Hoe om te gaan met lastig veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Re: Hoe om te gaan met lastig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:00

lees mijn post dan even door dan voordat jullie denken dat je vandaag nog dat beest vast moet zetten ;) en wat het belangrijkste is om nu te doen. tip: ik heb het aangegeven als stap 1.

en jeanine: jouw merrie vertrouwde je, dit veulen vinden mensen blijkbaar maar niks. deze heeft dus een compleet andere basis en een compleet ander karakter. 1 paard bewijst nog niet hoe het voor alle moet.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:21

Ik denk dat geduld en vertrouwen hier het belangrijkste is.
Luister naar je gevoel.
Voor de een werkt dit en voor de ander dat. Ik denk dat het erg moeilijk is om via ''papier'' tips te geven, omdat wij allemaal niet weten wat er precies gebeurt en hoe jij daarop reageert.
Misschien kan je eens iemad meenemen met veel ervaring met veulens en die laten helpen?
Denk iig dat je het veulen niet banger moet maken dan ie al is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:09

Bij vastzetten krijg ik wat vraagtekens, als ze al zo in paniek raakt.
Ik heb er nog even over na zitten denken en wat je zou kunnen proberen is om mama met veulen op stal te zetten en een uitgebreide poetsbeurt geven aan de moeder.

Daarna zou ik een stoeltje pakken en in de stal gaan zitten met een boekje, vergt even wat tijd. Maar als het veulen nieuwsgierig is zal ze toch even bij je komen kijken om te zien wat je wel niet aan het doen bent.
Wanneer ze je aanraakt en bijvoorbeeld wegspringt zou ik het daarbij laten, je stoeltje pakken, de paarden weer in de wei zetten en naar huis gaan. Immers heb je dan al bereikt dat ze bij je komt kijken.
Dit zou ik niet één keer doen, maar iedere keer dat je er bent (en wanneer je de tijd ervoor hebt) eventjes. Zodat het veulen ook inziet dat jij niet zo eng bent als zij denkt.

Succes ermee!
;)

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:54

Veulen is al veel nieuwschieriger maar mij toe geworden, kleine aanrakingen rent ze niet meer voor weg. het komt welgoed denk ik.

Bedankt voor alle tips!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:20

mooi zo
blijven oefenen :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:29

tsja, mijn veulens heb ik vanaf ongeveer een week oud vastgezet. En ja, altijd hetzelfde, spartelen, hangen en dan maar stom blijven staan. Gelijk een knuffeltje en losmaken. Heb dan ook nooit paarden gehad die op latere leeftijd niet vast konden staan. Doe het nog steeds als ik oudere paardenop stal krijg die niet vast kunnen staan, stevige ketting als halster en hangen maar, klinkt heel onaardig maar je zult ze toch moeten laten weten dat ze niet loskunnen als ze gaan hangen want het is op een gegeven moment aangeleerd gedrag ipv paniek.
Hoe eerder ze dat weten, hoe makkelijker. Want juist een veulen heeft nog niet de kracht om zichzelf of anderen te beschadigen....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:31

Bonita_Bon, maar kan het niet zo zijn dat het veulen tijdens zijn paniek bij het vaststaan bijvoorbeeld omvalt? Of in het touw blijft hangen?
Ik vind het een heel eng idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:37

Bonita_Bon, misschien dat die aanpak bij jullie werkt, ik zou er niet aan durven beginnen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:32

wat bonita-bon zegt is in mijn hele familie ook altijd gedaan met succes. De fokker waar ik mijn veulen kocht doet het ook zijn hele leven al zo. De boeken die ik heb zeggen ook dat je dit gauw moet aanleren. als het touw maar sterk is en het aanknopingspunt ook. Dan kan er niet veel fout gaan.