Wat doe jij als jury/ amazone?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Wat doe jij als jury/ amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:52

Ik kan me echt niet iedereen meer herinneren. Maar ik schrijf wel zoveel mogelijk commentaar op. 164 punten zonder commentaar vind ik not done.
Zelfs als je een hele jonge/slechte schrijver hebt dan kun je altijd nog een algemeen verhaaltje na de proef erbij zetten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:49

Tja dat is dressuur e :-)

Ik had tijdens mijn vorig debuut met een jonge hengst ook uiteenlopende punten. jone paarden wordt bij ons gejureerd door twee jury's. Bij de ene had ik 36 ptn, bij de ander 28, resultaat 64%, dus maar liefst een verschil van 16%, voor dezelfde proef op hetzelfde moment!! Tuurlijk baal je dan, te meer omdat je dan bij de ene gejuweld wordt en bij de andere afgestraft. de ene zet mooi bergopwaarts gesprongen galop, met balans en zelfhouding en geeft een 8.5 en andere zet, te weinig bergop dus een 6.2. ene zet stap 7.5, mag iets meer lengte in hals, maar meer dan voldoende bodembedekking en deining, andere zet dan 5.6, te kort in hals en spanning...

Ja dan sta je daar, en wat moet je doen? Klagen helpt niet en laat je eerder jezelf zien, want je komt die jury nog tegen, dus heb je dan een verkeerde zal die mss net kritischer zijn in het vervolg.
Zullen heus niet allemaal zo zijn, maar je moet er wel voor zorgen dat je niet gestigmatiseerd gaat worden. Ontevreden zijn ok, maar als jouw gevoel goed zat en andere bevestigen dat, wees dan blij en hop naar de volgende.
Ik had dit weekend gewerkt aan mijn negatieve punten en had een 71%. Hoewel hij naar mijn voelen er vorige keer scherper aanstond. Had van de ene jury nu 37 en van de ander 34. dus deze lagen goed bij elkaar, en dan zie je ook dat de commentaren ongeveer overeenstemmen en kan je ook werken aan wat ze op het protocol zetten. Hier ben ik wel even voor naar de jury gegaan. Een beetje binding maken ;-), en gewoon ook eens horen hoe zij dit willen zien. Je bent nooit uitgeleerd...

Dus zet je erover en hop naar de volgende.

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:18

ja jury sport
het ligt er natuurlijk wel aan of ze totaal verschillend zijn of dat ze redelijk het zelfde zijn.
maar ik snap heel erg goed dat je baalt als je zoveel punten verschil hebt.

maar ik vind eigenlijk wel dat een jury een beetje commetaar moet geven. en wat vooral ok leuk is
voor een ruiter is dat er ok een keer positieve commetaar op staat.
bv die volte heb je netjes gereden goed rond goed aan teugel en been.
of weet ik veel. nette proef mooie combinatie.
ik vind dat je daar als ruiten van groeit, hoeft maar 1 zin op te staan en je bent al best blij dat EEN jury dat over je zegt
en die jury kan natuurlijk niks meer fout doen bij je ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:25

Mag ik dit topic even gebruiken om wat te vragen? (vind het nutteloos om een nieuw topic te openen)
Laatst op wedstrijd (pony's) was iemand aan het rijden..komt de jury uit het hokje en begint te schreeuwen tegen de lezer dat ze verkeerd leest. Daarna schreeuwt jury tegen het meisje dat ze door haar lezer -8 krijgt! Het meisje reed goed (meerdere mensen bevestigen dat) en de lezer las ook goed. Mag een jury zowieso midden in een proef schreeuwen tegen de lezer terwijl de pony precies doet wat er gevraagd wordt? En mag een jury daar (uiteindelijk) -6 voor geven??

Het is jammer genoeg niet gefilmd..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:29

Naast je neer leggen, je schouders ophalen en verder gaan. Je kan toch niet iedereen tevreden stellen, en dressuur is ook een hoop smaak. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Kijk wat je met de punten en het beetje commentaar kan, en gebruik wat je kan gebruiken en de rest gewoon vergeten en doorgaan. De ene keer krijg je minder punten dan je verdient hebt, en de andere keer krijg je meer punten dan je verdient, door de bank genomen klopt het zo ongeveer wel.

