Wat doen met een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:50

Wilkje schreef:
Ik heb ook een fries hengstveulen van 22 maart. Ik gebruik wel dagelijks het halstertje om het naar de wei te brengen. Dit ging in het begin helemaal niet, maar gaat steeds beter. Terug van de wei naar de stal loopt hij los mee, want in het land krijg ik hem nog net niet te pakken.

Ik heb echter een ander vraagje. Wanneer vind je dat een veulen bijt? Als ik mijn veulen lekker kriebel, kriebelt hij gelijk terug met z'n mondje (tandjes). Ik vind dit niet zo erg. Maar...... moet ik dit nu afstraffen of niet?

Ik zou je paard(veulen) wel leren dat terugkriebelen met de tandjes niet mag. Het doet nu nog niet zo veel pijn, maar als ze 3 zijn en iets meer kracht hebben wel!

Nanne

Re: Wat doen met een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:58

Ik zorg altijd dat mijn veulens als ze afgespeend worden, ong. 5 maanden oud, aan het halster kunnen mee lopen, water op de voetjes kennen, voetjes kunnen geven en vast staan en borstelen gewend zijn.

Ze mogen mij wel kriebelen, bijten is uiteraard uit den boze word ook meteen afgestraft door een tikje op de neus oid.

Maar mijn volwassen dieren kriebelen mij ook als ik hun kriebel, maar ze gebruiken nooit en te nimmer hun tanden. Ook mijn 3 jarige groene hengst niet.

Kwestie van opvoeden. ;)

Ik zelf ben er geen voorstander van om ze groener dan groen te houden tot je er mee aan de slag wilt gaan. Dat gaan alleen maar strijd opleveren.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:06

mijn verzorgpaard heeft 10 februari een hengstveulen gekregen
dit is al een behoorlijk brutaaltje, je moet echt opletten, hij loopt zo de stal uit enzo
en heeft ook al een paar keer geprobeerd te steigeren, dit is uiteraard gelijk gecorrigeerd

hij kan al wel halster om en af, vind ie niet leuk maar we doen het toch
borstelen met zachte borstel gaat ook heel aardig en voetjes geven ook
persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat een veulen toch ook wat opvoeding krijgt,
heb je later alleen maar gemak van :o

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:11

Mijn veulen leer ik halster om. Mee lopen aan halstertouw. Trailer in en uit met moeder. Even een borsteltje erover heen. Verder voetje optillen. Ookal worden ze verkocht als ze 4 tot 6 maanden zijn. Dan zijn ze bij mij al door de hoefsmid gekapt en dat laat ik alleen doen als ze voetje op laten tillen.
Ik ben daar echt geen uren per dag mee bezig. Een paar keer in de week 10 minuutjes ofzo.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:12

Ik heb sinds ong 2 maandjes een hengstenveulen die nu 10 maanden is, hij was al gewend aan het halster verder nog niets, ik heb hem al geleerd mee te lopen, vast te staan, poetsen, hoeven uitkrabben, dekje op. dat gaat nu allemaal goed, ben nu begonnen aan water te wennen, dat vind hij nog wel eng als dit goed gaat begin ik met de trailer.
Ik ben wel voorstander om nuttige dingen vroeg te leeren

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:34

anoushka schreef:
Ik heb sinds ong 2 maandjes een hengstenveulen die nu 10 maanden is, hij was al gewend aan het halster verder nog niets, ik heb hem al geleerd mee te lopen, vast te staan, poetsen, hoeven uitkrabben, dekje op. dat gaat nu allemaal goed, ben nu begonnen aan water te wennen, dat vind hij nog wel eng als dit goed gaat begin ik met de trailer.

En wanneer mag ie lekker groot worden en opgroeien met zijn vriendjes dan? gewoon lekker in de kudde en paard zijn..sorry hoor maar een veulen een dekje opleggen..waarom in godsnaam? Mijn paard hoeft straks niet bij alles 'braaf' te zijn..ik vind het juist heerlijk dat mijn paard straks nog lekker 5 maanden paard kan zijn met haar veulen..en dan is ze straks 3,5 en dan beginnen wij pas met dekjes en benen afspuiten! En ja dan zal ze sterker zijn dan een veulen, nou en! Daar ben ik echt niet bang voor..een kind van 5 maand leer je ook niet al met mes en vork te eten (jong geleerd is oud gedaan :Z )

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:45

hoe doen jullie dat dan als je naar de keuring gaat met je veulen, die moet dn echt wel gewoon mee lopen enzo aan het halster en trailer in en uit! Ik heb met alle twee mijn veulens geoefend, vast staan, voetje geven dekentje om en af. afspuiten. Nu is mijn drie jarige lekker braaf en nergens bang voor, heerlijk!

Ook is het wel handig als ze vast kunnen staan en water kennen, mijn veulen van vorig jaar heeft een hele vies wond opgelopen door een trap van zijn vriendje, moest elke dag 4 keer schoon gemaakt worden en zalf er op. Was wel fijn dat hij mensen niet eng vond en water gewoon

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:18

Jeanine, je kunt ze jong houden en lekker veulen laten zijn terwijl je ze bepaalde dingen leert.

