"Keuren mag, kosten koper" ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:16

Klopt, maar ik als volslagen onbekende van het paard kan ook niet in het paard kijken en de verkopers geloven op hun blauwe ogen.

Tuurlijk is het balen als je denkt dat je paard goed is en dat niet blijkt te zijn, maar als je er 7 laat keuren voordat er 1 goedgekeurd wordt dan is dat een dure grap.

Ik vind dit overigens alleen gelden voor een klinische keuring, rontgenkeuring kunnen wat mij betreft altijd op kosten van koper.

Als verkoper niet het risico durft te nemen voor E 100,- om de oksten van een klinische keuring te betalen trek ik mijn conclusies.

Wat een ander doet moet een ander weten. Schijnbaar worden er toch paarden verkocht op andere voorwaarden, ik vind het prima, alleen ik doe er niet aan mee.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:19

Het is best moeilijk, het is een dure grap als jij 5 paarden laat keuren enallemaal afgekeurd worden.
Toen ik mijn pony verkocht wouden ze haar ook laten keuren en gaven zelf aan dat de kosten ook voor hun waren indien zij werd afgekeurd.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:20

Ik spreek altijd van te voren af dat bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn. Gaat de verkoper er niet mee akkoord dan houdt het op en gaan we naar een ander paard op zoek. Als het oprechte mensen zijn snappen ze het wel. 3 jaar geleden met een kennis op pad geweest en 4 paarden werden afgekeurd, als zij zelf al die kosten had moeten betalen.

Alexx schreef:
Ik moet trouwens heel eerlijk bekennen dat ik mijn paard vorig jaar niet eens heb laten keuren. Ze was het jaar daarvoor PROK gekeurd en dat vonden we wel mooi.

Maar dat zegt ook niet alles. 2 jaar geleden naar een paard wezen kijken was ook PROK gekeurd echter na de foto's die wij lieten maken was het paard afgekeurd. Verkoper wist ervan en begon erover dat het verder geen belemmering was maar wij kregen het paard de verzekering niet in.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:22

xxriiannee schreef:
Het is best moeilijk, het is een dure grap als jij 5 paarden laat keuren enallemaal afgekeurd worden.
Toen ik mijn pony verkocht wouden ze haar ook laten keuren en gaven zelf aan dat de kosten ook voor hun waren indien zij werd afgekeurd.

Ja dat is waar, maar stel dat de eigenaar 5 paarden te koop heeft, blijft het een dure grap.
Snap je wat ik bedoel? Alles heeft 2 kanten en dit ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:23

Ik laat idd zelf ook alleen klinisch keuren, dus geen idee of er rontgenologisch iets mis is (behalve bij Wrangler, die is later gerontgend toen ik toch naar die pezen liet kijken, konden foto's er ook nog wel bij, maar die doe ik dan ook weer niet in de verkoop :P ). Een koper zal bij mij elk hoestje en struikeltje van de afgelopen jaren horen, maar ik heb geen röntgenogen. Ik kan alleen met de hand op mijn hart verkondigen dat een paard bij mij nooit kreupel is geweest.

Trouwens ook nog iets leuks, klinisch gezien: ik heb een merrie in bruikleen voor de sport. Liep thuis 100% recht. Eenmaal bij mij kreupel. Dus ik vloeken natuurlijk. Bleek de merrie gevoelige zolen te hebben, onze binnenbak heeft een hardere bodem dan de buitenbak van de eigenaars := . IJzertjes eronder en het was goed. Maar ja, met een klinische keuring op ander terrein zou ze dus eruit gegaan zijn, terwijl ze wel in orde is! Op Bokt heb ik ook wel eens iets engs gehoord van een DA die een paard met de buigproef hartstikke kreupel trok. Ook lekker, sta je daar met je vantevorenwelgoedepaarddienugeencentmeerwaardis.