Wel vind ik het nogal vreemd dat jij naar de jury toe bent gegaan terwijl deze nog aan het jureren was! Ik doe regelmatig het secretariaat van onze vereniging, en als secretariaat zijnde had ik je écht hierop aangesproken..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:30

Ladygiroc schreef:
Mag ik dit topic even gebruiken om wat te vragen? (vind het nutteloos om een nieuw topic te openen)
Laatst op wedstrijd (pony's) was iemand aan het rijden..komt de jury uit het hokje en begint te schreeuwen tegen de lezer dat ze verkeerd leest. Daarna schreeuwt jury tegen het meisje dat ze door haar lezer -8 krijgt! Het meisje reed goed (meerdere mensen bevestigen dat) en de lezer las ook goed. Mag een jury zowieso midden in een proef schreeuwen tegen de lezer terwijl de pony precies doet wat er gevraagd wordt? En mag een jury daar (uiteindelijk) -6 voor geven??

Het is jammer genoeg niet gefilmd..

De jury zal het verkeerd rijden echt niet verzonnen hebben.. Als er al meerdere combinaties zijn geweest lijkt het me stug dat de jury halverwege ineens een verkeerde proef voor zich heeft liggen.. Als de ruiter/lezer verkeerd rijd/leest mag de jury hier inderdaad een opmerking over maken, sterker nog, dat is hij verplicht, je kan ze toch niet door laten rijden als ze een verkeerde proef starten?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:34

ze reden goed DL_ 1000% zeker..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:36

Ik heb iemand die nier verkeerd reed nog nooit -2 of -4 gegegeven hoor...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:37

Ladygiroc schreef:
ze reden goed DL_ 1000% zeker..

Lijkt me héél stug, de jury zuigt zoiets niet uit zijn/haar duim. Ze zullen echt wel ergens een programmafoutje hebben gemaakt.

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:48

ok al heeft de jury gelijk wat me stug lijkt als er nog meer mensen niet mee eens zijn, kan die dat ok even op een andere manier zeggen en min 8 is ok wel een beetje overdreven.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:51

Was je erbij? Weet jij hoe de jury het mede deelde aan de ruiter? Er wordt dan hier al snel gezegt dat er 'geschreeuwd' werdt, maar op een groot open veld zal je toch iets moeten wil je je een beetje verstaanbaar kunnen maken.

Een jury is echt wel op de hoogte van de te verrijden proef, en zeker als er al meer combinaties hebben gereden. Lijkt me erg stug als dan nét deze betreffende ruiter de juiste proef heeft gereden, en al de andere combinaties állemaal de verkeerde.. :n
maar terug on-topic.

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:59

nee ik was er niet bij, maar ik las het. gewoon zeggen komt bij mij vriendelijker over dan schreeuwen, maar goed. even op de toeter zachtjes dan heb je de aandacht al. maar idd terug naar het onderwerp.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:02

Tja ik denk dat dit overal wel eens gebeurt en het is en blijft jurysport hoe vervelend het ook klinkt dan moet je maar gaan springen, dat is gewoon duidelijk, balk is strafpunten zoveel weigeringen is uitgebeld worden en foutloos rond zijn zowiezo WP. Onze dochter rijdt wedstrijden en is het ook wel eens overkomen en haalt dan d'r schouders op en zegt dan dat ze evengoed lekker heeft gereden en jammer dan volgende keer beter. Soms vindt ze het wat minder leuk en dan maak ik haar duidelijk dat het belangerijker is dat ze d'r best heeft gedaan en dat vanavond haar prakkie even goed op tafel staat en dat ze de volgende dag even goed weer naar school moet. Ze hoeft er niet van te leven. Ik begrijp je wel dat het verschil van punten en geen commentaar erbij vaag bij je overkomt en dat je er zo niets aan hebt. Je wilt tenslotte weten wat er niet goed is gegaan in de ogen van de jury en er aan werken om bepaalde dingen wel voorelkaar te krijgen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:55

DL_ schreef:
Naast je neer leggen, je schouders ophalen en verder gaan. Je kan toch niet iedereen tevreden stellen, en dressuur is ook een hoop smaak. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Kijk wat je met de punten en het beetje commentaar kan, en gebruik wat je kan gebruiken en de rest gewoon vergeten en doorgaan. De ene keer krijg je minder punten dan je verdient hebt, en de andere keer krijg je meer punten dan je verdient, door de bank genomen klopt het zo ongeveer wel.

Wel vind ik het nogal vreemd dat jij naar de jury toe bent gegaan terwijl deze nog aan het jureren was! Ik doe regelmatig het secretariaat van onze vereniging, en als secretariaat zijnde had ik je écht hierop aangesproken..

