Vervelend gedrag shet... jaarling bijt en stijgerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Teun_

Re: Vervelend gedrag shet... jaarling bijt en stijgerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:39

Ik heb hem vandaag terug gebeten in zn oor (doen we bij honden met bijtgedrag ook) daar stond ie toch wel even vreemd van te kijken, maar het uur daarna heeft hij niks meer gedaan..
Naja, netjes meegelopen aan de lijn hahah

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:47

_Teun_ schreef:
Ik heb hem vandaag terug gebeten in zn oor (doen we bij honden met bijtgedrag ook) daar stond ie toch wel even vreemd van te kijken, maar het uur daarna heeft hij niks meer gedaan..

whihi :=
slim idee, misschien heeft hij nu toch het idee dat hij niet zomaar de baas over jou is!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:50

Ik denk dat dat niet voldoende helpt... Maar goed...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:57

_Teun_ schreef:

%)
Ten eerste je oplossing - een pony is geen hond en daarbij vind ik bijten in een oor echt 'not done'
Ten 2e EEN UUR met hem bezig geweest?

Jonge paarden kunnen zich nog niet zo lang concentreren, je vraagt veelste veel van zo'n beesje.

Je kan het prima goed bedoelen hoor, maar dit is echt geen goede manier om een pony op te voeden.
Had liever gezien dat je op 1 van de adviezen was ingegaan.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:58

je moet je afvragen waardoor het komt. voorbeeld:

ik verzorg oa. 2 jaarlingen (ze staan aan huis met nog andere paarden en veulens ;) )

de 1 is hier geboren en vanaf het begin al in handen geweest, die is zo makkelijk en braaf nu, daar kan je echt alles mee.

de andere komt uit Polen, is daar niks mee gedaan behalve op de wei gegooid. zij is heel schrikkerig van al het 'nieuwe' en kan je dus nog veel minder mee, daar ga je echt niet mee langs de weg lopen. door rustig aan vertrouwen op te bouwen gaat het nu al een stuk beter met de omgang met haar, maar het kost gewoon tijd je kan niet 1,2,3 een paard omtoveren tot braaf modelpaard ;)

dus, doe rustig aan en probeer het vertrouwen van het paardje te winnen ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:00

@teun... zo zie je maar weer.. het hele probleem is dat het paardje geen opvoeding krijgt.

het lijkt mij echt het handigste om het paardje een half jaar of zo bij andere paarden te zetten. zo voeden ze elkaar op.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:26

Opzich ben ik het er wel mee eens dat het raar is om een pony in zijn oor te bijten.
Maar ik een kudde zal hij getrapt worden dus misschie nis het juist een oplossing !

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:31

ik heb wel vaker gehoord van mensen die terug "bijten" door je nagels in hun ook te zetten ofzo.. :\

opvoeding is zo belangrijk, als je paard geen goede opvoeding heeft gehad heb je er de rest van zn leven nog problemen mee :j

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:33

in elkaar getrapt.. weet ik niet.. kan indd gebeuren... maar dat komt dan vooral omdat het paard dan niet opgevoed is.
ik denk dat een kleinere pony niet in gevecht gaat en dus niet kapot geslagen zal worden

_Teun_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:17

superwoman schreef:
_Teun_ schreef:

%)
Ten eerste je oplossing - een pony is geen hond en daarbij vind ik bijten in een oor echt 'not done'

Jonge paarden kunnen zich nog niet zo lang concentreren, je vraagt veelste veel van zo'n beesje.

Je kan het prima goed bedoelen hoor, maar dit is echt geen goede manier om een pony op te voeden.

Een uur als i, lekker borstelen (wat ie wel prima vind), een stukje wandelen (ze wonen afgelegen waar behalve hun geen auto komt) en voeren... ben je zo een uur mee kwijt hoor... (aangezien hij nit echt snel meeloopt... wil overal kijken en "snuffelen")

En trouwens, het is niet mijn pony, zelfs niet mijn verzorgpony (alleen maar voor af en toe een weekje) dus andere beslissingen kan ik iet nemen (qua tijdje bij anderen pony's zetten)
Enige dat ik kan doen is het voor mij zo makkelijk mogelijk maken... En nu vanavond toen ik ging, hield hij rekening met mijn ruimte, was wel heel blij om me te zien en kon ik hem lekker kriebelen zonder dat hij me wilde happen/bijten, Dus wat dat betreft is het positief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:53

ILuvWinnetoo schreef:
Kan hij niet voorlopig even bij andere paarden? Hij is zo dominant als de pest zo te horen, en dan ook over de geitjes, logisch, die kunnen niet veel terugdoen.. Als veulens niet bij andere paarden staan krijgt hij niet de 'nodige opvoeding' qua dominantie enzo. Verder is het behoorlijk normaal veulengedrag idd, en naar mijn idee kan je steigeren het best negeren. En bijten? Knal voor ze kop! :P

Ach kom.
Beest is niet dominant, maar gewoon aan het puberen en krijgt geen tegengas. Da's geen dominantie :)

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:16

superwoman schreef:
_Teun_ schreef:

%)

Dat terugbijten is helemaal niet zo'n raar idee hoor, dat doen paarden in kuddes idd ook.
Het klinkt misschien wel raar, maar het schijnt best goed te werken volgensmij!
Goed dat het al wat beter gaat!

