6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:52

Even over de opmerking van *puck* nagedacht: stel dat de amazone bijvoorbeeld een heel nare val op concours heeft meegemaakt en nu niet meer durft te galopperen. Dat kan. Dan kan gewoon weer op wedstrijd gaan helpen om haar van haar angst af te krijgen. Alleen is dan de vraag aan de amazone (en wellicht ouders, ik weet niet hoe oud de amazone is) of het niet verstandiger is om HC te starten om zo te voorkomen dat er verliespunten worden gereden en de combinatie toch vertrouwen kan opbouwen.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:54

ps, ik ben geen zessen jury, ik geef ook zeker 8-ten en 9-ens, zij het verdiend natuurlijk

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:56

Omdat je moet punten voor wat je op dat moment ziet, zou ik een 0 of een 1 geven. En daarbij een goeie motivatie. Maar in zo'n geval weet de ruiter het waarschijnlijk zelf ook wel, waarom de punten zo laag zijn. als voorbeeldje: Als je als ruiter thuis of op concours een keer bent gevallen, en daardoor angst hebt, en daardoor in de proef dingen overslaat, dan weet je dat je daar mindere punten voor kan krijgen lijkt mij.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 18:56

Apple: helemaal mee eens

*puck*

Re: 6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:59

ts , gaf zij ook een reden voor haar angst?

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:00

Ik ben nu eigenlijk wel beniewd welk cijfer je onderaan het protocol hebt gegeven voor de galop ;) Verder vind ik het een lastig verhaal. Ik denk dat ik in die situatie niet veel verder zou komen dan een 1 of een 2.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:02

tja, dilemma
Ik ben geen jury en weet ook niet wat in zo'n geval het beste zou zijn geweest.
Ik neig er toch naar om te zeggen dat ik voor de "vergissing" zou zijn gegaan en haar bij het derde niet getoonde onderdeel bij me had geroepen, om haar uit te sluiten én om haar verklaring te horen...

maar voor alle onderdelen een 0 geven kan ik me ook in vinden, zal (afhankelijk van de rest van de onderdelen) ws net zo goed een verliespunt opleveren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:02

Ja klopt, je hebt nu 7 punten die je lastig kunt beoordelen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:03

Ze had bij zes maal een één gehad, misschien voor de voltes nog een twee omdat ze wel een volte maakte. Als ze niet durft te galopperen gaat ze daar thuis eerst maar eens op oefenen.
Het cijfer voor de galop is inderdaad ook een lastige. :D

Ik ben benieuwd naar jouw punten.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 09-05-09 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:03

Ik zou ook gewoon een 0 geven niet getoond is gewoon geen cijfer.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:04

Nu even geen tijd om het te beatwoorden, maar even een stipje en als ik vanavond nog op tijd ben voordat de punten bekend worden gemaakt zal ik zeker mijn mening geven.

Moet nu naar de voortuin waar de stratenmaker bezig is :D

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:17

Reden angst: ze was er een tijdje geleden afgevallen en is nu bang om te galloperen. Na de proef heb ik haar bij me geroepen en hierna gevraagd. Ik heb haar verteld dat ik geen punten kan geven voor onderdelen die niet getoond zijn en dat ze dus niet moet schrikken van haar punten. Ik vertelde dat ik best begreep dat ze angst had en daarom niet gallopeerde, maar dat ze zich dan wel af moet vragen of het wel verstandig is om met zoveel angst toch gewoon te starten. Daar komt vaak alleen maar meer ellende van en dat zou jammer zijn. Het meisje (een jaar of 12/13 denk ik) was natuurlijk erg verdrietig om dit alles. Ik heb nog duidelijk gezegd dat ik de lage punten niet heb gegeven om haar te pesten, maar omdat ik eerlijk moet blijven tov de andere deelnemers.

