Kunnen paarden spelletjes spelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brando090309

Re: Kunnen paarden spelletjes spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:43

En wat doen jullie dan als je paard zogezegde 'spelletjes' speelt? Bv; 9 keer voorbij een obstakel gaan en de 10e keer er niet meer voorbij willen gaan?

Is dit dan 'bewust' een spelletje spelen of zou het wel is echt zijn dat er angst bij komt kijken?

Ik vraag me af hoe anderen dit zien ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:46

Hmm
Op de manege staat een paard die duidelijk de draak met je steekt.
80 keer gaat ze langs een hoek om er de 81e keer opeens niet meer langs te durven. Geen angst, ze is je gewoon puur aan het uittesten. En als het mevrouw niet zint komt ze gewoon omhoog of gaat bokken. Ze is verder helemaal in orde, maar gewoon erg dominant.
Mijn instructrice raadt degenen aan die erop rijden gewoon doen alsof er niets de hand is en zodra ze gaat etteren krijgt ze een tik. Ze mag dat niet doen dus zal ze ook het gevolg ervan moeten inzien. Dan is het meestal gauw uit met haar 'spelletjes'

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:56

Mijn ruin speelt zeker spelletjes, die volgens mij niet veel met dominantie te maken hebben.

Zo kan hij, als ik aandacht geef aan de shetlander, zijn hoef in de omheining haken en dan zeer zielig wachten tot ik hem kom bevrijden (hoef in de omheining kan ook vervangen worden door poortje/omheining slopen, deur van de zadelkamer open en dichtgooien, schriklint (geen stroom op) tussen zijn tanden pakken en uitrekken,...) Ik weet dat hij dat doet om mijn aandacht te trekken (negatieve aandacht is ook aandacht), want als hij zogenaamd 'vastzit' blijft hij altijd heel relax en raakt nooit in paniek. Maar ik kom hem natuurlijk wel altijd meteen bevrijden ;) Ik vind dat wel spelletjes spelen, hij doet dit ook enkel als er iemand bij is en het heeft niet veel met dominantie te maken (denk ik toch?)

Hetzelfde is een emmer pakken waar ik mee bezig ben (of jas,...) en daar dan keihard mee weg galopperen. Zodat ik er dus weer achteraan moet ^^ Lijkt echt veel op de uitdagende spelletjes die honden soms kunnen spelen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:17

Solleke_Noah schreef:
Mijn ruin speelt zeker spelletjes, die volgens mij niet veel met dominantie te maken hebben.

Zo kan hij, als ik aandacht geef aan de shetlander, zijn hoef in de omheining haken en dan zeer zielig wachten tot ik hem kom bevrijden (hoef in de omheining kan ook vervangen worden door poortje/omheining slopen, deur van de zadelkamer open en dichtgooien, schriklint (geen stroom op) tussen zijn tanden pakken en uitrekken,...) Ik weet dat hij dat doet om mijn aandacht te trekken (negatieve aandacht is ook aandacht), want als hij zogenaamd 'vastzit' blijft hij altijd heel relax en raakt nooit in paniek. Maar ik kom hem natuurlijk wel altijd meteen bevrijden ;) Ik vind dat wel spelletjes spelen, hij doet dit ook enkel als er iemand bij is en het heeft niet veel met dominantie te maken (denk ik toch?)

Hetzelfde is een emmer pakken waar ik mee bezig ben (of jas,...) en daar dan keihard mee weg galopperen. Zodat ik er dus weer achteraan moet ^^ Lijkt echt veel op de uitdagende spelletjes die honden soms kunnen spelen.

Sommige paarden zijn natuurlijk iets slimmer en misschien dat ze die link wel kunnen leggen maar ik er een beetje moeite mee om dat echt te geloven. Misschien is je ruin een beetje onhandig maar weet hij wel dat je hem wel komt bevrijden als hij weer eens in de omheining hangt en dus wel rustig blijft? Ik wil je uiteraard niet tegenspreken want jij kent hem natuurlijk en ik niet dus het is moeilijk om daar zo over te oordelen...
Wij hadden een ruin die zich regelmatig vastrolde in de stal en een paar keer was hij eigenlijk helemaal niet meer in paniek als hij dat voorhad, hij was gewoon heel geduldig en lag daar tot wij kwamen en hem kwamen bevrijden... ik kan met niet voorstellen dat hij dat deed voor z'n plezier :D
De deur open en dicht doen deed mijn ruin ook altijd, maar dat deed hij ook als ik niet in de buurt was dus ik denk dat het gewoon bezigheidstherapie was *D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:20

