Opstandig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:05

bulck schreef:
@nell; je geeft het ook duidelijk al aan he... we stappen veel. Ja het is een bloedpaard, dus enkel stappen kan dan wel een bommetje worden.
Je moet energie durven laten afvloeien, waarom enkel stappen en bvb geen galop?
Verder is het feit dat ze M gelopen zou hebben geen, voorwaarden dat het paard het effectief begrijpt en kent. Ik ken genoeg paarden die bijna st georges lopen, die praktisch geen basis kunnen. Verder is het een merrie, dus is hormonaal alles in orde? want een merrie kan lastiger zijn, zeker tijdens deze maanden.

dat hoofdschudden verdwijnt volgens mij vanzelf, als jullie har meer aan het werk gaan zetten en bezig houden.

Wat ik wel vreemd vind is het feit dat jullie instructrice voorstelt van het wijken op te nemen, terwijl het allerbegin nog niet ok is. Niet verwijtend bedoeld, maar zoals ze hier zeggen 'je moet eerst leren staan vooralleer je kan lopen.'

Vind het wel een gave merrie, met zeker een goed bewegingsmechanisme, dus maak er wat van!

Mijn instructrice kent het paard niet, en heeft het paard ook nooit gezien. Ik heb alleen het verhaal verteld, en toen gaf zij het advies om te kijken of ze met wijken/rechtstellen/wijken wel 'netjes' ging lopen, zonder elke keer over de schouder weg te lopen!

chess01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:29

ik denk dat het inderdaad verstandig is om haar voor het rijden flink te longeren.
Als je 3 a 4 dagen in de week rijd wat doet ze de rest van de week?
je hebt geen andere mogelijkheden dan een weiland om in te rijden?
anders zou je moeten overwegen stiften in haar ijzers te draaien

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:31

@nell: ok, dat wist ik niet. ik veronderstelde dat je wel al les had of TS Daarmee.

@Chantal.
Ok, maar zoals je nu aanhaalt met die bodem is het idd nog moeilijker. Want ja een wei, is leuk om een keer op te rijden. Maar zoals je zegt is gliijden niet leuk. Niet voor jouw noch voor de merrie. Mss stiften draaien als ze beslagen is?

Longeren is idd een aanrader. MAar let op met bloedpaarden, dat je ze niet opjaagt. dus ook daar gewoon, laten warmstappen. draven en galoperen. en je kan best ook aan de longe laten schakelen. Zoals eerder aangehaald vind ik een pessoa, zeker ideaal. Je sluit ze niet op, ze moeten hun lichaam gebruiken, dus een win-winsituatie.

wat ik nu versta is:
-Je hebt een goed paard.
-Er is miscommunicatie bij beide partijen, dat zich begint te manifesteren
-Beschikt niet de juiste voorzieningen om goed te trainen (zeker niet als verwijt bedoeld)

Maar je hebt alleszins de juiste instelling om dit op te lossen, en erkent dat dit niet enkel de fout is van het paard.
Dus ik raad aan om echt goede begeleiding te nemen en dan kom je er echt wel ;-)
Geen piste in de buurt die je kan gebruiken (eventueel een maandelijks bedrag overeenkomen om te gebruiken)

Grondwerk geloof ik zelf niet in, maar kan nooit geen kwaad uiteraard. Goed longeren en consequent zijn ten alle tijden, schept ook een vertrouwen en band met je paard.
Vooralleer ik grondwerkers over me heen krijg, no offence :-)
Ieder zijn ding, maar ik heb het nog nooit nodig gehad en kan toch beweren dat ik een goede band heb met al mijn paarden die ik gereden heb en rijd.

Meer vragen stuur maar PB

timilon

Re: Opstandig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:52

ik zou het paard dus NIET "flink" bezig houden,zoals een tip op de vorige pagina.
ik zou juist de merrie de kans geven dingen te begrijpen en te verwerken,en ik enk dat het voor de merrie op dit moment al moeilijk genoeg is om in balans,tussen 2 handen en 2 benen rechtuit te lopen zonder dat ze alle kanten op slingert.
je moet echt stapje voor stapje aanpakken.

