Paard slaat (bij schrikreactie) GERICHT op bijloper, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Paard slaat (bij schrikreactie) GERICHT op bijloper, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:13

Op een volledig land gooien als je nog maar 2 maanden hoeft vind ik dom, want ze gaan dan hoe dan ook rennen en dan mag je dadelijk weer 10 maanden. Dat had je dan vanaf het begin moeten doen. Maar een stukje ter grootte van 2 of 3x een box is echt al een hele verbetering en komt het humeur absoluut ten goede. Denk wel om een fatsoenlijk schriklint, want niet elk paard is het eens met zijn kleine stukje. Mijn brave dier bleef al braaf achter een longeerlijntje staan, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle paarden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:41

Ik denk dat ik in jouw situatie ook zou gaan voor het afzetten van een klein stukje land, en dat steeds iets groter maken. Dagelijks, of om de dag een halve meter of een metertje erbij geven. Dan kan ze iets van haar energie kwijt zonder grote kans op blessures.

Op stal kunnen peesblessures ook verergeren als ze tegen de stalwand gaan slaan uit frustratie, op een postzegeltje land dat goed is afgezet is die kans ook kleiner. Overleg eens met de stalhouder of het mogelijk is dat je een klein hoekje weiland krijgt of zo. En als dat lukt, leg er speelgoed in zoals van die voerballen, of een voetbal of wat dan ook. Iets om haar bezig te houden en waarin ze wat energie kwijt kan zonder dat de blessure verergert.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:40

in het verleden heb ik bij diverse dressuurstallen gewerkt, we zetten de paarden met blessures waar we alleen mee mochten stappen in een miniweitje, de grote van een stal, met veel gras.
Ik zou geen brok geven en als je toch graag iets wil geven, geef dat een koek (pavo/marstall) of een klein beetje ponybrok (zie www.subli.nl)
ik vind het niet meer dan normaal wat je paard doet, veel paarden worden na een week al knettergek en ik neem aan dat je paard wel aan jou lichaamstaal kan zien dat er ruimte voor is, gezien het feit dat het bij jou vader niet gebeurd.
Het is een lastige situatie, ik wens je er heel veel succes en wijsheid bij en hopelijk is ze snel beter zodat ze lekker de grote wei op kan.

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 23:23

Ik heb haar de afgelopen twee dagen in de stapmolen gezet (had ze geen ervaring mee) en in het begin snapte ze het niet, maar ze had het vrij snel door eigenlijk! Dat valt gelukkig dus nog mee. Voorlopig zet ik haar nu een halfuurtje per dag in de stapmolen, kijken hoe dat gaat.
Bij ons op stal kun je privélandjes huren, maar staat wel een flinke wachtlijst op helaas. Zal morgen eens navraag doen of het mogelijk is gezien de situatie.
Bedankt voor de tips in ieder geval!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:05

Je zou oorproppen kunnen overwegen zodat ze minder prikkels krijgt van geluid.
Verder moet jij sneller worden in je reactie, als je paard aan je voorbij kan om je met een achterbeen te raken, ben jij niet snel genoeg om het hoofd naar je toe te halen zodat ze dat niet kan.
Wandel met touwhalster, leadrope en een stick, en wees niet bang om die stick te gebruiken.
Ik weet niet wat de oorzaak is van de blessure van je paard, maar stapmolen is iets wat ik bij peesblessures nou net niet zou doen.