Schattige shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Schattige shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:32

ff offtopic... amy heet nu amber. Met reden. Het blijkt echt een merrie met een verleden en we hebben een lange weg te gaan. Maar we komen er wel.
Als je het hele verhaal wilt weten, pb je maar eens.

On topic... klopt, dat alle dieren/kinderen relaties begeleiding nodig hebben. Maar het is zoals je zegt. De grens om een shet te kopen is laag (ik kocht er twee voor tweehonderdvijftig euro) en het gevolg is de aanschaf van zo'n pony door mensen die geen verstand hebben van paarden en de kinderen ermee aan laten klooien. Gaat het fout, dan is het de schuld van de pony.

Maar daarnaast vind ik dat zg ' echte' paardenmensen (in eigen ogen dan... ik denk er anders over) ook shetten niet serieus nemen en kinderen ermee laten klooien zoals op die open dag. Want ja... shetten zijn nu eenmaal eigenwijs en die moet je dan gewoon onder hun gat schoppen... Echt zo'n houding waar ik me rot op erger.
Heb zelf zo'n typje en als ik zie wat het een heerlijke pony is geworden door het beestje gewoon te motiveren ipv te schoppen en slaan.....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:43

Om die reden zie je dus vaak ook dat shetlanders (zoals bij ons P.C.) op relatief jonge leeftijd al veel verschillende eigenaren hebben gehad (en daarbij nog dat men snel 'te groot' is en het dier vervangen wordt door een groter exemplaar)..dit kan de opvoeding en motivatie van zo'n dier ook alleen maar tegenwerken.

Ik vind het jammer dat er niet vaker wordt ingegrepen tijdens open dagen en wedstrijden (ook hier geldt trouwens niet alleen mbt tot shetlanders, de cultuur van vooruit schoppen met sporen en fijn vasthouden van voren om 'aan de teugel' te lopen bijvoorbeeld zie ik steeds vaker bij relatief jonge kinderen :S)

Onze dochter van 4 gaat binnenkort voor het eerst meedoen aan een promotiedag (op een echt kleine shetlander van iemand anders), maar als ik de foto's van vorig jaar zie en sommige combinaties begrijp ik niet dat een jury of organisator niet ingrijpt. Als de ouders niet beter weten, moeten dit soort mensen toch het goede voorbeeld geven?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:09

Ik denk dat er toch al een groot stuk verantwoordelijkheid bij de jury ligt. Ik ging vroeger vaker naar wedstrijden kijken en zag hetzelfde wat jij ook omschrijft... sporen, trekken aan bit... met springen pony letterlijk over hindernissen slaan....
Als deze kinderen gediskwalificeerd werden, zou er snel genoeg een andere mentaliteit ontstaan.

Want zolang ze op deze manier winnen, hoef je van een aantal ouders ook niet veel medewerking te verwachten (die staan dan naast de kant te schreeuwen dat ze hem ff vooruit moeten schoppen)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:37

liljebo schreef:
Ik denk dat er toch al een groot stuk verantwoordelijkheid bij de jury ligt. Ik ging vroeger vaker naar wedstrijden kijken en zag hetzelfde wat jij ook omschrijft... sporen, trekken aan bit... met springen pony letterlijk over hindernissen slaan....
Als deze kinderen gediskwalificeerd werden, zou er snel genoeg een andere mentaliteit ontstaan.

Want zolang ze op deze manier winnen, hoef je van een aantal ouders ook niet veel medewerking te verwachten (die staan dan naast de kant te schreeuwen dat ze hem ff vooruit moeten schoppen)

ben ik het mee eens. (ben ook van shetland forum :P )

ik denk dat het ook groten deels aan de ouders licht. die zien niet dat het misschien aan hun kind licht,
maar leggen de schuld bij de pony, waarom het ruitertje de pony on respectvol moet gaan behandelen.

