Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
prinero schreef:Wat ook handig is; maak voor jezelf een 'eisen' lijstje.
(bijv. minimaal 16 jaar, L niveau, i.b.v. ruiterbewijs en 2 dagen doordeweeks beschikbaar). En zet dit ook in je advertentie, dan krijg je geen mailtjes van mensen die toch niet voor bijrijden van je paard in aanmerking komen.
. Daarna werd ik eigenlijk zelf de vaste verzorgster en stopte die meid ermee.zap schreef:Het kan goed zijn een lijstje hebben, maar daardoor maak je denk ik al een cruciale selectie en dat kan ook verkeerd uitpakken!! Het is maar net wat je wilt. Ik heb een meisje op mijn paard gehad van 18 jaar, maar ook een meisje van 16 die veel verantwoordelijker is. Ik heb een meisje gehad die altijd op eigen paarden heeft gereden en een meisje die van de manege afkwam, die van de manege rijd nu nog steeds op mijn paard en rijd netter en beter dan menig eigen-paard ruiter.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je juist door zo'n eisenlijstje te hangen aan je advertentie je misschien wel juist de verkeerde doelgroep aanspreekt. Ik zou op zo'n advertentie niet reageren. Waarom niet? Ik heb geen ruiterbewijs, rijd niet op L-niveau (ik kan wel oefeningen uit de L en misschien ook wel verder, maar laat mij geen L proefje rijden).. maar dat wil niks, maar dan ook niks zeggen over wat diegene werkelijk kan! Wat ik wel kan zeggen dat ik best een paard kan rijden op een goede manier en ook een paard kan verbeteren.
En dan de term...ervaren... Wat jij ervaren noemt is niet andere ervaren noemen. Ik heb nu een topverzorgster (ja die van de manege) die echt niet veel ervaring had, ja in het rijden misschien redelijk maar niet de verzorging eromheen, maar het is veel makkelijker om zo'n meisje te 'shapen' dan een eigenwijze L-niveau rijdende amazone die wel even verteld wat ze wilt. Ik begrijp ook wel dat deze scheiding zeer strikt en direct is. Het punt dat ik wil maken is dat je niet moet afgaan op hoe oud iemand is of op welk niveau iemand rijdt, maar hoe iemand overkomt. Daar leer je veel meer uit! Het zijn die kleine dingetjes die het hem doen: laat haar opbellen om een afspraak te maken. Dit is vaak een drempel heb ik gemerkt en als ze mij al niet durven bellen is het afgelopen en kunnen ze op zoek naar een andere. Het zijn de kleine dingetjes waaraan je merkt dat iemand echt wil. En al iemand echt wil dan zal je zien dat het niet meer uitmaakt of diegene 17 is en nog niet zoveel heeft gereden, maar wel wilt leren. En daar hoeft je paard, onder goede begeleiding, echt niet slechter van te worden
. Ben ik absoluut met je eens. Maar ik denk dat je die mensen (die dus meer denken te kunnen dan ze werkelijk kunnen) ook krijgt met je eisenlijstje en ik denk dat je die mensen er zo tussenuit filterd als je een beetje heen en weer mailt. Natuurlijk niet altijd, maar op het moment dat ze 1 rondje op je paard hebben gereden weet je vaak genoeg
). Maar dat kan ook gebeuren door te lessen bij jouw instructrice, een verzorgster die dingen vraagt als hij/zij iets niet weet. Dan hoef je er zelf niet de tijd in te steken, maar komt het wel goed. Op het moment dat je iemand laat kijken naar je paard moet je er ook de eerste paar keren bij zijn, die tijd kan je ook gebruiken voor een misschien wat onervaren verzorgster om te vertellen wat er wel en niet moet gebeuren. Op het moment dat de verzorgster alleen komt kan ze daar lekker mee aan de slag en door middel van de theorie in de praktijk uit te brengen weer meer/verder leren en lekker gaan lessen met je paard. Kost geen tijd extra. Wat je dan moet zoeken is iemand die je vertrouwd en die stap/draf/galop beheerst je op je paard en aldoende leert men dan steeds verder, maar wel op jouw manier.
. Maar die kwam met een big smile weer terug: dat ging haaaard
. Mijn pony is ook niet gevaarlijk, maar snap precies wat je bedoeld hoor! 
Ik denk dat het gewoon een kwestie van geduld is. Zet op een paar plekken een advertentie en wacht op de reacties. Mail wat over en weer en kies degene die je het meeste aanspreekt/aanspreken er tussen uit en nodig ze uit om een keertje langs te komen. Ik heb mijn huidige vzpaard via marktplaats gekregen. We hebben eerst heel gezellig mailcontact gehad en ben er na een paar dagen langs gegaan. Toen ik aan kwam kreeg ik gelijk een tasje met borstels in mijn handen gedrukt en ik kon mijn gang gaan
Ze bleef er wel bij staan en legde ondertussen wat dingen uit, hoe het paard in elkaar zat, wat ie leuk vindt om te doen enz. Ik mocht meteen rijden en daar is ze de eerste minuten bij gebleven. Omdat het paard ontzettend op haar gericht is, is ze na een paar rondjes weggelopen, omdat ik alleen maar bij het hek stond
Via een raampje heeft ze toegekeken en degene die op dat moment ook in de bak reden en op stal waren hebben mij in de gaten gehouden. Na die middag kreeg ik te horen dat ze mij wel zag zitten, maar dat het ook aan het paard lag, die laat duidelijk merken of hij iemand mag of niet, dus we hebben afgesproken dat we het gewoon even aankijken hoe het gaat. Nu zijn we ongeveer 2,5 maand verder en het bevalt zowel mij, als de eigenaresse en het paard prima