pony gekocht maar het papier klopt niet wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:19

Foss schreef:
het papier is niet het enige, heb de pony gekocht ook voor kinderen maar ze is doods bang voor alles je kan haar niet eens aaien ze staat dag en nacht met een halster om op een klein stukje grond ik kan haar alleen pakken met veel geduld en biks.
Maarja dat neem ik op de koop toe daar kun je aan werken en ze maakt al vordering.
Morgen avond ga ik bellen en hou jullie op de hoogte ben erg benieuwd wat die toen aardige man mij te vertellen heeft.

en hier ben je dus wel in gebreke gebleven met je onderzoeksplicht.. als hij voor de kinderen is, moet dit goed onderzocht worden.
als je een paard krijgt wat niet overeenkomt met het papier.. dat hoort niet zo en dat lijkt me ook dat het daarom teruggedraaid kan worden

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:21

er zijn mensen die veulens fokken, en mischien kent er een deze jonge merrie.
en mischien zit de fokker wel bij de appaloosa forum die het paspoort herkend en weet welke pony er bij hoord/ of uit ziet.
de nas wereld is heel klein.
en er zitten ook paar bij die bij de mini paarden stamboek zit (ook appaloosa's) en fokt.
dus kans is aan wezig.
daar vandaan dat ik dit als hint neer zet, en als je geholpen wilt worden lijkt het me best verstandig om het er bij neer te zetten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:22

Nou dat ie zich niet laat pakken zou ik m ij niet zo druk om maken.
Jonge beestjes die niet vaak in de hand zijn geweest draaien met de juiste aandacht zo bij.

Maar het feit dat jij haar voor de fok hebt gekocht en dus ook gekocht hebt vanwege het papier daar mag de verkoper zich wel druk om maken.

Dat klopt inderdaad niet, jij koopt het voor de fok.
Papier zou er bij zitten, maar dat zit er niet bij.
dat kan voor de fok heel nadelig zijn.

Ik zou bij de verkoper langs gaan.
Niks geen mail of telefoon.

Recht in de ogen zeggen dat je je bedonderd voeld!
En dat je eist dat het binnen 24 uur opgelost is.

En daar moet je heel standvastig in zijn.

(misschien niet helemaal juist voorbeeld)
Maar ik had laatst een duur kieffer hoofdstel gekocht en na 3 dagen was ie kapot.
Ik ben naar de winkel gegaan, ze wouden het niet vergoeden.

Dus ik bleef bij de balie staan en zei:
Daar ga ik niet mee akkoort!

Het meisje achter de balie: ooh...
Ja wat moet ik dan.

Dus ik zei: je regelt maar wat, maar ik ga niet weg voordat het geregeld is.
(al die tijd keek ik haar recht in de ogen aan zonder ook maar een emotie op mijn gezicht)
Meisje: Ooh.. ik zal mijn baas wel even bellen.

Ik: das goed, ik wacht hier.

En uit eindelijk naar veel onderhandeling (ik bleef heel standvastig bij mijn doel)
Kreeg ik het vergoed!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:29

Heb je de verkopende partij al gevraagd hoe het zit?
stel daar je vragen eens? het klinkt wel heel goedgelovig maar misschien is de verkoper zich niet eens bewust dat er
een ander paard dan op papier staat is.je kan het allicht proberen en misschien valt de reactie positief uit?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:36

heb eerst netjes een mail gestuurd kan ik het even van mij afschrijven maar aangezin ik nog niks heb vernomen van het stamboek wacht ik het nog even af met bellen wil meer feiten hebben.
Heb 10 dagen geleden een mail gestuurd en nog niks gehoord aangezien het stamboek niet dagelijks te bereiken is en de feestdagen er tussen zitten kan ik pas morgen bellen voor hopenlijk meer helderheid.
Dat ze niet te pakken is maak ik mij niet druk om dat komt wel, koop ook nooit meer op deze manier een pony ik weet niet of de verkoper hier meer van weet maar ik voel mij momenteel wel belazerd

daantjuhhh

Re: pony gekocht maar het papier klopt niet wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:42

10 dagen?????
Heb je dat pony'tje al zo lang thuis?

