Goede bijrijder, hoe vinden jullie die?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Goede bijrijder, hoe vinden jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:36

@ prinero: die mailtjes krijg je toch wel, want die mensen denken: niet geschoten is altijd mis.
Maar het is voor jezelf wel handig om een lijstje te hebben, zodat je ze kunt selecteren.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:22

De mails die ik al gehad heb, je wil het niet weten...

Manegemeiden die 3 jaartjes wekelijks les volgen en die zich dan toch maar aanbieden om een jong sportpaard bij te rijden. Terwijl ik duidelijk in de advertentie zet dat ik alleen ervaren +-18 jarigen wil hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:45

prinero schreef:
Wat ook handig is; maak voor jezelf een 'eisen' lijstje.
(bijv. minimaal 16 jaar, L niveau, i.b.v. ruiterbewijs en 2 dagen doordeweeks beschikbaar). En zet dit ook in je advertentie, dan krijg je geen mailtjes van mensen die toch niet voor bijrijden van je paard in aanmerking komen.

Het kan goed zijn een lijstje hebben, maar daardoor maak je denk ik al een cruciale selectie en dat kan ook verkeerd uitpakken!! Het is maar net wat je wilt. Ik heb een meisje op mijn paard gehad van 18 jaar, maar ook een meisje van 16 die veel verantwoordelijker is. Ik heb een meisje gehad die altijd op eigen paarden heeft gereden en een meisje die van de manege afkwam, die van de manege rijd nu nog steeds op mijn paard en rijd netter en beter dan menig eigen-paard ruiter.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je juist door zo'n eisenlijstje te hangen aan je advertentie je misschien wel juist de verkeerde doelgroep aanspreekt. Ik zou op zo'n advertentie niet reageren. Waarom niet? Ik heb geen ruiterbewijs, rijd niet op L-niveau (ik kan wel oefeningen uit de L en misschien ook wel verder, maar laat mij geen L proefje rijden).. maar dat wil niks, maar dan ook niks zeggen over wat diegene werkelijk kan! Wat ik wel kan zeggen dat ik best een paard kan rijden op een goede manier en ook een paard kan verbeteren.

En dan de term...ervaren... Wat jij ervaren noemt is niet andere ervaren noemen. Ik heb nu een topverzorgster (ja die van de manege) die echt niet veel ervaring had, ja in het rijden misschien redelijk maar niet de verzorging eromheen, maar het is veel makkelijker om zo'n meisje te 'shapen' dan een eigenwijze L-niveau rijdende amazone die wel even verteld wat ze wilt. Ik begrijp ook wel dat deze scheiding zeer strikt en direct is. Het punt dat ik wil maken is dat je niet moet afgaan op hoe oud iemand is of op welk niveau iemand rijdt, maar hoe iemand overkomt. Daar leer je veel meer uit! Het zijn die kleine dingetjes die het hem doen: laat haar opbellen om een afspraak te maken. Dit is vaak een drempel heb ik gemerkt en als ze mij al niet durven bellen is het afgelopen en kunnen ze op zoek naar een andere. Het zijn de kleine dingetjes waaraan je merkt dat iemand echt wil. En al iemand echt wil dan zal je zien dat het niet meer uitmaakt of diegene 17 is en nog niet zoveel heeft gereden, maar wel wilt leren. En daar hoeft je paard, onder goede begeleiding, echt niet slechter van te worden :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:52

Ik ben het met ZAP eens. Ik ben ook begonnen als een onervaren bijrijdster, rechtstreeks van de manege. Maar ik heb wel altijd mijn uiterste best gedaan om mijn bijrijpaard zo goed mogelijk te verzorgen, alsof het mijn eigen paard was. (veel gelezen over verzorging van paarden, les genomen, veel gevraagd aan stalgenootjes enz) En natuurlijk heb ik fouten gemaakt, maar daar heeft het paard echt niks van geleden. Na 8 jaar bijrijden komt in juni mijn eerste eigen paard en als ik ooit een bijrijder nodig heb, geef ik zo'n 'manegemeisje' misschien ook wel de kans om te leren en te genieten van mijn paard. Vaak zijn dit soort meiden veel meer bereid om dingen van je aan te nemen en het op jouw manier te doen dan iemand die al jaren een eigen paard gehad heeft.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:23

Zo'n manegemeisje "shapen" is heel leuk, maar moet je maar net de tijd voor hebben.... en op het moment dat een verzorgster/bijrijder gezocht wordt, is die tijd er meestal niet. Leuk als je een ruitertje zoekt voor je pony, maar niet voor echt als vaste bijrijdster die zelfstandig aan de slag kan. (ok, even generaliserend)

Overigens ben ik zelf 7 jaar geleden ook als manegemeisje bij mijn inmiddels eigen pony terecht gekomen. Ik had toen het geluk dat ik bijna 2 jaar lang "samen" met de toenmalige vaste verzorgster mee kon, en dus ook echt "geshaped" ben daar ;) . Daarna werd ik eigenlijk zelf de vaste verzorgster en stopte die meid ermee.

