grasmachine . . . (hij gaat eten en vertikt mee te lopen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:38

Arabesk schreef:
ik zou alles voor kunnen kauwen natuurlijk, maar er is zoveel te vinden op internet, dat mensen dat ook prima zélf zouden kunnen vinden. Als ze maar een beetje moeite willen doen :7

Vind het toch altijd verrassend hoe jij de paarden wereld wil verbeteren... en enige wat jij doet is de traditionele manier afzeiken maar verder nooit eens zeggen hoe het wel moet. Dus vind het nogal knap hoor...

Maargoed @ TS:
Je paard heeft idd geen respect voor je. Probeer eens wat grondwerk met hem te doen kijken of dat helpt. Verder help 1 keer flink afstraffen met een zweepje (ook al is het zo vervelend om te doen) vaak ook aangezien een paard wat niet mee loopt ook erg gevaarlijk kan zijn. Zelf zou ik het eerst via de grondwerk manier proberen. Als dat niets oplevert kun je altijd nog afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:44

Lous schreef:
Ja en wat gebruik je dan, om je paard/pony zonder dat hij steeds zijn hoofd naar beneden doet om te eten gewoon mee te laten lopen?
Kan ik niet vinden, een stappenplan oid. :o

Het is geen probleem op zich natuurlijk. Het is een gevolg van het feit dat jij blijkbaar niet duidelijk genoeg bent en niet voldoende overwicht hebt en dat je paard lekker z'n gang gaat, wat je ook zegt of doet. Geef 'm 'es ongelijk. ;)
Zorg er voor dat de basis goed is: nee is nee en toe maar is toe maar. Is dit in alle andere situaties bij jullie goed voor mekaar?

Je kunt het oefenen bij een stukje gras op het erf oid. En je paard bij iedere minieme positieve reactie belonen. Duidelijk zijn in je 'nee' (zonder 'm te pijnigen) en ook duidelijk zijn met je 'toe maar', zodat je paard leert dat hij echt wel gras mag eten, maar moet wachten tot jij het zegt.
Dit is gewoon een stukje basisopvoeding.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:22

JoviBan schreef:
Lous schreef:
Ja en wat gebruik je dan, om je paard/pony zonder dat hij steeds zijn hoofd naar beneden doet om te eten gewoon mee te laten lopen?

Het is geen probleem op zich natuurlijk. Het is een gevolg van het feit dat jij blijkbaar niet duidelijk genoeg bent en niet voldoende overwicht hebt en dat je paard lekker z'n gang gaat, wat je ook zegt of doet. Geef 'm 'es ongelijk. ;)
Zorg er voor dat de basis goed is: nee is nee en toe maar is toe maar. Is dit in alle andere situaties bij jullie goed voor mekaar?

Je kunt het oefenen bij een stukje gras op het erf oid. En je paard bij iedere minieme positieve reactie belonen. Duidelijk zijn in je 'nee' (zonder 'm te pijnigen) en ook duidelijk zijn met je 'toe maar', zodat je paard leert dat hij echt wel gras mag eten, maar moet wachten tot jij het zegt.

Gewoon een vraag hoor, ik ben wel nieuwsgierig namelijk, maar stel dat ze dit gaat oefenen met haar pony, op een stukje gras. En de pony wil haar weer meetrekken naar het gras. Hoe zou ze dit dan volgens jou, praktisch, moeten oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:01

Sunrise_ schreef:
Gewoon een vraag hoor, ik ben wel nieuwsgierig namelijk, maar stel dat ze dit gaat oefenen met haar pony, op een stukje gras. En de pony wil haar weer meetrekken naar het gras. Hoe zou ze dit dan volgens jou, praktisch, moeten oplossen?

Het is niet zo zinvol om "probleemoplossend" bezig te gaan met je paard. "Problemen" komen veelal voort uit het feit dat de basis niet goed is. Je moet dus altijd beginnen bij - of terug naar - de basis: de relatie tussen jou en je paard.
Wanneer je paard je meesleurt het gras in, dan kun je daar op dat moment weinig aan doen want het paard is nu eenmaal sterker dan jij.
Je moet er dus voor zorgen dat je paard je nièt meesleurt en dit soort situaties dus voorkomen.

