Mijn paard geniet niet van poetsen/knuffelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:56

K_W_P_N_ schreef:
Leer er mee leven zou ik zeggen. Ga het hem ook niet opdringen. Als hij ooit wel genegenheid wil dan komt hij zelf wel. En koop een knuffel of neem een vriendje/vriendinnetje :)

Mijn paard wil ik voor geen goud missen, ook al doet hij zo ik hou ontzettend veel van hem! en ik heb al een vriend :D En woon samen ;) maar het is altijd leuk als je een paard lekker kan knuffelen...

Nou dat ga je jouw vriendje extra knuffelen:) Als paard het niet leuk vindt, moet je het niet doen. Heel jammer maar helaas. Hij komt vanzelf als hij wel wil knuffelen :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:14

Dat je paard niet van tuttelen en knuffelen houdt zul je je bij moeten neerleggen. Dat kun je niet afdwingen. Wel meot je je grens duidelijk aangeven, slaan en happen is not done. Iig niet bij mij.

Mijn merrie vind aanraking, poetsen en tuttel ook niet lekker. Ja, heeel soms heeft ze een bui dat ze er uitgebried van kan genieten, zoals in de rui periode :P, maar 9 van de 10 x vind ze het maar niets. Het is dat het moet, maar anders. Zij heeft vooral op bepaalde plekken. Ik weet dat, ga haar niet onnodig irriteren door daar veel te gaan poetsen of als een penny om haar hals te hangen, al zou ik dat wel een keer leuk vinden. Maar daar heb ik mij bij neergelegd. Ben ondanks dat ze niet wilt knuffelen nog altijd gek met dr. Ik respecteer haar grens gewoon, zij respecteerd die van mij. Bijten of (dreigen met) trappen is not done. Ze is soms wel nukkig en gaat zichzelf bijten als ik bezig ben, dat moet ze geheel zelf weten als ze dat wilt doen, zolang het maar niet richting mij is ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:43

Tancreda4 schreef:
Dat je paard niet van tuttelen en knuffelen houdt zul je je bij moeten neerleggen. Dat kun je niet afdwingen. Wel meot je je grens duidelijk aangeven, slaan en happen is not done. Iig niet bij mij.

Mijn merrie vind aanraking, poetsen en tuttel ook niet lekker. Ja, heeel soms heeft ze een bui dat ze er uitgebried van kan genieten, zoals in de rui periode :P, maar 9 van de 10 x vind ze het maar niets. Het is dat het moet, maar anders. Zij heeft vooral op bepaalde plekken. Ik weet dat, ga haar niet onnodig irriteren door daar veel te gaan poetsen of als een penny om haar hals te hangen, al zou ik dat wel een keer leuk vinden. Maar daar heb ik mij bij neergelegd. Ben ondanks dat ze niet wilt knuffelen nog altijd gek met dr. Ik respecteer haar grens gewoon, zij respecteerd die van mij. Bijten of (dreigen met) trappen is not done. Ze is soms wel nukkig en gaat zichzelf bijten als ik bezig ben, dat moet ze geheel zelf weten als ze dat wilt doen, zolang het maar niet richting mij is ;)

Heb gister mijn paard ook een uitvorige lente rosbui gegeven. Heeft de hele winter zonder deken gestaan, en is n verschrikkelijk uit aan het haren. En op de stal waar hij nu staat zweet hij als een otter. Dus flink staan rossen. En zijn manen ingevlochten want eronder was het flink nat!
Hij bleef superbraaf stil staan... maar of het nou kwam omdat hij het lekker vond of omdat hij nog verdooft was........ Vanmiddag weer even flink rossen, dus zal het dan weten :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:48

K_W_P_N_ schreef:
Ik heb al van alles geprobeerd, klopjes geven of gewoon lief gestreeld op zijn nek, rug en hoofd, maar geen van allen vindt hij fijn en ik probeer het vaak wel een half uur tot uur per dag maar hij begint mij te bijten of weg te duwen of met zijn staart te slaan.