Tja, het is toch waar ;) Vergelijk het maar met paarden die tegen de staldeur aantrappen als ze aandacht willen, hij gaat met zijn voet in de omheining hangen (of andere stunts). Over dat vastrollen, blijkbaar blijven paarden dan vanzelf heel rustig liggen als een soort reactie op dat vastrollen. (weet niet hoeveel er van klopt maar heb het ergens eens gelezen)

edit: los daarvan is hij ook gewoon echt onhandig ;) en veel te nieuwsgierig voor zijn eigen goed.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:23

veel spelletjes zijn uit dominantie. spelen met de waterslang vond mijn paard vroeger echter leuk. erin happen zijn neus in emmers steken en omgooien.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:33

Solleke_Noah schreef:
Tja, het is toch waar ;) Vergelijk het maar met paarden die tegen de staldeur aantrappen als ze aandacht willen, hij gaat met zijn voet in de omheining hangen (of andere stunts). Over dat vastrollen, blijkbaar blijven paarden dan vanzelf heel rustig liggen als een soort reactie op dat vastrollen. (weet niet hoeveel er van klopt maar heb het ergens eens gelezen)

edit: los daarvan is hij ook gewoon echt onhandig ;) en veel te nieuwsgierig voor zijn eigen goed.

De eerste aantal keren dat hij zich vastrolde was hij wel in paniek maar dan waren ook altijd in de buurt en konden we hem snel omtrekken..
Ik heb ook zo'n nieuwsgierig ding, die alles en iedereen wil onderzoeken, heeft wel een voordeel want ze gaat werkelijk overal door en ze is slecht 4 jaar :) eerste keer op wedstrijd was een droom :)

Ik heb een maand of 2 terug zo'n voorval gehad; we waren opweg met de trailer naar een training (met 2 paarden van vrienden van ons). De eigenaar was de chauffeur, op een gegeven moment horen we geluiden in de trailer maar omdat we midden in het verkeer stonden konden we op dat moment niet stoppen. Enkele meters verder zetten we ons aan de kant en doen de trailer open, een van de 2 paarden was onderuit geschoven en lag met haar benen onder het andere paard, maar ze lag daar alsof ze gewoon aan het rusten was, zo koelbloedig. We hebben het andere paarden van de trailer gehaald (die heel voorzichtig over de benen van het andere paard stapte) en zij bleef gewoon liggen tot ze helemaal los was en stond dan rustig recht. Even nagekeken of ze geen letsels had maar er was niets te zien dus terug de trailer op en snel richting huis gegaan! Ik was echt met verstomming geslagen dat ze allebei zo rustig bleven (moeder en dochter overigens), het had echt dramatisch kunnen aflopen!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:35

Ik heb ook nog wel zo'n voorbeeld.

Op de poetsplaats heb ik de gewoonte mest meteen op te ruimen. Mijn merrie, vind dat prachtig.

Dus wordt tegenwoordige elke minuut de staart opgetilt, en rolt er 1 drolletje uit. Die ik opruim, mevrouw kijkt toe. Ik ga door met poetsen (etc) de staart gaat weer omhoog en zo gaat het maar door.

Sta ik ergens anders te poetsen/te staan doet ze dit niet. Ze legt echt de link met de locatie + actie.

En als ik de mest laat liggen? Dan stampt mevrouw hard op de grond.

Ik speel het spelletje, mits ik in geen verschrikkelijke bui ben, gewoon mee omdat ik merk dat mijn paard het intressant vind :j

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:44

Bubsj schreef:
Ik heb ook nog wel zo'n voorbeeld.

Op de poetsplaats heb ik de gewoonte mest meteen op te ruimen. Mijn merrie, vind dat prachtig.

Dus wordt tegenwoordige elke minuut de staart opgetilt, en rolt er 1 drolletje uit. Die ik opruim, mevrouw kijkt toe. Ik ga door met poetsen (etc) de staart gaat weer omhoog en zo gaat het maar door.

Sta ik ergens anders te poetsen/te staan doet ze dit niet. Ze legt echt de link met de locatie + actie.

En als ik de mest laat liggen? Dan stampt mevrouw hard op de grond.