Stel, je pakt dit probleem aan met een flinke hengstenketting en/of je neemt een zweep mee en je gaat je paard lekker lopen dreigen of pijnigen zodra hij het gras in duikt. Stel dat je paard daarna vanuit angst en/of pijn het voortaan wel laat om gras te happen en "braaf" met je meeloopt. Wat heb je dan bereikt? Heb je daarmee een goede verstandhouding opgebouwd? Betekent dit dat het voortaan koek en ei is tussen jou en je paard en jullie ook niet meer tegen andere problemen zullen aanlopen? En hoe ga je hier voortaan zelf mee om, altijd maar met die hengstenketting en zweep in de weer om er altijd maar zeker van te zijn dat je 'm flink 'onder controle hebt'? Of denk je dat je na deze ene keer (of een paar keer) voortaan lekker relaxed met een gewoon halstertje en een doorhangend leidtouw met je paard kunt lopen?
De vraag is ook: wat wil je zèlf? Hoe wil je met je paard omgaan?

Voor dit specifieke probleem is het dus belangrijk dat het paard luistert naar "nee". Kent het paard dit woord? Heeft hij daar respect voor? Weet hij dat nee ook echt nee is, of is nee bij de eigenaar soms toch weleens een ja (maw, is de eigenaar consequent genoeg)? Weet hij dat ie braaf is wanneer hij gehoor geeft aan de nee (maw, volgt er een beloning na goed gedrag)? Weet hij dat hij wel mag grazen, maar even moet wachten tot hem dat toegestaan wordt (of mag hij never nooit een hap gras nemen)? Allemaal basisdingen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:50

Maar... op het moment dat een paard dit doet, moet je hem toch corrigeren zodat hij snapt, dat het niet oké is als hij dit doet?

Baccie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:29

JoviBan schreef:
Lous schreef:

Zorg er voor dat de basis goed is: nee is nee en toe maar is toe maar. Is dit in alle andere situaties bij jullie goed voor mekaar?Je kunt het oefenen bij een stukje gras op het erf oid. En je paard bij iedere minieme positieve reactie belonen. Duidelijk zijn in je 'nee' (zonder 'm te pijnigen) en ook duidelijk zijn met je 'toe maar', zodat je paard leert dat hij echt wel gras mag eten, maar moet wachten tot jij het zegt.

Hij volgt braag enzo op stenen en zand aan los touw meestal maar het is altijd op dat zelfde veldje dat hij begint

Flower

Re: grasmachine . . . (hij gaat eten en vertikt mee te lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:05

Omdat zand en stenen nou niet bepaald een verleiding vormen :). Je paard weet zodra hij het veldje ziet dat hij een potje bij je kan breken omdat hij het altijd voor elkaar krijgt om gras te eten.

Als je oefent met grondwerk leer je het paard om te wijken voor druk (in principe hetzelfde wat je met beenhulpen bij het rijden doet). ALs jij aan de linkerzijde van je paard druk zet door middel van je handen, moet je paard een stap naar rechts doen.
En andersom natuurlijk ook. :) Ik denk dat deze oefening ook goed helpt bij het ik-ren-naar-het-gras-probleem.

Ga vroegtijdig tussen je paard en het gras in lopen, zodra je merkt dat je paard al begint te kijken naar het gras geef je hem druk opzij zodat hij een totaal andere richting op gaat. Zo bepaal jij waar je paard heen gaat, en heb je automatisch ook gezag.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:37

Dank je wel voor jullie reacties, JoviBan en Vende. Hier kan je ook als nog niet zo ervaren paardebezitter wat mee.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:42

Even een vraagje erbij: Als je een commando gebruikt: zoals 'gras', dan mag het paard eten maar als je gewoon doorloopt mag het niet eten. Is dit te aan te leren of zijn dit dingen die alleen een hond begrijpt :=

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:09

Ik denk dat paarden op zekere hoogtes klanken herkennen, net zoals honden. Honden herkennen geen woorden maar de klank van een woord, en wat nog belangrijker: de manier waarop iets wordt gezegd.

Als je met een lage langzame stem praat komt iets veel duidelijker over dan wanneer je met een hoge stem gaat lopen schreeuwen, je adrenaline gaat omhoog en dat ruiken honden waardoor te zelf ook opgefokt raken.

Maar omdat het een paardentopic is: paarden herkennen commando’s als: staaaaaap (lang gerekt uitgesproken met een lage bijna slome stem, dRRRRRRRaf (met een scherpe rollende R) en GA-lop (de nadruk op GA wat je net wat scherper zegt).

Maar omdat paarden niet communiceren met elkaar door middel van praten, is lichaamshouding nog véél belangrijker. Als je een commando gebruikt dat iets verbied moet je lichaamshouding anders zijn dan wanneer iets wel mag.