Even later kwam haar vader verhaal halen...... Want ik zou iets gezegd hebben in de trant van: wat kom je hier doen.... En hij vond dat niet kunnen. Ik heb hem duidelijk uitgelegd dat ze aangaf angst te hebben en er daarom voor koos niet te galloperen, dat ik die keuze begreep, maar wel met de vraag of het dan verstandig is om toch gewoon te starten. Waarom niet eerst vertrouwen terug winnen en dan verder kijken. De vader zei dat ze geen angst had en dat ze altijd rond 178 punten reed. Ik maar weer uitgelegd dat als je 6 onderdelen NIET laat zien je dan toch echt verlies rijdt. Ik heb nog duidelijk aangegeven dat ik het heel vervelend vond dat ze dit zo opgevat heeft en dat dat absoluut niet mijn bedoeling was. Heb hem zelfs de coupon laten zien, waar ik dit ook op had gezet met als laatste opmerking: sterkte met het terugwinnen van je vertrouwen. De vader was trouwens erg netjes in zijn manier van benaderen en deed helemaal niet lelijk ofzo, hij kwam gewoon voor zijn dochter op die het helaas helemaal verkeerd opvatte. (Volgens mijn schrijfster was ik uiterst vriendelijk en correct).
Later op het hoofdterrein kreeg ik natuurlijk wel een hoop zooi over me heen...helaas blijven de negatieve dingen beter hangen dan de positieve....

En dan de punten: Voor het onderdeel galop een 1 (heb twee galopsprongen gezien, dus kon er echt niet meer van maken) en voor de 6 galop onderdelen een 0. Streng, dat weet ik, maar niet getoond is niet getoond en ik geef geen punten weg omdat het anders zo sneu is. Heb uitvoerig gemotiveerd waarom. Het moet wel eerlijk blijven en heb heel veel verzet gezien in die ring, maar met ruiters die zich te pletter werkten, dus die krijgen de 2-en, 3-en en 4-en en niet iemand die het niet eens een beetje probeert en als ie dan per ongeluk twee sprongen gallopeerd hem snel terug naar draf rijd.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:18

KarinvdM schreef:
Ze had bij zes maal een één gehad, misschien voor de voltes nog een twee omdat ze wel een volte maakte. Als ze niet durft te galopperen gaat ze daar thuis eerst maar eens op oefenen.
Het cijfer voor de galop is inderdaad ook een lastige. :D

Ik ben benieuwd naar jouw punten.

Maar wat geef je dan als iemand het wel probeert, maar waar de pony bijvoorbeeld ontezttend gaat staken?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:20

tsja vonden ze niet leuk natuurlijk maar meer is het ook gewoon niet, snap niet dat instructie en ouders niet meer nadenken voordat ze zo'n meisje weer op wedstrijd laten gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:21

mamabird schreef:
Maar wat geef je dan als iemand het wel probeert, maar waar de pony bijvoorbeeld ontezttend gaat staken?

Ja, die krijgt inderdaad ook die 2...
Ik vind het moeilijk, zeker als het jonge kinderen betreft.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:23

sjorsie schreef:
tsja vonden ze niet leuk natuurlijk maar meer is het ook gewoon niet, snap niet dat instructie en ouders niet meer nadenken voordat ze zo'n meisje weer op wedstrijd laten gaan.

Precies!! Vond het ook zo sneu voor haar.... Ik zie ook liever een gezellige proef, los van het feit of het ook daadwerkelijk goed gaat. Maar had wel het idee dat de vader haar angst ontkende, wat het nog moeilijker voor zo'n meisje maakt

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:24

ts , ik kwam met goede moed tot ong 150 pt, nu lees ik dat er veel verzet was dan ga je richting 130 en terecht, een pony/paard die regelmatig tegen de hand is mag in mijn ogen nooit een winstpunt rijden in welke klasse dan ook, hoe keurig de proef verder ook gereden is.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:24

nou ben ik benieuwd, hoeveel punten kreeg ze voor haar proef.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:26

KarinvdM schreef:
mamabird schreef:

Ja, die krijgt inderdaad ook die 2...
Ik vind het moeilijk, zeker als het jonge kinderen betreft.

