaat doen. Files : van begin af aan al alarmlichten op en rustig aan gas lossen.

Tegemoetkomende auto's op smalle wegen : nou, dan ga je toch gewoon precies net naast de rand rijden op rustig tempo, ze gaan heus wel aan de kant als ze zien dat er geen ruimte is.

Drempels / wegversmallingen : gewoon al je plaats op de weg opeisen in rustig tempo, en dan krijg je wel je ruimte, zo niet, zij zullen eerder schade oplopen dan jij vanwege de bredere trailer.

Verder duikt file imo niet plotseling op, niet in Nederland, dan zie je het al van te voren, en zo niet, daar is de vluchtstrook nou ideaal voor. Heb het 1x gehad toen mijn broer nog voor me reed, was pal na een bocht, nou... dan kom je dus op de vluchtstrook tot stilstand, en voeg je daarna weer rustig in. Niet de kop gekmaken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 02:14

Maya schreef:
Tegemoetkomende auto's op smalle wegen : nou, dan ga je toch gewoon precies net naast de rand rijden op rustig tempo, ze gaan heus wel aan de kant als ze zien dat er geen ruimte is.

Dat doen ze dus niet, touwens ook niet als je met een auto zonder trailer rijdt.
Zo wie zo ga ik niet met de trailer de berm in als er een paard in staat.
Waar ik een pest aan heb is dat men zo dicht achter je gaat rijden.
Ze kunnen over mij niet gaan klagen dat ik te langzaam rij :D ik moet zelf op mijn snelheid gaan letten anders rij ik te hard, ik rij altijd tussen de 90 en de 100 km per uur met de trailer op plekken waar je 100 mag, en op de snel weg ook die snelheid
En ik heb ook de pest aan mensen die geen richting aan geven, of zo maar voor je langs de weg opdraaien terwijl dat eigenlijks helemaal niet kan op dat moment

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:53

Dat doen ze hier soms wel soms niet. Doen ze het niet zet ik de auto dus gewoon stil op de weg, dan zien ze maar hoe ze er langs komen.

Ik ben ook iemand die doorrijd, tussen de 90 en de 100 km/uur waar dat mag.

Snel remmen of stuur omgooien, tja, als je gesneden wordt kun je niet anders. Dan kun je nog zo ver voor je kijken, dat is nu eenmaal zo. En dat gebeurd váák.... Vooral op de 80 wegen met stoplichten, "ff snel nog voor de trailer".

Ik kan van mezelf zeggen dat ik echt netjes ben als ik met de trailer rijd, ik rijd rustig, kijk vooruit, maar ga niet tr*tten op de weg. En toch kom je wel eens in vervelende situaties. Niet elke keer, zeker niet, maar áls het gebeurd is het wel erg vervelend...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:04

Van die vreselijke 45km autotjes die voor je rijden op een 80 km weg . Automobilisten die achter je rijden begrijpen niet waarom je zo langzaam rijd, omdat ze die kleine k*u*t autotje niet zien. En doen daarom de gekste dingen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:18

Helemaal eens met Maya & ikke: daar komt nog bij dat er een wegenverkeerswet bestaat waar veel bovenstaande zaken keurig opgeschreven staan, juist om duidelijkheid te verschaffen (zoals wie gaat aan de kant op een smal weggetje). Krijg de indruk dat velen hiervan niet op de hoogte zijn. Heb zelf ook praktisch geen problemen als ik onderweg ben, precies zoals Maya omschrijft (rij met BE-combinatie, groter dan auto + trailer maar kleiner dan vrachtwagen én ook voorzien van een geijkte tachograaf, dus ik ga helemaal mee met de opmerking van ikke).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:56

MSQuincyTE schreef:
Maya schreef:

Dat doen ze dus niet, touwens ook niet als je met een auto zonder trailer rijdt.