(ze doet eigenlijk hetzelfde als wat mijn pony-merrie altijd deed als ze nerveus werd,uiteindelijk m1 gestart maar springen was ze veel beter in.ik wil dus niet zeggen dat je met het paard moet gaan springen,maar dat ik ongeveer hetzelfde heb meegemaakt.bij mijn pony was het heel belangrijk om m'n been gewoon langs haar te laten liggen,en heel zacht in mijn hand te zijn.als je dat eenmaal kunt,is het heerlijk rijden want je word totaal niet moe.
ook het hoofdschudden komt me bekend voor van mijn pony,die had haakjes op de kiezen)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:56

@Timilon, bezig houden is net zo goed een paard de kans geven om iets te doen begrijpen.
bezig houden betekent niet, je paard maar wat laten lopen. Dus als dat zo overkwam, was dit alleszins niet mijn bedoeling.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:02

Heel erg bedankt allemaal voor de tips. Ik heb met Nell_ afgesproken dat haar instructrice eerdaags mee komt om te kijken naar het paard. Dus begeleiding komt er aan.
Verder is ze op dit moment nog niet beslagen dit gaat 12 mei gebeuren, omdat er door de eigenaresse veel mee buiten gereden wordt.

Er is wel een bak in de buurt die gebruikt kan worden, dat is zo'n 20 minuten heen stappen en 20 minuten terug.
Eigenlijk vind ik dit voor Levi niet gunstig, omdat ze erg gespannen is tijdens het er naar toe rijden en in de bak zelf is ze ook erg gespannen.
Ze is doodsbang voor de stapmolen (die naast de bak staat) en is daar dus constant bezig met vluchen aan die zijde.

Ik ga zeker een pessoa aanschaffen en haar daarmee voor het rijden longeren. Ik hoop dat ze tijdens het longeren niet weg glijdt.

Ik zal vragen of de tanden binnenkort nagekeken kunnen worden!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:15

je gaf aan dat er voor het hoofdknikken een medische verklaring is...

welke is dat dan??

want misschien is t wel het niet KUNNEN ipv niet WILLEN.

??

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:14

newmom schreef:
je gaf aan dat er voor het hoofdknikken een medische verklaring is...

welke is dat dan??

want misschien is t wel het niet KUNNEN ipv niet WILLEN.

??

Er staat als het goed is dat er geen medische verklaring is.
Haar gebit is een poos geleden na gekeken en haar rug meerdere malen.
Maar daar lag het dus niet aan.
Ga wel vragen of haar gebit binnenkort weer nagekeken kan worden!

Ik ben net niet gaan rijden omdat het ontiegelijk hard waaide!
Ben met grondwerk begonnen, meelopen vanuit de 1e en 2e positie en tussendoor halthouden. De 1e positie vindt ze heel lastig, ze loopt liever naast me mee. Het halthouden aan de hand gaat erg goed.

gerdien71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:12

hallo, ik ben niet kundig om een verklaring te geven voor het gedrag van je paard, maar ik heb het filmpje gezien en dit is nu precies het zelfde wat mijn paard ook doet, alleen wij rijden buitenritten, en dan doet hij dat ook iedere keer, ik ben er zeer nerveus door geworden

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:18

Doe het wat rustiger aan met die zweep. Je mept hem en je houdt tegelijkertijd vanvoor vast. Je paard raakt in paniek omdat hij je niet begrijpt.
edit;

heb net gelezen dat je paard niet reageert op je been. Zou je daar niet eerst iets aan doen voor je de al wat 'moeilijkere' oefeningen gaat vragen?
leer hem te wijken voor druk dmv grondwerk.
1 aaien
2 energie bij jou en hand op haar van paard
3 bij geen reactie: hand op huid (wat harder duwen dus)
4 " " : hand op spier (")
5 " " zo hard mogelijk, eventueel met vingertoppen.

Niet slaan!!! zodra het paard maar de minste beweging maakt in de goede richting, druk lossen en belonen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:15

Doet me wat denken aan mijn paard toen ze te koop stond, in een iets andere vorm, maar zeker vergelijkbaar.

Mijn merrie is een super sensibel paard met een deftig karakter. Mij heeft het heel lang zweet bloed en tranen gekost voordat we een fatsoenlijke proef rondreden, maar na zes jaar alles samen te hebben opgebouwd klikte het echt tussen ons. Ze was super goed aan mijn hulpen, was met twee vingers te rijden, stond bij wijze van spreke stil als ik nog maar dacht aan stilstaan, op heel lichte druk van mijn benen was ze al vooruit.