Ik vind dat ook moeilijk, maar meer omdat je zo'n kind niet wil kwetsen dan om je mening te geven over dat onderdeel. Daarom dacht ik dat ik met mijn motivatie haar het gevoel kon geven dat het helemaal niet erg is als je bang bent, maar dat dan op wedstrijd gaan misschien even te hoog gegrepen is. Helaas kwam dit niet goed over.
Ik ben wel van mening dat kinderen vaak veel te hoog gepunt worden en dat ze in de hogere klasses helemaal de mist in gaan. Ik geef dan liever gewoon het punt voor wat ik zie met een goede motivatie en het liefst ook meteen na de proef een toelichting, maar helaas gaat daar teveel tijd in zitten en dat vind de organisatie weer niet leuk...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:28

Die houding van die vader zal de angst van dat meisje ook niet echt wegnemen denk ik zo. Eerder versterken. Wordt toch eens hoog tijd dat al die ouders die aan de kant staan en het beter weten zelf eens even een proefje voor het echie gaan rijden. Dan daarna eens horen hoe zij zich daaronder voelen.
Ik vind dat je eerlijk hebt gepunt, zeker als je aangeeft dat het meisje de pony expres terug heeft genomen vanuit de galop. Ik denk ook dat het meisje eerst eens verder zal moeten werken aan het vertrouwen in haar pony terug krijgen en dan pas weer moet gaan starten. Maar ja, wil zij wedstrijden rijden of moet ze van pappie en mammie????

mamabird schreef:
sjorsie schreef:

Precies!! Vond het ook zo sneu voor haar.... Ik zie ook liever een gezellige proef, los van het feit of het ook daadwerkelijk goed gaat. Maar had wel het idee dat de vader haar angst ontkende, wat het nog moeilijker voor zo'n meisje maakt

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:29

hoeveel punten ze nou precies had weet ik niet, ik dacht rond de 135, maar door alle uitleg bij de auto had ik geen tijd meer om het op te tellen en later nog die vader, dus moest opschieten. Later op het terrein kon ik de uitslagen niet zo snel vinden en omdat iedereen vroeg hoe het zat heb ik geen tijd meer gehad het te checken. Ga het straks bij de uitslagen op internet natuurlijk nog wel even opzoeken

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:34

ik vind enen wel terrecht (ben geen jury, maar zou het als ruiter wel pikken denk ik, ook toen ik jonger was) niet getoond is pech gehad.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 20:29

Apple schreef:
Ja klopt, je hebt nu 7 punten die je lastig kunt beoordelen.

en dan nog onderdeel 29 rijvaardigheid en het effect van de hulpen. Daarin telt natuurlijk niet alleen de galop, maar het niet willen galloperen heeft wel invloed op het punt van je rijvaardigheid

Kev

Re: 6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:13

Ik zou inderdaad ook 1-en en 2-en gegeven hebben.
Ik heb wel een keer gehad dat een klein meisje de ring in kwam, mocht gaan starten, in tranen was omdat ze niet durfde en toen weg is gegaan. Na de volgende combinatie kwam ze toch weer terug om te vragen of ze toch nog mocht starten, maar dan de galop niet doen. Dat vond ik prima, en uiteindelijk ging ze wel galopperen en dat ging best goed! Dus dat heb ik dan ook wel beloond en de stukjes galop die ze heeft gedraafd heb ik niet streng afgestraft. Het betrof hier wel een klein meisje hoor!
Ik zou zeggen als iemand iets niet durft, dit van te voren bij de jury te melden en te vragen of ze daar rekening mee kunnen houden. Zeker met kinderen moeten we het wel positief benaderen vind ik!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:16

Ik snap de lage punten wel, ik zou namelijk ook 1-en of 0-en voor de overgangen geven. En dan misschien een 2 (of een 1) voor de volte, omdat daar nog wel de juiste lijn gereden is.

Maar ik begrijp de opmerking over -2 enz. niet helemaal. minpunten toch voor programmafouten? De juiste lijnen zijn hier gereden, dus lijken minpunten mij niet op z'n plaats (maar dat heb je ook niet gedaan natuurlijk)