Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
skippy1 schreef:Hier maar even de link: [MD] centraal topic over luchtzuigen
DA-en raden ook nog veel te vaak die rotbanden aan...hoop dat jouw DA je een gefundeerdere en betere oplossing kan bieden.
Ik lees hier veel achterhaalde ideeën en zelfs onzin! 
Enne...daar kun je dus goed lezen waarom de term OCD voor dieren niet van toepassing is.
En anders mediaboek.nl. Boek met zwart/bruin paard op de voorkant ik geloof in de sneeuw.

Maar weinig werk in!
hinta schreef:liljebo, wat jammer dat je zó negatief bent over een zuigband. je zult er een slechte ervaring mee hebben waarschijnlijk.
voor onze ruin echter is het een uitkomst, wanneer hij geen band aan heeft, zuigt hij constant, waardoor hij iedere keer weer koliek krijgt. dan liever een band.

liljebo schreef:Ik ben niet de enige hier die er negatief over is. Ik begrijp je keuze wel, maar over het algemeen heeft luchtzuigen een reden en het is zaak om dat te achterhalen en daar iets mee te doen.
Hoewel het gedrag uiteindelijk dus blijvend kan worden.
Maar veel paarden stoppen ermee of doen het stukken minder als ze 24/7 met andere paarden in het land staan en zich bezig kunnen houden met sociale bezigheden, rondlopen en grazen.
Dan is die oplossing stukken beter dan een band (die ervoor zorgt dat ze frustratie op een andere manier gaan uiten)
Overigens zie je luchtzuigen ook bij paarden met maag en darmklachten. Misschien heb jij een paard met gevoelige maag/darmen en is hij koliekgevoelig.
Koliek is nl geen standaard gevolg van luchtzuigen.
Maar zoals gezegd, ik begrijp jou insteek wel.
en zoveel mogelijk zorgen voor afleiding.