Verder heb ik ook zo'n shetlander staan van 2 jaar, nouja het is al wel een stuk minder de laatste tijd..
Hij staat wel samen bij een andere shetlander, en ik straf hem ook consequent, maar bij het wandelen is hij vaak toch zo druk als we gaan draven dat hij het niet kan laten om even te bokken/stijgeren.. En ook hapt hij gewoon overal in, ik weet nog steeds niet hoe ik hem dat goed af moet leren, hij krijgt wel gewoon elke keer een duidelijke tik maar toch werkt dat niet echt.
Ik denk dat je gewoon heel consequent moet blijven, shetlanders zijn ook heel slim. Als hij iets fout doet een tik geven en als hij het daarna weer doet harder, tot hij het snapt. Vooral nu hij nog zo jong is inderdaad
(maar wat weet ik er nu van, bij mij werkt het niet echt :o )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:29

Zelf terug bijten :? ? Je bent geen paard, hoor. :n

Kan me heel goed voorstellen dat een jonge Shet hengst dit soort gedrag vertoond, gezien het feit hoe hij gehouden wordt en gezien het feit dat het om een gewone hengst gaat. Mensen, DENK EENS NA, voordat je een jonge pony/paard aanschaft. Ik kan hier zo kwaad om worden!!! :(

Een jong paard (ik vind zelfs elk paard :j ), hoort bij soortgenoten te staan. Zeker als ze jong zijn, is de opvoeding van soortgenoten te belangrijk om een paard te ontnemen. Wij, mensen, kunnen die opvoeding nooit vervangen. Nooit. :n
We kunnen jonge paarden wel enorm verzieken, door ze zo te houden. ;(

Daarbij, en misschien heb ik daar over heen gelezen.... Is het de bedoeling dat het beestje hengst blijft?

Ik kom misschien hard over, maar ik word zo moe om steeds maar weer te zien hoe veel jonge paarden gehouden worden, dat ik het niet meer kan opbrengen om heel vriendelijk te reageren. Ik kies dan altijd voor het paard en de mens moet zich gewoon eens meer gaan verdiepen in het dier, voordat men er uberhaupt aan begint. Zo dier is ook maar overgeleverd en je ziet wat er van komt. Dus: zet hem in een kudde ruinen/hengsten, castreer hem desnoods over een tijdje en rommel er verder niet te veel mee.

PS: Wij hebben meerdere Shets staan en ik heb er heel wat meegemaakt in mijn leven. Voorbeeldje: Vorig jaar kregen we een 22-jarige 'hengst' in het land erbij, die enkele maanden ervoor gecastreerd was (ja, op hele late leeftijd). Dat was pas een typje, die zou je geen twintig plus noemen, geloof me. Nu, een jaar verder, is hij een stuk rustiger, ondanks zijn dominante instelling. Zet er een paar andere dominante grotere paarden bij en het is zo afgelopen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:54

Ik ben het hier mee eens, een jong paard hoort bij soortgenoten te staan. Je kunt hem best af en toe eruit halen om met hem te wandelen of een voetje te leren geven, zulke dingen, maar imo hoort hij gewoon 24/7 bij zijn maatjes in de wei of paddock te staan.
Je houdt ze er geestelijk veel gezonder mee, handelbaarder, ze komen toe aan hun natuurlijke behoeftes....... kortom, veel beter voor ze. Vind het geen probleem als een paard/pony hengst blijft, mits hij een verstandige eigenaar heeft, die weet wat hij doet, niet iemand die het gewoon "stoer" vindt, én als hij in een passende kudde kan staan......

Vind het helemaal geen probleem om een volwassen paard 's nachts binnen te hebben, hoor, maar imo hoort een paard wel zoveel buiten te komen als redelijk mogelijk is, en in ieder geval lijfcontact (niet snuffelen over draad of staldeur dus) met andere paarden te hebben.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:51

Jaren geleden hebben wij een Shetlanderhengstje verkocht aan een kinderboerderij.
Net zoals deze pony werd hij alleen gehouden met alleen een paar geitjes.
1 van de geitjes heeft dit met de dood moeten bekopen.

Het beste wat deze mensen kunnen doen is zorgen voor een soortgenootje.
Zelf nog een hengstje aanschaffen lijkt mij niet zo'n goed idee vanwege het gebrek aan kennis, opfok lijkt mij het beste alternatief.

Daarnaast kan castreren ook geen kwaad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:43

Ik zie op kinderboerderijen EN in dierentuinen (vorig jaar zomer in Amersfoort) vaak alleen gehouden pony's. En juist op die plekken zou je beter moeten verwachten, maar helaas....... ;(
Het bevestigt mij alleen maar weer dat veel mensen ('profs' of niet) zo onwetend zijn, voordat ze aan dieren beginnen.

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:08

Het is gewoon normaal dat zo'n jong shetje, dat gedrag toont.
hij kan ook dominant zijn, maar het is beter als je hem in een groep zet met andere paarden, mischien een goede tip voor die eigenaar(s)? Daar kan je het mischien met ze over hebben?
Als jij geen/of nauwelijks ervaring hebt met pony''s/paarden zou ik er niet aan beginnen, en in een week zou je het ook niet voor elkaar krijgen ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:23

Lotte_James schreef:
Dat terugbijten is helemaal niet zo'n raar idee hoor, dat doen paarden in kuddes idd ook.
Het klinkt misschien wel raar, maar het schijnt best goed te werken volgensmij!

'volgens mij'? Lekker onderbouwd ;)
Alleen zijn jouw tanden misschien degene die het ook niet aan kunnen... lijkt me daarom al niet verstandig.
Daarbij is een oor ontzettend gevoellig en bijt je al gauw te hard.
Wat paarden doen in en kudde heeft ook vreselijk veel met timing te maken. De ts heeft duidelijk nog weinig ervaring hiermee en de kans dat de pony de ts begrijpt waarom hij is z'n oor wordt gebeten is bijzonder klein.
Ook nog eens is de ts heel lang met de jonge pony bezig geweest, iets wat ze geestelijk niet goed aan kunnen en heeft de pony dus een goede reden om vervelend te worden.
Hij geeft wat aan, maar veel mensen begrijpen dat niet.