Ik heb altijd gedacht dat een jurylid tijdens prijsuitreiking aanwezig is zodat je het kan vragen. Ze hadden toevallig net pauze gehad maar doorgegaan. Ik had al 1,5 uur gewacht na mijn proef (dus al tijdje daar) op mijn punten. Ik zou nog net zo lang moeten wachten tot hij helemaal klaar was met jureren. Sorry maar ik woonde daar niet om de hoek.
Ik heb ook getwijfeld of ik het zou doen maar heb het gedaan omdat ik zag dat het jurylid "vrij " was. De volgende ruiter kwam net de ring in toen ik bij hem stond. Zo had dat ruitertje zelfs nog tijd om aan de ring te wennen. En was ook niet lang want was zo weg.
Ik leg me er ook bij neer verder en neem ook geen actie verder. Maar hoop dit jurylid niet meer tegen te komen. Achteraf hoorde ik meer mensen die die dag gereden hadden en ook niet echt blij waren met hem (zelfde redenen)
En idd het is en blijft jury sport. Als ik ooit zou gaan jureren (kans is zeer klein) dan zal ik zorgen voor goed commentaar. Zeker bij onvoldoendes. Of gewoon onderop waar de ruiter aan moet werken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:01

@Tyke; ene goede raad ga nooit mee met wat andere zeggen. Ik vind het altijd sneu, hoe er rond bepaalde juryleden verhalen ontstaan. Terecht of onterecht laat ik in het midden, maar besef wel goed dat die mensen heus niet tegen hun zin daar zitten enkel om jouw af te breken.
Tuurlijk zal de ene anders jureren en andere zaken belangrijker vinden dan de andere. En tuurllijk zal de ene persoon meer charisma hebben waardoor je mss ook sneller iets wil aannemen.

Ik ben het helemaal eens dat er commentaar op een protocol moet staan, als Jury, occasioneel schrijver en ruiter, weet ik maar al te goed, dat je als ruiter hier wel wat aan hebt, mits uiteraard onderbouwd.

Verder staan die mensen na afloop van de proef paraat om je met raad en daad bij te staan. Maar verwacht niet dat ze even de proef zo voor zich kunnen halen. (afhankelijk uiteraard van het aantal deelnemers en mss herkenning van eerdere proeven).

Dat jij tussen een proef om uitleg komt vragen vind ik ook niet netjes. Omdat je sneller wilt vertrekken? Ik zou je dan als Jury niet geholpen hebben, niet op dat moment alleszins.
Iedereen is gelijk, op de duur staat er een hele rij in de piste...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:17

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat je met zoiets moet, zo weinig punten, een goed gevoel en geen commentaar. :? Desalniettemin vind ik wat je hebt gedaan tijdens de proef absoluut niet netjes, stel je voor dat iedereen het zo doet. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als telefoonnummers. Of een briefje achterlaten op het secretariaat voor de betreffende jury met de vraag of hij jóu anders wil bellen.

Verder vind ik dat hele gedoe van : "ik hoorde van meer mensen dat.. " behoorlijk stemmingmakerij. Er is nog nooit een jury geweest die niet een paar ruiters teleurgesteld de ring uit heeft laten gaan en ik ken geen één (goede!) jury die álle ruiters graag mogen. Veel juryleden hebben een haat-liefde relatie met de ruiters, de ene helft mag ze heel graag, en de andere helft niet. Het probleem met (m.n. dressuur)ruiters is dat ze niet kritisch genoeg zijn tov van zichzelf, en er is natuurlijk niets makkelijker dan de 'schuld' bij een ander dan jezelf te leggen. (overigens wil ik hiermee absoluut niet zeggen dat dat in dit geval ook aan de orde is. ) Daarnaast is het voor veel ruiters (maar ook juryleden!) erg moeilijk scheiding te zien tussen kritisch/rechtvaardig en azijnpisserij, zoals het hier zo mooi genoemd wordt. Zéker een kritische jury wordt niet overal gewaardeerd, een '6jes jury' valt overal wel wat in de smaak, maar eentje die met 3en, maar ook 8en en 9ens smijt blijkt toch altijd wat moeilijker te zijn. Gelukkig bestaan er ook genoeg ruiters die dit wel kunnen waarderen, wij hebben altijd gráág dit soort juryleden!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 23:36

Ik heb op dat moment zo gehandelt en ik denk dat het ook niet meer gebeurt. En toevallig heb ik gesproken met iemand die ik ken en die ook in die betreffende ring mee reed. Hebben er zeer weinig woorden aan vuil gemaakt en het jurylid niet benadeeld.

Ik ben overigens zeer kritisch over mezelf. "Te " denk ik zelf. En ik denk dat ik het al eerder genoemd heb. Maar de jury zal vast wat gezien hebben. Maar ik kan niet terug denken na die proef WAT ik fout gedaan heb. Of wat er nou zo grandioos mis ging. Vaak heb ik dat wel en nu had ik dat niet.

OVer 6jes jury's of jurys die jureren van een 3 tot 8. Geef mij de tweede maar. Meer duidelijkheid. Wat heb je aan een 6jes jury. Ok soms rijd je een proef dat alleen maar 6jes waard zijn mogelijk. Maar bij mij is er (naar mijn idee) altijd wel verschil in onderdelen.