Zodra je iets verbied moet je lichaam zekerheid uitstraling van het leiderschap, je moet jezelf groter maken en spreken met een duidelijke zelfverzekerde stem. Ook moet je lichaam een soort "blokkade" (in het geval van het gras) tussen het paard en het gras. Het beperkt zeg maar zijn bewegingsvrijheid.

Als je iets wel toestaat geef je ook een kort en krachtig commando (gras lijkt me niet zo heel geschikt, want zo krijg je 1000 commando's wat het paard mag doen: hooi, loop, brok, enz). Een korter commando wat je overal bij gebruikt als iets mag is handiger zoals een simpele "ja". Dit mag je op een enthousiastere manier zeggen dan een verbiedend commando.
Zodra je het commando "ja" zegt, moet je lichaamshouding ook veranderen. Je doet bijvoorbeeld een stap opzij, of je opent je armen en leidt het paard erheen.

Maar heeeel belangrijk blijft: wanneer jij het genoeg vindt, en verder wilt lopen, dan is het ook echt tijd om te gaan! En niet als het paard tegenstribbelt (want hey, vind jij het leuk om van je bord met biefstuk te worden weggetrokken ) toch nog even blijven staan omdat het paard niet wil. Jij bent de baas, jij bepaalt wat er gedaan wordt.

Als er 1 duidelijke baas is, schept dit ook rust en zekerheid voor het paard, hij weet immers waar hij aan toe is en hoeft niet zijn eigen regeltjes te maken.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:12

Zooo heerlijk uitgebreid verteld!, thanks Vende ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:25

Miesje1985 schreef:
Even een vraagje erbij: Als je een commando gebruikt: zoals 'gras', dan mag het paard eten maar als je gewoon doorloopt mag het niet eten. Is dit te aan te leren of zijn dit dingen die alleen een hond begrijpt :=

jazeker, ik heb mijn paard "toemaar" geleerd en dan mag hij grazen. anders moet hij gewoon doorlopen en nee is dan ook nee.
als je paard geen mogelijkheid heeft tot grazen of zeer weinig, dan vind ik het weer een ander verhaal. eten gaat voor alles nl. dan zou je je paard gewoon vaker in het gras moeten laten en dan heb je buiten minder problemen. je kunt ook met een touwhalster wandelen als je paard drammerig is.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:37

Nah, die van mij staan 24/7 buiten dus echt trekken bij het lopen naar het gras toe doen ze niet, er zijn meer 'spannende happenings' te bekijken :P Verder loopt mijn hengstje altijd door en kijkt hij niet eens naar het gras _O-

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:54

ik zal altijd al duidelijk 'neen' als het hoofd nog maar onderweg is naar beneden en de koord is altijd net te kort hier om tot bij het gras te kunnen :+ (maar dan moet je ze wel kunnen houden natuurlijk, als ze de touw zo door je handen trekken, helpt dat niet he). ze kennen het alledrie intussen hoor. mijn grote pony was wel een beetje een boerin wat dat betreft in het begin en die heb ik een paar keer der neus laten stoten tegen mijn voet :o . niet schoppen ofzo, maar gewoon als het hoofd naar beneden ging 'toevallig' mn voet ervoor gezet zodat ze met der neus tegen mn voet botste...

edit: die van mij kennen inderdaad ook het commando 'doe maar'. als ze aanstalten maken om te grazen op een moment dat ik het toesta dan zeg ik dat en dan weten ze dat ze wel mogen gaan grazen.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:12

Ik zou het proberen met afstraffen als hij gaat eten en als hij dan langs gras loopt zonder eerst te gaan eten m dan te belonen d.m.v een snoepje.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:50

Ja, maar dan blijf je toch snoep geven... wordt ie zo dik van _O-

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:28

Wat een moeilijke oplossingen allemaal.
Mijn pony deed dit ook altijd, heel irritant, want hij is STERK!

Wat ik altijd deed en doe als het nodig is:
touw langs zijn neus en hem met een flinke zwaai meenemen.
Waagt ie het dan alsnog om zijn hoofd naar beneden te gooien, moet je zorgen dat je hem snel genoeg af bent.
Gewoon een zwiepje met het halstertouw geven.

Werkte bij mij super! Brokjes/zweep vind ik allemaal onzin, leer je je paard alleen maar dat ie het goed doet in mijn ogen.
Word ie beloond omdat hij meeloopt, dat is goed, maar zodra je het dan een keer niet doet zal ie het vertikken

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:16

Mag ik vragen wat je moeilijk aan de oplossingen vindt in dit topic en welke je dan speficiek bedoelt Poenarie?

