Starten in de B of in de L1 ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:23

Afbeelding

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:24

Storm76 schreef:
Wat zeg tje instructeur of instructrice erover? Die kan waarschijnlijk wel beoordelen of je in de B of in de L1 thuishoort.
En je vriendin kan toch niet eens meteen L1 starten vanuit de F8???

nee maar ik bedoel dat het dan niet zo'n groot verschil zou zijn !

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:28

Afbeelding

CM_

Re: Starten in de B of in de L1 ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:29

Bij de knhs mag je in elk geval geen martingaal om met dressuur ;)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:00

Xfeno01X schreef:
Storm76 schreef:
Wat zeg tje instructeur of instructrice erover? Die kan waarschijnlijk wel beoordelen of je in de B of in de L1 thuishoort.
En je vriendin kan toch niet eens meteen L1 starten vanuit de F8???

nee maar ik bedoel dat het dan niet zo'n groot verschil zou zijn !

Het verschil tussen F8 en L1 is behoorlijk groot hoor. ;)

In de FNRS wordt vaak niet beoordeeld op nageeflijkheid en andere belangrijke zaken.
Meer om hoe je de figuren, overgangen enz. rijd. (vind ik! )

Dus als ik jou was zou ik net als wat de rest zegt gewoon in de B starten. Overgang van FNRS naar een KNHS B proefje is al groot. ;)

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:06

als ik jou was zou ik in de B starten dan kan je langzaam naar de L toe werken. Dan weet je daarna of je echt klaar bent voor de L1. Succes.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:48

Ik zou je, als knhs-jury, zeker aanraden in de B te starten. Heb regelmatig fnrs-ruiters in de ring gehad die daar altijd hoog scoorden, en dan bij mij opeens hun punten tegen vonden vallen.
Maar zoals ik steeds je commentaar terug lees, heb jij volgens mij al je keus gemaakt en denk je zelf dat het verschil tussen F-proeven en L1 niet zo groot is, dus dan begrijp ik niet helemaal dat je hier om advies vraagt. Succes in ieder geval.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:55

Altijd zo laag mogelijk instromen.

Niet alleen voor FNRS naar KNHS, maar ook als je een nieuw paard/pony hebt.

Mensen willen te veel te snel.
Doe liever zo lang mogelijk over alle klasses zodat je langer plezier hebt van je paard/pony. Anders zit je op een gegeven moment te snel aan je max. en dan is het niet leuk meer voor ruiter en paard.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:56

Lekker in de B beginnen. Als het echt zo makkelijk blijkt dat je 2 winstpunten per proef rijdt ben je er ook in 5 proeven doorheen. En waarschijnlijk met een paar lekkere prijzen. Goed voor je zelfvertrouwen!

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:39

Ik raad het je ook aan om in de B te starten, bij de KNHS wordt Zéker strenger gejureerd hoor, toen ik voor het eerst startte kreeg ik ook punten opgemerkt die mij niet opvielen.. Bovendien start je op vreemd terrein, vaak vinden paarden dat ook heel spannend.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:03

Xfeno01X schreef:
Bizzybijtje schreef:
B starten. Het heeft geen nut om gelijk te hoog te grijpen terwijl je nooit officieel gestart bent.

Waarom heeft het geen zin ? Ik rij nu op de manege zegmaar L1 dus het verschil maakt niet echt uit ! (al-uw-wel het wel de eerste wedstrijden met me eigen pony zijn )

Heb je die F-proefjes ook met je pony gereden of niet? Ik zeg begin in de B, als het goed gaat stroom je erzo doorheen. Als jij met deze pony gen F-proefjes hebt gereden, mag je er volgens mij ook geen L1 mee gaan starten?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:17

daffie1986 schreef:
Heb je die F-proefjes ook met je pony gereden of niet? Ik zeg begin in de B, als het goed gaat stroom je erzo doorheen. Als jij met deze pony gen F-proefjes hebt gereden, mag je er volgens mij ook geen L1 mee gaan starten?

Dat mag dus wel.
F proefjes zijn gemaakt voor manege ruiters die dus op wisselende paarden rijden.
Het is wat ingewkkeld om hier uit te leggen, zo 's avonds laat.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 07:41

Dat zal vast wel ergens te vinden zijn op de fnrs site.

Feit is dat de fnrs de ruiters teveel hoop geeft, ze vergelijken appels met peren, want die F proeven kun je niet vergelijken met de KNHS proeven. De beoordeling verschilt veel te veel, en het niveau van vergelijken klopt voor geen ene meter.
IK denk eerder dat F20 vergelijkbaar is met klasse B knhs.

Niet om de ruiters af te vallen, maar een fnrs jury kijkt totaal anders naar het rijden dan een knhs jury.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:51

Je pony moet sowieso al een keer L gelopen hebben als je vanuit de F12 wilt instromen in de L1.
Een vriendin van mij is zo ook een keer L1 gestart na de F12 afgerond te hebben en die werd teruggefloten door de KNHS omdat haar paard nog geen L1 was. Heel krom!

