Paard in de trailer: been bescherming en andere vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:59

Als ie bezweet van de trailer komt zou ik geen deken opdoen. Zweten is om het lichaam af te koelen...als jij dan nog een deken op gaat gooien krijgt ie het nog warmer. Gewoon even een stukje mee lopen of ff laten rollen in de rijbak.

Mijn paarden gaan altijd bloot op de trailer, tenzij ik keuring heb dan gaan er been(stront)beschermers omheen anders kan ik op het terrein opnieuw gaan wassen etc etc.
Op de terugweg gaan die stinkdingen in een zak en gaat paard hup de trailer op.

Anoniem

Re: Paard in de trailer: been bescherming en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:09

Ik doe ook altijd bescherming om meestal transport beschremers maar voor korte stukjes ook wel peesjes met strijkjes. Verder ben ik tegen het verdoven, en al helemaal met een paard wat gewoon de trailer op loopt en normaal blijft staan. Dus dat zou ik iig niet doen. Dekentje mee nemen kan maar is niet noodzakelijk

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:13

Ik doe ook nooit beschermers om in de trailer. Als ze gek gaan doen schieten ze los en daar wordt het niet beter van. Bovendien worden de benen er erg warm onder...
Ik heb wel altijd een zweetdekentje mee, maar dat is voor na het rijden, dus bij jou nvt ;) .

Een hooinet is prima hoor, denk er wel om dat je m niet te laag ophangt.
Zo`n hooizak is wel leuk, maar als door het eten en trekken het gat naar achter draait kan je paard er niet meer bij :+ Dan krijg je ook gestommel in de trailer omdrat ie er bij wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:23

Een deken gebruik ik alleen maar na het rijden, als het paard zweet/warm is. Een paard met deken op vervoeren zal er vooral voor zorgen dat hij bezweet de trailer af komt. Bovendien is de kans groter dat je op de gok een niet passende deken koopt lijkt mij?

Voor anderhalf uur rijden zou ik zeker geen pauze gaan houden. Gewoon aan een stuk door proberen te rijden, dat zorgt voor de meeste rust.

Transportbeschermers/bandages of andere beschermers vind ik zelf prut. Zodra ze los raken heb je een problemen en het wordt gigantisch warm. Als het paard rustig in en uit kan laden en er onderweg rustig gereden wordt zijn ze meestal niet eens nodig.

Hooinet kan, hooizak lijkt leuk zoals Nibbit al zegt, maar niet altijd handig. Liever een hooinet dan, wat goed hoog is op gehangen.

Een verdoofd paard vervoeren, helemaal een paard wat normaal braaf op en af loopt vind ik vreselijk. Heb een keer een braaf paard verdooft moeten vervoeren, heb hem eerst laten staan tot dat alles uit gewerkt was, zag hem al halver wege de laadklep af donderen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:36

Spannend hoor, een nieuw paard.
Ik gebruik ook van die 3 in 1 beschermers.
Op de trailer zijn ze prima en je kan er ook nog even mee rijden, maar niet te lang want dan wordt het te warm er onder.
Als je paard nu geen dek op heeft en het is mooi weer zou ik geen dek in de trailer op doen. Misschien wel een vliegendeken/cooler mee nemen. Ik gok ook op maat 195, als hij smal van stuk is kan je ook met een 185 af.
Liefst in 1 x door rijden, dat is goed te doen. Jullie moeten nog aan elkaar wennen en stel je voor dat je halverwege in een vreemde omgeving met je nieuwe paard ineens verzet krijgt is dat wel vervelend.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:22

Myca schreef:
Spannend hoor, een nieuw paard.
Ik gebruik ook van die 3 in 1 beschermers.
Op de trailer zijn ze prima en je kan er ook nog even mee rijden, maar niet te lang want dan wordt het te warm er onder.
Als je paard nu geen dek op heeft en het is mooi weer zou ik geen dek in de trailer op doen. Misschien wel een vliegendeken/cooler mee nemen. Ik gok ook op maat 195, als hij smal van stuk is kan je ook met een 185 af.
Liefst in 1 x door rijden, dat is goed te doen. Jullie moeten nog aan elkaar wennen en stel je voor dat je halverwege in een vreemde omgeving met je nieuwe paard ineens verzet krijgt is dat wel vervelend.

Nee smal is ie niet haha. Het is echt een volle stevig gebouwde Fries.