ik vind Shetlanders niet te min hele goede kinderpony's. nu heb ik gister net een mooi voorbeeld mee gemaakt.
de nichtjes van de eigenaresse van het weiland waar mijn pony (idefix) in staat, en haar shet ook (bella), kwamen langs.
ze wouden poetsen en rijden, en wik hielp. bella is niet de makkelijkste en laat het je weten, als ze vind dat je
haar niet goed behandelt. onder het poetsen merkte ik al dat bella het er niet mee eens was dat ze zo hard aan het poetsen waaren,
en vertelde dat aan die kinderen, waarom ze zachter gingen poetsen en de rust was weergekeerd (hebben de kinderen weer wat geleerd) toen gingen we rijden, maar dat meisje die erop zat, spoorde bella veel te vaak, en veel te hard aan. bella draafde aan (want ze is netjes opgevoed :P ) en ze begin te gillen. bella schrok zich een ongeluk en racde er vandoor! toen viel ze er in de hoek af. (wij hadden de pony niet vast, want nichtje nummer 2 moest en zou haar vast houden, die ook begon te gillen :Y) ) ze was gelukkig niet bezeerd, maar was wel geschrokken, toen heb ik hun maar uitgelecht wat er gebeurde, en ze begrepen het goed :D hebben ze weer wat geleerd. een shetlander is niet een little pony, maar een dier waar je met veel respect mee moet omgaan ;)

idefix bijt trouwens nog steeds, en ik las dat P.C dat ook deed, maar ik weet niet of je dat kan afleren door goede opvoeding :(:)

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:52

Ik heb eigenlijk niks bij te leggen :o

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:09

Ik heb ook twee van die schatjes :P
Moeder en dochter !! met de oudste shet (7 jaar) welke ik als jaarling gekocht heb) kan mijn zoontje ook 7 jaar werkelijk alles doen 8-) het is zelfs zo dat mijn zoontje nog meer met haar kan doen dan ik := hij legt zijn hand onder haar kin en loopt zo met haar van het land naar de bak of over het erf zonder halster of wat dan ook !! hoef ik dus niet te doen want dan heeft mevrouw er de grootste lol in om mij te laten lopen }> verder echt een super pony !! haar dochter van nu 3 jaar is ook al aardig kind proef maar toch niet zoals haar moeder zij trekt meer naar mij toe en deze pony volgt mij als een hondje :P makkelijke pony om te beleren en super leergierig.

alles heb ik zelf beleerd ( dus mijn zoon en de pony's )
Want zowel kind als pony moeten leren hoe ze met elkaar om moeten gaan.
En dan ligt het ook nog aan het karakter van de pony en het karakter van het kind want ook met een shet moet je een klik hebben :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:00

Love idefix... mijn inziens kun je bijtgedrag echt wel afleren. Hoe je te werk moet gaan, is per situatie verschillend. PB maar eens een keertje en leg maar uit wat er precies gebeurd. Als je wil....
Is teveel off topic voor hier.

girly.. precies.. het beleren van de kinderen is minstens zo belangrijk als het beleren van de pony's :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:14

In mijn ogen is geen enkel ras of dier geschikt voor kinderen zonder begeleiding. Juist door het eigenwijze karakter kunnen shetlanders kinderen leren om respect te hebben. Dat de drempel laag ligt voor shetlanders door de lage prijs is imo deels de verantwoordelijkheid van al bestaande shetlandereigenaren, er wordt me wat af gefokt met die beestjes. Dan blijft het aanbod natuurlijk gigantisch groot.

Dat is de reden dan ook dat ik mijn kruising heb laten castreren. Ontzettend leuk en lief beestje, in de eerste maand dat ik hem had heb ik al drie dek aanvragen gehad. Mensen dus die komen vragen of mijn paard hun kudde merries mocht dekken. Staat zo leuk wildkleur of stipjes. Prima te hanteren als drie jarige hengst maar zo kan er ook niet 'per ongeluk' mee gedekt worden.

Overgens pikte hij als hengstje al alles van kinderen, toen ik hem kwam op halen hingen er twee kindjes over/om hem heen.

Met opvoeding kom je een heel eind. Bijten, trappen of stijgeren heeft hij een keer gedaan. Toen was het over.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:23

Ben het volledig eens.

Citaat:
Ik zie het zovaak.... kinderen op een shet, schoppend omdat de shet de rem erop heeft staan

dit ken ik zelf nog wel, de eerste keer op mijn verzorgshet ( was toen trouwens niet echt kind kind meer) maar ze vertikte het om te lopen, schaamde me dood.
Ik schopte dan niet maar ben afgestapt en zijn daarna samen gaan wandelen...