Een goede bijrijder vinden is onwijs moeilijk, want het moet inderdaad maar net klikken. De tips om de persoon vaker dan een keer mee te nemen vind ik wel heel goed, want iemand kan niet in een uurtje jouw paard helemaal naar jouw zin rijden.

Misschien dat je briefjes kan hangen op een manege/pensionstal/supermarkt bij jou in de buurt?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:28

zap schreef:
Het kan goed zijn een lijstje hebben, maar daardoor maak je denk ik al een cruciale selectie en dat kan ook verkeerd uitpakken!! Het is maar net wat je wilt. Ik heb een meisje op mijn paard gehad van 18 jaar, maar ook een meisje van 16 die veel verantwoordelijker is. Ik heb een meisje gehad die altijd op eigen paarden heeft gereden en een meisje die van de manege afkwam, die van de manege rijd nu nog steeds op mijn paard en rijd netter en beter dan menig eigen-paard ruiter.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je juist door zo'n eisenlijstje te hangen aan je advertentie je misschien wel juist de verkeerde doelgroep aanspreekt. Ik zou op zo'n advertentie niet reageren. Waarom niet? Ik heb geen ruiterbewijs, rijd niet op L-niveau (ik kan wel oefeningen uit de L en misschien ook wel verder, maar laat mij geen L proefje rijden).. maar dat wil niks, maar dan ook niks zeggen over wat diegene werkelijk kan! Wat ik wel kan zeggen dat ik best een paard kan rijden op een goede manier en ook een paard kan verbeteren.

En dan de term...ervaren... Wat jij ervaren noemt is niet andere ervaren noemen. Ik heb nu een topverzorgster (ja die van de manege) die echt niet veel ervaring had, ja in het rijden misschien redelijk maar niet de verzorging eromheen, maar het is veel makkelijker om zo'n meisje te 'shapen' dan een eigenwijze L-niveau rijdende amazone die wel even verteld wat ze wilt. Ik begrijp ook wel dat deze scheiding zeer strikt en direct is. Het punt dat ik wil maken is dat je niet moet afgaan op hoe oud iemand is of op welk niveau iemand rijdt, maar hoe iemand overkomt. Daar leer je veel meer uit! Het zijn die kleine dingetjes die het hem doen: laat haar opbellen om een afspraak te maken. Dit is vaak een drempel heb ik gemerkt en als ze mij al niet durven bellen is het afgelopen en kunnen ze op zoek naar een andere. Het zijn de kleine dingetjes waaraan je merkt dat iemand echt wil. En al iemand echt wil dan zal je zien dat het niet meer uitmaakt of diegene 17 is en nog niet zoveel heeft gereden, maar wel wilt leren. En daar hoeft je paard, onder goede begeleiding, echt niet slechter van te worden :)

Ik ben echt niet bang dat mijn paard er slechter van wordt hoor, daar geloof ik niet in. Het is meer een ongerustheid naar die bijrijdster toe. Niet dat ik nu zo'n levensgevaarlijk paard heb hoor! :D
Ik vind gewoon dat mensen soms hun eigen beperkingen niet kunnen inschatten. Ik weet echt niet of je na een paar jaar manegelessen al in staat bent om in je eentje met een jong sportpaard aan de slag te gaan. Sommigen wel, de meesten niet, en een deel daarvan beseffen niet dat ze dat (nog) niet kunnen. Die moet je een beetje tegen zichzelf beschermen denk ik.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:58

O zeker weten hoor Rapperijder :j. Ben ik absoluut met je eens. Maar ik denk dat je die mensen (die dus meer denken te kunnen dan ze werkelijk kunnen) ook krijgt met je eisenlijstje en ik denk dat je die mensen er zo tussenuit filterd als je een beetje heen en weer mailt. Natuurlijk niet altijd, maar op het moment dat ze 1 rondje op je paard hebben gereden weet je vaak genoeg :j