En jury's moeten hun werk doen en ze hoeven niet iedereen te mogen. Als ze maar beoordelen wat ze zien. En dan niet of het een chique super mooi paard is wat ze graag willen maar kijken naar hoe er gereden wordt enz.

Wat ik zeg ik zal nooit meer een jury aanspreken. En laat het maar allemaal achter me.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:05

Tyke, je mag best een jurylid aanspreken en zeker als er weinig op je protocol staat. Alleen, doe dit dan als het jurylid klaar is.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:48

Dat snap ik maar als het nog zo lang wachten is doe ik het niet. Ik heb anders verder ook niets aan de dag en het paard moet maar wachten en wachten op de trailer.
Als de ring afgelopen is van de jury en wij waren de laatste prima. Al is het dan 9 van de 10 keer zo dat het jurylid al gevlogen is voor de prijsuitreiking geweest is. (zover ik dit meemaak)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:53

Fitzroy schreef:
Tyke, je mag best een jurylid aanspreken en zeker als er weinig op je protocol staat. Alleen, doe dit dan als het jurylid klaar is.

Daar ben ik het ook mee eens. Kan me nu goed voorstellen dat ze geen tijd hebben om je te woord te staan en dat ze dan sneller zeggen dat ze het niet meer kunnen herinneren. Je had dat beter kunnen vragen of je na de prijsuitreiking even wat vragen mocht stellen over je eigen rijden en de beoordeling.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:55

DendroFleur schreef:
Fitzroy schreef:

Daar ben ik het ook mee eens. Kan me nu goed voorstellen dat ze geen tijd hebben om je te woord te staan en dat ze dan sneller zeggen dat ze het niet meer kunnen herinneren. Je had dat beter kunnen vragen of je na de prijsuitreiking even wat vragen mocht stellen over je eigen rijden en de beoordeling.

Dat is leuk maar het jurylid was toen dus al weer bezig. Ik had dus moeten wachten op de volgende prijsuitreiking anderhalf / 2 uur later.
De prijsuitreiking deden ze namelijk ook nog eens vlak na de pauze van de juryleden.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:58

Ik vind het trouwens toch niet helemaal kloppen als je 20 punten verschil rijdt. Verschillende jury's letten op andere dingen ja, maar zoveel verschil zou er nooit tussen mogen zitten. Ik was vorige week op een wedstrijd waar de nr. 2 van de ene jury met 184 pt, bij de andere jury nr. 16 (!) was met 162 punten. Dit kan in mijn ogen nooit kloppen als je gewoon constant rijdt, en dit was ook het geval bij degene in kwestie.

Mijn zus heeft zelfs een keer bij kringkampioenschappen bij één en dezelfde proef met twee jury's bij de ene 175 gehaald en bij de andere 152. Over dezelfde proef!!! Vind ik echt niet kunnen.

Maargoed, je zou inderdaad een kopietje van je protocol kunnen maken en als klacht insturen, maar of ze er echt iets mee doen dat is een tweede vraag. Denk dat je je er maar bij neer moet leggen, al blijft het natuurlijk sneu.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:17

Careano schreef:
Maargoed, je zou inderdaad een kopietje van je protocol kunnen maken en als klacht insturen, maar of ze er echt iets mee doen dat is een tweede vraag. Denk dat je je er maar bij neer moet leggen, al blijft het natuurlijk sneu.

Okee, stel: dan geven ze je gelijk betreft de laagste punten en trekken ze het winstpunt in van de eerste proef :j
Of is dat niet de bedoeling?? :+

Ik bedoel hier alleen maar mee, wat moet de knhs hiermee? Want welke jury had gelijk? Tuurlijk zegt de ruiter dat de lage punten niet zouden klopen, maar is dat ook wel zo??
;)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:27

@_10_ : als je goed terug leest zeg ik helemaal niet dat de winst klopte. Voor mijn gevoel echter wel. In ieder geval zei mijn gevoel niet 164. Dit naar aanleiding van eerdere proeven die ik gereden had. Reed laatste tijd aardig stabiel. Niet altijd winst maar wel boven de 170.
Ik zeg zelf ook Kan best dat het jurylid gelijk had met 164 maar dan moet hij er een verklaring voor kunnen geven.

En ik stuur ook geen coupon op naar de KNHS ik leg me er nu bij neer en jammer dan. Volgende keer beter. Maar komt dit nogmaals voor als ik dit jurylid heb. Tja dan weet ik het niet meer........

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:32

@Tyke, als jij goed terug leest (hierboven) zie je dat ik een reactie plaatst op wat Careano schrijft, staat dus los van jou ;)