Probleem met lesklant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Re: Probleem met lesklant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:44

Heb je hem wel eens gevraagd waarom hij bij jou wil lessen?

Als hij niet gemotiveerd is om iets van je aan te nemen, lijkt het mij zonde van zijn geld en zonde van jouw tijd.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:46

Waarom lest hij dan bij jou als hij het toch allemaal beter weet en niet naar jou wil luisteren.
Dumpen die knul, daar ga je toch geen tijd aan verspillen.
Laat hem maar over 2 maanden op concours gaan, valt vanzelf wel op zijn bek.
Jammer voor het paard, dat die zo'n ruiter treft maar stop maar met lessen want het is verspilde moeite.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:55

Jamiechic schreef:
Hij wil binnen 2 maanden op concours het parcours in..

Met een driejarige mag dit (gelukkig) niet eens :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:12

Ik begrijp dat de vraagsteller er zich hier niet echt goed bij voelt, ik begrijp ook de onmacht die je voelt, ik begrijp ook dat je bezorgt bent voor het paard en zelfs mssn voor die ruiter, maar het is zeker onprofesioneel om deze dingen hier idd op het internet te gaan bespreken, ook dit is zeker niet goed te praten.
En als lesgever moet je stevig genoeg in je schoenen staan om er echt op toe te zien dat er echt wordt uitgevoerd hetgeen jij staat te verkondigen, indien dit niet zo is moet je je afvragen of jouw instructie wel goed begrepen wordt, zit er een goede planning in , word er echt naar een doel toe gewerkt waarna je dan verder kan op verder bouwen, wees flexibel genoeg om eventuele problemen met ruiter en/of paard te kunnen beoordelen en er een gepaste reactie op te kunnen bieden maar ga verder met je lesplan indien nodig een beetje aangepast, maar sta op je strepen.
Kan je dat niet dan kan je ook hier geen les geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:25

Wat misschien nog een idee is om met je leerling een duidelijk stappenplan af te spreken, wat wil je bereiken met hem, wat is het nu ervan (laat hem desnoods youtube filmpjes zien van springruiters die het nut demonsteren op wedstrijden) en hoe gaan jullie dat bereiken, laat hem ook meedenken erin en, heel belangrijk, krijg zijn goedkeuring. Zet het desnoods op papier. Op basis hiervan zou je dan je lessen moeten vormgeven. Mocht dit al niet lukken, kun je het niet eens worden dan zou ik hem vriendelijk bedankt en veel succes wensen.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 07:26

En wat zou je dan doen, als meneer echt echt echt weigert te doen wat je zegt. Omdraaien en weglopen?
Ik ben wel consequent, en heb duidelijk gezegd dat als hij mijn manier van lesgeven niet aangenaam vind, dat hij ergens anders les moet gaan zoeken. (natuurlijk heb ik ook met hem overlegd en overwogen of de dingen die hij aankaart mogelijk zijn, maar ik vind deze dingen niet in het belang van het paard, deze discussie kan ik blijven voeren, maar dat gaat hem niet worden.. daar word ik het niet met hem over eens)

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 07:28

troi schreef:
Wat misschien nog een idee is om met je leerling een duidelijk stappenplan af te spreken, wat wil je bereiken met hem, wat is het nu ervan (laat hem desnoods youtube filmpjes zien van springruiters die het nut demonsteren op wedstrijden) en hoe gaan jullie dat bereiken, laat hem ook meedenken erin en, heel belangrijk, krijg zijn goedkeuring. Zet het desnoods op papier. Op basis hiervan zou je dan je lessen moeten vormgeven. Mocht dit al niet lukken, kun je het niet eens worden dan zou ik hem vriendelijk bedankt en veel succes wensen.

Dit is opzig ook wel een goed idee, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid duidelijk gemaakt, dat het niet goed is voor je beessie om zo door te rijden.. Ook al staat er voldoende materiaal online. HIj gaat het vergelijken met andere combinaties en dan zegt hij dat er juist heel erg veel combinaties zijn die pas naar het nageven gaan kijken als de paarden 6/7 jaar zijn, wat natuurlijk nergens op slaat.
Het is absoluut belangrijk om zijn goedkeuring te krijgen, maar ik denk nog steeds dat dat een ellenlange discussie wordt. Hij wil dat ik hem verder help om het paard op twee teugels te krijgen voor in het parcours, maar zodra ik begin over het nageven, kapt hij af.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:32

Tja, dan is het alles of niets, je wilt hem met alle liefde van de wereld helpen maar op jouw manier. Kap de discussie af, wordt desnoods maar wat botter hierin (kans zit er dik in dat je veels te aardig probeert te zijn, waardoor hij de dominante rol over kan nemen, die jij als instructrice zou moeten hebben wil een les effectief zijn, echt mensen en paarden zit niet zoveel verschil in hoor :D ), als in 'hier hebben we het al over gehad en ik ben het niet met je eens, ik ben de instructrice dus we doen het hier op mijn manier, kun je je er niet in vinden vind ik dat jammer maar dan moet je een ander zoeken' , dit kost je alleen maar energie die je beter in anderen kan steken.. Is hij besodemieterd!

