liljebo schreef:Zou het niet een optie zijn dat jij het paard even onder je hoede neemt, bv twee weken, verzorging en rijden en dat nicole heel even een stapje terugzet.
Dan kun je kijken of het gedrag verandert in de positieve zin of niet.
Wordt het paard in die tijd meer ontspannen ed., dan is het duidelijk waarin het probleem zit,
Dat is inderdaad een hele goede optie, maar op dit moment heb ik 3 paarden in berit en geef nog lessen, het wordt voor mij ook allemaalö krap aan in de tijd...Dat zou dan haast moeten wachten tot in de zomervakantie.
Maar inderdaad iets waar ik ook over ne heb gedacht, ik vrees alleen dat als het ook voortkomt uit dominantie het geen hulp gaat zijn, maar daar zouden we dan wel achter kunnen komen in twee weken denk ik, of het een dominantieprobleem is of niet.
liljebo schreef:Spanningen in het lichaam, hoofd slaan, bokken ed kunnen een gevolg zijn van lichamelijke problemen. Maar ook van verkeerd rijden/spanning tijdens het rijden en dat kan in hele kleine dingen zitten; verkeerde omgang met bit, angst voor trekken aan de teugel, niet goed meegaan in de bewegingen van het paard, onrustige benen... noem maar op. Zeker als het een gevoelig paard is. En op de grond speelt leiderschap een rol en dat zit hem natuurlijk nog veel meer in de uitstraling van degene die met het paard omgaat dan in hetgeen je daadwerkelijk doet.
Dat daarin een probleem zit, lijkt mij duidelijk aan de hand van het verhaal.
Dit zijn dus inderdaad zaken waar we tegenaan zijn gelopen! Je zag het zo mooi bij de eerste les: Toen Nicole het touw vastpakte en niet meer aan de teugels trok galoppeerde ze wel twee rondes, maar ze bokte niet en na die twee rondes werd ze vanzelf rustiger.
liljebo schreef:Gezien er geen da bij komt, lijkt me een kortdurende ruil een goede optie om de situatie beter in te schatten.
Ik ga er eens hard over na denken, ik begin er toch ook steeds meer voor te voelen als ik lees wat ik typ. Ik zou Fee ook graag weer even bij me willen hebben, maar Nicole beslist en ik weet dat zij sterk aan Fee hangt, dus maar even kijken dan...