Mijn Jaarling doet luchtzuigen wat moet ik doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Re: Mijn Jaarling doet luchtzuigen wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:13

oke ik heb zelf geen ervaring met luchtzuigers,.. maar kan een paard er iets van krijgen of aan over houden??

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:47

skippy1 schreef:
Hier maar even de link: [MD] centraal topic over luchtzuigen
DA-en raden ook nog veel te vaak die rotbanden aan...hoop dat jouw DA je een gefundeerdere en betere oplossing kan bieden. ;)

Dat komt denk ik om te voorkomen dat ze niet die beweging niet kunnen maken als ze het doen 'zonder om op iets te bijten'. Als ze het doen door op iets te bijten dan voorkomt het dat er te veel lucht in de maag komt en dus een verminderde kans op koliek (beantwoord de vraag van: Beauty_J boven mij_). Dit heb ik mezelf laten vertellen door mensen op mijn manege toen ik vroeg waarom een paard bij ons dat had.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:53

AngelSpirit: Maar ze luchtzuigen niet zomaar om niets. Er is vaak wat in het spel.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:54

Thank you...

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:16

Een paard die luchtzuigt heeft stress. Luchtzuigen is namelijk een O.C.D. -obsessive compulsive dissorders om even moeilijk te doen-, Dus je paard zal wel een reden hebben om te luchtzuigen. Staat hij heel veel op stal? Is er veel lawaai in de stal?
Zoek de stress op, en haal die weg. Als je nu n luchtzuigband aandoet, haal je het verkeerde gedrag wel weg, maar niet de oorzaak. Veel kans dat hij een andere O.C.D. gaat opbouwen; weven, kribbebijten ofzo.Dit is niet bij alle paarden het geval, even voor de duidelijkheid.
Ik zou het zo doen.
Wat je ook doet, succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:55

Okee, ik zou zeggen lees echt eens even dat topic! ;) Ik lees hier veel achterhaalde ideeën en zelfs onzin!
Lucht komt NIET in de maag! Luchtzuigen kan geen kwaad, behalve voor de tanden die slijten wanneer zij zich bijv. vastzetten op metaal. Door de luchtzuigplek af te dekken met rubber, voorkom je tandslijtage en kan het luchtzuigen dus helemaal geen kwaad meer!

Luchtzuigen kun een compulsive disorder noemen, maar geen OBSESSIVE compulsive disorder. Obsessive impliceert dat de paarden zich bewust zijn van wat ze doen en er ook echt bewust over nadenken, dat is niet het geval!
Goed boek om te lezen in het kader van natuurlijk gedrag en gedragsproblemen is: Gedrag van het paard, van Mills en Nankervis! Kun je oa goed lezen waarom het geen OCD is. ;)

Verder heb je helemaal gelijk Noek! Door te voorkomen dat het paard kan luchtzuigen kán het zijn dat het paard zijn heil gaat zoeken in bijv. weven of boxlopen.

Vergeet niet: het paard doet het niet voor niets!!! Ze beginnen ermee vanwege een situatie waar ze zich niet mee kunnen vereenzelvigen. Wordt het niet optijd opgemerkt, dwz het stalmanagement wordt niet snel aangepast, dan kan er een permanente verandering in de hersenen plaatsvinden waardoor het paard er nooit meer mee zal ophouden. Dan kan het hoogstens minder worden. De uitzondering die de regel bevestigd daar gelaten!

Dus nogmaals: lees dat topic eens door en lees eens op bokt Wiki over luchtzuigen! ;)

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:01

Skippy1; Woeps, les gedrag verkeerd geleerd dan :o . Zal nog eens heeeeel goed leren! B-)
Zal ook eens kijken voor het boek, ben namelijk heel geintresseerd in paardengedrag! Bedankt voor de tip ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:04

Dat boek is echt een tip hoor! ;) Enne...daar kun je dus goed lezen waarom de term OCD voor dieren niet van toepassing is. :j

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:07

Ik hoop hem hier in het klein Belgenlandje te vinden :P
Zal hem dan eens meenemen naar school , mij zomaar verkeerde dingen leren! Zij durven zeg! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:11

Bol.com heeft m wel! ;) En anders mediaboek.nl. Boek met zwart/bruin paard op de voorkant ik geloof in de sneeuw.
Welke school? :P

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:13

Zal direct eens kijken :)
Vabi ; richting dierenzorg. Ik zou graag paardengedragstherapeut worden daarmee:)
Nogeens bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:14

Leuk! :j Maar weinig werk in! ;)

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:16

ja das wel waar , hebk me ook al laten vertellen.. Iets met honden wil k er ook wel bijnemen, maar ik zie wel wat de toekomst me brengt. ;) helemaal off-topic. :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:02

hinta schreef:
liljebo, wat jammer dat je zó negatief bent over een zuigband. je zult er een slechte ervaring mee hebben waarschijnlijk.
voor onze ruin echter is het een uitkomst, wanneer hij geen band aan heeft, zuigt hij constant, waardoor hij iedere keer weer koliek krijgt. dan liever een band.