Ik speel het spelletje, mits ik in geen verschrikkelijke bui ben, gewoon mee omdat ik merk dat mijn paard het intressant vind :j

Haha :) dat deed mijn ruin ook, soms begon ik dan wel echt te denken of hij het met opzet deed :D

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:59

@ Bubsj: Dat vind ik eigenlijk ook wel een lollig spelletje :D

Die van mij speelt wel spelletjes die lollig zijn en waar de ondeugd compleet vanaf straalt, maar meestal zijn het eenmalige acties en wordt het geen nare gewoonte...
Halstertouw lostrekken en onder hooi verstoppen enzo... en ik maar zoeken :D dat soort dingen...

Ik denk zelf dat een paard gemene spelletjes in de omgang (bijten, trappen enz) niet doet met de intentie van 'nou zal ik eens', maar zoals al eerder gezegd om dominantie te bepalen... Misschien noemen anderen dit etteren, pesten, of vervelen, of nog anders :+ maar ik denk dat dat een beetje hetzelfde bedoeld wordt.
Tijdens het rijden denk ik dat een paard net zo goed wel kan proberen dominant te zijn (kunnen ook dezelfde benamingen aan gehangen worden, ook hier wordt hetzelfde bedoeld), maar ik moet zeggen dat ik met die van mij daar weinig problemen mee heb, omdat op de grond al duidelijk is dat hij mij volgt en niet ik hem... En hij is niet zo bang aangelegd, ook wel handig :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:51

Ik vraag me af waarom veel paarden altijd winden laten als je de achter hoeven uitkrabt!?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:26

Goeie vraag... :) misschien dat ze dat continue doen maar hoor je het pas als je achteraan staat :D

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:32

Mijn oordeel is dat paarden wel spelletjes kunnen spelen. Ik ga dag in dag uit om met paarden al van toen ik 2 jaar was. Het zijn vooral machtsspelletjes dat paarden spelen. Hïerarchie is erg belangrijk bij paarden.

Als een paard niet uit de weide wilt komen omdat hij weet dat hij moet gaan rijdenkan hij je ook treiteren. Ze lopen heel hard weg en laten zich niet vangen in de wei.

Ik vind niet dat er voor elk gedrag meteen een probleem achterzit. Soms zijn paarden gewoon dieren die het beter willen weten dan jou.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:09

Extreme schreef:
Mijn oordeel is dat paarden wel spelletjes kunnen spelen. Ik ga dag in dag uit om met paarden al van toen ik 2 jaar was. Het zijn vooral machtsspelletjes dat paarden spelen. Hïerarchie is erg belangrijk bij paarden.

Als een paard niet uit de weide wilt komen omdat hij weet dat hij moet gaan rijdenkan hij je ook treiteren. Ze lopen heel hard weg en laten zich niet vangen in de wei.
Ik vind niet dat er voor elk gedrag meteen een probleem achterzit. Soms zijn paarden gewoon dieren die het beter willen weten dan jou.

Ik ben akkoord dat paarden wel bepaalde dingen doen om een hierarchie te bepalen maar ik ben niet akkoord wanneer je zegt dat een paard dat wegloopt in de weide dit doet om jou te treiteren omdat hij denkt dat hij moet werken, het dier weet op dat moment niet beter en heeft geen zin om te werken dus laat zich niet vangen maar hij doet dit niet om jou op dat moment te 'treiteren'. Als je elke keer je op de weide komt hem iets lekkers geeft zul je zien dat 6 op de 10 paarden niet meer zullen weglopen omdat ze op dat moment het uit de weide halen aan iets aangenaams gaan koppelen, als ze echt zo slim zouden zijn en je zouden treiteren zouden ze nog steeds weglopen... snoepje of niet...
Uiteraard zijn er paarden die zelf met snoepje niet gaan komen en die nog steeds weglopen maar dan iets er misschien wel iets anders waarmee je ze kan overhalen.

Volgens mij zijn ze ook niet in staat om te denken dat ze het beter weten...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:07

Ik denk dat paarden wel spelletjes met je kunnen spelen, ik denk alleen ook dat het een kwestie van uitproberen is wie nou eigenlijk de baas is. dus als je paard dit gewoon telkens doet is hij er van overtuigd de baas te zijn.

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:50

ik geloof ook wel dat paarden spelletjes met je spelen, Mijn paard grijpt altijd de borstels en dan gaat ze er eerst mee headbangen, en daarna gooit ze ze weg. Hetzelfde met emmers en halstertouwen.