Daar heb je later alleen maar profijt van. :j

Dit is je eerste veulen en dan is alles nieuw enzovoorts. Maar ik heb gezien hoe ze als 3 jarige zijn als ze niet in handen zijn geweest..

Ik ben over de kop gegaan met paard en al omdat de hoefsmid zijn been aanraakte.. Dat soort dingen zijn levensgevaarlijk. Als je je veulen dat soort kleine dingetjes nu al vast wat kunt leren is dat toch mooi meegenomen?

En wij eten niet met bestek met vijf maanden nee.. Maar wij staan ook niet binnen een uur na de geboorte op eigen benen. ;)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:57

Gisteren geprobeerd halstertje aan te doen, terwijl merrie in de box werd vastgehouden, halster was te groot uiteindelijk... (dacht dat shetland wel ging passen :p !), maar hij liet het eigenlijk al wel goed doen, en dat viel allemaal behoorlijk mee.
Ook voetje opheffen al een keertje geprobeerd in de wei, en hij liep ook niet weg ofzo :).
Wat ook leuk is, is dat wanneer je hem gewoon toespreekt hij wat schuwer blijft, maar als je zo heel lief en enthousiast begint te praten komt hij meteen naar je toe :).

Bedankt voor de tips iedereen! Heb nu al meer een idee waar en hoe ik nog allemaal aan kan werken :).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:02

De meningen hierover zijn verdeelt.
Ik persoonlijk vind dat het komen knabbelen nooit kan, als zo'n veulentje dat doet lijkt dat lief, maar dit kan echt gevaarlijk worden als ze een echt gebit krijgen en dus ook zelf sterker worden. Hou het dus simpel, wees gewoon supper consequent, niet knabbelen is dus ook niet bijten, een paard mag jou nooit ongevraagt zomaar ineens aanraken, hij mag nooit je privézone binnendringen.
Deze dingen doen niks af aan een eventuele band opbouwen met je paard, en ze houden het zeker veiliger.

Wilkje schreef:
Ik heb ook een fries hengstveulen van 22 maart. Ik gebruik wel dagelijks het halstertje om het naar de wei te brengen. Dit ging in het begin helemaal niet, maar gaat steeds beter. Terug van de wei naar de stal loopt hij los mee, want in het land krijg ik hem nog net niet te pakken.

Ik heb echter een ander vraagje. Wanneer vind je dat een veulen bijt? Als ik mijn veulen lekker kriebel, kriebelt hij gelijk terug met z'n mondje (tandjes). Ik vind dit niet zo erg. Maar...... moet ik dit nu afstraffen of niet?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:12

Met de tandjes moet je eigenlijk niet toestaan, dat kan later flink pijnlijk worden.

Kijk eens wat hij doet als jij zachter gaat kriebelen. Als hij jouw gezag accepteert, past hij zich daaraan aan en gaat hij zelf ook zachter kriebelen, met zijn bovenlipje en zonder tandjes (althans, dat heeft bij veel van mijn verzorgpaardjes gewerkt).

Als hij per sé zelf wil bepalen hoe hard hij mag kriebelen zou ik het niet meer toestaan.

Wat Aeolusnr1 zegt over zomaar ineens ongevraagd aanraken, daar ben ik het zeker mee eens. Wat ik doe als ik een paard lekker wil laten kriebelen is zelf mijn arm/been aanbieden (dus onder de neus houden) en vervolgens beginnen te kriebelen. Dit omdat ik het zelf gewoon leuk vind om met een paard te staan kriebelen.

Vind je er niks aan, dan kun je het eigenlijk net zo goed afleren, want dan is het geen gewenst gedrag. Het mag dan misschien geen "ongewenst gedrag" genoemd worden, maar maakt-niet-uit-gedrag (en vooral onze omgang daarmee) daar raakt een paard vaak alleen maar van in de war. Consequent zijn is zeker belangrijk.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:33

Jeanine84 schreef:
anoushka schreef:

En wanneer mag ie lekker groot worden en opgroeien met zijn vriendjes dan? gewoon lekker in de kudde en paard zijn..sorry hoor maar een veulen een dekje opleggen..waarom in godsnaam? Mijn paard hoeft straks niet bij alles 'braaf' te zijn..ik vind het juist heerlijk dat mijn paard straks nog lekker 5 maanden paard kan zijn met haar veulen..en dan is ze straks 3,5 en dan beginnen wij pas met dekjes en benen afspuiten! En ja dan zal ze sterker zijn dan een veulen, nou en! Daar ben ik echt niet bang voor..een kind van 5 maand leer je ook niet al met mes en vork te eten (jong geleerd is oud gedaan :Z )

Lekker met zijn vriendjes opgroeien doet hij, hij staat de hele dag buiten in de wei,en het is niet lang dat ik met hem bezig ben en ook niet dagelijks, alleen een paar minutjes, en een dekje weegt niets en hij vind het green probleem, ik heb ook ervaring met veulens die niet in handen waren geweest en waren vreselijk darnaa, er zijn naturlijk uitzonderingen maar je kan niet weten waneer je een van die uitzonderingen hebt en het gaat nu op deze manier zonder traumas, alles met geduld