inschatten van cijfers bij de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:19

Als je een constante aanleuning hebt, regelmatig loopt (dus geen tempo-verschillen), netjes op de letter, vriendelijke hand, nette/stille houding en zit enz.
Allemaal van die afwerkingspuntjes waarmee je je punten flink omhoog kunt krijgen.

Wanted2003

Re: inschatten van cijfers bij de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:47

Klopt Nenss, maar ik ben er ook wel van overtuigd dat een 6 eerder een 7, of een 7 eerder een 8 wordt naarmate je met meer kwaliteit de baan binnen komt rijden.

Misschien harstikke oneerlijk, maargoed!

mmarrijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:04

Nens heeft gelijk. Ik denk dat als je dat allemaal voor elkaar hebt dat mijn punten al meer omhoog zullen gaan.
Bedankt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:14

Wanted2003 schreef:
Klopt Nenss, maar ik ben er ook wel van overtuigd dat een 6 eerder een 7, of een 7 eerder een 8 wordt naarmate je met meer kwaliteit de baan binnen komt rijden.

Misschien harstikke oneerlijk, maargoed!

wat is daar oneerlijk aan? Een beter onderdeel moet een hoger punt opleveren, en meer kwaliteit van het paard kan daarvoor zorgen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:59

Ik kan meestal mijn punten wel goed inschatten. Heb ook vaak 6-en op mijn protocol, dat is gewoon omdat ik er soms zoveel aan moet rijden, dat het relaxte beeld en de preciezie er een beetje bij in schiet. Ik moet gewoon leren wat netter te rijden, wat meer op de letters. Maar naarmate je paard fijner gaat lopen, komen die cijfers vanzelf ook wel, omdat je meer tijd hebt om preciezer te rijden, meer op je houding te letten etc :)

LauradW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:12

staceYii schreef:
als je lekker voorwaarst en netjes rijdt op de letters en het er allemaal leuk uit laat zien moet dat wel lukke! maar het is voor de jury vaak toch niet goed!

Hoezo?!

Als je de proef gewoon goed rijdt krijg je echt wel een winstpunt hoor.
Vind het altijd zo grappig dat wanneer mensen geen wp rijden, het altijd aan de jury ligt!
Wees blij dat ze er zijn, anders kon jij of wie dan ook GEEN wedstrijden rijden.

Maar goed, je hebt er zo af en toe ook wel van die juryleden bij zitten die de heletijd 5/6 jureren.
Als iets goed is beloon het dan ook goed, en als je iets fout doet geef dan geen 5 maar gewoon een dikke 3 of lager.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:49

LauradW schreef:
Maar goed, je hebt er zo af en toe ook wel van die juryleden bij zitten die de heletijd 5/6 jureren.
Als iets goed is beloon het dan ook goed, en als je iets fout doet geef dan geen 5 maar gewoon een dikke 3 of lager.

Dus als jij een proef rijdt die eigenlijk veel vijven zou moeten scoren zou je liever overal aan 3 voor willen krijgen?
De reden dat veel juryleden met vijven en zessen jureren is, omdat er de meeste ruiters ook voor vijven en zessen rijden. Ik zie geen reden om dan maar gewoon overal vieren en achten te gaan plaatsen.

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:09

Je zou voor meer inzicht eens kunnen rondvragen bij een vereniging of op het jury-forum van bokt of je een keer mee mag schrijven. Ik ga zelf regelmatig mee om te schrijven en dit heeft mij zo veel meer inzicht opgeleverd. :D

Alleen blijft wat een jury vond toch in bepaalde mate ook een persoonlijke mening. Hoe objectief deze ook probeert te zijn.

