En, hoe bevalt het flexibel springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Re: En, hoe bevalt het flexibel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:53

ik ben er nog niet mee begonnen wel weer opgegeven maar verwacht wel dat het goed gaat bevallen!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:40

WinBinChes schreef:
Waarom gaan mensen altijd van het slechte uit. En anders laat lekker. Ik vind het een fijne regel, het geeft voor mij de doorslag om door te trainen en het wedstrijd verband straks te proberen.

Over je eerste opmerking, ik bedoel dat natuurlijk andersom.... ;)

uuuuhm nou omdat die mensen er zijn en zo het wedstrijdelement eruit halen... Trainen behoor je thuis te doen en niet op concours. Je start toch ook geen Z dressuur als je qua trainingsniveau thuis L bent??

Mijn conclusie is nog steeds dat de KNHS het wedstrijdelement eruit haalt...ik vond de regeling echt perfect zoals die er was...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:43

En dus moeten andere mensen daar maar de dupe van worden? de laatste keer dat ik op wedstrijd ging ( afgelopen zondag ) reden 95% voor hun hobby en niet voor hun brood ;)

Mag duidelijk zijn dat ik erg blij ben met de regeling, de sport gaat tenmimste met zijn tijd mee.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:45

@ Roos_s, jij hebt helemaal gelijk !!!
zonde voor de sport deze regel!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:46

ik rijd ook voor mn hobby, mensen die geld verdienen zijn nauwelijks te vinden.. Maar dat hoeft niet te zeggen dat je dan niet serieus met de sport bezig bent... Mensen die lager springen dan hun niveau en dan ook nog eens voor prijzen (en ja die zijn er zeker!!) zijn naar mijn mening niet serieus bezig en zeer onsportief..
mensen die het puur voor hun paard doen kunnen HC starten toch??

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:48

Ik ga er zaterdag voor het eerst gebruik van maken, eerst B en daarna L.

Ik doe het omdat mijn pony nog jong is, en zo kent hij het parcours al een beetje. Bovendien vind ik het zelf ook prettig, het is wel 10 centimeter hoger, en zo ben ik beter voorbereid. Als het goed gaat start ik na een tijdje gewoon alleen in de L. De overgang van de B naar de L wordt zo gewoon kleiner, als je eerst even een rondje in de B mag rijden.

Ik ga dus niet lager springen dan mijn niveau, maar hoger ;) Tenminste, zo zie ik het.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:54

Roos_s schreef:
ik rijd ook voor mn hobby, mensen die geld verdienen zijn nauwelijks te vinden.. Maar dat hoeft niet te zeggen dat je dan niet serieus met de sport bezig bent... Mensen die lager springen dan hun niveau en dan ook nog eens voor prijzen (en ja die zijn er zeker!!) zijn naar mijn mening niet serieus bezig en zeer onsportief..
mensen die het puur voor hun paard doen kunnen HC starten toch??

Tja je kan het steeds anders omschrijven, maar ik ben het niet met je eens. En ik vind het ook erg negatief naar de medemens. Alsof iedereen er dan maar misbruik van gaat maken.

Maar goed, de regel is er nu eenmaal. En er zal ook wel gebruik van gemaakt worden.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:05

@ WinBinChes

Je denkt dat wij het alleen maar negatief bedoelen maar dat is niet zo, dit is onze mening. Het is een wedstrijd, oefenen kan je op oefenwedstrijdjes. Voor mij is een wedstrijd prestatie leveren, thuis hard ervoor trainen en dan steeds hoger komen steeds een niveau erbij. Wat is er spannend aan als je langzamerhand hoger komt, eerst proberen en dan vooral laaaaaaaangzaam naar een hoger niveau kruipen. Je bent er klaar voor of niet en als het niet lukt moet je er thuis aan trainen en niet snel terug gaan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:07

Jullie mening hoeft de mijne toch niet te zijn? Ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik vind het juist een fijne manier om aan de volgende klasse te snuffelen. Op concours gaat het toch nooit zoals thuis.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:13

WinBinChes schreef:
En dus moeten andere mensen daar maar de dupe van worden? de laatste keer dat ik op wedstrijd ging ( afgelopen zondag ) reden 95% voor hun hobby en niet voor hun brood ;)

Mag duidelijk zijn dat ik erg blij ben met de regeling, de sport gaat tenmimste met zijn tijd mee.

Even voor de verdeling tussen de voors en tegens:

En ik ben het dan weer helemaal met jou eens WinBinChes :-)
Ben zelf ook blij met de regel.

