Sporen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:38

In B niet mee om kunnen gaan is best wel raar dat je dat zegt
ik rij op een hele nette stal en daar word erg keurig gekeken en echt iedereen kan daar met sporen rijden

orienta

Re: Sporen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:40

ik zeg toch ook niet iedereen maar het merendeel.
Bij goed gebruik is er ook geen probleem maar als je ziet hoe er vaak met sporen word omgegaan in de B gaan je haren overeind staan!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:21

ik ben zelf altijd bang dat ik mijn sporen verkeert ga gebruiken,
ik train dus ook zonder, en op wedstrijd rijd ik met
dan is ze namelijk wat onder de indruk van alles om haar heen en vind ik het wel fijn dat als ze niet meteen op mijn kuit reageert dat ik haar met het spoortje toch lekker voorwaarts hou

en trainen is gewoon altijd zonder, lekker scherp op het been maken zonder sporen :)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:20

orienta schreef:
ik zeg toch ook niet iedereen maar het merendeel.
Bij goed gebruik is er ook geen probleem maar als je ziet hoe er vaak met sporen word omgegaan in de B gaan je haren overeind staan!

En jij denkt dat dat alleen in de B gebeurt? :? Dan zou ik maar eens wat verder om je heen kijken... Ik heb in een hogere klasse wel eens een paard gezien, waar het bloed bij zijn lijf langsliep ivm het prikken van de sporen.
Waarom zou iemand die in de B rijdt, slechter met sporen kunnen rijden dan iemand die in de M1 bijvoorbeeld voor het eerst met sporen rijdt? Je moet er toch een keer mee beginnen, aangezien het in de M verplicht is (wat ik overigens ook raar vind, maar goed dat is een andere discussie) Ik rijd in de B en ik rijd ook met sporen. Het maakt totaal niet uit in welke klasse je zit, als je je sporen maar goed weet te gebruiken. Jij doet net of mensen die in de B zitten beginners zijn, maar het kunnen best mensen zijn die al jaren ervaring hebben, maar nu pas voor het eerst starten. Dit is gewoon een hele grote groep over één kam scheren en dat is imo niet terecht!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:03

Het gebeurt ongetwijfeld in alle klasses maar die mensen beginnen wel in die klasse dus mag het van mij in die klasse al hard aangepakt worden!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:16

Ik ben van mening dat je zo laat mogelijk met je sporen moet beginnen.
Vaak zie je, ook hier op bokt, meiden op zeer jonge dieren ( 3,4 jaar) met sporen rijden. Uiteraard komt dit ook voor op wedstrijden. Ik vind inderdaad dat een spoortje in het B of het L in veel gevallen overdreven is. Dat er te snel naar een spoor gegrepen wordt. Als je paard thuis altijd lekker voorwaarts is en op wedstrijd je laat zitten, kan dit ook een uiting van spanning van het paard zijn. Jij als ruiter zal die spanning moeten kunnen laten afvloeien, zonder daarbij naar een spoor te grijpen wat dus geen oplossing van het probleem is.

Daarbij, op het moment dat je in het B en het L met sporen rijdt, heb je, hoe je het ook wendt of keert een probleem in het M. Overigens, het KNHS gaat zijn wedstrijd regelementen aanpassen (staat in de welzijnsnota), vanaf 1 januari 2010 is het niet meer verplicht om sporen in het M te dragen en mag je zelf kiezen wanneer je ze gaat gebruiken, dat zal net als het stang-trens ook vanaf een bepaald niveau wel (weer) verplicht gaan worden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:20

soofenflo schreef:
Vaak zie je, ook hier op bokt, meiden op zeer jonge dieren ( 3,4 jaar) met sporen rijden. Uiteraard komt dit ook voor op wedstrijden. Ik vind inderdaad dat een spoortje in het B of het L in veel gevallen overdreven is. Dat er te snel naar een spoor gegrepen wordt. Als je paard thuis altijd lekker voorwaarts is en op wedstrijd je laat zitten, kan dit ook een uiting van spanning van het paard zijn. Jij als ruiter zal die spanning moeten kunnen laten afvloeien, zonder daarbij naar een spoor te grijpen wat dus geen oplossing van het probleem is.

Daarbij, op het moment dat je in het B en het L met sporen rijdt, heb je, hoe je het ook wendt of keert een probleem in het M. Overigens, het KNHS gaat zijn wedstrijd regelementen aanpassen (staat in de welzijnsnota), vanaf 1 januari 2010 is het niet meer verplicht om sporen in het M te dragen en mag je zelf kiezen wanneer je ze gaat gebruiken, dat zal net als het stang-trens ook vanaf een bepaald niveau wel (weer) verplicht gaan worden.

