wandelende grasetende pony, hoe af te leren? =)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:03

_JustMe schreef:
Och, zelfde (ex)probleempje hiero. Pony moest elk aantrekkelijk stukje gras even proeven. Vond het op een gegeven moment echt te erg worden,
ben toen dus pas begonnen met aanpakken ( :o ). Als ze haar hoofd al naar beneden doet om te gaan grazen zeg ik 'geen sprake van!', dan komt ze meestal wel weer omhoog. Werkt dat eens een keertje niet, dan laat ik haar een oersaai rondje lopen. Same als ze te hard loopt; ik zeg 'rustig', dan heeft ze 5 seconden om op mijn tempo te lopen, anders wordt het weer een rondje. Heeft allemaal erg goed gewerkt.

Yep met dat rondje heb ik dus ook goede ervaringen :D
Ze worden dat echt zat....mijne keek me echt sjago aan als hij weer een rondje moest maken ;)
Kreeg wel een keer de vraag van iemand op straat wrm ik hem een rondje liet maken...(die zag mij tot 3 keer toe stilstaan en hem rond laten lopen) :D
Nu heb ik het in principe niet eens meer nodig(behalve als hij een koppige shettenbui heeft).
Maar hij weet het zo goed,dat ik alleen maar hoef te zeggen,oke rondje om de kerk...(hij gaat dan vanzelf als ik stilsta een rondje maken).

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:25

Hallo Meiden!!

Leuk he zo'n slimme shet?? :D daar kun je veel van leren.
maar even over jullie probleem,

schoppen, slaan, oid helpt niet. ten eerste omdat je zelf uit je evenwicht bent en een slimme shet als die is razend snel en trekt je meteen naar het gras.. mmh lekker, hij heeft weer een hapje.

paarden zijn erg sterk, ook shetten, en helemaal als t koppie naar beneden gaat. dan kun je nog zo sterk zijn, je houdt het niet.
probeer dus te voorkomen dat hij/zij gaat eten.

hier een paar tips

pak je pony zo kort mogelijk, hoe meer touw hoe sterker hij zich kan maken, dus kort bij je houden met een hand bij het halster (niet AAN het halster, das gevaarlijk) andere hand pak je de rest van het touw.

loop een stukje bij de berm vandaan als het kan, zo is de verleiding iets minder en heb je meer tijd om in te grijpen.

als de situatie het toelaat ga dan tussen je pony en t gras in wandelen, zo blokkeer je hem met je lichaam.

loop stevig door, hoe sneller je tret hoe minder kans om naar beneden te duiken

houdt ten alle tijden contact met het hoofd, dus geen los touw.

probeer ervoor te zorgen dat hij zn hoofd iets omhoog draagt, zo is hij wat minder sterk

en tot slot. een bitje met een tussenstukje waar je je touw aan kan maken is altijd makkelijk en zorgt ervoor dat je iets sterker bent.

Succes ermee!

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:14

Goed corrigeren, als jij weet dat daar een stuk gras komt houd je hem alvast stevig vast.
probeer eerst hem afteleiden, dus ga hem aaien/tegen hem praten etc.
mischien let hij niet op het gras, trekt hij je toch mee?
geef dan gewoon een flinke ruk, en als dat niet helpt een tikje?

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:53

Mijn verzorgpaard wil dat ook wel eens doen, als hij naar beneden wil moet je gelijk een ruk geven, als hij eenmaal eet is het moeilijker om hem mee te krijgen. En zo elke keer herhalen

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:47

hee
ik heb dat probleem niet echt want ik kan mijn pony gewoon laten grazen en als ik dan ff aan het touwtje trek dan eet ze nog ff 1 hapje en loopt ze mee en ze me meetrekt zeg ik nee en stopt ze.

maar ik zou dan met hoofdstel lopen en een hengstenkettinkje want dat had ik ook bij een andere pony(die nu niet meer van mij is ;) ) en daar luisterde hij goed naar en later deed ik halster met hengstenkettingkje en dat ging ook goed dus misschien dat proberen?

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:51

Mijn pony had dit ook altijd !!
Ik heb het haar afgeleerd door aan de kant van de pony te lopen waar het gras stond.
Bijv. Ik liep wel eens over een zandpaadje vlak bij onze stal en daar stormde ze altijd op het gras af dat aan de rechterkant stond. Dus ging ik rechts van haar lopen zodat ze niet gemakkelijk bij het gras kon.Is het gras nou aan beide kanten ga dan met iemand erbij aan beide kanten van de pony lopen met allebei een halstertouw in de handen.
;)

xlenngp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:38

ik heb zelf ook dit probleem gehad met mijn verzorgpony. ik ben op een gegeven moment met een zweepje gaan lopen en elke keer als hij naar het gras wilde rennen gaf ik hem een tikje tegen zijn borst. na een paar x een tikje gegeven te hebben hoefde ik alleen nog maar A A A te zeggen en dan luisterde hij. als hij naar je luisterd ook belonen met een snoepje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:37

Hier nog een eigenaar van shetten. Ben het absoluut niet eens met kort vast pakken, schoppen, slaan, hengstenketting en bit.

De oplossing met het rondje vind ik zeer veel waardevoller en creatiever. Zelf doe ik veel grondwerk met de pony's en los ik het op door ze vooruit te sturen, ff te irriteren met zweepje (nee niet slaan... weet je hoe irritant een vlieg kan zijn voor een paard.. }> ..) of inderdaad een saaie oefening. Daar staat tegenover dat goed gedrag (wandelen zonder tussendoor snoekduik in het gras) wordt beloond met , ja hoor, mogen grazen. Uiteraard na toestemming van mijn kant.
Zo begrijpen ze snel dat ze met goed gedrag dat krijgen wat ze verschrikkelijk graag willen en dan ook nog eens met toestemming.

Dat betekent dus dat ik nooit een shet kort hoef te houden, niet boos hoef te worden en gewoon ontspannen kan wandelen met beide shetters, aan een halster, aan een lang leadrope.