Onregelmatig paard, en toch geen extreem lage punten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:53

CharleyT schreef:
Wat probeer je nu eigenlijk met dit item? Was je bij mij gekomen met dit verhaal over te hoge punten, zou ik met liefde het protocol even ijstellen naar 150 pnt. Helaas mag en kan dat niet, maar .................
Waar was je EIGEN verantwoordelijkheid t.o.v. je al of niet pijnlijdende paard.

Nee hoor, het is weer jury dit en jury dat, blablabla.
Triest eigenlijk, doe je als jury je best om iemand niet af te zeiken in de B maar beetje positief te beoordelen, krijg je dit aan je broek.
Ik ga er in ieder geval van uit dat deze collega het goed bedoelde.

Als je gewoon even goed leest, en dat blijkt weer erg moeilijk te zijn, merk ik.. Zul je zien dat ik alleen merkte dat mijn paard wat trager aan het been werd en naar binnen viel, dus door mijn binnenbeen heen. Er staat ook al wel 100x, dat wanneer ik had geweten dat het paard zo onregelmatig liep, ik direct af was gestapt. Als ik niet in het belang van mijn paard zou handelen, was ik de 2e proef gewoon gestart en dat heb ik niet gedaan.

Ik klaag niet over de jury, er staat geen naam, plaats etc bij. Ik vraag me alleen af of iemand dit vaker heeft meegemaakt. En hoe ik die punten nou precies moet zien, als aanmoedigingspunten of ?? Ik zeik nergens een jury af. Ik hoop dat (als je zelf jury bent), je eerst zorgt dat je ook de feiten leest/ziet en dan pas reageert :).

Sjonniej

Re: Onregelmatig paard, en toch geen extreem lage punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:43

Je kunt geen waarde hechten aan deze punten. Tenminste, laten we ervan uitgaan dat je paard normaal niet kreupel loopt. Waarom zou je waarde willen hechten aan een proef waarin je paard stokkreupel liep??

Deze jury twijfelde blijkbaar, anders had ze je wel uitgebeld. En had de keus om je overal 3en voor te geven, of allemaal 5en. In beide gevallen zou je geen winstpunten hebben en zou je geen prijs winnen. Maar met allemaal 5en houd je het nog wel leuk voor de deelnemer.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:47

@ Amanda_T
Heb je advies opgevolgd, en nog eens 2x goed alles gelezen. Dan concludeer ik toch dat jij niet voelt aan je paard hoe het loopt, onregelmatig, kreupel of gewoon ok.
Waarom ik dat vind: nergens lees ik dat JIJ iets voelt of opmerkt aan je paard. De heeft echter de jury al op scherp gestaan en getwijfeld tussen uitbellen en door laten rijden.
Daarna moet je lezer je vertellen dat je paard echt onregelmatig is achter(voel jij niks dan). Als de jury en je lezer het wel zien, zul je toch ook iets moeten voelen, of het rijkunstig gevoel moet verder ontwikkelt worden, dat kan natuurlijk ook, en is jou niks te verwijten
Tsja, daar denk ik dan het mijne van.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:20

CharleyT, wat bedoel je nu met je post?
Niet iedereen heet Anky jammer genoeg, de een is nu eenmaal al verder in de dressuur dan de ander. Misschien was de TS ook wel een beetje geschrokken van wat er gebeurd was en was ze er niet helemaal bij met haar hoofd.
Feit is dat ze het erg serieus nam toen ze erachter kwam dat het paard kreupel was en ze is er niet mee door gereden, en dat doen heel veel ruiters wel weet ik uit mijn ervaring als jurylid. De TS is dus helemaal niets te verwijten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:28

Ik snap CharleyT wel.

Amanda opent hier een topic omdat ze het min of meer vreemd vindt dat ze hoge punten heeft gekregen in haar beleving.

CharleyT vraagt zich af hoe iemand hierover kan oordelen die zelf nog niet eens voelt dat haar paard onregelmatig is.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:18

@ CharleyT

Ik rij al 12 jaar, waarvan een aantal jaren paarden van andere mensen, zowel zadelmak maken/doorrijden/trainen. Ook heb ik een langere periode paarden onder het zadel gereden, die op internationale vierspanwedstrijden (o.a. wereldruiterspelen in aken) gestart worden. Dus ik geloof echt wel dat ik genoeg gevoel heb qua paarden.

Ik geef ook aan dat ik wel voelde dat het niet helemaal lekker meer ging vanaf een bepaald punt in mijn proef. Ik kon tijdens het vervolg van mijn proef niet iets specifieks voeleen waaraan ik dat kon wijten. Mijn lezer heeft niks gezegd omdat ik deze persoon ook niet kende (was de vader van een andere deelnemer). Er is ook wel een verschil tussen een paard wat voor elk klein tikje kreupel staat, of een merrie die niet stok-kreupel loopt, maar ook niet helemaal goed, maar ondanks de "pijn" gewoon doorloopt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:34

Amanda_T schreef:
Hallo,
.