De kosten niet accepteren heeft voor mij niks te maken met niet eerlijk zijn over de paarden, maar met het principe: van mij hoeven ze niet gekeurd hoor!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:24

Dat ben ik met je eens Raket! Dan zou ik ook ernstig gaan twijfelen idd..maar ik dacht meer aan een algehele keuring

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:24

Ben laatst ook eentje wezen kijken waarbij kosten keuring sowieso voor mij waren, ik zou trouwens enkel een klinische keruing gedaan hebben...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:25

Precies Urielle!

Kijk nu kost een klins keuring ook geen miljoenen, en bij ons gaat het ook niet om het geld.
Maar als het voor ons geen meerwaarde heeft, waarom zou ik dan een paard gekeurd willen hebben? Dat wil de verkoper niet maar de koper wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:27

Urielle: heel wat eigenaars en zelfs merelbeke staan weigerachtig tegen de buigproef... een DA die het niet dagelijks doet kan er blijkbaar heel makkelijk een paard mee kreupel trekken...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:28

crossmonster schreef:
Dat is ook belangrijk Nathalie,
Idd want wat vind jij van een OCD ?
Of wat bij 2?
Bij 1 OCD zou ik al afhaken, als ik een paard koop houd ik het oog op de toekomst, je weet nooit wanneer je het paard weer weg doet, niets is voor eeuwig.

Het ligt er ook wel aan hoe iets zit. Is een paard volgens je eigen dierenarts gewoon goed voor de sport omdat hij op die plek geen bezwaar ziet zou ik het wel durven.
Maar bijvoorbeeld een slecht straalbeen zou ik weer niet snel durven.

Keuring kostenkoper, ik doe het niet.
Maar ik kan het me wel weer voorstellen als een paard het laatste half jaar bijvoorbeeld nog op de foto's is geweest. Dan kan ik me voorstellen dat de verkoper geen zin heeft in nogmaals 500,-

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:29

Zou wel toevallig zijn dat die dan alle 5 afgekeurd worden. Ik vind het ook wel met waarde van een paard te maken hebben, voor een goed dier kun je meer vragen dan 1 met gebreken.

Van mij hoeft een ander het ook niet doen, maar in dit geval hebben de goede het onder de slechte te lijden. Ik kan helaas niemand vertrouwen op de blauwe ogen.
ALs ik een paard koop dan wil ik wel met een gezond dier beginnen, dat het theoretisch gezien mogelijk is dat hij binnen een uur iets breekt op stal, dat valt weer onder mijn risico.

Maar ik vraag er altijd naar voordat ik ga kijken, als het niet op deze manier mag haak ik af.

Ik heb dat dus inderdaad wel meegemaakt dat ik een leuk dier zag staan en dat ze de keuringskosten sowieso op mij wilden verhalen, dan streep ik ze door van mij ijstje.

Mijn huidige paard is ook volledig gekeurd, de verkoper was zelfs bereid de foto's te betalen bij afkeuren. Dat vond ik dan weer wat ver gaan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:35

Voor mij is als enige van belang dat het paard in de verzekering kan. Zo niet, dan wordt er niet gekocht. Eenmaal uren lopen discuseren met de verzekering omdat het paard een 10-jaar oude draadwond had. Uiteindelijk wel 100% goedgekeurd.
Over de kosten moeten van tevoren duidelijke afspraken worden gemaakt. Als een eigenaar nooit problemen met het paard heeft gehad lijkt het me redelijk dat bij afkeur de kosten voor hem zijn, maar dan ook alle foto's erbij. Bij een volgende mogelijke koper kan hij die dan laten zien. Of het afgekeurde paard voor minder verkopen. Zit er al een keuringsrapport bij dan zijn de kosten van een nieuwe keuring altijd voor de koper.
Lijkt me trouwens wel erg vervelend als je een 10-jarige wilt verkopen waar nooit problemen mee zijn geweest, en die dan op de foto niet goed genoeg blijkt te zijn.
Wij hebben het andersom gehad. Een veulen dat verkocht werd waarbij een stukje van het griffelbeen was afgebroken. Op de foto's van de aankoopkeuring was daarvan al helemaal niets meer van te zien.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:42

Joto schreef:
xxriiannee schreef:

Ja dat is waar, maar stel dat de eigenaar 5 paarden te koop heeft, blijft het een dure grap.
Snap je wat ik bedoel? Alles heeft 2 kanten en dit ook.

ja klopt, zie van allebij de kanten eigenlijk wel een logica ;)
maar toch vind ik de verkoper verantwoordelijk ervoor denk ik.