En je hoeft echt niet een ruiter/verzorgster 2 jaar lang te 'shapen' (mooie term :D). Maar dat kan ook gebeuren door te lessen bij jouw instructrice, een verzorgster die dingen vraagt als hij/zij iets niet weet. Dan hoef je er zelf niet de tijd in te steken, maar komt het wel goed. Op het moment dat je iemand laat kijken naar je paard moet je er ook de eerste paar keren bij zijn, die tijd kan je ook gebruiken voor een misschien wat onervaren verzorgster om te vertellen wat er wel en niet moet gebeuren. Op het moment dat de verzorgster alleen komt kan ze daar lekker mee aan de slag en door middel van de theorie in de praktijk uit te brengen weer meer/verder leren en lekker gaan lessen met je paard. Kost geen tijd extra. Wat je dan moet zoeken is iemand die je vertrouwd en die stap/draf/galop beheerst je op je paard en aldoende leert men dan steeds verder, maar wel op jouw manier.

Mijn verzorgster ging laatst ook een buitenritje maken (ik op de fiets mee en nog een ander paard). Toen deden ze een galopje en die van mij vliegt er toch hard vandoor. Paard red zich wel, was meer ongerust over mijn verzorgster :P. Maar die kwam met een big smile weer terug: dat ging haaaard :P. Mijn pony is ook niet gevaarlijk, maar snap precies wat je bedoeld hoor!

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:20

Al mijn bijrijdsters, ben ik gewoon tegen het lijf gelopen, de eerste tijdens het zoeken van een paard. ze reed toen het paard die ik kwam proberen, en ze reed goed. nadat ik een paard had gekocht heb ik haar gewoon gevraag of ze die eens wou proberen, maar die kreeg het toen te druk met andere dingen, dus ja dat hield op. de tweede heb ik een hele tijd bij in de les gereden, ben toen zelf naar een andere dag gegaan, en ze is er toen opgekomen omdat er een aantal lespaarden niet goed waren, dus te weinig paarden. dus ik zoiets van pak die van mij maar, die heeft nu een eigen paard. en de derde een meisje die 2 ponies en een paard heeft en werk, naast school, die zich verveelde, en ik had weinig tijd, kwam gewoon toevallig tersprake, dus toen zij er op. de eerste was 14 de 2e ongeveer 20 de derde en momenteel de laatste na verhuizing van mijn paard naar een stal wat gewoon voor haar te ver weg is 17, maar wel met super veel ervaring. mijn ervaring is gewoon dat je tegen ze aan moet lopen, niet op zoek gaan, dan krijg je alleen van die mensen die komen voor het rijden. je hebt iemand nodig die ook komt als er wat met je paard is. die aan je vraagt wat ze mogen doen. die het zeggen dat ze em los hebben gehad ipv rijden of zoiets.
kijk idd gewoon eens rond op je manege, wat voor meisjes er rond lopen, en hoe ze bezig zijn met de paarden, hoe ze rijden. dan haal je snel de serieuze persoon er tussen uit. leeftijd, jongen of meisje dat zegt allemaal niks. moet klikken tussen jou en die persoon, en met het paard. en ja teleurstellingen horen er helaas bij, maar daar leer je ook weer van. en als je een bijrijder hebt, zeg dat ook even tegen de stalhouder, wel zo handig en beleeft. maar dan kan die het ook wat in de gaten houden. en dat kun je de bijrijder best laten weten, dat er op ze gelet wordt. maar ik heb zelf nog nooit betaaldt voor een bijrijder en ook nog nooit geld er voor gekregen. ging mij er om dat ze met het paard bezig waren als ik niet kon. en dat het paard er beter van werd. zoals met dat ene meisje die heeft van mijn paard geleerd, en heeft nu dus zelf een paard. waar ze ook een bijrijder voor heeft, en die is ze ook gewoon via een kennis tegen gekomen, klikt super, en die rijdt beter dan ze zelf. je moet gewoon geluk hebben.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:47

Goh jammer dat je niet in de buurt woont, had er nog best wel een paardje bij kunnen doen ;)