Sommige jury's houden bijv niet van Friezen, anderen zijn er dol op. Dan zou je tussen twee proeven best een groot verschil kunnen hebben, door de persoonlijke voorkeur die toch meespeelt...sad but true

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:36

scientifica schreef:
Sommige jury's houden bijv niet van Friezen, anderen zijn er dol op. Dan zou je tussen twee proeven best een groot verschil kunnen hebben, door de persoonlijke voorkeur die toch meespeelt...sad but true

Ik ben ook absoluut geen friezen ruiter, zou ze zelf niet willen hebben (gelukkig maar dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft) maar als jury gebeurt het me met grote regelmaat dat een fries op de eerste plek terecht komt :j
Heeft dus niets met persoonlijke voorkeur te maken, meer met het getoonde van de combinatie ;)
Als iets écht goed is, is het gewoon goed!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:24

scientifica schreef:

Ik geloof eerder dat er mensen met Friezen zijn die dat zeggen als ze lage punten hebben gekregen :+
In een enkel geval zal het echt wel zijn dat jury z'n voorkeur heeft en misschien ook laat doorschemeren met zijn/haar punten, maar ik start nu sinds december met een Fries en als ik lage punten kreeg heb ik ze ook echt verdiend. Daar had het ras van mn paard niets mee te maken.

Verder ga ik ook zeer regelmatig mee schrijven, en ook dan heb ik niet meegemaakt dat de persoonlijke voorkeur een rol speelde in de punten.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:25

ik ben het echt niet altijd eens met hoe jury's punten geven maar dat bedoel ik 2 kanten op.
heb wel eens proeven gereden waarvan ik dacht dat ik 170 had had ik toch boven de 180 maar andersom ook
heb ook wel eens een proef gereden die voor mijn gevoel echt super goed ging: 168 punten

ik probeer thuis gewoon te trainen op alles op de letter rijden netjes en niet te haastig of te slordig.
verder vind ik de ontspanning erg belangrijk en dat helpt met scoren. dan mag het allemaal miss net wat minder netjes zijn als ik er aan rijd en ze op de achterhand loopt en netjes ontspannen blijft en nageefelijk van voren scoor ik toch genoeg voor een wp

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:27

En verder is het gewoon de eeuwige discussie. Laatst bij een concours geweest in de buurt. Klasse B gezien. Méér dan de helft had z'n/haar paard niet nageeflijk, dus er zijn weinig punten gereden. En achteraf maar klagen dat de jury zo streng was....tja...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:50

scientifica schreef:

Dit is zo'n onzin.....ik heb ook mijn voorkeuren maar net als -10- vaak zat een haf, fries, fjord of wat dan ook op 1 staan...
Vriendin van mij is een friezenmens, gek op het ras en is jury zei benadeeld ook de KWPN-ers niet. Je kunt het in dit geval dus ook omdraaien. Ken ook een jury die gek is op alles wat koudbloed...jureerd hier ook niet naar.

Ik wordt er altijd een beetje kriegelig van dat lage punten altijd en eeuwig op de jury afgeschoven wordt...ligt het niet aan het ras dan ligt het aan de kleur van het paard of aan de kleur van het rijjasje...altijd worden er wel excusses gezocht voor de gereden punten...om moedeloos van te worden...

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:23

Kleur van het rijjasje??? Moet niet gekker worden +)

Misschien ken jij deze jury's niet judithh, maar toch komen er vaak genoeg persoonlijke voorkeuren naar boven. Misschien was dit een flauw voorbeeld, omdat het altijd genoemd wordt, maar ik heb zelfs een keer op een protocol zien staan "heel knap voor een Fries" met een riant cijfer, terwijl een ander paard waarschijnlijk niet die punten had gekregen. Dat hoort toch niet?!

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:54

Ik ben ook van mening dat er soms enorme voorkeuren zijn bij de jury. Dat kan je bijna niet ontkennen. Maar aan de andere kant mijn instructrische rijd in het Z met haar fjord en laat alles rijtechtnisch goed zien vallen we ook wel winstpunten. Je kan het natuurlijk nooit nog spetterender rijden als het paard (kwa gangen) niet meer kan. Maar ik merk wel dat er voorkeuren zijn. :j Het is natuurlijk wel zo dat als jij het (met een paard dat niet in de voorkeur valt) goed laat zien en rijtechnisch goed dan moet je daar toch zeker wel de punten voor krijgen.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:44

Als je er niet tegen kan moet je geen wedstrijden gaan rijden. Je kunt ook je verwachtingen bijstellen.
Ik start zondag voor het eerst met het paard dat ik rijd en ik verwacht niks en probeer gewoon een nette proef neer te zetten en we zien wel. Ik ben blij dat er jury's zijn die hun vrije tijd investeren in het beoordelen van onze proeven.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:57

scientifica schreef:

