paard haalt uit, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:01

Een paard leert van concreet gedrag.......wat hij zal laten zien daarmee is hij mee grootgebracht.
Paarden zijn altijd leerbaar!!!
Ik geloof in verandering als er wederzijdse vertrouwen is.....angst is een slechte raadgever dus zal je als baas ook je angst moeten overwinnen voordat je verder gaat met een paard.
Daarom zul je veel geduld en succesjes moeten gaan behalen om verder te kunnen komen. Vergeet ook niet de conditie van een paard. Een paard wat langere tijd ondervoed/slecht gevoed is zal heel veel tijd nodig hebben om zich lichamelijk goed te moeten voelen.....voelt een paard zich lichamleijk goed kan er energie worden gegeven aan leren. Vaak ziet men na een het voeden van een paard na ondervoeding dat er weer van alles mee gedaan kan worden. Het paard zal zich nog moeten opladen.......herstellen psychisch en emotioneel. Gata veel tijd inzitten......daarom veel geduld en kleine succesje inbouwen. Zo houd je het leuk en haalbaar. Een paard wat net de hakken over de sloot haalt maak je gek en zo behoud je vaak gedragsproblemen.

Poetsen, grondwerk en gewoon lekker veel bijzijn, nog niet verwachten dan alleen de regels die gelden bij het poetsen en grondwerk.....veel rusten, lekker eten geven en laat eens een bloedtest doen hoe het bloed is, of alle voedingsstoffen goe din het bloed worden opgenomen. Geeft je veel duidelijkheid.

Succes.....als jet mij vraagt: 1 van de leukste uitdagingen!

AlexandraM

Re: paard haalt uit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:59

ja ik vind t ook leuk te doen hoor :) ben dr ergens ook wel zeker van dat t allemaal goed komt :) hij is lichamelijk helemaal in orde weer dat waardoor hij afgekeurt was van de renbaan en wat nooit meer over zou gaan is bij de huidige eigenaar spoorloos verdwenen. verder is hij nu kern gezond :) zn conditie moet aan gewerkt worden maar hij heeft echt een onwijs groot uithoudingsvermogen :)

We zien wel!

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:46

Willy26 schreef:
dravergekkie schreef:
poes vind je reactie wat overdreven , met rijp voor de slacht.

wie weet wat dit paard ooit heeft meegemaakt ?
Ts heb je het idee dat het paard het uit angst doet of gewoon 'boos' ?
Kijk eerst eens waarom en op welke momenten hij dit doet , dat kan al veel meer zeggen.

Misschien niet een heel constructief stukje kritiek, maar ik wil het graag wel even kwijt.

Dat een paard een rot leven gehad heeft, doet niet ter zake. Dreigen en gericht schoppen is onacceptabel. Een paard dat dit flikt, wat ook de voorgeschiedenis mag zijn, en waarbij dit niet binnen een zeer korte tijd is af te leren, is wat mij betreft definitief afgekeurd.

Wat dat betreft is de opmerking van poes niet zo vreemd, alleen niet heel duidelijk toegelicht. Er zijn misschien anderen die het dan nog willen proberen, omdat het zo'n "lief" beestje is, maar dat gebeurt niet meer bij mij in de buurt en zeker niet onder mijn verantwoordelijkheid.

Wees eens realistisch. Paarden die staatsgevaarlijk zijn voor mensen en waar niet een voor de hand liggende definitieve oplossing voor is, die zouden afgemaakt moeten worden. Menselijk leven is voor mij dan toch net iets meer waard dan dat van een gevaarlijk paard.

Weet je wel hoeveel klappen sommige harddravers in hun leven op de drafbaan krijgen???
En niet alleen daar, sommige trainers maken de paarden bang voor ze zodat ze uit angst harder zouden gaan lopen in de koers.....
Ze doen dit bijv door een paard in de box, voor de koers, zo af te ranselen dat het arme dier het liefst door de muur naar buiten zou rennen als hij dat kon....
En dan wil je echt niet weten waarmee dat gebeurt....
Dus denk zelf eens na aan wat voor trauma dit paard lijdt (hij is helaas niet de enige) en of je dan zo een paard nog verder moet straffen?????

Zo een paard heeft heel veel liefde nodig en een vaste verzorger die hem vertrouwen geeft, alleen dan is het mogelijk het gedrag af te leren. Dit is typisch een paard dat slaat uit angst en niet uit gemenigheid...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:53

hippa: Dit paard moet je juíst consequent behandelen en dit gedrag moet hij juist afleren, waar denk je dat zo'n paard anders terechtkomt? Een paard raakt niet getraumatiseerd van een tik op het juiste moment. Naar mijn mening doet het totaal níet terzake dat het paard getraumatiseerd is: dreigen en slaan is gewoon not done. Bij geen enkel paard en onder geen enkele omstandigheid. Tuurlijk moet je een paard ook veel liefde geven, maar je moet de volgorde niet om gaan draaien! Imo is het zo: Is het paard lief, dan is de baas ook lief, niet andersom. Het moet logisch worden dat het paard normaal doet en niet slaat, geen uitzondering.

cissie

Re: paard haalt uit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:50

Ben het toch wel met Sunrise eens, het is erg sneu voor een paard met een verleden dat hij dit gedrag vertoont.

Mijn haflinger heeft mij 1 keer getrapt (zie eerdere post in dit topic), bij haar was het duidelijk geen angst maar ongeduldigheid en uitproberen dat is natuurlijk wel een verschil in vergelijking met een paard die schopt uit angst.

Als je zeker weet dat je paard schopt uit angst, zou ik toch hetzelfde gereageert hebben denk ik, waarom?
Omdat een paard ten alle tijden duidelijkheid nodig heeft ook een angstg paard.
Een paard in onzekerheid laten versterkt de angst alleen nog maar meer, tuurlijk moet je voorzichtig zijn en niet zomaar een mep/ schop terug verkopen dat is in mijn ogen meer afbreuk aan de band die jullie hebben dan dat het goed zou doen.
Als je zomaar out of the blue een trap krijgt van een paard zonder dat daar een directe aaneiding voor is krijgt ie vanmij wel 1 terug, zonder pardon.

Als je paarden in de wei observeert die in kuddeverband staan zul je hetzelfde tegenkomen, die maken geen onderscheid in het evt verleden van een paard.
Die gaan niet eerst met elkaar in conclaaf over een trauma of niet, dat is gewoon puur natuur....hup... jij schopt mij.. ik schop jou en nu weer normaal doen.
Vaak een kwestie van sec en vel paardeneigenaren zien het niet eens zo snel gaat het, vaak is lichaamstaal al genoeg.
Beetje dreigen her en der om te laten merken dat een paard zich niet laat schoppen door een ander paard, mensen kunnen dat vaak niet...dreigen bedoel ik dan.....ja met de stem wat lelijke woorden toe schreeuwen zo onnatuurlijk als de pest , ik heb het paarden onderling nog nooit horen doen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:47

mijn vzpaard heeft mij ook meerdere malen gericht proberen te trappen,bij haar was het probleem dat ze soms nogal dominant is en de baas probeerde te zijn en het gebeurde toen ik haar nog niet zolang verzorgde en ze heeft toen ook echt zo'n harde mep terug gehad en het sindsdien nooooit meer gedaan ;)
maar vertrouwen doe ik haar niet bij haar achterhand,ik hou haar altyd in de gaten en loop dus met een boogje om haar achterhand heen :)