Ik heb geen idee hoe lastig het is om een bijrijder te vinden, ik ken alleen de 'bijrijderskant' :D Ik denk dat het gewoon een kwestie van geduld is. Zet op een paar plekken een advertentie en wacht op de reacties. Mail wat over en weer en kies degene die je het meeste aanspreekt/aanspreken er tussen uit en nodig ze uit om een keertje langs te komen. Ik heb mijn huidige vzpaard via marktplaats gekregen. We hebben eerst heel gezellig mailcontact gehad en ben er na een paar dagen langs gegaan. Toen ik aan kwam kreeg ik gelijk een tasje met borstels in mijn handen gedrukt en ik kon mijn gang gaan :D Ze bleef er wel bij staan en legde ondertussen wat dingen uit, hoe het paard in elkaar zat, wat ie leuk vindt om te doen enz. Ik mocht meteen rijden en daar is ze de eerste minuten bij gebleven. Omdat het paard ontzettend op haar gericht is, is ze na een paar rondjes weggelopen, omdat ik alleen maar bij het hek stond :+ Via een raampje heeft ze toegekeken en degene die op dat moment ook in de bak reden en op stal waren hebben mij in de gaten gehouden. Na die middag kreeg ik te horen dat ze mij wel zag zitten, maar dat het ook aan het paard lag, die laat duidelijk merken of hij iemand mag of niet, dus we hebben afgesproken dat we het gewoon even aankijken hoe het gaat. Nu zijn we ongeveer 2,5 maand verder en het bevalt zowel mij, als de eigenaresse en het paard prima :D

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:53

ik ben zelf ook een bijrijder en betaal inderdaad niet voor het paard. Aangezien zowel ik als de eigenaresse er baat bij hebben.

Over de verantwoordelijkheid durf ik wel te zeggen dat ik mezelf vele malen beleefder en verantwoordelijker vind dan eigenaren van paarden waar ik in contact mee ben geweest. Ik denk dat van te voren duidelijke afspraken maken over wat wel en wat niet mag ook help. Daar had ik in het begin nogal wat vraagtekens bij en heb het toen de eigenaresse gewoon gevraagd maar er zijn ook meisjes en jongens die dat niet durven.

Ik zou als ik jou was, naast in je omgeving op te letten, even rondkijken op marktplaats en gewoon de eventuele bijrijders langs te laten komen

Joni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:35

(@ topicstarter: ik heb je een PB'tje gestuurd, ik woon in Lubbeek en ben op zoek naar een bijrijdpaard)

Zelf rijd ik al heel mijn leven (afin, ben nog 'maar' 19 jaar) op manegepaarden of paarden van andere mensen, omdat wij hier thuis geen paard kunnen kopen. Ik heb het geluk gehad dat een vriendin van mij 1km verderop woont. Ik heb lang met haar 2 pony's gereden (wij reden dan samen). Het toeval wilde dan zelfs dat zij een pensionstal openden bij hun thuis, en daar heb ik dan ook met verschillende paarden gereden in de jaren. Daar dan privéles mee nemen was zéér leerrijk. Ik ben hier echt blij om omdat je zo toch veel meer leert dan op de manege. Alsook ben ik heel blij omdat ik op deze pensionstal vast werk heb gevonden (op zondag dan, meehelpen) en met dat geld dan mijn rijlessen kan betalen. Zelfstandig rijden en verzorgen is toch iets heel anders op een manege gaan rijden, hoewel ik op de manege (vooral bij privélessen) eigenlijk wel veel dressuurbasis heb geleerd.

Ik kan het begrijpen als mensen een tussenkomst in het staldgeld vragen als ze een verzorger zoeken. Zelf zou ik dit echter niet kunnen/willen betalen, omdat ik mijn geld dan liever uitgeef aan echt les nemen met een paard en zo dus ook veel bijleren. Bijdragen in de stalkosten zou ik niet doen omdat het paard tenslotte helemaal niet van jou is, en dat idee toch altijd in je achterhoofd speelt. Je doet nooit helemaal wat je wil, je rijdt en gaat toch met het paard om volgens de normen van de eigenaar.

Ik denk dat je als bijrijder/verzorger extra verantwoordelijk en voorzichtig bent omdat het tenslotte niet jouw paard is.

Geld vragen om op iemand zijn paard te rijden, kan ik ook ergens begrijpen. Al zou ik dit niet doen omdat ik het voor mijn plezier doe. Anderen zijn echter trainers en die kunnen dat dan vragen, als je paard er tensminste beter van wordt.

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:15

Misschien loopt er bij je op stal nog wel iemand waarvan je denkt 'Hmm die kan leuk rijden'.
Die kan je vragen of die tijd heeft?
Anders een advertentie plaatsen, probleem daarmee is dat heel veel mensen denken dat ze ''het wel even kunnen doen''.
Gewoon rustig zoeken, niets overhaasten