Waar ik werk hebben ze ook 2 shetjes die ontzettend verwend worden, en dan niet door de eigenaar maar door een volwassen verzorgster.
Ze doet alsof de shetjes breekbaar zijn, weet niet waar het aan ligt maar de oudste shet bijt nu telkens kinderen als ze de kans krijgt ;(
Ze worden overvoert terwijl ze bij wijze van al dik worden van lucht.
Klaagt over het schrale weiland terwijjl dat dus eigelijk goed is voor een shet, ze worden gewoon strontvervelend omdat ze dus zo ontzettend verwend worden.
Rijden doen ze niet maar ander `werk` ook niet.
Als ze gaan wandelen is het gras zoeken en vreten.
En helaas wil ze niet luisteren dat dit alles slecht is, want ze heeft JAREN in de paardenwereld gezeten :=

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:46

Inderdaad.
Ze zijn mega eiegnwijs.
Ik akn dr dan oko egt niet tegen dat mijn vriendin gaat zeggen als mijn shet een keer niet luisterd van: Komop zeg! je kan dta kleien beesie toch wel rijdem, die zijn vet makkelijk, ik zie wel waar jij dta rijden geleerd hebt haha.
Die grote paarden bij ons zijn veel moeilijker. Laat mij maar even!
en dan rukt ze dat beestje uit men handen en gaat ze dr zelf op om vervolgens te laten zien dat zij het wle kan (niet dus)
Ik irriteer me daar mateloos aan.
En het formaat wilt toch niks zegegn? :S
Omdat een shet kleiner is, is hij makkelijk?

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:06

Shetlander zijn gewoon pony's ( Of paarden. )
Alleen ze zijn kleiner.
En vaak zijn ze zelfs nog eigenwijser. ;)
Een shetlander is niet alleen goed als "Kinderpony. "
Hij kan heel veel doen wat een pony ook kan.

Doeidoeii.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:34

Het ligt idd maar net aan de opvoeding. Op mijn oudste shet rijdt een meisje van 8 en zij hoeft echt niet te schoppen, de pony reageert op kleine hulpen. Maar dat wil niet zeggen dat Grietje haar niet zal uitproberen, niet op een gemene wijze, maar ze is een ster in het onder het werk uitkomen. Dus dat is erg leerzaam, maar ik vind wel dat kinderen goed begeleid moeten worden. Dat zou met iedere pony moeten, maar shetten zijn gewoon vaak net iets slimmer dan andere paarden.

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:44

shetjes hebben inderdaad karkater en zijn zeker geen kinderpony's
ze kunnen soms ineens fel reageren

marleen_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:13

ik heb zellf 3 shetlanders en ik ben 12 jaar, ze zijn hartstikke braaf en super lief! Ik ken een meisje die heeft ook een shetje en die schreeut ook enzo! vet zielig voor dat paard :(

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:06

Shetlanders, zijn eigenlijk hellemaal niet geschikt voor kleinen kinderen zoals elk paard paarden en pony's zijn nou eenmaal onvoorspelbaar.

Mijn shetlanders Luisteren bij mij heel erg goed, maar bij anderen willen ze nog wel is proberen hoe ver ze kunnen gaan en niet gemeen hoor maar gewoon niet willen lopen enzo.
en dan krijg je de verwijten naar je hoofd dat ze niet zijn opgevoed, terwijl ze bij mijn gewoon stap draf en galop kunnen op commando en heel goed luisteren.

het zijn gewoon ontzettende Slimmen pony's en weten percies wanneer het menis is en wanneer ze wel er onder uit kunnen komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 07:29

Shetten kunnen geschikt zijn voor kinderen, maar alleen onder goede begeleiding van een ervaren volwassen persoon. Niet alleen laten aanmodderen.

Juist omdat een shet een sterk karakter heeft en inderdaad erg slim is.

Aan de andere kant is het nooit slim om kinderen alleen aan te laten modderen met dieren. Kinderen en dieren hebben altijd begeleiding nodig bij elkaar.

Overigens... dat shetten ineens fel kunnen reageren heeft dan weinig met het shet zijn te maken, maar meer met het feit dat eerdere signalen door onkunde niet worden opgemerkt en de pony wel moet ' schreeuwen' om gehoord te worden

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:48

liljebo schreef:
Shetten kunnen geschikt zijn voor kinderen, maar alleen onder goede begeleiding van een ervaren volwassen persoon. Niet alleen laten aanmodderen.