__Nathalie__

Re: "Keuren mag, kosten koper" ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:46

als kopende partij er geen problemen mee heeft maakt het niks uit. Maar ik denk dat 9 van de 10 kopers die willen keuren (op foto;s a 500 euro) en bij afkeuring ook zelf moeten betalen deze kopers door gaan naar een volgend paard!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:51

Ik vind niet zoveel paarden leuk en zal altijd ongeacht de prijs voor rongtelogisch gaan want de paarden zijn zo doorgefokt en ze zijn zo snel uit de sport dat ik er niet aan moet denken dat ik een paardje klinisch laat goedkeuren en 1 jaar later heeft ie HKO-4.

Dat de kosten voor mij zijn okay, het hangt er wel van af met wie je het afspreekt een particulier zal eerder mee-betalen dan een handelsstal

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:53

Ik heb juist de ervaring dat een handestal juist eerder de kosten draagt bij afkeur dan de particulier.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:54

Nee bij ons niet, maar goed er is soms maar 500-600 euro winst op een paard en als die dan ook nog eens afgekeurd wordt, dan kun je helemaal fluiten naar je centen

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:00

Ik heb 2 keer een paard gekocht bij een handelsstal en bij beiden was de afspraak goedgekeurd is kosten koper,afgekeurd is kosten verkoper.Dus het klopt niet dat een particulier eerder mee zal betalen.Juist de [goede] handelaren zullen eerder mee betalen en vaak zijn daar de paarden al eens gekeurd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:01

__Nathalie__ schreef:
als kopende partij er geen problemen mee heeft maakt het niks uit. Maar ik denk dat 9 van de 10 kopers die willen keuren (op foto;s a 500 euro) en bij afkeuring ook zelf moeten betalen deze kopers door gaan naar een volgend paard!

Ik niet dus, ik heb het ook echt nog nergens meegemaakt en we hebben echt al wel wat paarden voorbij zien komen in de loop der jaren omdat ik ook voor kennissen nogal eens iets mee ga kopen/verkopen. Bij handelsstallen heb ik zelf nog nooit iets gekocht trouwens, altijd particulier en van fokkers.

Paarden genoeg, maar kopers zijn er ook genoeg. ;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:06

Urielle,ik denk dat er op dit moment toch iets meer paarden zijn dan kopers.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:11

Zou je werkelijk 500/600 euro uit geven aan een paard om te laten keuren en als die afgekeurd word dat zelf betalen en dan verder zoeken?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:12

Nee als ik de keuring moet betalen niet, maar misschien ook wel ik vind maar heel weinig paarden leuk

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:15

Nou ik was er niet aan begonnen. Stel je vind een paard naar je zin, word af gekeurd, Je vind weer een paard naar je zin, word weer afgekeurd. Dan kost je dat nogal wat.

Ik ben ook een zeikerd wat paarden betreft. Maar ik zou toch liever er door zoeken als 600 euro voor niks betalen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:17

Mee eens __Nathalie__
2 paarden afgekeurd en je bent zomaar 1000,- kwijt.
Dat is niet niks.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:18

__Nathalie__ schreef:
Zou je werkelijk 500/600 euro uit geven aan een paard om te laten keuren en als die afgekeurd word dat zelf betalen en dan verder zoeken?

Yep, sowieso keur ik alleen klinisch dus ik zit niet aan 500 Euro. Maar ik heb er ook nog nooit een gehad die afgekeurd werd, behalve een eigenwijze lesklant die hem moest en zou hebben (maar goed, die is na afkeuring alsnog gekocht :roll: ) want alles waarbij ik zelf ook maar twijfel, dan kijk ik al verder.