Sorry, maar dan laat je je ook wel een beetje bij de benen nemen.
OP het moment dat je ontdekt dat je bedrogen bent moet je gelijk actie ondernemen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:46

heb er eerst over nagedacht wat te doen en we hadden een drachtige merrie die de aandacht vroeg en wilde eerst meer zekerheid hebben van het stamboek maar dat schiet niet op vandaar zonder bewijs heb je niks.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:47

ik denk dat het eigen schuld dikke bult is. je koopt toch geen pony van een afstandje, zeker als ie voor kinderen is. misschien kom ik hard over, maar zo simpel zie ik het

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:49

Hallo, bewijs?

Ze is aan het wisselen, terwijl ze 9 is volgens papier?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:51

ik vraag om advies geen gezeik dat wordt al genoeg gedaan op bokt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:52

frankiej schreef:
ik denk dat het eigen schuld dikke bult is. je koopt toch geen pony van een afstandje, zeker als ie voor kinderen is. misschien kom ik hard over, maar zo simpel zie ik het

Dat mag jij vinden hoor :D Gelukkig bepaald de wet nog altijd in deze gevallen en niet de mening van één persoon :D :D

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:53

ok dat weet ik, ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:54

Ik zeik niet.
Ik geef advies.
Als jij wilt dat het goed komt.
Moet je je wat actiever opstellen.

Jij stelt je passief op.

Als die man jou bewust bedondert ben je met een mail na ik weet niet hoeveel dagen en dan weer een heleboel dagen niks een makkelijke prooi.

Als je wilt dat het goed komt dan is het advies:

Ga op de man af!

P.S. Ik kan mij de reactie's wel voorstellen van mensen dat je een pony (en helemaal een kinderpony) niet van een afstand koopt.
Maar dat is nu niet ter sprake.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:56

TS koopt de pony op basis van een paspoort/papieren. Dan mag ze ervan uitgaan dat de pony die bij dat paspoort hoort, geleverd wordt.

Volgens mij heeft de verkoper wanprestatie geleverd. Hij heeft namelijk niet de pony geleverd, die de koper dacht te krijgen, maar eentje die er van een afstandje op lijkt. Daarbij is het ook nogeens strafbaar om een pony te verkopen zonder chip.

Dus zou de koper verkoper in gebreke moeten stellen en de pony opeisen die bij het paspoort hoort, en als de verkoper dat niet kan/wil, de koop nietig verklaren.

Meestal zit het allemaal niet zo simpel in elkaar als ik stel, maar 't is het proberen van aanvechten waard, zeker als je een rechtsbijstandsverzekering hebt.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:58

ik wil jullie best op de hoogte houden maar persoonlijk heb ik een grote hekel aan al dat gefit op elkaar je mag van mij alles zeggen maar op een normale manier anders sluit ik het ik vraag om tips dat het fout is weet ik zelf ook wel dat laat ik een volgende keer niet meer gebeuren.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 23:02

beantsje, het klopt naar mijn mening wat je zegt ik wacht morgen het telefoon gesprek af en wie weet valt alles mee wil nog niet oordelen dat de verkoper fout is maar ik voel mij wel belazerd maar dat is wat anders.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:03

Het probleem met dit soort topic's, Foss is dat iedereen de klok wel eens heeft horen luiden, maar de klepel weten ze niet te vinden.

Dit zijn echt van die juridische vraagstukken waarbij één dingetje al voor een andere uitspraak (kan) zorgen. Vrijwel niemand die dit precies weet, dus komen ze met "ik vind", "Ik denk". Feit is dat het er niks toe doet wat iemand vindt of denkt. D'r is maar één ding wat hier telt en dat is de wet. Dus als je rechtsbijstand hebt, schakel dat in.

En idd niet te passief zijn. Hup direct morgen aan de telefoon hangen, ga desnoods langs. Bel de juridische phone (gratis advies tegen belkosten). Laat je niet met een kluitje in het riet sturen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:04

@Foss.