Ik zie het persoonlijk zo
(dus je hoeft het er niet mee eens te zijn, ik zie het zo) :

Ik ben nogal een schijtluis en soms gaat het goed (dan wil ik ook graag L starten, hoewel ik het doodeng vind) maar soms gaat het gewoon ook een stuk minder goed. ik heb zeker al een jaar B HC ernaast gestart en als het dan lekker ging in de B HC dan L erna.
(puur voor mn eigen vertrouwen/bang dat ik de afstanden niet goed zie)

Ik wil niet gaan L springen in die periodes dat het wat minder gaat met het gevolg dat ik mn paard in de stop "zou kunnen" krijgen door mijn onzekerheid. Maar ik moet wel een beetje wedstrijdritme houden,.. anders durf ik helemaal niet meer :+

En omdat we er beide veel plezier in hebben en willen houden doe ik gewoon hoe het bij ons uitkomt... tuurlijk zou ik het liefst lekker de L rond gaan, maar dat lukt gewoon (nog) niet altijd. (anders reed ik al niet een jaar B HC erbij, dus niet zozeer voor de prijzen meer voor een fijn gevoel, km's maken in die wedstrijdring)

Maar ik had de regel eerst eigenlijk zo begrepen dat ie er alleen was voor mensen met 1 startkaart (springen) maar zag afgelopen weekend idd mensen B starten die thuis makkelijk Z hoogte springen met hun paard (en daar ook over opscheppen) en dat vind ik dan ook oneerlijk,
zeker als ze dan ook nog gaan zeggen dat een extra prijs wel leuk is.
Maar goed, als ze dat willen moeten ze dat vooral doen...

Maar voor mensen waarvan hun paard geblesseerd is geweest vind ik het een topregel om rustig weer te beginnen. En voor de wat onzekere springers onders ons (zoals mezelf :o helaas) is het een fijne regel.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:16

tja jullie kunnen me echt niet overtuigen, ik vind het nog steeds een belachelijke regel..

1. als je paard niet klaar is train je er thuis voor totdat je er wel klaar voor ben. daarnaast als je er na 5 wedstrijd B HC nog niet klaar voor L wedstrijden ben weet ik niet of je uberhaupt nog wel verder moet gaan met springen bv..
2. als je er zelf niet klaar voor bent geld hetzelfde..

Train thuis, wedstrijden zijn niet om te oefenen...
Laatst bijgewerkt door Roos_s op 21-04-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:18

En dit vind ik Roos:

Je kunt wel klagen hoe oneerlijk deze regel is en hoe het wedstrijdelement eruit gehaald wordt, maar zelf B gaan springen met een paard dat Z/ZZ springen was, is dat dan eerlijk?
En dan nog voor de selecties rijden ook.

Dat is waar ik (en velen met mij) zich veel meer aan storen :D.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:22

ow gaan we zo beginnen natascha :D haha
Als een paard het kan hoeft de ruiter het niet kunnen.. ik neem aan dat je op mij doelt :D ik zal me verder niet meer hieraan deelnemen dan, bang dat ik de verkeerde dingen ga zeggen en daardoor discussies ga krijgen die je niet zullen bevallen

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:22

Roos_s schreef:
tja jullie kunnen me echt niet overtuigen, ik vind het nog steeds een belachelijke regel..

1. als je paard niet klaar is train je er thuis voor totdat je er wel klaar voor ben. daarnaast als je er na 5 wedstrijd B HC nog niet klaar voor L wedstrijden ben weet ik niet of je uberhaupt nog wel verder moet gaan met springen bv..

haha dit is toch te zot voor woorden.
Dus jij vindt dat iedereen die eens een dip heeft gelijk moet stoppen?

Denk dat de KNHS deze regel niet voor niks heeft bedacht,..
Zij willen juist meer mensen stimuleren te blijven springen OOK als je misschien nooit hoger zou willen dan L.
Gelukkig zitten mensen zoals jou niet bij de KNHS :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:24

ook ik heb geen zin in een verdere discussie,
heb mijn mening hierover 1x meegedeeld en ga MIJN mening niet 100.000x verdedigen.