Ik ben het er wel mee eens dat je beter in de B kunt beginnen. In principe kun je toch in 4 wedstrijden de B uit zijn als je lekker rijdt.
Het wordt anders gejureerd inderdaad maar ik vind het makkelijker dan de FNRS proeven hoor!
In de F9 zat ik altijd net aan een PP en in de B reed ik makkelijk winstpunten. Ik vond ze bij de FNRS altijd zo pietluttig jureren juist. :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:21

Bij de frns kijken ze vooral hoe de ruiter rijd en stuurd.
heb je kwalitatief een beetje een fatsoenlijke pony of paard, dan vlieg je bij de knhs de B zo uit , mits je netjes je figuren zaagt ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 09:24

Rytm schreef:
Je pony moet sowieso al een keer L gelopen hebben als je vanuit de F12 wilt instromen in de L1.
Een vriendin van mij is zo ook een keer L1 gestart na de F12 afgerond te hebben en die werd teruggefloten door de KNHS omdat haar paard nog geen L1 was. Heel krom!

Ik ben het er wel mee eens dat je beter in de B kunt beginnen. In principe kun je toch in 4 wedstrijden de B uit zijn als je lekker rijdt.
Het wordt anders gejureerd inderdaad maar ik vind het makkelijker dan de FNRS proeven hoor!
In de F9 zat ik altijd net aan een PP en in de B reed ik makkelijk winstpunten. Ik vond ze bij de FNRS altijd zo pietluttig jureren juist. :+

me pony heeft bij de vorige eigenaar m1/2 gelopen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:36

Oke sorry, dan mag het. ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 09:39

Rytm schreef:
Oke sorry, dan mag het. ;)

Oké maar ik ga denk gewoon B starten en als ik niet verder kom ga ik zoiezo springen daar hebben we haar namelijk ook het meest voor gekocht maar eerst dressuur met me vriendinnen van de ponyclub en kijken hoe ze reageert en als ze weer en het wedstrijdritme komt gaan we echt aan de bak ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:42

Ik vond ze bij de Fnrs altijd zo mild jureren :+
Wanneer het zo poedersuiker ging als maar kon haalde ik nog een pp, en wanneer het een beetje redelijk ging vlogen de punten om je oren :+ Lag wel een beetje aan de jury, maar toch.
De enige keer dat ik geen punt heb gehaald was toen ik echt geen controle had over de pony (waarmee ik later bij elke aardige proef prijzen wegkaapte..)

Overigens niet helemaal eens met crossmonster, ik heb een zeer fatsoenlijk paard, meest sportgerichte pony van de vereniging, en op een onderlinge wedstrijd lag ik toch ineens maar onder de schattige kleine meisjes met hun schattige pony.. 'ja, jou paard kan meer.' Dan vliegt het stoom me toch uit mijn oren.. (Helemaal aangezien ik heeeel hard heb moeten werken voor hoe ze nu loopt..)

Je verwacht niet verder te komen maar je zegt dat ze M1 heeft gelopen.. Waarom zou je er dan over denken om al L1 te starten?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:50

Nou wat wil je zelf wat zegt je gevoel.

ik zou ook B gaan starten. Lekker wedstrijd rijden en met je vriendinnen samen in de B. gaat het goed. dan win je een keer een prijsje en dan is het super leuk. Dan zit je ook zo in het L.

Wil je binnen een jaar Z zijn, dan zou ik L starten,. maar zoals ik zie doe je het voor je plezier, dus wat maakt hetuit,.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:52

Die paar wedstrijdjes B maken ook niet uit op een heel jaar als je verwacht binnen het jaar Z te zijn. :=

Maargoed, start maar lekker B inderdaad.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:52

Rytm schreef:
Die paar wedstrijdjes B maken ook niet uit op een heel jaar als je verwacht binnen het jaar Z te zijn. :=

Maargoed, start maar lekker B inderdaad.

hahaha :Y) oke.. is ook zo.. haha maar bij wijze van

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:56

crossmonster schreef:
Dat zal vast wel ergens te vinden zijn op de fnrs site.

Feit is dat de fnrs de ruiters teveel hoop geeft, ze vergelijken appels met peren, want die F proeven kun je niet vergelijken met de KNHS proeven. De beoordeling verschilt veel te veel, en het niveau van vergelijken klopt voor geen ene meter.
IK denk eerder dat F20 vergelijkbaar is met klasse B knhs.

Niet om de ruiters af te vallen, maar een fnrs jury kijkt totaal anders naar het rijden dan een knhs jury.

FNRS jury kijkt idd anders dan een KNHS jury maar vanaf een F5 proef is redelijk vergelijkbaar met een B proefje, hier ervaring daarmee omdat dochter allebei de proeven rijdt. Daarbij vindt ik een KNHS jury milder dan een FNRS jury.
Dochterlief haalt bij de FNRS jury niet altijd een winstpunt (Er wordt op hele andere dingen gelet) terwijl ze bij de KNHS in de klasse BB 3e stond in de selectie voor de brabantse kampioenschappen.

Ik ben van mening dat je gerust in de L kunt starten als je je FNRS 12 hebt gehaald, geen probleem!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:02

Als je 3e in de selectie staat betekent het ook niet dat je altijd een wp hebt gehaald. Maar klasse BB bij kampioenschappen is er bij de KNHS toch helemaal niet??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:03

Klasse A en B pony's is niet te vergelijken met C, D of E pony's ;)

Vanaf cat C is de tegenstand een stuk groter .
A en B pony''s hebben vaak kleine ringen en weinig tegenstand :)

De pony van TS is volgensmij een kleine D ?

Skygirl, er zijn wel regiokampioenschappen, maar idd geen nederlandse voor die klasse.