Proef uit je hoofd rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:59

kinuh schreef:
@ MarchaL: ik heb ook wel mn vriendin gevraagd of ze erbij wilde staan met boekje en goed bijlezen, als ik dan iets zou vergeten hoefde ik alleen maar JA te roepen en zou zij verder gaan lezen :)

Dat mag dus niet, uitsluiting is het gevolg :)

Gefeliciteerd met je goede resultaat!
Laatst bijgewerkt door Humbug op 13-04-09 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 11:00

Haha, dat wist ik niet :+ Nouja, gaf me voor de eerste keer wel een veilig gevoel :D

Tivara

Re: Proef uit je hoofd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:01

Ik heb het een keertje gedaan, en reed meteen verkeerd _O- Beetje dom dus, want ik wist dat het fout ging, maar wist eventjes niet meer wat wel moest. Daarna even hulp van de jury gehad en m'n proef uit mijn hoofd verder gereden. (En nog 1e geworden met 199 punten ook :oo )

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:57

TS, gefeliciteerd met je 2e plek :j
Maar ben je dan niet heel geconcentreerd heb op een of andere manier geen flauw idee meer hoe je dat woord schrijft :+ op wat het volgende onderdeel is zodat je het niet vergeet, ipv je paard zelf lekker rijden?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:59

Dat heb ik dus wel nu het moeilijker wordt en ik de proef voor de 1e keer op wedstrijd rij. Dus vanaf nu 1e keer met voorlezer. Als ik de proef eenmaal echt door en door ken heb ik daar helemaal geen moeite mee, gaat als vanzelf.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:59

@wake_up: Dat was waar ik ook bang voor was, maar is helemaal niet zo! Vond het ook veel fijner, doordat ik wist wat er kwam kon ik hem bijvoorbeeld al wat meer inbuigen van te voren (voor mn SB) en wat actiever maken als de middendraf eraan kwam enzo :)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:12

Ik leer m'n proef altijd voor de zekerheid uit m'n hoofd, voor als ik de voorlezer niet versta. Dan weet ik meestal gewoon van te voren wat voor figuur er komt maar wordt het toch nog een keer bevestigt door de voorlezer. Hierdoor kan je dan vast wat extra stelling en buiging geven.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:02

MarchaL schreef:
wake_up schreef:
Hmm. Ik heb er wel meerdere keren over na gedacht, maar het lijkt me echt eng, straks vergeet je een onderdeel.

Zo denk ik er ook over! Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat uit mijn hoofd rijden beter voor mij zou zijn. Ik ben dan waarschijnlijk meer geconcentreerd op het rijden zelf. Ik ben echter ook bang dat ik door zenuwen een soort van black-out krijg... Misschien toch maar eens gewoon proberen... :o

Hier nog één! :D Durf het ook niet uit mijn hoofd te rijden, maar denk wel dat het beter zou zijn! Ik heb over 2 weken een onderling proefje, maar eens proberen dan :P

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:06

Ik heb mijn proefje nu ook uit mijn hoofd geleerd. Ik heb zondag een onderlinge wedstrijd.
Ik had altijd het probleem dat ik zo geconcentreerd bezig was dat ik de voorlezer niet meer verstond. Of dat ze te langzaam lezen, of te zachtjes.. Zo ben ik al 2 keer de fout in gegaan. Hoop dus dat het helpt dat ik hem nu ken. Heb ik altijd nog back-up ;)

Dat van je vriendin erbij is wel een erg slim idee, maar ik wist ook niet dat dat niet mocht :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:13

Ik durf ook nog steeds de stap niet te nemen. Eigenlijk heel erg dom, want buiten de gewone wedstrijdstress heb ik ook altijd nog de stress of ik wel een voorlezer kan vinden.
Daar zou ik gelijk van af zijn als ik de proeven uit het hoofd rijd en volgens de meesten ben je dan ook nog eens meer geconcentreerd dus eigenlijk dubbel voordeel.
Ik moet het toch maar eens proberen.

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:21

Ik heb de dvd van de knhs waar alle proeven op staan.
Dit helpt als je uit je hoofd wil gaan rijden.
Je kunt mooi de volgorde van de onderdelen oefenen zonder dat je dit met je paard moet doen en je krijgt ook nog bruikbare tips...