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 07:37

Ik ben zelf leerkracht op het VMBO ;) dus in principe weet ik wel wat aanpakken is en ben ik niet te aardig, dat kan ik me niet voorstellen :Y)
Maar het is inderdaad moeilijk om los te laten, je wilt zo'n combinatie toch verder helpen, ondanks zijn koppigheid.
Nouja, ik geef hem nog 1 kans, mits hij niet met me in discussie gaat, als hij uberhaubt nog belt ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:43

Hi hi dan zou dat idd geen probleem moeten zijn, gok dat je daar erg vlug door de wol geverfd raakt... Tja, loslaten is moeilijk dat klopt, desnoods kun je hem nog zeggen dat hij altijd terug mag komen mocht hij toch van mening veranderen... Lijkt haast het enige wat je hem dan kan meegeven..

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 07:46

ja daar ben ik ook bang voor.. helaas.. maar goed, er zijn belangrijkere dingen op het moment waar ik me meer druk om kan maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:55

Groot gelijk! (maar het blijft vervelend..)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:28

Ik verplaats dit topic even van RT P naar JI omdat het niet over een rijtechnisch probleem gaat.

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:08

naar mijn mening geef je iemand les om iemand iets te leren en te helpen bij de ontwikkeling van de combinatie.
de ruiter moet weer geholpen zijn en thuis verder kunnen oefenen.
verder moet het lessen voor beide partijen een fijne aangelegenheid waar jullie beiden lol in hebben. dit is dus van jou kant niet geval en als je echt het idee hebt dat je niet verder komt met deze combinatie dan zou ik er verder geen energie meer in steken, maar iemand les geven die wel serieus rijdt en die wel iets wilt leren.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:15

Heb het verhaal gelezen.
En ik heb respect voor je dat je gewoon nog doorzet met hem.
En heb je het nog met hem besproken?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:03

Jamiechic schreef:
Ik ben zelf leerkracht op het VMBO ;) dus in principe weet ik wel wat aanpakken is en ben ik niet te aardig, dat kan ik me niet voorstellen :Y)
Maar het is inderdaad moeilijk om los te laten, je wilt zo'n combinatie toch verder helpen, ondanks zijn koppigheid.
Nouja, ik geef hem nog 1 kans, mits hij niet met me in discussie gaat, als hij uberhaubt nog belt ;)

Zo wat reacties gelezen van je en mijn eerste gedachte was: verdoe je tijd niet aan iemand die wegloopt etc. Dat slaat nergens op, zonder hem ben je stuk relaxter denk ik.
Of..........misschien verliefd op deze leerling? Want dat zou dat engelengeduld van je verklaren.

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:01

Ik denk niet dat je veel aan hem kunt veranderen. Ik ben het met je eens nageven ís belangrijk. Maar als je hem niet kunt overtuigen, tja. Ik snap dat je hem wel verder wil helpen, en dat kun je best proberen, maar als hij zo koppig blijft zijn kun je hem niet veranderen.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:03

Dat is niet leuk als je les geeft en ze luisteren niet eens, ik zou dan gewoon ophouden met m les te geven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:00

Gewoon voor het blok zetten: Bij de eerste Ja maar...... direkt zeggen dat je dit nooit meer wilt horen en dat er geen discussie mogelijk is.
de volgende keer dat hij toch begint, kan hij direct de bak kan verlaten.
Dit soort mensen blijft jamaren tot in de eeuwigheid, er valt ze niets bij te brengen tenzij ze ophouden met jamaren en discussie voeren en eindelijk een keer gaan luisteren.
Ik zou er zo klaar mee zijn.

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:27

Ik zou hem gewoon uit je les zetten!
Als hij het beter weet :\

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:34

Even een update..
Contact is even uitgebleven. Hij heeft me opgebeld, of hij toch kon blijven lessen, want het ging niet zo goed..
Toen ik hem les ben gaan geven had hij hem in stap en draf al nageeflijk!!
Ik stond hier echt van te kijken en vond het ook heel fijn dat hij toch naar mijn advies geluisterd heeft.
Dit heb ik natuurlijk ook tegen hem gezegd..
Hij is wel al met het paard bezig in het parcours, wat ik minder leuk vindt...!
Maar in mijn les accepteerd hij nu wel de dingen die ik zeg, aangezien hij gemerkt heeft dat hij wel kan sturen nu het diertje naageeft.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:23

Gelukkig lijkt het nu goed te gaan. :)

Algemeen zou ik het volgende willen zeggen.
Als je het gevoel hebt dat een lesklant je aanwijzingen niet accepteert kun je (misschien wel na een heleboel discussie) misschien beter duidelijk zijn.
Duidelijkheid is heel belangrijk bij paardrijden. Naar een paard toe, en DUS ook naar een ruiter toe. :)
Een instructeur moet die duidelijkheid ook uitstralen.
Consequent gedrag ook consequent volhouden. Dat dwingt respect af, en mogelijk hou je juist daarom wel een ruiter.
Heel duidelijk zijn in waar je voor staat is nooit zwak, het maakt je juist heel sterk. Verlies je daardoor een lesklant, jammer dan. Er komen vast mensen voor terug die je kiezen juist vanwege je duidelijkheid, de keuzes die je maakt, de vakvrouw die je bent. :)