Zelf mijn knuffel verslaafde merrie zou me na een uur stilstaan toch echt wegduwen! Is wellicht ook veel te lang. Misschien staat het daarom ook tegen bij je paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:09

smokey17 schreef:
Heb gister mijn paard ook een uitvorige lente rosbui gegeven. Heeft de hele winter zonder deken gestaan, en is n verschrikkelijk uit aan het haren. En op de stal waar hij nu staat zweet hij als een otter. Dus flink staan rossen. En zijn manen ingevlochten want eronder was het flink nat!
Hij bleef superbraaf stil staan... maar of het nou kwam omdat hij het lekker vond of omdat hij nog verdooft was........ Vanmiddag weer even flink rossen, dus zal het dan weten :)

Veel paarden vinden het dan wel heerlijk, omdat al die losse haren ook kriebels geven. Als is het bij die van mij niet elke dag feest. Ene moment laat ze echt mega veel haar los, zou je denken; kriebels!!, maar vind ze het poetsen niets. Maar meestal in het zonnetje gaat ze staan dutten en is het opeens wel prima (behalve dan haar buik en borst ;)).

Maar idd, na een half uur is ze het dan toch ook weer zat. VOlgens mij zijn er niet veel paarden die na een uur tuttelen nog steeds het heerlijk vinden...

Junia

Re: Mijn paard geniet niet van poetsen/knuffelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:43

Zoals iedereen al zegt: in principe als hij niet van knuffelen houdt, dan houdt hij daar niet van en zul je dat moeten accepteren.

Ik heb ook een tijdje een ruin verzorgd die alleen maar wachtte om gezadeld te worden en al het getroetel tussendoor maar niks vond. Dat was gewoon niet mijn type paard. Als je wel gek bent op je paardje dan kun je ook vast wel accepteren dat hij zo is.

Toch kan het ook goedkomen hoor, ik weet niet of iemand dat al heeft gezegd? Ik heb ook een merrie verzorgd die altijd lelijk deed onder het poetsen, die had een slechte rug en daar kon je echt maar heel zachtjes borstelen. Onder haar buik had ze de typische merriekuren, daar wilde ze je gewoon niet aan hebben. Ook mocht je niet aan haar staart komen, want dan probeerde ze je een trap te verkopen.

Als het paard daarmee wegkomt, krijgt hij/zij het idee dat dit gedrag zin heeft. Of ze nou moeilijk deed of niet, ze moest gewoon gepoetst worden. Dit deed ik in het begin ook kort en rustig, gewoon een hand op haar buik of rug leggen (zonder druk natuurlijk) en daar laten ook al ging ze dreigen. Uiteindelijk hield ze vanzelf op.

Toen ze eenmaal accepteerde dat ik haar overal aanraakte, is er ruimte gekomen voor troetelen, omdat het vertrouwen er toen was. Er zijn best wat jaartjes overheen gegaan, maar uiteindelijk vond ze het heerlijk en kon ik haar 3 uur poetsen en knuffelen en stond ze gewoon lekker te soezen en terug te kroelen.

Het verschilt gewoon per paard, net als dat mensen verschillende redenen kunnen hebben om niet knuffelig te zijn. Er zijn ook genoeg mensen die in principe niet willen knuffelen, maar wel met iemand die ze vertrouwen. Afdwingen werkt in elk geval nooit.

Urielle

Re: Mijn paard geniet niet van poetsen/knuffelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:28

Ik vind het zelfs een beetje sneu. Tjee, moet je bedenken dat je zelf niet aangeraakt wil worden door iemand, en hoe afwerender je je gedraagt, hoe langer wordt er aan je gepruld! :oo

Je paard is zo, laat hem gewoon lekker doen, poetsen zover als nodig is en verder wachten tot hij zelf aangeeft meer contact te willen. Best kans dat juist als je hem met rust laat, hij het een beetje gaat missen.