En af en toe wil ze niet op de poetsplaats staan en doet ze net alsof ze er nog nooit is geweest... de volgende dag loopt ze er weer normaal in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:55

Extreme schreef:

Dat is geen treiteren. Dat is uiting geven aan het feit dat hij absoluut geen zin heeft om met je te gaan rijden.
Vraag jezelf eens serieus af waarom hij niet met je wil rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:56

lenaa_tje schreef:
Ik denk dat paarden wel spelletjes met je kunnen spelen, ik denk alleen ook dat het een kwestie van uitproberen is wie nou eigenlijk de baas is. dus als je paard dit gewoon telkens doet is hij er van overtuigd de baas te zijn.

Oké, en aan wie ligt dit?
Aan het baasje, die dus geen goede leider is voor z'n paard.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:50

Ik ben het wel eens met Joviban...

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:11

Brando090309 schreef:
Extreme schreef:

Ik ben akkoord dat paarden wel bepaalde dingen doen om een hierarchie te bepalen maar ik ben niet akkoord wanneer je zegt dat een paard dat wegloopt in de weide dit doet om jou te treiteren omdat hij denkt dat hij moet werken, het dier weet op dat moment niet beter en heeft geen zin om te werken dus laat zich niet vangen maar hij doet dit niet om jou op dat moment te 'treiteren'. Als je elke keer je op de weide komt hem iets lekkers geeft zul je zien dat 6 op de 10 paarden niet meer zullen weglopen omdat ze op dat moment het uit de weide halen aan iets aangenaams gaan koppelen, als ze echt zo slim zouden zijn en je zouden treiteren zouden ze nog steeds weglopen... snoepje of niet...
Uiteraard zijn er paarden die zelf met snoepje niet gaan komen en die nog steeds weglopen maar dan iets er misschien wel iets anders waarmee je ze kan overhalen.

Volgens mij zijn ze ook niet in staat om te denken dat ze het beter weten...

Elke keer als je in de wei komt en je geeft een snoepje leer je een slechte gewoonte aan. Je kan dit af en toe doen. Als je een keer je snoepje vergeet luisterd je paard helemaal niet meer.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:32

Wel misschien heb jij die ervaring maar ik heb de ervaring dat je meer bereikt door je paard met iets te belonen... dat moet daarom niet met een snoepje zijn maar met iets wat hij of zij leuk vindt... waarom is dat dan een slechte gewoonte?
Je paard weet immers niet dat je geen snoepje mee hebt tot op het ogenblik dat hij/zij bij jou staat en dan heb je hem al vast.
In mijn ogen leer je pas een slechte gewoonte aan wanneer je in de weide achter je paard moet lopen om hem/haar te vangen want zo leren ze snel hoe ze je kunnen ontlopen...
Ik kan immers niet sneller lopen dan mijn paarden...

Ik heb trouwens mijn ruin leren op de trailer te gaan op die manier, hij was echt angstig om op de trailer/vrachtwagen te gaan (kroop langs de zijkant omhoog en hoopte zo uit de trailer te geraken) en na veel geduld en veel belonen (met eten) ging hij uiteindelijk terug de trailer op en als ik bij hem bleef en het schof was open konden we hem vervoeren. Uiteindelijk hebben we toch maar een camionette gekocht voor 2 paarden en daar was hij niet bang en konden we weer 2 paarden vervoeren :)

Dat is uiteraard niet dezelfde situatie maar het komt er op neer dat je het aangename aan het onaangename moet koppelen.

Voor mij werkt het en met heel veel paarden en mijn paarden nemen overigens ook geen loopje met mij, zowel aan de hand als onder het zadel...

Am_suz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:12

Ik denk neit dat je ze echt een 'spelletje' spelen omdat ze dat nou zo leuk vinden, maar vooral om je uit te dagen en te kijken hoe ver ze kunnen gaan.

Mijn paardje vind het bijvoorbeeld helemaal leuk om heel hard weg te rennen als ik haar uit de wei wil pakken, en meestal blijf ik gewoon stil staan, en dan rent ze in dr eentje het hele weiland door. En als ze geluk heeft gaat de rest dan ook meedoen, maar na 10min ofz geeft ze het altijd weer op. Opzich kan ik er nog wel om lachen omdat ze zich dan echt als een 'trutje' gedraagt, maar als je echt weg moet dan kan het ook lastig zijn ;)