Stomme vraag misschien, maar ja ben nieuwbakken eigenaar dan mag het wel: Hoe kan je zien of je deken (welke dan ook, maar bedoel nu even en zweetdeken voor na het rijden cq stalkdeken, zo een met singels) te groot of te klein is?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:44

Dat zie je wel :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:18

Of een deken goed past zie je inderdaad wel, er zijn tabellen voor 'confectiematen' van paardendekens.
Jouw Fries heeft waarschijnlijk een maatje groter nodig dan de tabel omdat hij ook een maatje zwaarder dan het gemiddelde paard zal zijn.

Schofthoogte: Maat deken:
tot 100 cm 125 cm

101 - 110 cm 135 cm

111 - 120 cm 145 cm

121 - 130 cm 155 cm

131 - 140 cm 165 cm

141 - 151 cm 175 cm

152 - 161 cm 185 cm

162 - 168 cm 195 cm

169 - 174 cm 205 cm

175 cm en groter 215 cm

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:21

klopt geen donder van die tabel, ja ws als je een arabiertje hebt. Mijn hengst van 1,50 heeft toch echt een 195 nodig...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:23

Er zit nog weer verschillen in paarden he.
Je hebt rijpaarden maar ook tinkers/friezen e.d. die veel breder zijn. Niet te vergelijken! :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:26

Het is ook geen heilige tabel ;-) Alleen om een idee te geven.
Wat heb je voor hengst? Is dat misschien een flinke jongen qua bouw?
Bij mijn paard van 1,60 klopt het overigens wel.

Er zijn ook nog tabellen waar de ruglengte bij staat (ook niet heilig...)

Schofthoogte Ruglengte Borst-bil lengte
tot 100cm 75cm 125cm
101cm - 110cm 85cm 135cm
111cm - 120cm 95cm 145cm
121cm - 130cm 105cm 155cm
131cm - 140cm 115cm 165cm
140cm - 150cm 125cm 175cm
151cm - 161cm 135cm 185cm
162cm - 168cm 145cm 195cm
169cm - 175cm 155cm 205cm
175cm en hoger 165cm 215cm

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:26

Die tabel is ook een richtlijn ;)

Ik zet mijn pony bloot in de trailer en zonder deken, omdat hij zich door de spanning helemaal kapot zweet.
Zie het nut niet in van bescherming: als er echt iets ergs zou gebeuren, dan vrees ik dat de bescherming ook niet veel zou helpen. Bovendien wordt het er erg warm onder.
Volgens mij zijn de beschermers meer voor de geruststelling van de mens :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:30

Richtlijn ala, maar het zit er dus bij mij 2 maten tussen, dat vind ik geen richtlijn meer hoor.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:32

Het verschilt per paard denk ik of je er beenbescherming om heen moet doen of niet. Mijn verzorgpaard staat altijd 'bloot' op de trailer, alleen als ze na het rijden aan het zweten is krijgt ze een dun zweetdekentje op. In de winter soms een wat dikkere deken, maar het ligt er dus echt aan of het koud is of niet.

Aangezien het de laatste tijd sowieso al niet zo koud is, zou ik je paard geen deken op doen. 9 van de 10 keer gaan ze daardoor alleen maar meer zweten, en je wil toch niet dat ie kou zou vatten! :)
Wat betreft de beenbescherming e.d: Staat je nieuwe paard erom bekend dat ie erg braaf en rustig is op de trailer? Of is het juist een druktemakertje die echt heen en weer loopt te schuivelen en ook af en toe een klap uitdeelt?
Mijn voorkeur zou toch echt uitgaan naar hem 'bloot' op de trailer zetten. Wat meerdere mensen hier ook al zeggen, het word ook hartstikke warm onder die beschermers en dat is ook niet goed voor de benen van je paard.
Succes! En wel laten weten als ie veilig is aangekomen he ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:32

bij de groeitabel voor kinderen schiet mijn neefje ook ruim boven de gemiddelde lijn uit := Neemt niet weg dat gemiddeld kinderen van die leeftijd wel die lengte hebben. Dat is met die dekens net zo, gemiddeld zal een paard van die hoogte wel die maat hebben.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:08

Mijn pony staat nooit met bescherming op de trailer, en meestal ook zonder deken. Verder zou ik wel iets van een hooinet/zak ophangen zodat ze iets te knabbelen hebben. En niet stoppen, maar in een keer doorrijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:44

met deze temperaturen wil je geen deken op doen in de wagen, het is echt warm zat. je zou toch niet willen dat ie oververhit raakt.

peeskappen is alles wat ik omdoe op de wagen. Beenbescherming is eigenlijk alleen maar voor het op en afstappen. Eenmaal op de wagen halen ze zichzelf niet zo makkelijk open, tenzij ze de tent verbouwen.......