O benen van paardrijden ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:32

Ben het eens met mick75, ook ik heb begrepen dat het voor jonge kinderen, met nog "flexibele" botten niet goed is om te vaak paard te rijden. Maar ik denk dat als je als volwassene normaal op je paard zit je daar o-benen van krijgt. Ts, heb je in de familie nog mensen die niet paardrijden en toch o-benen hebben? Want dan lijkt het me eerder een genetisch iets ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:26

Xfeno01X schreef:
lovey_ou schreef:
je kan van paardrijden geen O benen krijgen. O benen krijg je als je met je jonge levens jaren niet genoeg zonlicht heb gehad geloof ik, je botten worden namelijk stevig van zonlicht. En het kan ook erverlijk bepaald worden dacht ik.

Ik lig als het maar even kan in de zon dus ik denk dat dat nie echt klopt

Dat vertelde mijn bio docent maar dat komt hier niet echt voor hoor. Dat kan gebeuren als je bijv onderduikt voor een paar jaar en als je dan nog klein bent kan dat gebeuren. ;)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:29

bij ons iemand op de manege heedft ook O benen en die rijd ook al lang geloof ik ;)

MarliesV

Re: O benen van paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:38

Broodje aap verhaal van die O benen.

O benen zijn of erfelijk bepaald of ontstaan door langdurig in een verkeerde stand te lopen/zitten enz als je heel erg jong bent. Dit zijn vergroeiingen die echt niet zomaar ontstaan. Bij kinderen die om welke reden dan ook zelf niet kunnen staan/lopen is deze kans wel aanwezig maar een gewoon gezond kind wat lekker een uurtje per dag rijdt krijgt echt geen O benen van het rijden.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:00

Miepie1980 schreef:
Broodje aap verhaal van die O benen.

O benen zijn of erfelijk bepaald of ontstaan door langdurig in een verkeerde stand te lopen/zitten enz als je heel erg jong bent. Dit zijn vergroeiingen die echt niet zomaar ontstaan. Bij kinderen die om welke reden dan ook zelf niet kunnen staan/lopen is deze kans wel aanwezig maar een gewoon gezond kind wat lekker een uurtje per dag rijdt krijgt echt geen O benen van het rijden.

oh okee,
dankje voor je antwoord.
weer wat geleerd :P

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:50

Coot schreef:
Nou ik rijd al 14 jaar paard en heb me een paar X benen waar je u tegen zegt..
Nee, ik geloof niet dat je van paardrijde O benen krijgt ;)

ik rijd niet zolang paard maar ik heb x benen.. wie weet komen ze nog recht te staan door het paardrijden..

x+o = recht? :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:08

Ik heb een beetje X-benen... Geen O-benen, lijkt me raar dat je dat hiervan kunt krijgen. Je rekt alleen je spieren wat op lijkt mij, waardoor je het gevoel zou kunnen krijgen dat je O-benen hebt :)

charlie430

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:02

hier staan ze nog recht =D

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:10

Nou ik rijd al 18 jaar paard, maar helaas.....nog steeds x-benen..... ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:14

Ik rijdt nu ongeveer 14 jaar... O benen heeel erg!

En mijn zusje rijdt nu 8 jaar en heeft nergens last van :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:15

ik denk dat het aan je houding ligt. Ik heb vanaf mijn derde fanatiek gereden (ben nu 21) en mijn benen zijn niet O-vormig geworden, wel zijn mijn onderbenen een beetje scheef (alsof ze een beetje naast mijn bovenbenen staan) maar misschien had ik die aanleg al wel voor het rijden.

Zou je een tweeling onderzoekje moeten doen: eeneiig dan.
Ene kind fanatiek laten rijden, en de andere niet. Kijken hoeveel de benen dan verschillen.

De extreme "tenen naar binnen, hakken naar beneden en goed aansluiten" zou ik bij kinderen niet teveel doen (natuurlijk wel een beetje, maar zou het niet zo extreem doen als bij pubers of zo) Ik reed vroeger met kapstokjes, nu rij ik netjes (geloof ik).

mana1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:03

voor zover ik weet kan dat alleen gebeuren bij jonge kinderen die veel paardrijden, die hebben meer kans
op O-benen omdat die nog in de groei zijn. Bij volwassenen kan dat volgens mij niet meer gebeuren.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:07

de botten zijn bij kinderen minder verkalkt. het lijkt meer op kraakbeen en is dus makkelijker vormbaar.
niet teveel forceren in de houding (zoals dat bij mij is gebeurd) kan dan misschien schelen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:49

:)) Ik heb er nog nooit van gehoord haha. Maar opzich klinkt het best logisch :+

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:50

Ik rijd nu ongeveer 6 jaar. Maar ik heb helaas wel een beetje O benen. Het is niet heel duidelijk maar toch zijn ze O-vormig. Achja niks meer aan te doen! Ik ben 14 jaar overigens..
Maar toen ik 8 - 10 jaar was reed ik redelijk vaak per week paard. Nu nog bijna elke dag. Dus ik denk wel dat het ervan kan komen. :)

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:05

Kan me nou echt niet voorstellen dat je van af en toe een uurtje rijden (of elke dag...) o-benen krijgt. Of je doet iets heeeel raars op je paard 8-) Ik rij nu 20 jaar, elke dag, en heb echt nergens last van!

Peche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:19

Coot schreef:
Nou ik rijd al 14 jaar paard en heb me een paar X benen waar je u tegen zegt..
Nee, ik geloof niet dat je van paardrijde O benen krijgt ;)

Ik heb ook wel een beetje X benen :+ Volgens mij krijg je idd van paardrijden geen O benen

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:24

Ik rijd nu 10 jaar paard, heb een draai in mijn bekken, x-benen en scheve voeten.. ^^
Maar mijn moeder heeft het ook dus dat komt niet door paardrijden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:40

je krijgt in elk geval een dikkere kont :Y)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:53

Zoals Miepie al schreef veroorzaakt paardrijden geen O-benen. Over het algemeen zijn O- of X-benen genetisch bepaald. Een verkeerde belasting van de bovenbeenspieren kan er toe leiden dat de knieschijven meer naar binnen of naar buiten worden getrokken, waardoor O- of X-knieën ontstaan (niet te verwarren met een O- of X-been).
De enige sport waarbij regelmatig O-benen worden gezien, is voetbal. Bij jonge kinderen wordt aangenomen dat zeer fanatiek voetballen kan leiden tot O-benen, doordat de groeischijven aan de buitenzijde van de benen minder doorbloed worden door de druk. Hierdoor groeit de binnenzijde sneller en kunnen O-benen ontstaan. Ik weet niet of dit inmiddels wetenschappelijk is aangetoond, maar enkele jaren geleden was dit een aanname.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:50

Ik heb een beetje last van O-benen, heb van m'n 6e tot m'n 14e eens per week gereden, en de rest van m'n groeiperiode zo'n 5 dagen per week.

Een dikke kont heb ik nooit gehad, wel relatief dikke bovenbenen...

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:24

Iki heb ook een beetje o benen, als ik wil kan ik mn knieën wel tegen elkaar krijgen maar dan moet ik echt kracht zetten, maar het is wel van het paardrijden gekomen, ik rij nu ongeveer 10 jaar... nouja niks meer aan te doen :+

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:09

Ik denk echt niet dat je er O benen van kunt krijgen ;)
Een meisje die ik ken die mocht pas paardrijden van haar moeder
als ze iets groter was. Ze dacht dat haar dochter anders O benen
kreeg :\