Ik ben niet de enige hier die er negatief over is. Ik begrijp je keuze wel, maar over het algemeen heeft luchtzuigen een reden en het is zaak om dat te achterhalen en daar iets mee te doen.
Hoewel het gedrag uiteindelijk dus blijvend kan worden.
Maar veel paarden stoppen ermee of doen het stukken minder als ze 24/7 met andere paarden in het land staan en zich bezig kunnen houden met sociale bezigheden, rondlopen en grazen.
Dan is die oplossing stukken beter dan een band (die ervoor zorgt dat ze frustratie op een andere manier gaan uiten)

Overigens zie je luchtzuigen ook bij paarden met maag en darmklachten. Misschien heb jij een paard met gevoelige maag/darmen en is hij koliekgevoelig.
Koliek is nl geen standaard gevolg van luchtzuigen.

Maar zoals gezegd, ik begrijp jou insteek wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:25

Hinta: ik ben ook zó negatief over de band! T is een marteltuig, werkelijk! Ik heb tijdens mijn onderzoek en ook daarna de meest vreselijke gevolgen gezien die zo'n band heeft! ;(
Daarnaast is het symptoombestrijding in plaats van de oorzaak aanpakken...
In jouw geval zou ik zeker een onderzoek laten doen naar het maagdarmkanaal van je paard. Daar ligt waarschijnlijk de oorzaak van de koliek én het luchtzuigen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:38

liljebo schreef:
Ik ben niet de enige hier die er negatief over is. Ik begrijp je keuze wel, maar over het algemeen heeft luchtzuigen een reden en het is zaak om dat te achterhalen en daar iets mee te doen.
Hoewel het gedrag uiteindelijk dus blijvend kan worden.
Maar veel paarden stoppen ermee of doen het stukken minder als ze 24/7 met andere paarden in het land staan en zich bezig kunnen houden met sociale bezigheden, rondlopen en grazen.
Dan is die oplossing stukken beter dan een band (die ervoor zorgt dat ze frustratie op een andere manier gaan uiten)

Overigens zie je luchtzuigen ook bij paarden met maag en darmklachten. Misschien heb jij een paard met gevoelige maag/darmen en is hij koliekgevoelig.
Koliek is nl geen standaard gevolg van luchtzuigen.

Maar zoals gezegd, ik begrijp jou insteek wel.

Ik ben het ermee eens. We hebben jaren een pony gehad die lucht zuigt. Eerst hadden we er een band voor. Die band moest zo strak dat ze er wonden van kreeg. Als ie losser zat hielp het niet. Uiteindelijk hebben we die band maar weg gegooit omdat de pony er erg chagreinig van werd, en wonden kreeg. Koliek heeft er idd niks mee te maken. Gewoon af laten die band ;) en zoveel mogelijk zorgen voor afleiding.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:46

Ik heb zelf een luchtzuiger. Hij doet het al sinds hij een veulen was. Net als de jouwe dus. Luchtzuigen heeft een oorzaak. Pak je die niet aan zal hij waarschijnlijk niet stoppen. Vaak is de oorzaak maagproblemen of stress. Belangrijk voor een luchtzuiger zijn weidegang en veeeeel ruwvoer. Er is hier ook een topic op bokt over luchtzuigen. Ik ben zelf tegen de band. Er is ook onderzoek dat bewijst dat een paard met een luchtzuigband om meer gestresst is dan zonder. Echter als ik een beginnend luchtzuiger had zou ik wel een band om doen voor een week of 2 a 3. Luchtzuigen is namelijk verslavend. In die tijd zul je natuurlijk wel iets moeten doen aan de oorzaak. Wel uitkijken dat hij het niet doet met band om. Dat kan zijn strottehoofd beschadigen. Mijn band heb ik trouwens weggedaan. Mijn paard krijgt hem nooit meer om. Hij zal het er toch niet van afleren.
Hier vind je meer info. ik zou me in elk geval niet druk maken om koliek ofzo. Meeste luchtzuigers hebben niet meer koliek dan elk ander paard. Volgens recenter onderzoek blijkt de lucht helemaal niet in de darmen te komen.
htp://www.bokt.nl/wiki/Luchtzuigen
[MD] centraal topic over luchtzuigen
mijn paard deed in elk geval al luchtzuigen voor ik hem kocht en dat interresseert me helemaal niet. trouwens ook wel handig want ik kan aan zijn luchtzuiggedrag zien hoe hij verder in zijn vel zit. Als hij gestrest is is het veel erger.