Ik heb in de losrijbaan nog even doorgereden en toen zei ook mijn lezer dat ze niet goed liep met linksachter. Afgestapt, buiten nog een keer laten draven op het harde en toen was het goed zichtbaar. Vervolgens binnen naar het secretariaat gegaan om het te bespreken en vervolgens afgemeld voor de 2e proef.

Jullie mening? :)

Wil niet flauw doen Amanda, maar gelukkig las ik toch echt lezer in je verhaal. Zie quote.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:12

CharleyT schreef:
Amanda_T schreef:
Hallo,
.

Ik heb in de losrijbaan nog even doorgereden en toen zei ook mijn lezer dat ze niet goed liep met linksachter. Afgestapt, buiten nog een keer laten draven op het harde en toen was het goed zichtbaar. Vervolgens binnen naar het secretariaat gegaan om het te bespreken en vervolgens afgemeld voor de 2e proef.

Jullie mening? :)

Wil niet flauw doen Amanda, maar gelukkig las ik toch echt lezer in je verhaal. Zie quote.

Als je dan ook goed LEEST staat er in de losrijbaan, nadat ik het gevraagd had, dat was dus ook NA mijn proef. TIJDENS mijn proef heeft deze man er NIKS van gezegd. Zo duidelijk genoeg?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:45

ik heb een keer het zelfde gehad en haalde 179 punten. ook kon niet iedereen het er van af zien maar ik voelde het zelf wel degelijk en op mijn coupon stond ook onregelmatig.

ze had zich zelf tijdens het begin van de proef een rake klap uitgedeelt en met het afzadelen zag ik ook een behoorlijke wond bij haar kogel

soms weet je het toch niet waar het dan wel of niet aan ligt

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:15

Suzanne F. schreef:
Ach je mag al blij zijn dat de jury het sowieso zag. Er zijn zoveel juryleden die het niet eens zien.
Ikzelf had je bij me geroepen en gevraagd of je aan een lange teugel kon draven links en rechtsom. Als ze dan nog kreupel liep had ik je uitgesloten.

Ik ben gisteren door een jury uitgesloten omdat ze vond dat mijn paard onregelmatig was. Ik was amper bij het 4e onderdeel, had alleen rechtsom gedraaft en was net begonnen met de galop toen ze me eruit haalde. Ze vroeg of ze altijd zo liep, ik wist eerst echt niet wat ze bedoelde, heb helemaal niks raars gevoeld en de mensen aan de kant hebben ook niks raars gezien. Met losrijden niks gemerkt.
Ik moest er uit, want ze was niet goed in alle 3 de gangen. Nou knap dattie in de galop ook onregelmatig was :Y)
Ze heeft me niet eens gevraagd een paar x links en rechtsom te draven. Linksom had ze dr nog helemaal niet zien lopen, alleen een korte zijde in stap.
Beetje vaag, ze kon niet eens zeggen welk been het dan was volgens haar, maar ze zag er wat aan zei ze. Maar ze kon volgens haar dus niet zeggen wat.
Kan dit zomaar, iemand uitsluiten terwijl je naar mijn idee niet zeker bent van je zaak?
Ik stapte de ring uit, m'n paard liep zoals gewoonlijk met lekkere lange passen, oortjes erop. er was gewoon niks aan de hand :+ Tijdens de proef ook de oortjes erop. Ik heb het idee dat ze me de ring uithaalde toen m'n merrie in de verkeerde galop aansprong.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:14

Ik snap sommige jury's sowieso niet :? . Bij ons op stal is een combinatie die telkens hoog in de punten valt. Niemand snapt daar iets van, gezien het niet netjes kunnen zitten in de galop (komt zeker zo'n 10 cm uit haar zadel) en het vastzetten van haar handen in draf, waardoor het paard continu met z'n hoofd aan het "tikken" is :n . Blijkbaar loopt hij tijdens de wedstrijden heel anders, of de kijkt de jury niet naar dat soort dingen? Ik heb er ook niet zo heel veel kijk op, gezien ik geen wedstrijden rijd, en ook nog eens western rijd. Maar ik verbaas me hier dus wel over, evenals (om maar even ontopic te blijven) wat de TS verteld, dat ze nog zulke punten haalt met een onregelmatig lopend paard.

janiekiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:38

ik had een keer 185 met een onregelmatige pony!!XD

werd ook bijna de ring uitgestuurd! :+ maar ze zij dat ze het voor deze keer liet gaan!

zei nog tegen mijn moeder dat ik vast geen wp haad! maarja toch lekker 185 :D

was er dus super blij meee!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:40

Dit is een oud topic, ik TeM even.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:41

Maar als je 171 had en de jury zegt dat ze laag gejureerd had omdat je paard onregelmatig liep reed je wel heel goed
Dan had je echt goede punten gekregen als je paardje niet onregelmatig liep :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:42

Ik heb het ook weleens gehad.. jury riep me daarna ook bij zijn hokje.
Daarbij kwam ook nog dat de proef echt heeel slecht ging, had nog nooit zo slecht gereden.
Had ik 176 punten :\

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:42

Oud topic, bij deze een slotje.