Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
orienta schreef:ik zeg toch ook niet iedereen maar het merendeel.
Bij goed gebruik is er ook geen probleem maar als je ziet hoe er vaak met sporen word omgegaan in de B gaan je haren overeind staan!
Dan zou ik maar eens wat verder om je heen kijken... Ik heb in een hogere klasse wel eens een paard gezien, waar het bloed bij zijn lijf langsliep ivm het prikken van de sporen.soofenflo schreef:Ik ben van mening dat je zo laat mogelijk met je sporen moet beginnen.
Vaak zie je, ook hier op bokt, meiden op zeer jonge dieren ( 3,4 jaar) met sporen rijden. Uiteraard komt dit ook voor op wedstrijden. Ik vind inderdaad dat een spoortje in het B of het L in veel gevallen overdreven is. Dat er te snel naar een spoor gegrepen wordt. Als je paard thuis altijd lekker voorwaarts is en op wedstrijd je laat zitten, kan dit ook een uiting van spanning van het paard zijn. Jij als ruiter zal die spanning moeten kunnen laten afvloeien, zonder daarbij naar een spoor te grijpen wat dus geen oplossing van het probleem is.
Daarbij, op het moment dat je in het B en het L met sporen rijdt, heb je, hoe je het ook wendt of keert een probleem in het M. Overigens, het KNHS gaat zijn wedstrijd regelementen aanpassen (staat in de welzijnsnota), vanaf 1 januari 2010 is het niet meer verplicht om sporen in het M te dragen en mag je zelf kiezen wanneer je ze gaat gebruiken, dat zal net als het stang-trens ook vanaf een bepaald niveau wel (weer) verplicht gaan worden.
soofenflo schreef:Een zweep gebruik je op een jong dier ook niet om hem voorwaarts te houden. Ik vind in de africhting van een jong dier het gebruik van een zweep/zwepen onontbeerlijk. Je kunt het dier met behulp van een zweep leren om zijn schouders te gebruiken en te draaien, zonder hem daarbij te slaan of iets dergelijks. Het is puur om wat druk te geven.
Ik heb in het begin van de africhting van Ziggy ( nu 5 jaar), regelmatig met 2 zwepen gereden, een dressuurzweep en een springzweep, puur voor het schouderwerk.
orienta schreef:Het gebeurt ongetwijfeld in alle klasses maar die mensen beginnen wel in die klasse dus mag het van mij in die klasse al hard aangepakt worden!
Mexx schreef:soofenflo schreef:Daarbij, op het moment dat je in het B en het L met sporen rijdt, heb je, hoe je het ook wendt of keert een probleem in het M.
Waarom denk je dat?
Maar ze helpen wel. En natuurlijk zou hij beter reageren op een vierkant spoortje, maar die bewaar ik wel voor later. Als er moeilijke oefeningen gereden moeten worden.
soofenflo schreef:Omdat als je op een lager niveau al een spoor gebruikt, is het dier al aan die prikkel gewend. Als je dan naar het M gaat, waarin je alleen mag doorzitten ( wordt een paard zowiezo trager van) je vaak een scherpere spoor nodig hebt. Op het moment dat je nooit met sporen hebt gereden, is een kleine spoor dan pas je eerste stap.
Mexx schreef:soofenflo schreef:Omdat als je op een lager niveau al een spoor gebruikt, is het dier al aan die prikkel gewend. Als je dan naar het M gaat, waarin je alleen mag doorzitten ( wordt een paard zowiezo trager van) je vaak een scherpere spoor nodig hebt. Op het moment dat je nooit met sporen hebt gereden, is een kleine spoor dan pas je eerste stap.
Als je je spoor altijd op de juiste manier gebruikt hebt, heb je echt geen scherpere spoor nodig als je hoger gaat rijden. Dat is imo echt onzin!
Mexx schreef:soofenflo schreef:Omdat als je op een lager niveau al een spoor gebruikt, is het dier al aan die prikkel gewend. Als je dan naar het M gaat, waarin je alleen mag doorzitten ( wordt een paard zowiezo trager van) je vaak een scherpere spoor nodig hebt. Op het moment dat je nooit met sporen hebt gereden, is een kleine spoor dan pas je eerste stap.
Als je je spoor altijd op de juiste manier gebruikt hebt, heb je echt geen scherpere spoor nodig als je hoger gaat rijden. Dat is imo echt onzin!
soofenflo schreef:Ik ben van mening dat je zo laat mogelijk met je sporen moet beginnen.
Vaak zie je, ook hier op bokt, meiden op zeer jonge dieren ( 3,4 jaar) met sporen rijden. Uiteraard komt dit ook voor op wedstrijden. Ik vind inderdaad dat een spoortje in het B of het L in veel gevallen overdreven is. Dat er te snel naar een spoor gegrepen wordt. Als je paard thuis altijd lekker voorwaarts is en op wedstrijd je laat zitten, kan dit ook een uiting van spanning van het paard zijn. Jij als ruiter zal die spanning moeten kunnen laten afvloeien, zonder daarbij naar een spoor te grijpen wat dus geen oplossing van het probleem is.
Daarbij, op het moment dat je in het B en het L met sporen rijdt, heb je, hoe je het ook wendt of keert een probleem in het M. Overigens, het KNHS gaat zijn wedstrijd regelementen aanpassen (staat in de welzijnsnota), vanaf 1 januari 2010 is het niet meer verplicht om sporen in het M te dragen en mag je zelf kiezen wanneer je ze gaat gebruiken, dat zal net als het stang-trens ook vanaf een bepaald niveau wel (weer) verplicht gaan worden.