Ow dat wist ik niet dat het vanaf januari 2010 niet meer verplicht is in de M,dat is wel een goed iets! zitten toch alleen maar voor de sier anders bij mij

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:25

Het gaat er helemaal niet om wat voor sporen je draagt, als je ze maar goed gebruikt. Wieltjessporen zijn veel vriendelijker dan menig andere spoor welke in de buik worden gepord of gedrukt omdat er bijvoorbeeld geen reactie op komt. Met wieltjessporen (de gewone botte) kun je rollen en hoef je niet in de huid te drukken. Zolang je gewoon reactie krijgt voor de spoor en hierna je benen stil kan houden is er niets mis met sporen en al helemaal niet met wieltjessporen..vooroordeel!
Zelf vind ik ook dat je bij jonge dieren niet met spoor moet rijden maar ook niet met zweep. De zweep zal moeten worden ingeleverd en zie ik ook vaak niet gebruikt worden, dan zie ik liever reactie op een klein spoortje dan gedreig met een zweep. Men moet ook gewoon kunnen rijden zonder sporen en zweep dat zoiezo.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:38

Een zweep gebruik je op een jong dier ook niet om hem voorwaarts te houden. Ik vind in de africhting van een jong dier het gebruik van een zweep/zwepen onontbeerlijk. Je kunt het dier met behulp van een zweep leren om zijn schouders te gebruiken en te draaien, zonder hem daarbij te slaan of iets dergelijks. Het is puur om wat druk te geven.
Ik heb in het begin van de africhting van Ziggy ( nu 5 jaar), regelmatig met 2 zwepen gereden, een dressuurzweep en een springzweep, puur voor het schouderwerk.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:57

soofenflo schreef:
Een zweep gebruik je op een jong dier ook niet om hem voorwaarts te houden. Ik vind in de africhting van een jong dier het gebruik van een zweep/zwepen onontbeerlijk. Je kunt het dier met behulp van een zweep leren om zijn schouders te gebruiken en te draaien, zonder hem daarbij te slaan of iets dergelijks. Het is puur om wat druk te geven.
Ik heb in het begin van de africhting van Ziggy ( nu 5 jaar), regelmatig met 2 zwepen gereden, een dressuurzweep en een springzweep, puur voor het schouderwerk.

Als je een jong dier tussen je benen leert rijden, op eigen benen en niet op de hoefslag hangend kun je hem ook leren te draaien en zelf te bewegen. De zweep wordt helaas wel vaak gebruikt om het dier vooruit te rijden wat niet de bedoeling is.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:24

soofenflo schreef:
Daarbij, op het moment dat je in het B en het L met sporen rijdt, heb je, hoe je het ook wendt of keert een probleem in het M.

Waarom denk je dat?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:26

orienta schreef:
Het gebeurt ongetwijfeld in alle klasses maar die mensen beginnen wel in die klasse dus mag het van mij in die klasse al hard aangepakt worden!

Dat ben ik met je eens! Maar ik ben het niet met je eens, dat het merendeel in de B niet weet hoe ze met sporen moeten rijden. B betekent niet dat er alleen beginners rijden. Ik vind het altijd zo raar dat dat gedacht wordt. Ook de mensen die nu in de Z rijden, zijn ooit in de B begonnen en hadden daarvoor vast ook al aardig wat rijervaring.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:40

Mexx schreef:
soofenflo schreef:
Daarbij, op het moment dat je in het B en het L met sporen rijdt, heb je, hoe je het ook wendt of keert een probleem in het M.

Waarom denk je dat?

Omdat als je op een lager niveau al een spoor gebruikt, is het dier al aan die prikkel gewend. Als je dan naar het M gaat, waarin je alleen mag doorzitten ( wordt een paard zowiezo trager van) je vaak een scherpere spoor nodig hebt. Op het moment dat je nooit met sporen hebt gereden, is een kleine spoor dan pas je eerste stap.

joserosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:42

Ik ben het absoluut eens dat het sporen gebruik nogal eens te wensen overlaat, ik heb mijn merrie eerst gereden met "gewone" korte spoortjes, later ben ik overgestapt op advies overigens, op stompe wieltjes, waar mijn paard veel beter op reageerde en ik dus veel verfijndere hulpen kon geven en soms zelfs helemaal geen spoor hoefde te gebruiken.

Ik ben eenmaal bij de jury geroepen dat ik met deze spoeren niet zou mogen rijden ( wat volgens het regelement wel mag), maar tegen een andere deelneemster die met kleine scherpe ( vallen minder op) sporen reed werd niets gezegt!! (l1)

Ik ben helemaal eens met de opmerking dat de jury daar beter op zou moeten letten, en eventueel bij "hulpen" puntenaftrek zou moeten doen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:07

vraag me af of een jurylid daar weleens puntenaftrek voor geeft dus jury's?

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:18

Ik vind het een beetje makkelijk om te zeggen dat mensen in de B en de L niet met sporen mogen rijden, omdat de oefeningen uit die proeven toch wel makkelijk zonder spoor uitgevoerd kunnen worden.