Heb zelf nooit een voorschreeuwer gehad en dus ook geen stress om er een te vinden.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:44

Ik leer en rijd ook altijd mijn proeven uit het hoofd :j
Rijdt echt stukken fijner, je kan veel verder vooruit denken en hoeft echt alleen maar op jezelf en je paard te letten.

Ik ben er inmiddels al zo aan gewend dat ik juist de fout in ga wanneer ik word voorgelezen :+ Ik ben me dan zo op mezelf en het rijden aan het concentreren, dat dat wat de voorlezer zegt echt compleet aan me voorbij gaat :+
Ook heb ik nogal moeite met het onthouden van links en recht (jaja :o? ), en daar ga ik dus ook vaak de fout mee in als ik word voorgelezen.
Met uit het hoofd leren, dan leer ik gewoon de lijnen en de volgorde, werkt voor mij echt perfect! :j
Ook is het veel handiger moet trainen, je pakt veel sneller even wat oefeningen mee zoals ze ook in de proef gevraagd worden, en kan het dan ook in segmenten onderverdelen. Je hoeft niet gelijk de hele proef te oefenen. En dat heeft weer het voordeel dat je paard niet ook de lijnen weet :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:48

Ik rij ook uit mijn hoofd, behalve afgelopen zaterdag want toen kwam ik er erg laat achter dat we dus overgegaan waren naar de proeven van april...lekker slim weer!

Ik ga vaak alleen op wedstrijd, en vind het dan prettig om niemand daar te hoeven vragen de proef voor te lezen. En net wat Bettine zegt, in je training gewoon delen uit je proef gaan rijden, werkt echt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:46

In de training kan ik de proef zo uit het hoofd rijden, ik ben alleen bang dat ik het op wedstrijd niet meer weet door de stress.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:56

De eerste keer ga je misschien de fout in, ik twijfelde of ik nu wel of niet ergens af moest wenden, werd daar genadeloos voor afgestraft met een vette 3....beetje overdreven maar ach lekker belangrijk!

Je hoeft maar vier proeven te kennen in de klasse waar je in rijdt, dus dat valt best mee. Gewoon proberen!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:23

UnitedO schreef:

Oh, waarom dan?

En hoe kan je het beste de proef uit je hoofd leren? (of moet ik dat gewoon nu even zelf opzoeken :o )

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:27

Ik heb ooit een proef uit mijn hoofd gereden, was bij CCIP** Macon Laize in Frankrijk, mijn eerste internationale concour. Ik was zo zenuwachtig dat ik 3 fouten heb gereden..er waren 3 jury's dus ik kelderde behoorlijk in mijn punten, Ik zakte van de 2e naar de 9e plaats (viel opzich nog mee)! Nu 6 jaar later kan ik er hartelijk om lachen, maar ach, wat heb ik toen een verschrikkelijke rotdag gehad!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:55

Fitzroy schreef:
In de training kan ik de proef zo uit het hoofd rijden, ik ben alleen bang dat ik het op wedstrijd niet meer weet door de stress.

Ik was ook heel erg bang om een black out te hebben door de spanning en de zenuwen. Eenmaal in de ring en na het belsignaal gaat het als vanzelf. Doordat er niemand voorleest is het heerlijk rustig.
Verder net als wat bettine zegt. Je bent beter voorbereid. Je rijdt eerder zoals je thuis ook zou doen. Koppie is er veel beter bij. Plus dat ook het paard er beter met het bolletje bij is :)
Je kan er allicht een keer een proef aan wagen :j

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:57

Taartjeh schreef:
UnitedO schreef:

Oh, waarom dan?

En hoe kan je het beste de proef uit je hoofd leren? (of moet ik dat gewoon nu even zelf opzoeken :o )

Eenmaal uit het hoofd gekozen houdt in dat er die proef ook niet meer voorgelezen mag worden :)

Hoe je het beste uit het hoofd kan leren verschilt per persoon.