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:00

Niet iedereen zal het er wel mee eens zijn, maar als die van mij het doet dan geef ik haar gewoon een klein schopje tegen dr hoofd, dit lukt namelijk heel snel, en dan schrikt ze al meteen zodat ze het ook geen 2e keer meer probeert! :)

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:15

heb ik ook last van gehad :P
Houd hem strak vast als je hem naar de wei breng, en wees cosequent, laat hem met geen mogelijkheid eten ;) straf hem (met je stem) als hij dat wel doet.
Eenmaal in de wei aangekomen, doe je rustig het halster af en beloon je hem ;)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:14

Mellanii schreef:
Niet iedereen zal het er wel mee eens zijn, maar als die van mij het doet dan geef ik haar gewoon een klein schopje tegen dr hoofd, dit lukt namelijk heel snel, en dan schrikt ze al meteen zodat ze het ook geen 2e keer meer probeert! :)

Misschien heb jij ook een klein schopje tegen je hoofd nodig om alles weer op een rijtje
te krijgen 8)7

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:49

Jeetje. De laatste tijd moeten we alles met veertjes en pluisjes oplossen hé? Voor ik als mishandelaar uitgemaakt wordt: nee, ik sla mijn paard niet verrot, allesbehalve. :)

Maar toen mijn paard het presteerde om naar me te gaan stijgeren van zodra ik met een voerbak de paddock in kwam, toen heeft ie echt wel een lel rond z'n oren gehad, en niet zo 'n kleintje ook. En als ze loopt te drammen (zoals bv. voor die sappige grasjes), dan vraag ik haar ook te bedaren, maar reageert ze dan niet zoals het hoort (en dat weet ze dondersgoed), dan ben ik ook iets minder zachtaardig hoor...

En ja, ik heb absoluut respect voor mijn paard, maar die vlieger gaat alleen op als het gaat om wederzijds respect. En als mijn paard dat niet voor mij heeft, nu, dan ik ook (even) niet voor hem. Paarden zien jou niet altijd gelijk als leider, dat is logisch, volgens mij dan. :) In een nieuwe kudde moet er ook altijd eerst even uitgezocht en/of gevochten worden wie nu eigenlijk de baas is. Dat is bij mens-paard net zo, sommige paarden hebben nu eenmaal net dat beetje meer overtuiging nodig om jouw als leider te zien. Ik ken verschillende paarden die keer op keer de leider van de groep uitdagen en toch maar proberen het leiderschap te bemachtigen, en dat gaat er heel wat minder zacht aan toe dan dat ik een keer uit m'n slof schiet. En als de rangorde eenmaal duidelijk is, dan is een blik vaak genoeg. Maar daar moet je wel eerst toe komen.

Nu. Na die ene keer besefte ik ook wel dat er werk aan de winkel was. Paard had door dat stijgeren not done was, ik had door dat ik dit toch liever op een andere manier opgelost zag. Ik ben nogal into clickertraining en ben daarmee dan ook het wachten op voedsel gaan uitoefenen. Eerst was ik al blij dat ze gewoon achteruit ging als ik met die bak aan kwam. Daarna moest ze ook een paar tellen wachten. Nu weet ze dat ze pas mag eten als ik wijs en 'toe maar' zeg. En dat geldt ook voor grasjes. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:11

Een paard wat voor grasmachine gaat spelen en na een waarschuwing ("nee!" icm rukje aan het touw) niet mee loopt, krijgt van mij echt een lel met het touw hoor.
Hoef je meestal maar 1 of 2 keer te doen en ze weten gelijk wat de bedoeling is. ;)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:23

een foefje dat mijn toen nog 11-jarige dochter,bij haar drammerige pony, hanteerde was een zweep (met een slageindje) meenemen, en als de pony wilde eten dan rommelde ze met het slageindje in het gras precies op de plek waar de pony net een hap wilde nemen. Dat werkte prima.
Maar het probleem is natuurlijk toch de rangorde. Als je het echt wil oplossen moet je er voor zorgen dat het paard/de pony jou ziet als leider en dus "gewoon" meeloopt als jij dat wil. En hoe je dat moet bereiken, daar zijn ook weer verschillende methodes voor, en nog veel meer meningen over al deze verschillende methodes.........................

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:57

Wat blijft het toch jammer dat 95% van de 'paarden'mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een paard en er zo stoer over praten hoe ze hun paard slaan :roll:.

Een klein beetje verdiepen in hoe paarden denken en doen is vaak al teveel gevraagd.