Iedereen ziet het zoals ie het ziet... ook jullie,..

alleen om dan te gaan zeggen dat die mensen niet meer mogen springen vind ik wel erg ver gaan hoor,..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:28

Roos_s schreef:

Tja meningen verschillen, maar ik vind dit niet echt onderbouwd. Prima dat jij het belachelijk vind, ik ben er blij mee. En als ik uberhaupt wel verder moet springen, omdat ik het wel erg gaaf vind, maar nog niet het vertrouwen en kunde er 100% voor heb is helemaal het stomste wat ik heb gehoord. Wie ben jij om te zeggen of je wel door moet gaan met iets omdat je er niet zo goed in bent of omdat je niet altijd met bravoure over de balken heeb gaat. Prima dat jij voor de eerste plek rijd, maar accepteer dat er veel zijn die dat niet doen. Tijden veranderen en de sport ook. Belachelijk of niet de regel is er nu eenmaal. Als je de blaadjes leest staat er ook heel duidelijk waarom de regel er is. Om de sport toegankelijker te maken voor iedereen. Ook de niet zo getalenteerde ruiters.

Het laatste ben ik niet helemaal met je eens Juventus. Een goed leer paard is voor iedereen heel erg fijn. Ik heb helaas die luxe niet en heb het altijd met de jonkies moeten doen. Dus daardoor is de regel voor mij ook weer fijner.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:33

Ben ik nou dom of volg ik het flexibel springen niet?
Ik heb het door gelezen in de P& s
dus als je 1 startkaart hebt dus 1 paard start, mag je bijv de hele tijd L blijven rijden in het springen? ookal heb je 40 wp?
Komt dan dat te vervallen of?
en je mag nog steeds met 10 wp dan over naar het M?

En als je weer L gaat heb je weer 0 punten en dan ga je weer bijv tot de 10 voordat je M Mag?
sorry voor onduidelijkheid van deze kant hier! :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:35

Als ik het goed heb begrepen ben je niet verplicht tot promoveren en mag je altijd met een klasse lager wisselen. Dus als je L start mag je ook B starten. Als je M start mag je ook L starten enz enz.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:37

Hoe steekt de nieuwe regel precies in elkaar?
,,Flexibel springen maakt het mogelijk voor combinaties tot en met het ZZ om in twee klassen uit te komen en voor 1,40 metercombinaties om in drie klassen uit te komen. Iemand die L geregistreerd staat, mag bijvoorbeeld ook in het B springen. Je mag niet in een hogere klasse starten dan waarin je bevoegd bent”, legt Annemarie Rietman uit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:38

Waarom is gekozen voor deze vorm en niet voor de scheiding professionals en amateurs?
,,Naar deze mogelijkheid hebben we inderdaad gekeken. De scheiding tussen professionals en amateurs is echter moeilijk te maken. Je hebt een groep duidelijke professionals en een groep amateurs. Maar veel ruiters vallen in het grote grijze gebied. Als je een strenge onderverdeling aan gaat brengen, worden bepaalde rubrieken te klein.”

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:38

Hebben winstpunten zo nog wel nut?
,,De winstpunten worden geregistreerd in iedere klasse waarin een combinatie uitkomt. Het verplicht promoveren blijft dus bestaan.”

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:39

Behalve dan voor amateurs met één actieve startkaart?
,,Deze regel komt voort uit het feit dat de KNHS ieder jaar weer postzakken vol met brieven ontvangt van mensen die dispensatie aanvragen. Ze durven gewoonweg niet hoger te springen. Een lastige kwestie, want wij willen als KNHS niet dat mensen om deze reden stoppen met springen. Dat gebeurde tot nu toe wel. Met deze regel willen we stimuleren dat iedere sporter op zijn of haar eigen niveau de sport kan blijven beoefenen.”

Oftewel, verplicht promoveren is voor deze groep niet verplicht

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:40

Gaat er vooral in de basis geen ongelijke competitie plaatsvinden doordat mensen eeuwig in een klasse blijven rijden of veel in de lagere klasse gaan starten?
,,Daar zijn we niet bang voor. Iedereen mag in de lagere klasse rijden, dus eigenlijk blijven de kansen gelijk. De ervaring leert dat fanatieke ruiters graag een uitdaging hebben en daardoor juist graag in de hogere klassen starten. Uitzonderingen daargelaten. Maar dit weegt niet op tegen de voordelen die het met zich meebrengt. En dan niet alleen voor de ruiters zelf, maar ook met oog op het welzijn van de paarden.”

WinBinChes

In welke volgorde moet er gestart worden?
“Net hoe de organisatie het inplant. Ze zijn niet verplicht om iemand bijvoorbeeld eerst in het B en pas daarna in het L te laten starten.”

WinBinChes

Mag een ruiter in drie klassen op één dag starten, inclusief één keer hc?

,,Dat mag niet. Ieder paard mag per dag maximaal twee keer uitkomen in het springen, exclusief barrages en finales.”