Stal waar ik rijd is aan een smal slingerweggetje, en no way dat het daar mogelijk is elkaar te passeren zonder dat 1 vd 2 goed langs de kant staat bij bijv. een oprit. De weg is erg overzichtelijk, als ik een tegenligger zie waarvan ik niet het idee heb dat ze snelheid minderen om aan de kant te gaan, laat ik mijn gas los en zoek ik een inham waar ik evt. aan de kant zou kunnen. Blijf echter wel lekker midden op rijden, en het gebeurt me zelden dat ik ook echt degene ben die stop. Gas weer erbij, handje opsteken en vriendelijk lachen en weer verder rijden! Als ik wel moet stoppen kan dat heel rustig omdat gas al los is en ik al heb uitgezocht waar ik aan de kant ga.
Het is me 1x gebeurt dat ik een lang stuk geen mogelijkheid had langs de kant te gaan en 1 tegemoetkomende auto kwam doorduwen, we hebben 10sec tegenover elkaar gestaan, ik gebaarde naar de trailer en meneer (of beter gezegd 'snotneus') ging mooi achteruit naar een inham.
Wat hier wel vervelend is zijn de zondagsfietsers die menen dat ze makkelijk met z'n 2-en naast elkaar kunnen blijven, dat is met alleen de auto al krap. Ik toeter dan even kort, zodat ze achterom kijken en zien dat er een trailer achter hangt, dan kunnen ze ineens prima langs de kant fietsen hoor :D

Ik heb net als Maya en Ikke echt niet veel problemen op de weg hoor, niet mét en niet zonder trailer trouwens! Nu durf ik me met de trailer nog geen ervaren bestuurder te noemen, want zo veel km's heb ik er nog niet opzitten, maar ik voel me absoluut zeker :j

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:03

Ik denk ook niet dat men zegt dat ze veel problemen hebben, ik althans niet. Ik noem alleen de zaken op die áls ze gebeuren heel vervelend zijn. Denk dat ik in een anderhalf jaar tijd nu 3 keer ben gesneden en 1 keer stil heb moeten staan en ik rijd toch zeker wekelijks (soms 2 keer per week) met de trailer. Oh en 1 keer (toen je nog maar 80 mocht) een vrachtwagen die vlak achter me hing met een paniekerend paard als resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:38

Ongeacht toen je nog 80 mocht op de snelweg, zelden dat ik me daaraan hield. Altijd met de stroom mee, ik betaal de boetes met alle liefde. Ik calculeerde dat gewoon in de kostenplanning in :j Zelfs in de Westerscheldetunnel, waar je weet dat je 100 % zeker gepakt wordt als je te hard rijdt, indien mogelijk wel 80, maar komt er een vrachtwagen aan, dan een tikkie harder.

Nav die opmerking van Remember : ik bedank en zwaai en lach idd ook altijd als mensen aan de kant gaan, kleine moeite en je levert een positieve indruk af waardoor mensen het voor een ander ook gaan doen.

Mocht er trouwens een echte drammer opzitten, dan gaan de alarmlichten aan. Dat werkt uitstekend om mensen weer wat meer afstand te laten houden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:40

tegemoet komend verkeer op een smalle indoorweg wat nog geen cm uitwijkt over de straat met als gevolg dat je met je combinatie zowat in de sloot staat

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:15

Mijn grootste ergenissen; tja, ik heb eigenlijk de grootste ergenissen aan gewone autobestuurders.
Rijd ik met de trailer op de snelweg dan zorg ik (toen je nog 80 mocht) dat de teller tussen de 85 en 95 zit, afhankelijk van de situatie.
Vrachtwagens welke in gingen halen seinde ik dat ze er weer tussen konden, en dat wordt altijd beloond met de knipperlicht. Een enkeling zit er wel eens heel dicht achterm en dat voel je.
Dan probeer ik nog net even m'n snelheid wat te verhogen.

Autobestuurders vind ik een stuk vervelender, gaan zo dicht achter je zitten dat je ze haast niet meer ziet. Als je je knipperlicht aan hebt om de bocht om te gaan nog net even snel je voorbij gaan etc etc.
Ik vind ook dat mensen op die landweggetjes best wel wat voor mij aan de kant kunnen gaan, dat dwing ik af.
Vrachtwagens heb ik wel respect voor, als ik die aan zie komen en ik heb een dam dan ga ik daar even staan

Kwestie van goed kijken en continu opletten.