Ik snap dat ik misschien in jou ogen wat fel overkwam.

Dat was absoluut niet zo bedoeld.
Dat je misschien niet al te slim hebt gehandeld daar ben je zelf ook wel achter en het zal je zeker geen 2de keer gebeuren.

Maar mijn advies was echt wel als advies bedoeld.
Ik zou er zelf veel meer achter aan zitten.
En als hij daar uit eindelijk ook niks mee doet dan zou ik ook rechtsbijstand inschakelen.
Maar zou het eerst zelf proberen.

als jij wienig onderneemd, zal hij dat vast ook niet doen.
Ik denk net als Beantsje dat je erg sterk staat!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 23:12

ik heb meer aan tips vandaar mijn reactie, ga morgen bellen en wacht het af.
Dat ik wat heb gewacht is ook dat mijn man zei ach laat het toch gaan maar ik vind het niet eerlijk en aan een paard zonder papieren heb ik niks voor de fok.
Het ging ook allemaal zo snel de verkopen zou haar laten chippen dat was de afspraak mar toen hij belde van ik kom haar vanavond brengen was ik op mijn werk en kon het telefoon gesprek niet lang houden ik werd gewoon overdonderd en wilde ook wel graag dat de pony kwam net voor het weekend kon ik er goed van genieten.
Ben zelf niet zo heel mondig door de telefoon had p dat moment op mijn strepen moeten gaan staan en zeggen dat ze gechipt moest zijn dan had het er bij de veearts we uitgekomen denk ik.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:36

Ik ben erg benieuwd wat het telefoontje oplevert, succes ermee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:40

Hoi foss.
Ik snap wel als hij je op je werk beld dat je dan overdonderd bent en akkoort gaat.

Maar als jij morgen bij hem op de stoep staat overdonder je hem.

Maar goed je snapt mijn punt wel, ik kan je nergens toe dwingen, je moet het helemaal zelf weten.
Het is jouw ding en als jij daar anders mee om wil gaan moet je dat zeker doen.

TIP: je zegt dat je niet zo heel mondig bent.
Misschien kan je iemand meenemen die dat wel is.
iemand die verstand heeft van paarden en niet op z'n bekkie gevallen is?

Ik ben ook erg benieuwd hoe het afloopt.
Ik hoop dat je ons op de hoogte houd.

En hoe je het ook gaat doen, ik wens je iig heel veel succes, ik hoop dat het allemaal goed voor je uitpakt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:42

Ik geloof wel dat je de koop ongedaan kan maken ,wat dat betreft zijn er best goede regels om dit soort zaken te regelen.
Wel zou ik als ik jou was al de rechtsbijstand op de hoogte brengen[eigen ervaring] ook al onderneem je nog niets maar meld hen even wat er speelt zij kunnen je dan ook adviseren in je handelen,heel veel succes.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:51

waar je ook recht op heb ik zou het gewoon eerst eens voorleggen bij de verkopende partij jij hebt het paard van de papieren gekocht dat was ook hem heel duidelijk! praten en proberen kan altijd en als er niets te regelen valt tja.... misschien es kijken waar het paardje van jou papieren echt is? dan weet je misschien meer van de oplichtings praktijken mochten die er zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 00:26

Ik vrees dat een telefoontje met het stamboek je niet veel wijzer maakt. Stamboek kan je pony niet zien, en het paspoort er niet langs leggen.
Ik ben ook erg benieuwd naar het paspoort en een foto, wat voor afstamming en welke naam deze appaloosa zou hebben volgens het paspoort.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 07:17

via het stamboek kan ik de fokker benaderen die kan mij misschien meer vetellen, in de papieren staan geen andere eigenaren en de stikker van de fokker is niet leesbaar dus wie weet kan ik contact leggen met de fokker.
Het is best jammer want het is een mooie merrie maarja zonder papier is ze niks waard voor de fok, heb allemaal paarden met papier en dat is ook mijn streven.