Misschien ken jij deze jury's niet judithh, maar toch komen er vaak genoeg persoonlijke voorkeuren naar boven. Misschien was dit een flauw voorbeeld, omdat het altijd genoemd wordt, maar ik heb zelfs een keer op een protocol zien staan "heel knap voor een Fries" met een riant cijfer, terwijl een ander paard waarschijnlijk niet die punten had gekregen. Dat hoort toch niet?!

vrouw bij mij uit de les rijdt een barokke type fries.
en die heeft een keer `160 gescoord is verhaal gaan halen bij de jury omdat ze het er totaal niet mee eens was.
zij er heen: wat heb ik fout gedaan. nou het kwam er op neer dat ze gewoon met het verkeerde paarden ras de ring in was gekomen

dus niet alle jury's kunnen hun voorkeuren voor zich houden

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:08

Caatje1986 schreef:
Als je er niet tegen kan moet je geen wedstrijden gaan rijden. Je kunt ook je verwachtingen bijstellen.
Ik start zondag voor het eerst met het paard dat ik rijd en ik verwacht niks en probeer gewoon een nette proef neer te zetten en we zien wel. Ik ben blij dat er jury's zijn die hun vrije tijd investeren in het beoordelen van onze proeven.

+:)+ zo zouden er meer moeten denken!
vaak zat zijn er ruiters/amazones die denken dat wij jury's iedere vrije zondag om 6.30u á 7.00u ons bed uit gaan om vervolgens gemiddeld 6 uur (incl reistijd, tijd die je van te voren en achteraf aanwezig moet zijn) in een juryhokje of auto te gaan zitten bij 30 graden, om dan ruitertjes te pesten.
En dat allemaal voor een appel en een ei!

Jureren is pure hobby, ik ga er van uit dat mijn mede collega's er net zoveel plezier in hebben als ik en ook die jury's gaan ieder vrij weekeinde weer van huis met een tas vol negens. Alleen leert de ervaring dat je ze héél weinig weg kunt geven omdat er heel vaak niet voldaan wordt aan het scala van africhting. Zelfreflectie zou op zijn plaats zijn en niet de tekortkomingen afschuiven op een jury, de hond die langs liep, het hekje wat scheef staat..enz..enz

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:15

scientifica schreef:

is toch een compliment...

Iedereen weet dat koudbloeden, friezen, dravers bepaalde beperkingen hebben (hoewel de friezen steeds moderner gefokt worden). Als je besluit met dergelijk ras dressuurwedstrijden te gaan starten weet je van te voren dat je tegen bepaalde "punten" aan gaat lopen.
Wel wil ik erbij vermelden dat ik iedereen respecteer welk ras je ook hebt, maar ga met beperkingen van een bepaald ras geen rekening houden in mijn manier van punten...die keuze is aan de ruiter zelf...

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:26

Caatje1986 schreef:

Ja dat klopt ! :) alleen de jury's krijgen er wel voor betaald.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:35

Ja, juryleden worden er voor betaald.
Weet je wat een jurylid krijgt voor een middag jureren?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:22

LoveleyHorse schreef:
Ja dat klopt ! :) alleen de jury's krijgen er wel voor betaald.

En wat denk jij dat, dat "salaris" is?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:30

Ik geloof niet dat een jury na het jureren naar huis gaat met een kluis vol geld.

Ik vind het inschatten van punten trouwens moeilijk!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:34

Ik vind het ook moeilijk maar ik denk toch vaak dat veel mensen gewoon 6 verdienen ik had laatst mijn eerste officiële wedstrijd en ik vond het erg netjes gejureerd, want ik deed het zelf ook totaal niet goed. Maar ik kreeg op die onderdelen terecht een 4, met commentaar en op dingen die ook weer heel goed voelden en goed gingen een 7 dat vond ik erg netjes, want zo voelde het ook het ene goed het ander slecht. En die punten krijg je dan ook.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:40

Volgens mij ben ik 1 van de weinigen die denkt je krijgt wat je verdient :7
Met 6en en 7ens is het voldoende, maar niet bijzonder goed... Hoe beter jij je paard voor elkaar hebt hoe hoger je punten zijn...
Natuurlijk is de ene jury strenger als de ander maar daar is het jurysport voor toch?