Steigerende jonge hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Steigerende jonge hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:08

Nou, volgens mij is dit 'happen' puur hengstengedrag ;), afleren dus, oftewel opvoeden.

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:17

euhm, hij hapt inderdaad mee. Maar ik ben bang dat het ooit echt bijten word. Soms heb ik het geeneens door dat hij het doet, maar dan zie je wel een nat plekje op broek bijvoorbeeld. Tjaa nieuwsgierigheid, daar kan ik me wel in vinden. Aangezien hij in àlles bijt.
Wat ik dacht hè, zou ik hem het commando apporteren misschien leren? Zodat hij het dan juist positief gebruikt? Het is maar een idee hè..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:23

R00M_ schreef:
hahahaha.
ik zie net dat ik stijgeren verkeerd heb geschreven?
toch? }:0

Het is "steigeren" met een korte "ei" ;) .
Wij hebben zelf hengsten thuis en steigeren, al we met ze aan het werk zijn, toleren we dan ook echt niet! Overigens al het "hengstengedrag" waarmee ze proberen de strijd met ons aan te gaan ( steigeren, bijten, kappen met de voorbenen, etc, etc). Dat betekent zo nu en dan "flink hard" aan pakken en dat ziet er niet altijd even leuk uit, maar het werkt wel. Onderling zijn paarden ook niet altijd even lief en van ons krijgen ze soms toch echt wel een flinke schop onder hun kont of gaan ze flink wat meters achter uit.
Resultaat: onze volwassen hengst ( bijna 8, ca 550 kg) gedraagt zich prima, is weet wie er de baas is en is daar heel happy mee.
Onze jonge hengst ( bijna 4, ca. 500 kg) moet nog wel het een en ander leren, is nog een beetje "puberaal", maar accepteert ons als leider.
Dat laatste is het allerbelangrijkst, zeker als je met een domninante hengst te maken hebt.

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:14

Okee, nouja, meneer is nu die 10 maanden, niet erg sterk, maar het is gewoon erg vervelend. Het steigeren is al wel bijna gestopt.
Ik denk dat het ook komt door de castratie. Hij komt nu nog maar een heel klein beetje omhoog. Maar het 'ik pak alles vast' is wel erg lastig. Ik merkte vandaag dat hij al een beetje angstig is, als ik bijvoorbeeld alleen al m'n hand omhoog doe, schrikt hij al. Dus een tik op de neus, wil ik eigenlijk niet doen. Dus vandaag zei ik gewoon heel hard; EEEUH. En volgens mij, hielp het wel. Maar dat merk ik morgen wel. Ik ben benieuwd, tips zijn welkom. :))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:48

Als hij al schrikt van je hand omhoog doen is dat misschien al voldoende, hard eeuh roepen en met je hand wapperen bijvoorbeeld. Als het maar werkt! Ik houd persoonlijk ook absoluut niet van slaan en schoppen maar ik houdt nog veel minder van bijtende en steigerende paarden dus ja dan is het kiezen, ik zou eerst proberen of de 'lieve' manier (brullen/wapperen) werkt en zo niet ja dan heeft hij pech, toch??

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:54

Ik heb hetzelfde probleem bij mn shet maar dan met happen.
ik wil niet dat hij handschuw word, maar dat softe negeer gedoe werkt ook duidelijk niet!
Wat doe ik dan?

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:18

Mijn veulen nam ook vanalles in haar mond maar begon dan aan kleding te trekken ed. Ik corrigeerde door mijn stem te verheffen en es bruuske beweging met mijn handen. Ze schrok toen, maar de volgende dag deed ze 't opnieuw.

Iemand heeft me geleerd om voorzichtjes druk uit te oefenen op haar kroonrand met mijn voet. Iedere keer dat ze iets vast nam, mijn tenen voorzichtjes op de hare, niet dat ze dan pijn had, gewoon zo iets van er tegen duwen. Ze trok dan haar beentje weg en keek wat er gebeurde, maar tegen dan stond mijn voet al weer op zijn plaats. Ik kon zo heel kalm blijven, ze werd niet bang, maar leerde het vlug af.

Ze is nog jong en in haar borstels mag ze wel bijten als ik ze aanbied om aan te ruiken... 't is niet dat ze nu niets meer mag uittesten met haar mond.
(ik ken een hengst van 2 die heel kalm wordt als hij op iets mag sabbelen... alles verbieden zou bij hem zeker leiden tot problemen, maar hij mag het wel alleen maar als de leider zegt dat't mag)

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:53

Jaa , als jij en/of je zusje niet durven te straffen waarom neem je dan een verzorgpony?
Je leert het zo nooit af, je moet ook niet té streng zijn, maar je kan hem wel leren om het minder/niet te doen.
Als je niet straft dan blijft ie maar door gaan.