Misschien hebben jullie zulke gevoelige paarden die voor een aaitje al wegschieten, maar die van mij is zo flegmatisch als de pest. Daarnaast is hij erg slecht aan mijn been. En hoe wordt dat beter? Door hem te leren reageren idd. En als ik kuit geef en hij reageert niet, kom ik in met mijn spoor. Waarom geen zweep? Omdat hij alleen maar met zijn staart zwaait als ik hem een tik geef. (Volgens mijn instructeur heb ik een sm paard (A))

Ik rij trouwens met ronde knopjes van 2 cm. Echt enorme joekels joh :P Maar ze helpen wel. En natuurlijk zou hij beter reageren op een vierkant spoortje, maar die bewaar ik wel voor later. Als er moeilijke oefeningen gereden moeten worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:27

Nu ik zelf M heb gereden met goeie resultaten, weet ik dat ik toch wel heel anders rijd, dan toen ik nog bijna geen wedstrijdervaring (en dus in de B reed) had. Ik heb geen problemen met een spoortje, mits netjes gebruikt en enkel voor de verfijning van je beenhulp. Veel ruiters hebben hun paard in de B/L1 onvoldoende aan de (been)hulpen vanwege het feit dat ze zelf niet consequent genoeg zijn in de training thuis. Resultaat: het paard wordt elke stap vooruit geprikt en reageert eigenlijk maar nauwelijks. Als je een tijdje met een zweepje of spoor gereden hebt en je hebt het goed gedaan, dan kun je na een paar weken weer zonder. Kun je dat niet, dan doe je volgens mij iets fout. Het is dus ook onzin om te stellen dat je in het M of het Z per defenitie een scherper spoor moet gebruiken dan in de lagere klassen. Om punten in het M te halen of hoger moet je paard bovendien wel dusdanig goed aan de hulpen staan dat je je sporen niet nodig hebt om je paard vooruit te houden. In de M/Z worden sporen soms misbruikt om een paard te straffen die niet genoeg buigt in de oefeningen o.i.d wat natuurlijk ook net zo onterecht is, want ook dat zegt imo alles over de mate van consequent zijn en rijkunstig gevoel in de dagelijkse training thuis. :)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:21

soofenflo schreef:
Omdat als je op een lager niveau al een spoor gebruikt, is het dier al aan die prikkel gewend. Als je dan naar het M gaat, waarin je alleen mag doorzitten ( wordt een paard zowiezo trager van) je vaak een scherpere spoor nodig hebt. Op het moment dat je nooit met sporen hebt gereden, is een kleine spoor dan pas je eerste stap.

Als je je spoor altijd op de juiste manier gebruikt hebt, heb je echt geen scherpere spoor nodig als je hoger gaat rijden. Dat is imo echt onzin!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:42

Mexx schreef:
soofenflo schreef:

Als je je spoor altijd op de juiste manier gebruikt hebt, heb je echt geen scherpere spoor nodig als je hoger gaat rijden. Dat is imo echt onzin!

Mee eens

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:45

het valt me in zn algemeen op dat er t/m het L2 practisch altijd sporen worden gebruikt(vanaf M verplicht natuurlijk)

niet zozeer dat ze erg vaak fout worden gebruikt,maar wat mij opvalt dat 8 van de 10 ruiters ze standaard wel om hebben.

maar dat moet ieder ook weer voor zich weten.
als je ze teveel en niet correct gebruikt krijg je daar later wel problemen mee.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:25

Het is zo jammer dat de meeste ruiters ze niet gebruiken om hun kuithulp te verfijnen maar het paard gewoon echt constant op de spoor naar voren aan het drijven zijn

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:41

Mexx schreef:
soofenflo schreef:

Als je je spoor goed gebruikt heb je inderdaad gelijk. Maar helaas zie je vaak genoeg dat het dier al murw getrapt is voordat het in het M aankomt. En dan wordt er vaak naar de 'enorme' sporen gegrepen.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:48

soofenflo schreef:

Mee eens!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:59

Van mij mag het inderdaad verboden worden.
Mensen die thuis altijd met sporen trainen, en dat op een verkeerde manier doen, komen zichzelf dan direct in de B al tegen. :)

B moet imo zijn om te laten zien dat je de basis onder de knie hebt, en nette hulpen kunt geven. Je paard is goed aan het been, en jij bent in staat duidelijke, kleine hulpen te geven. Zo kun je je paard dus netjes de bak rondsturen.
Onzichtbare hulpen, en zijgangen etc. komt later, en pas dan mag je van mij spoortjes gaan gebruiken.

En mensen die wel voldoende ervaring hebben voor een spoortje, en pas later in de B starten, zullen zich ook zonder spoor prima redden lijkt mij. :)

Edit:
@ IndezzW: Dan nog hoef je niet met sporen te starten hoor. ;)
Als jij zo traint, prima, maar als hij uiteindelijk niet op je kuit te rijden word, dan doe je iets verkeerd.
Als je training werkt, kun je uiteindelijk zonder sporen rijden, omdat hij gewoon aan je been is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:07

Je kan alleen iemand verbieden met sporen te rijden.