Zelf leer ik hem gewoon in eerste instantie als een rijtje uit mijn hoofd. Daarna stap ik tijdens het losrijden de lijnen en dreun de proef in mijn hoofd op. Daarna rijd ik enkele malen de proef volledig zoals hij is en laat iemand mee kijken of het klopt :)

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:09

Hmm... op zich zit er vaak nog best wel logica in de opbouw van een proef hoor! :D
Als je die gewoon goed door hebt, per gang, en je alleen soms even links of rechts goed onthoudt komt het vast goed!

Bettine, ben het helemaal met jou eens. Je kunt verder vooruit denken en hoeft alleen bezig met je paard te zijn!

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:06

ik wil het eigelijk ook wel eens proberen, doe ze uit mn hoofd al in de trainingen maar ben zo bang dat ik wat vergeet op wedstrijd bijvoorbeel waar je moet gaan doorzitten of gewoon een onderdeel.

aankomende zaterdag heb ik weer L1 wedstrijd en mn moeder gaat niet mee er gaat wel iemand anders mee die kan voorlezen maarja. ik ken ze altijd wel uit mn hoofd maar voor de zekerheid laat ik altijd iemand voor lezen.
in een andere bak is het ook weer zo anders

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:24

ik heb nog steeds een voorlezer erbij hoor! mijn moeder als
ze meegaat en mn vader als mn moeder niet meegaat.
vadertje is zo trouw... die gaat altijd mee.
ik wil ze wel uit mn hoofd leren, en ik denk ook dat dat wel helpt,
maar zelfs met voorlezer ga ik altijd de verkeerde kanten op...

maandag moest ik met allebei starten. met de ene was ik in beide proeven 2x verkeerd gereden,
met de ander was ik in de 1e proef 2x verkeerd gereden.
die daarna ging geweldig.
ik ben echt een sukkel dan. ik ben zo druk met mijn paard bezig dat ik soms vergeet wat ze zeggen.
maar maandag kwam het daar gelukkig niet daardoor,
maar de paardjes schrokken van een paard dat in de vrachtwagen
geramd werd met luid geschreeuw en geslaan, een voetbalwedstrijd
die net in de proef begon en allemaal van zulk soort dingetjes.
maar ze waren sowiezo erg wild, hoor...
ik was wel 2x 1e met de pony, 4e met het paardje door een rare jurering
(het ging echt geweldig, iedereen die aan de kant stond te kijken hield zn adem in...)
en ergens in de middenmoot met de 1e proef van het paardje.
( daar was ik zelf die hele proef aan het verkloten, dus eigen schuld, dikke bult...)

ik denk dat het beter zou zijn als ik ze uit mn hoofd zou rijden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:57

ik kende ook een proef uit m'n hoofd die ik thuis een keer oefende...en ik kan me echt ook voorstellen dat dat veel fijner is..
ik ga dan echt voormezelf rijden en kan ik veel netter rijden..
als ik voorgelezen word, voel ik me verplicht om het te doen en gaat het lang niet zo netjes..ook let ik erg veel op de voorlezer..
heb dat nooit geprobeert op concour maar dat ga ik nog wel doen..

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:52

Ik heb een paar proeven gereden zonder voorlezer, maar ik vind het veel fijner als iemand het voorleest. Zo kan ik me soms wat meer richten op mijn pony, dan op hetgene wat daarna komt.
Thuis oefen ik altijd wel zonder dat iemand voorleest.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:47

Het valt mij op dat als je om je heen kijkt op wedstrijden, bijna niemand proeven uit zijn hoofd rijdt. En dan maak je het ook mee dat sommige voorlezers één onderdeel 2-3 herhalen. Ik rij al jaren de proeven uit het hoofd. Bij een goed voorbereiding hoort toch ook het kennen van je proef? Persoonlijk ben ik veel geconcentreerder door een proef uit het hoofd te rijden. Ik kan me echter wel voorstellen dat mensen die bijv. heel zenuwachtig zijn, het een prettige gedachte vinden als ze zich niet druk hoeven te maken over het onthouden van hun proefjes. Maar zelf ga ik bijna altijd alleen op pad en wil dan ook niet afhankelijk zijn van anderen.