Juist omdat een shet een sterk karakter heeft en inderdaad erg slim is.

Mee eens. Mijn pony's zijn hartstikke braaf als er kleine kinderen bij zijn of rijden, maar ik laat ze echt niet alleen met ze. Ze gaan dan meteen kijken hoe ver ze kunnen gaan bij die kinderen, ze weten dondersgoed dat die kinderen minder sterk zijn dus duiken ze zo de berm in met hun neus om te eten. Bij mij halen ze dat niet in hun hoofd. Die kinderen kunnen ze gewoon niet houden en daar maken ze flink misbruik van, ook weer een reden dat ik er altijd bij ben.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:09

Ik heb twee jaar ook verzorgshetjes gehad.
Ik deed het samen met 3 andere meisjes. (Hun waren zusjes, ik een goeie vriendin van alle 3)
Was echt een ge-wel-dige tijd. Kijk er nog steeds met heel veel plezier op terug. (zomer 2OO6, zal het nóóit vergeten!)
Het stelde niet veel voor, op één pony reden we.
Niet veel en lang ofzo hoor, veel stap en draf heel af en toe een galop.
Met die andere pony's gingen we vaak er naast rennen, en soms een balkje.
Eentje was wel erg ondeugend, maar het oudste meisje had er een geweldige band mee.

Ik denk dat je een kind nooit alleen voor een shetlander moet zetten. Soms zie ik ouders die een stukje land hebben en een shetlander kopen, vaak gaat dat al snel fout.
Maar met meerdere sta je er nooit alleen voor, en blijft het ook echt leuk.
Ook denk ik dat je iemand om je heen moet hebben die ouder is en er verstand van heeft.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:43

onze shetlander merrie is nu 5 jaar maar is echt gewoon een schat luistert als de beste heeft nog nooit gek gedaan goed bij de veearts,hoefsmid en ook heel sociaal kinderen kunnen er alles mee(zal ze er alleen nooit alleen mee laten) alleen net zoals de meeste zijn kan ze wel goed koppig zijn als ze iets wilt maar niet mag maar nooit vervelend doen daarna.
we hebben haar nu ongeveer 1 1/2 jaar.
ze heeft ook pas een veulen en ook niet extreem bezorgd vanaf dag 1 al niet alleen als het echt moet als ze bij de andere paarden in de buurt komt dan komt moeders er wel aan gerend ze staat namelijk normaal tussen een welsh pony een arabier pony en een 1.60 paard gaat altijd goed maar voor de zekerheid toch nog even uit elkaar houden tot de kleine groot genoeg wordt.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:54

Ja helemaal mee eens. Ik ben opgegroeid met shetlanders, heb altijd shetlanders gereden en ik weet als geen ander hoe eigenwijs en moeilijk ze kunnen zijn om te rijden. Ze zijn wel lief kwa karakter hoor, maar kinderen erop laten rijden is een tweede. Ik zie en hoor ook vaak dat mensen hun shetlander voor hun dochtertje/zoontje weer verkopen omdat de shetlander zo vervelend is. Dat vind ik zo oneerlijk :n omdat hun zich er niet in hebben verdiept, alleen kijken naar het formaat, en achteraf blijkt het niets en moet hij weer weg.

Ik hou juist van pony's die eigenwijs zijn, waarom weet ik niet, misschien omdat ik niet anders gewend ben? haha. Ik vind het wel leuk om aan de slag te gaan, duidelijk en consueqent te zijn. Ik ben wel een tijdje uit de pony's geweest dus moet er weer helemaal in komen. Ik ben nu onderhand wel toe aan iets nieuws, ik heb weer een shetlander maar ik word bijna 18 en ben er echt uitgegroeid. Mijn stiefzusje van 13 wil erop rijden, maar mijn shettie is zoooo eigenwijs, en wil soms nog welleens doen waar zij zin in heeft, en op hol slaan, ik durf het dus niet aan om haar erop te laten. Daarom hou ik haar gewoon, en ga opzoek naar een pony van groter formaat.

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:16

Ik heb 2 heeeele lieve shetlanders.
Met een goede rijwil.