Blijkbaar was die combinatie tussen 'super aan de hulpen' en super sensibel niet zo ideaal voor de verkoop, zeker als mensen denken dat ze kunnen rijden (bij beginnelingen die perfect mijn instructies opvolgden ging het redelijk goed). De combinatie zit/been/teugel was zo gevoelig, dat heel veel mensen daar problemen mee hadden. Ze wilden bijvoorbeeld in draf overgaan, gaven been, maar tegelijk waren ze wel aan de teugels aan het prutsen en trekken om haar 'aan de teugel' te krijgen. Reactie daarop was protest: hoofd in de lucht, dribbelen, volledig blokkeren en gaan stilstaan,...
Ook bijvoorbeeld gewoon simpelweg 'links afdraaien' lukte bij sommige mensen niet. Dan gaven ze volgens hun de hulp om af te draaien: mijn paard liep braaf rechtdoor met linker stelling. Het verschil in hulpen is soms gewoon echt groot. Ik draai mijn paard vooral met mijn buitenbeen en buitenteugel (in combi met ondersteuning binnenbeen en binnenstelling), de ruiter die er toen op reed draaide met haar binnenteugel. Mijn paard denkt 'binnenteugel = binnenstelling'. Ruiter vind dat ik ongelijk heb, zij gelijk, zij begint zich op te jagen en wat vervelend te worden omdat mijn paard niet draait en gebruikt haar zweep: gevolg: paard zwiert hoofd in de lucht, gaat een stukje omhoog,...
Dat paard was zo gevoelig op mijn hulpen, dat ze bij die hulpen van anderen volledig de kluts kwijt was en niet wist wat ze moest doen. Bij haar is het ook zo dat 'straffen' niet de manier was om fouten op te lossen, als je haar strafte dan werd ze allemaal zenuwachtig en opgefokt. Probleem dan was dat mensen bij het protest dat zij gaf op de hulpen die ze niet snapte, haar gingen 'straffen' (door eens wat bruter met teugel in te komen, door zweep te gebruiken,..), waardoor ze helemaal over haar toeren ging.

Ik zie bij jullie hetzelfde terugkomen. Paard heeft M gelopen, dus kan het in principe wel. Maar ik zie een heel gevoelig en sensibel paard. Het paard kan wijken, ga er dus maar vanuit dat jullie gewoon een foute hulp geven en dat het paard niet helemaal goed weet wat hij moet doen. Als hij zich al aan het opwinden is worden ook heel onduidelijke hulpen gegeven: ik zie heel vaak benen, handen en zweep tegelijkertijd inkomen. Klopt niet, en kan voor het paard heel verwarrend zijn.
Jullie moeten leren welke hulpen je moet geven om je paard in orde te krijgen. Begin gewoon met een lange teugel, en ga stap/draf/stap/draf overgangen maken. Geef je hulpen heel klein, zo veel mogelijk met been en zit, zo weinig mogelijk met teugel. Als dat goed gaat, dan neem je er halt ook bij, dus stap/draf/stap/halt/draf/halt/stap/... zo weinig mogelijk op je teugels. Leer je paard voelen. Door die herhaling voel je welke hulpen je moet geven, en leert je paard ook welke hulpen jij geeft. Als hij zich opjaagt en je krijgt hem bv niet meteen in stap: geduld, terugkomen op de zit, tegenhouden met je zit, uiteindelijk zal hij wel in stap gaan. Ook als hij protesteert zoals in het filmpje: rust. Niet trekken aan je teugels, niet constant been geven, niets. Gewoon zitten, hij wordt wel weer rustig. Als hij rustig is geef je gewoon weer de hulp om in stap/draf te gaan. Als je er oefeningen (voltes/van hand veranderen) tussen wilt steken: niet op je teugels, op been en zit. Buitenstelling of wat naar buiten vallen is voorlopig nog niet erg.Pas als dat allemaal in orde is, moet je beginnen denken aan de rest.

Dus volledig basiswerk, zodat je als ruiter leert VOELEN welke hulpen je paard nodig heeft.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:43

Leuk paardje.
Wat je duidelijk ziet is in het filmpje als je paard opstandig begint te worden
gaat die bokken enzo probeer dan je hand naar voren te doen en tegen haar
te praten want ze ziet op het einde dat die geene die erop zit is duidelijk van Eh dat mag je niet
doen. en gelijk loopt die weer veder.